본 연구의 목적은 장애아동 관련 사회복지서비스가 장애아동부모의 양육경험과 어떠한 관계가 있는지 분석하는 것이다. 이를 위해 질적연구의 방법 중 현상학적 연구방법을 사용하였으며 현상학적 연구방법 중에서도 Colaizzi의 방법을 사용하였다. 연구대상으로는 만 18세 미만의 장애아동을 양육하는 부모를 대상으로 인터뷰 하였으며 장애마다 특성이 다르기 때문에 본 연...
본 연구의 목적은 장애아동 관련 사회복지서비스가 장애아동부모의 양육경험과 어떠한 관계가 있는지 분석하는 것이다. 이를 위해 질적연구의 방법 중 현상학적 연구방법을 사용하였으며 현상학적 연구방법 중에서도 Colaizzi의 방법을 사용하였다. 연구대상으로는 만 18세 미만의 장애아동을 양육하는 부모를 대상으로 인터뷰 하였으며 장애마다 특성이 다르기 때문에 본 연구에서는 장애아동 수 중 가장 높은 비율을 차지하는 뇌병변장애아동과 지적장애아동을 중심으로 연구하였다. 인터뷰는 2회기에 걸쳐 실시되었으며 크게 양육경험, 공적서비스, 민간서비스의 세 가지 주제로 분류하여 진행하였다. 분석결과 장애아동 관련 사회복지서비스와 장애아동부모의 양육경험이 일정부분 긍정적인 관계를 형성하고 있으나 장애아동부모가 경험하고 있는 어려움을 근본적으로 개선시키는 데에 한계가 있음을 알 수 있었다. 양육경험으로는 우울감, 경제적 부담, 사회적 인식 미비 등이 공통적으로 진술되었다. 공적서비스와 양육경험과의 관계로는 소득지원서비스인 장애양육수당과 같은 경우 가계에 도움이 되기는 하지만 정도가 미미하다고 분석되었으며 사회복지서비스바우처인 활동지원, 장애아동재활치료바우처는 도움이 된다고 진술되었다. 그러나 어린이집 중심의 양육지원정책이 근본적으로 장애아동을 양육하는 것에 큰 도움이 되지 못하는 것으로 나타났으며 전달체계가 제대로 구비되어 있지 않고 공적기관에서 다소 수동적인 정보알림으로 장애아동부모들이 서비스를 이용하거나 정보접근을 하는 것에 있어서 한계를 가지고 있었다. 민간서비스는 재활치료, 사회통합교실, 성교육, 장애형제교육 등 사설기관에서 제공되는 서비스들을 의미하는데 이에 대한 경험으로는 재활치료의 경우 대기시간이 길다는 점과 기관마다 기준이 없는 가격, 선생님의 질 등이 문제가 되어 이용 시 어려움을 많이 겪는다고 진술되었다. 또한 사회통합교실, 성교육, 장애형제교육 등의 민간사회복지서비스의 경우 서비스가 한정적이어서 장애아동과 그의 부모가 원하는 서비스를 받지 못하고 있다고 나타났다. 따라서 본 연구는 이를 토대로 장애아동 관련 복지서비스가 보다 장애아동의 수요자 중심적으로 전환되어 이제 막 실시되는 ‘장애아동복지지원센터’ 의 역할이 행정적 기능인 서비스 정보제공, 연계의 기능에서 멈출 것이 아니라 장애아동과 그의 부모인 수요자 중심으로 생각하여 서비스의 양을 확대하고 가격과 질 등의 기준을 마련하여 모든 장애아동이 누락됨 없이 사회복지서비스를 이용할 수 있도록 발전되어야 함을 제시하였다.
