신용협동조합은 지역서민들의 자생적 집단에서 상부상조의 모태로 출발하여 구성원인 조합원들로부터 출자금, 예탁금, 적금등의 형태로 자금을 조달하여 주로 조합원에게 대출해주어 조합원의 공동이익을 추구하고있는 지역밀찰형 유한책임조직이다. 이러한 신협조직은 점차규모가 확대되어 현재는 서민경제. 즉, 서민금융의 한 축으로 성장하고 있으며, 지역경제 활성화에 중추적인 역할을 하고 있다. 따라서 신협조직의 역할 증대에 따른 경쟁력제고는 지역경제와 서민금융의 활성화를 위해 매우 중요한 사안으로서 본 논문은 이러한 신협조직의 경쟁력제고를 위한 마케팅전략을 모색하여 건강한 신협조직 육성에 기여하고자 ...
신용협동조합은 지역서민들의 자생적 집단에서 상부상조의 모태로 출발하여 구성원인 조합원들로부터 출자금, 예탁금, 적금등의 형태로 자금을 조달하여 주로 조합원에게 대출해주어 조합원의 공동이익을 추구하고있는 지역밀찰형 유한책임조직이다. 이러한 신협조직은 점차규모가 확대되어 현재는 서민경제. 즉, 서민금융의 한 축으로 성장하고 있으며, 지역경제 활성화에 중추적인 역할을 하고 있다. 따라서 신협조직의 역할 증대에 따른 경쟁력제고는 지역경제와 서민금융의 활성화를 위해 매우 중요한 사안으로서 본 논문은 이러한 신협조직의 경쟁력제고를 위한 마케팅전략을 모색하여 건강한 신협조직 육성에 기여하고자 실증연구를 하였다. 그 결과 신협의 경쟁력강화를 위한 마케팅전략으로는 첫째, 적극적인광고, 홍보전략을 통한 신협의 브랜드향상을 지향해야 할 것이며, 둘째, 새로운 신협상품을 혁신적으로 개발하여 이용고객의 다양한 금융서비스 욕구를 충족시켜야 하며, 셋째는, 이용고객의 관계관리 전략을 추구하여 다양한 단골고객을 확보해야 할 것이며, 마지막으로는 직원의 대고객서비스 향상을 제고시켜 대고객 접점을 높여가야 할 것이다. 핵심어: 신용협동조합, 서민경제, 브랜드향상, 관계관리, 고객접점
신용협동조합은 지역서민들의 자생적 집단에서 상부상조의 모태로 출발하여 구성원인 조합원들로부터 출자금, 예탁금, 적금등의 형태로 자금을 조달하여 주로 조합원에게 대출해주어 조합원의 공동이익을 추구하고있는 지역밀찰형 유한책임조직이다. 이러한 신협조직은 점차규모가 확대되어 현재는 서민경제. 즉, 서민금융의 한 축으로 성장하고 있으며, 지역경제 활성화에 중추적인 역할을 하고 있다. 따라서 신협조직의 역할 증대에 따른 경쟁력제고는 지역경제와 서민금융의 활성화를 위해 매우 중요한 사안으로서 본 논문은 이러한 신협조직의 경쟁력제고를 위한 마케팅전략을 모색하여 건강한 신협조직 육성에 기여하고자 실증연구를 하였다. 그 결과 신협의 경쟁력강화를 위한 마케팅전략으로는 첫째, 적극적인광고, 홍보전략을 통한 신협의 브랜드향상을 지향해야 할 것이며, 둘째, 새로운 신협상품을 혁신적으로 개발하여 이용고객의 다양한 금융서비스 욕구를 충족시켜야 하며, 셋째는, 이용고객의 관계관리 전략을 추구하여 다양한 단골고객을 확보해야 할 것이며, 마지막으로는 직원의 대고객서비스 향상을 제고시켜 대고객 접점을 높여가야 할 것이다. 핵심어: 신용협동조합, 서민경제, 브랜드향상, 관계관리, 고객접점
A credit union started as an autonomous group for mutual help. It is a community based limited liability organization. It raises the funds from its union members as forms of investments, deposits, or installment savings and loans money to the union members to seek the co-interests of the union membe...
A credit union started as an autonomous group for mutual help. It is a community based limited liability organization. It raises the funds from its union members as forms of investments, deposits, or installment savings and loans money to the union members to seek the co-interests of the union members. Credit unions have increased in their sizes gradually, and currently they play a critical role in the local economy. Therefore, enhancing the competitiveness of credit unions is important for nourishing local economy and small-loan finance. The purpose of this empirical study is to find a helpful marketing strategy to foster sound credit unions. As a result, I developed several marketing strategies to improve the competitiveness of credit unions. First, it is recommended to improve their brand images through active promotions and advertisements. Second, it is recommended to meet the customers’ needs for various financing services through innovative credit union products. Third, it is recommended to secure various regular customers with the relationship management strategy. And for the last, it is recommended to improve the service quality for the customer interaction. Keywords: credit unions, local economy, brand management, relationship management, customer interaction
A credit union started as an autonomous group for mutual help. It is a community based limited liability organization. It raises the funds from its union members as forms of investments, deposits, or installment savings and loans money to the union members to seek the co-interests of the union members. Credit unions have increased in their sizes gradually, and currently they play a critical role in the local economy. Therefore, enhancing the competitiveness of credit unions is important for nourishing local economy and small-loan finance. The purpose of this empirical study is to find a helpful marketing strategy to foster sound credit unions. As a result, I developed several marketing strategies to improve the competitiveness of credit unions. First, it is recommended to improve their brand images through active promotions and advertisements. Second, it is recommended to meet the customers’ needs for various financing services through innovative credit union products. Third, it is recommended to secure various regular customers with the relationship management strategy. And for the last, it is recommended to improve the service quality for the customer interaction. Keywords: credit unions, local economy, brand management, relationship management, customer interaction
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