정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소를 위한 심리적 안녕감 증진 프로그램 개발 및 효과 Development and Effect of Psychological Well-Being Promoting Program to Reduce Parenting Stress for Mothers of Children with Emotional Behavior Problems원문보기
정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소를 위한 심리적 안녕감 증진 프로그램 개발 및 효과
김 혜 숙 (지도교수 : 이 영 호) 인제대학교 대학원 사회복지학과
본 연구의 목적은 현재 시행되고 있는 지역사회서비스의 아동청소년심리지원서비스를 이용하는 정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소를 위한 심리적 안녕감 증진 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램의 개입을 통해 양육스트레스 감소에 미치는 효과성을 검증하는 것이다. 프로그램 개발의 모형과 개발과정은 한국청소년정책연구원(2001)에서 제시한 개발모형과, 김창대 외(2015)가 제안한 개발과정을 참고하여 구성하였다. 1단계의 계획단계에서는 프로그램 개발의 필요성과 목표를 설정하고, 선행연구와 잠재대상 어머니들의 욕구를 분석하였다. 2단계인 설계단계에서는 프로그램의 구성에 대하여 1차로 전문가들의 자문을 거쳐서 예비프로그램을 구성하였다. 3단계의 실행단계에서는 예비프로그램을 정서행동문제아동의 어머니 7명을 대상으로 시행하고 사전과 사후검사를 실시하였다. 검사결과와 피드백 분석내용에 대해 2차로 전문가들의 ...
국문초록
정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소를 위한 심리적 안녕감 증진 프로그램 개발 및 효과
김 혜 숙 (지도교수 : 이 영 호) 인제대학교 대학원 사회복지학과
본 연구의 목적은 현재 시행되고 있는 지역사회서비스의 아동청소년심리지원서비스를 이용하는 정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소를 위한 심리적 안녕감 증진 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램의 개입을 통해 양육스트레스 감소에 미치는 효과성을 검증하는 것이다. 프로그램 개발의 모형과 개발과정은 한국청소년정책연구원(2001)에서 제시한 개발모형과, 김창대 외(2015)가 제안한 개발과정을 참고하여 구성하였다. 1단계의 계획단계에서는 프로그램 개발의 필요성과 목표를 설정하고, 선행연구와 잠재대상 어머니들의 욕구를 분석하였다. 2단계인 설계단계에서는 프로그램의 구성에 대하여 1차로 전문가들의 자문을 거쳐서 예비프로그램을 구성하였다. 3단계의 실행단계에서는 예비프로그램을 정서행동문제아동의 어머니 7명을 대상으로 시행하고 사전과 사후검사를 실시하였다. 검사결과와 피드백 분석내용에 대해 2차로 전문가들의 타당도 평가를 받아 보완하고 수정하여 프로그램을 확정하였다. 4단계인 평가단계에서는 확정된 심리적 안녕감 증진 프로그램을 실시하고 사전·사후·추후 검사와 만족도와 과정분석을 통해 프로그램의 효과성을 검증하였다. 개발된 프로그램의 효과정 검증 대상은 부산에 있는 저소득가정아동의 보호 및 복지전문NGO기관인 굿네이버스의 부설기관인 좋은맘센터에서 아동청소년심리지원서비스를 이용하는 아동의 어머니들이다. 1차 공고를 통해 지원자 15명을 실험집단에 배정하고, 동일한 과정으로 모집한 2차 지원자 15명을 비교집단에 배정하였다. 두 집단의 동질성을 검증하고, 실험집단에는 주1회 120분으로 10회기의 심리적 안녕감 증진 프로그램을 제공하였으며, 사전과 사후검사를 실험집단과 비교집단 모두에 시행하고, 1개월 후 추후검사를 실시하였다. 연구설계는 유사실험의 비동일비교집단설계(Non-equivalent compare Group Design)로 구성하였다. 연구대상의 인구사회학적 특성을 분석하기 위해 SPSSWIN 21.0 통계 package를 사용하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 분석방법으로는 각 집단 내 검사시기에 따라 평균과 표준편차를 산출하였으며, 시기별 점수 차이가 있는지 알아보기 위하여 2집단(실험집단/비교집단)과 3회검사 시기(사전/사후/추후)로하는 2요인 혼합요인설계(two factors split-plot)로 집단과 시기를 독립변인으로 하는 반복측정분산분석(Repeated Measures ANOVA)을 적용하였다. 연구결과 본 연구에서 개발된 심리적 안녕감 증진 프로그램이 정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 양육스트레스의 하위요인을 구체적으로 보면, 심리적 안녕감 증진 프로그램의 개입으로 어머니의 양육관련 고통이 유의하게 감소되었으며, 부모-자녀 간 역기능적 의사소통의 감소에도 유의한 차이를 보였고, 어머니가 보는 아동의 까다로운 기질 역시 유의하게 감소되었다. 따라서 본 연구에서 개발된 심리적 안녕감 증진 프로그램이 양육스트레스 감소에 효과가 있음이 밝혀졌으며, 이는 어머니의 심리적 안녕감 상태가 증진되는 것이 양육스트레스 감소에 긍정적인 영향을 미친다는 의미로 볼 수 있다. 또한 어머니의 심리적 안녕감 상태가 증진되어 양육스트레스가 감소되면, 어머니의 양육태도의 변화로 인해 정서행동문제아동의 증상 감소 및 적응과 발달에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 본다. 이에 따라 아동청소년심리지원서비스를 운영하는 기관이나 사회복지기관, 학교사회사업 현장에서 정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스를 감소시키고, 아울러 어머니 자신이 사회의 한 구성원으로서 잘 기능하여 삶의 질을 높이는 사회복지실천 개입의 기초자료로 제공될 수 있을 것이다.