본 연구의 목적은 장애아동 관련 사회복지서비스가 장애아동부모의 양육경험과 어떠한 관계가 있는지 분석하는 것이다. 이를 위해 질적연구의 방법 중 현상학적 연구방법을 사용하였으며 현상학적 연구방법 중에서도 Colaizzi의 방법을 사용하였다. 연구대상으로는 만 18세 미만의 장애아동을 양육하는 부모를 대상으로 인터뷰 하였으며 장애마다 특성이 다르기 때문에 본 연구에서는 장애아동 수 중 가장 높은 비율을 차지하는 뇌병변장애아동과 지적장애아동을 중심으로 연구하였다. 인터뷰는 2회기에 걸쳐 실시되었으며 크게 양육경험, 공적서비스, 민간서비스의 세 가지 주제로 분류하여 진행하였다. 분석결과 장애아동 관련 사회복지서비스와 장애아동부모의 양육경험이 일정부분 긍정적인 관계를 형성하고 있으나 장애아동부모가 경험하고 있는 어려움을 근본적으로 개선시키는 데에 한계가 있음을 알 수 있었다. 양육경험으로는 우울감, 경제적 부담, 사회적 인식 미비 등이 공통적으로 진술되었다. 공적서비스와 양육경험과의 관계로는 소득지원서비스인 장애양육수당과 같은 경우 가계에 도움이 되기는 하지만 정도가 미미하다고 분석되었으며 사회복지서비스바우처인 활동지원, 장애아동재활치료바우처는 도움이 된다고 진술되었다. 그러나 어린이집 중심의 양육지원정책이 근본적으로 장애아동을 양육하는 것에 큰 도움이 되지 못하는 것으로 나타났으며 전달체계가 제대로 구비되어 있지 않고 공적기관에서 다소 수동적인 정보알림으로 장애아동부모들이 서비스를 이용하거나 정보접근을 하는 것에 있어서 한계를 가지고 있었다. 민간서비스는 재활치료, 사회통합교실, 성교육, 장애형제교육 등 사설기관에서 제공되는 서비스들을 의미하는데 이에 대한 경험으로는 재활치료의 경우 대기시간이 길다는 점과 기관마다 기준이 없는 가격, 선생님의 질 등이 문제가 되어 이용 시 어려움을 많이 겪는다고 진술되었다. 또한 사회통합교실, 성교육, 장애형제교육 등의 민간사회복지서비스의 경우 서비스가 한정적이어서 장애아동과 그의 부모가 원하는 서비스를 받지 못하고 있다고 나타났다. 따라서 본 연구는 이를 토대로 장애아동 관련 복지서비스가 보다 장애아동의 수요자 중심적으로 전환되어 이제 막 실시되는 ‘장애아동복지지원센터’ 의 역할이 행정적 기능인 서비스 정보제공, 연계의 기능에서 멈출 것이 아니라 장애아동과 그의 부모인 수요자 중심으로 생각하여 서비스의 양을 확대하고 가격과 질 등의 기준을 마련하여 모든 장애아동이 누락됨 없이 사회복지서비스를 이용할 수 있도록 발전되어야 함을 제시하였다.
This study is aimed at analyzing the relationship between the parenting experience of handicapped children's parents, and social welfare services. For this reason, phenomenological method, especially Colaizzi's method, in qualitative research was performed. The subjects of study were parents taking ...
This study is aimed at analyzing the relationship between the parenting experience of handicapped children's parents, and social welfare services. For this reason, phenomenological method, especially Colaizzi's method, in qualitative research was performed. The subjects of study were parents taking care of handicapped children who were under eighteen. Since every disability shows different features, this study was concentrated in children suffering from brain lesions or mental retardation. Interviews classified as three parts such as parenting experience, public service and private service have been carried out during the two sessions. As a result, although social welfare services have an positive effect on parenting experience of handicapped children's parents partially, there was a limit to resolve the difficulties of handicapped children's parents fundamentally. Depression, financial burdens and the lack of social recognition were described as parenting experiences. The impact of public service on parenting exprience referred to the allowance for parenting the handicapped as income support service, which was marginally and analyzed while the motion support as social service voucher and rehabilitation clinic voucher for the handicapped children were helpful. Parenting support policy focused on nursery house neither worked effectively nor was equipped with service delivery system well. It also showed a limitation including service use and information approach to parents due to somewhat passive information signal. Private services consist of rehabilitation clinic, social integration class, sex education, and education for the handicapped's brothers offered by private institute. The experiences from those were reported parents had troubles with using rehabilitation clinic in the private institutes due to long waiting time, prices and qualities without any standard. Furthermore, since other services were served limitingly, the handicapped children and parents could not be content with the services. Therefore, this study presented welfare service involved with handicapped children should be changed into supporting demands of the handicapped children and 'Handicapped Children's Welfare Center' the newly established should develope not only service information offer as an administrative function and function of connection but also expanding the amount of service and setting standards of prices and qualities for handicapped and their parents as customer-centric aspect to experience social welfare services without omissions.
This study is aimed at analyzing the relationship between the parenting experience of handicapped children's parents, and social welfare services. For this reason, phenomenological method, especially Colaizzi's method, in qualitative research was performed. The subjects of study were parents taking care of handicapped children who were under eighteen. Since every disability shows different features, this study was concentrated in children suffering from brain lesions or mental retardation. Interviews classified as three parts such as parenting experience, public service and private service have been carried out during the two sessions. As a result, although social welfare services have an positive effect on parenting experience of handicapped children's parents partially, there was a limit to resolve the difficulties of handicapped children's parents fundamentally. Depression, financial burdens and the lack of social recognition were described as parenting experiences. The impact of public service on parenting exprience referred to the allowance for parenting the handicapped as income support service, which was marginally and analyzed while the motion support as social service voucher and rehabilitation clinic voucher for the handicapped children were helpful. Parenting support policy focused on nursery house neither worked effectively nor was equipped with service delivery system well. It also showed a limitation including service use and information approach to parents due to somewhat passive information signal. Private services consist of rehabilitation clinic, social integration class, sex education, and education for the handicapped's brothers offered by private institute. The experiences from those were reported parents had troubles with using rehabilitation clinic in the private institutes due to long waiting time, prices and qualities without any standard. Furthermore, since other services were served limitingly, the handicapped children and parents could not be content with the services. Therefore, this study presented welfare service involved with handicapped children should be changed into supporting demands of the handicapped children and 'Handicapped Children's Welfare Center' the newly established should develope not only service information offer as an administrative function and function of connection but also expanding the amount of service and setting standards of prices and qualities for handicapped and their parents as customer-centric aspect to experience social welfare services without omissions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.