국문초록
정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소를 위한 심리적 안녕감 증진 프로그램 개발 및 효과
김 혜 숙 (지도교수 : 이 영 호) 인제대학교 대학원 사회복지학과
본 연구의 목적은 현재 시행되고 있는 지역사회서비스의 아동청소년심리지원서비스를 이용하는 정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소를 위한 심리적 안녕감 증진 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램의 개입을 통해 양육스트레스 감소에 미치는 효과성을 검증하는 것이다. 프로그램 개발의 모형과 개발과정은 한국청소년정책연구원(2001)에서 제시한 개발모형과, 김창대 외(2015)가 제안한 개발과정을 참고하여 구성하였다. 1단계의 계획단계에서는 프로그램 개발의 필요성과 목표를 설정하고, 선행연구와 잠재대상 어머니들의 욕구를 분석하였다. 2단계인 설계단계에서는 프로그램의 구성에 대하여 1차로 전문가들의 자문을 거쳐서 예비프로그램을 구성하였다. 3단계의 실행단계에서는 예비프로그램을 정서행동문제아동의 어머니 7명을 대상으로 시행하고 사전과 사후검사를 실시하였다. 검사결과와 피드백 분석내용에 대해 2차로 전문가들의 타당도 평가를 받아 보완하고 수정하여 프로그램을 확정하였다. 4단계인 평가단계에서는 확정된 심리적 안녕감 증진 프로그램을 실시하고 사전·사후·추후 검사와 만족도와 과정분석을 통해 프로그램의 효과성을 검증하였다. 개발된 프로그램의 효과정 검증 대상은 부산에 있는 저소득가정아동의 보호 및 복지전문NGO기관인 굿네이버스의 부설기관인 좋은맘센터에서 아동청소년심리지원서비스를 이용하는 아동의 어머니들이다. 1차 공고를 통해 지원자 15명을 실험집단에 배정하고, 동일한 과정으로 모집한 2차 지원자 15명을 비교집단에 배정하였다. 두 집단의 동질성을 검증하고, 실험집단에는 주1회 120분으로 10회기의 심리적 안녕감 증진 프로그램을 제공하였으며, 사전과 사후검사를 실험집단과 비교집단 모두에 시행하고, 1개월 후 추후검사를 실시하였다. 연구설계는 유사실험의 비동일비교집단설계(Non-equivalent compare Group Design)로 구성하였다. 연구대상의 인구사회학적 특성을 분석하기 위해 SPSS WIN 21.0 통계 package를 사용하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 분석방법으로는 각 집단 내 검사시기에 따라 평균과 표준편차를 산출하였으며, 시기별 점수 차이가 있는지 알아보기 위하여 2집단(실험집단/비교집단)과 3회검사 시기(사전/사후/추후)로하는 2요인 혼합요인설계(two factors split-plot)로 집단과 시기를 독립변인으로 하는 반복측정분산분석(Repeated Measures ANOVA)을 적용하였다. 연구결과 본 연구에서 개발된 심리적 안녕감 증진 프로그램이 정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스 감소에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 양육스트레스의 하위요인을 구체적으로 보면, 심리적 안녕감 증진 프로그램의 개입으로 어머니의 양육관련 고통이 유의하게 감소되었으며, 부모-자녀 간 역기능적 의사소통의 감소에도 유의한 차이를 보였고, 어머니가 보는 아동의 까다로운 기질 역시 유의하게 감소되었다. 따라서 본 연구에서 개발된 심리적 안녕감 증진 프로그램이 양육스트레스 감소에 효과가 있음이 밝혀졌으며, 이는 어머니의 심리적 안녕감 상태가 증진되는 것이 양육스트레스 감소에 긍정적인 영향을 미친다는 의미로 볼 수 있다. 또한 어머니의 심리적 안녕감 상태가 증진되어 양육스트레스가 감소되면, 어머니의 양육태도의 변화로 인해 정서행동문제아동의 증상 감소 및 적응과 발달에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 본다. 이에 따라 아동청소년심리지원서비스를 운영하는 기관이나 사회복지기관, 학교사회사업 현장에서 정서행동문제아동 어머니의 양육스트레스를 감소시키고, 아울러 어머니 자신이 사회의 한 구성원으로서 잘 기능하여 삶의 질을 높이는 사회복지실천 개입의 기초자료로 제공될 수 있을 것이다.
Development and Effect of Psychological Well-Being Promoting Program to Reduce Parenting Stress for Mothers of Children with Emotional Behavior Problems
Kim, Hey Sook
(Supervisor: Prof, Young Ho Lee, Ph. D) Department of Social Welfare, Graduate...
ABSTRACT
Development and Effect of Psychological Well-Being Promoting Program to Reduce Parenting Stress for Mothers of Children with Emotional Behavior Problems
Kim, Hey Sook
(Supervisor: Prof, Young Ho Lee, Ph. D) Department of Social Welfare, Graduate School, Inje University
The purpose of this study is to develop psychological well-Being promoting program to reduce parenting stress for mothers of children with emotional behavior problems and to examine effects of the program. The Program consisted of 10 sessions to promote 6 elements of psychological well-Being such as self acception, positive relations with others, environmental mastery, autonomy, personal growth, purpose in life. The develop model of the psychological well-Being promoting program was redesigned by reference preceding research. Prior to the program development, 7 mothers of children with emotional behavior problems were performed as preliminary research. According to the preliminary result and assessment by the professionals, the psychological well-Being promoting program was modified and complemented and then confirmed finally. 30 mothers of children with emotional behavior Problems, 15 in the experimental group and 15 in the comparative group participated in the study. Both the experimental group and the comparative group were given pre- and posttest, and follow-up test after a month on parenting stress. The experimental group met a total of 10 times in 2-hour weekly sessions and in addition a booster session was conducted after a month. Both of groups were followed up after a month to evaluate the stability of treatment effect. This study was designed by purposive sampling and non-equivalent comparison groups design of a quasi-experimental design. SPSS WIN 21.0 used as a statistical package and the data was analyzed by Repeated Measures ANOVA of two factors split-plot(2 groups by 3 treatment times). The results showed that at the posttest the experimental group reported significantly lower parenting stress to the comparative group. At the follow-up assessment after a month, mothers in experimental group reported significantly lower parenting stress to the mothers in comparative group. In within-group the mothers had higher level of expression of the elements of psychological well-being in practicing works and tasks. The results supported the effectiveness of Psychological Well-Being Promoting Program for alleviating parenting stress and improving psychological well-being. In addition limitation of the present study and direction for the future research were suggested.
ABSTRACT
Development and Effect of Psychological Well-Being Promoting Program to Reduce Parenting Stress for Mothers of Children with Emotional Behavior Problems
Kim, Hey Sook
(Supervisor: Prof, Young Ho Lee, Ph. D) Department of Social Welfare, Graduate School, Inje University
The purpose of this study is to develop psychological well-Being promoting program to reduce parenting stress for mothers of children with emotional behavior problems and to examine effects of the program. The Program consisted of 10 sessions to promote 6 elements of psychological well-Being such as self acception, positive relations with others, environmental mastery, autonomy, personal growth, purpose in life. The develop model of the psychological well-Being promoting program was redesigned by reference preceding research. Prior to the program development, 7 mothers of children with emotional behavior problems were performed as preliminary research. According to the preliminary result and assessment by the professionals, the psychological well-Being promoting program was modified and complemented and then confirmed finally. 30 mothers of children with emotional behavior Problems, 15 in the experimental group and 15 in the comparative group participated in the study. Both the experimental group and the comparative group were given pre- and posttest, and follow-up test after a month on parenting stress. The experimental group met a total of 10 times in 2-hour weekly sessions and in addition a booster session was conducted after a month. Both of groups were followed up after a month to evaluate the stability of treatment effect. This study was designed by purposive sampling and non-equivalent comparison groups design of a quasi-experimental design. SPSS WIN 21.0 used as a statistical package and the data was analyzed by Repeated Measures ANOVA of two factors split-plot(2 groups by 3 treatment times). The results showed that at the posttest the experimental group reported significantly lower parenting stress to the comparative group. At the follow-up assessment after a month, mothers in experimental group reported significantly lower parenting stress to the mothers in comparative group. In within-group the mothers had higher level of expression of the elements of psychological well-being in practicing works and tasks. The results supported the effectiveness of Psychological Well-Being Promoting Program for alleviating parenting stress and improving psychological well-being. In addition limitation of the present study and direction for the future research were suggested.
주제어
#정서행동문제 정서행동문제아동 어머니 양육스트레스 심리적 안녕감 심리적 안녕감 증진 프로그램 emotional behavior problem psychological well-being parenting stress mothers of children with emotional behavior problem
학위논문 정보
저자
김혜숙
학위수여기관
인제대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
사회복지학과 사회복지학 전공
지도교수
이영호
발행연도
2016
총페이지
x, 182 p.
키워드
정서행동문제 정서행동문제아동 어머니 양육스트레스 심리적 안녕감 심리적 안녕감 증진 프로그램 emotional behavior problem psychological well-being parenting stress mothers of children with emotional behavior problem
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.