[학위논문]시지각 훈련 프로그램이 지적장애 학생의 시지각 발달과 주의집중에 미치는 영향 The Effects Of Visual Perception Training Program On Visual Perception Development and Attention Concentration Of Students(with Intellectual disabilities)원문보기
본 연구에 사용한 시지각 훈련 프로그램은 여광응(1972)이 번안한 것으로, 이는 지적장애 학생을 대상으로 48개의 과제를 구성해놓은 것이다. 기존의 실시방법은 유색연필을 사용하는 단순한 학습지 형태로 실시하였으나 본 연구에서는 다양한 구체물(색모래, OHP, 색종이, 여러 색의 실, 셀로판지, 천사점토, 와이어)을 활용하여 구체물을 탐색, 조작하는 방법으로 실시하였으며 훈련과제 수행 중 어려워하는 과제는 보충과제를 구성하여 지도하였다. 연구 참여자는 G군 소재의 특수학급에 재학 중인 지적장애 학생으로 교사의 면담 및 예비관찰, 구체적인 선정기준에 따라 12명(남아 6명, 여아 6명)의 학생을 선정하였다. 시지각 훈련 프로그램의 효과를 입증하기 위해 실험집단에 6명, 통제집단 6명을 배치하였다. 시지각 훈련 프로그램 중재는 총 18회기로 구성하였으며, 매 회기마다 30분씩 주 3∼4회 총 6주간 진행되었다. 지적장애 학생의 시지각 훈련 프로그램 중재에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 간의 시지각 발달 및 ...
본 연구에 사용한 시지각 훈련 프로그램은 여광응(1972)이 번안한 것으로, 이는 지적장애 학생을 대상으로 48개의 과제를 구성해놓은 것이다. 기존의 실시방법은 유색연필을 사용하는 단순한 학습지 형태로 실시하였으나 본 연구에서는 다양한 구체물(색모래, OHP, 색종이, 여러 색의 실, 셀로판지, 천사점토, 와이어)을 활용하여 구체물을 탐색, 조작하는 방법으로 실시하였으며 훈련과제 수행 중 어려워하는 과제는 보충과제를 구성하여 지도하였다. 연구 참여자는 G군 소재의 특수학급에 재학 중인 지적장애 학생으로 교사의 면담 및 예비관찰, 구체적인 선정기준에 따라 12명(남아 6명, 여아 6명)의 학생을 선정하였다. 시지각 훈련 프로그램의 효과를 입증하기 위해 실험집단에 6명, 통제집단 6명을 배치하였다. 시지각 훈련 프로그램 중재는 총 18회기로 구성하였으며, 매 회기마다 30분씩 주 3∼4회 총 6주간 진행되었다. 지적장애 학생의 시지각 훈련 프로그램 중재에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 간의 시지각 발달 및 주의집중의 사전-사후 점수 차에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 있는지 검정하기 위하여 맨 휘트니 유 검정(Mann-Whitney U Test)를 실시하였다. 그리고 실험집단과 통제집단 간의 사전-사후 점수 차이에 통계적으로 유의미한 차이가 없는 경우에는 실험집단의 사전-사후 점수 간에 유의미한 차이가 있는지를 검정하기 위해서 윌콕슨 부호-순위 검정(Wilcoxon's signed-ranks Test)을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 학생이 시지각 훈련 프로그램에 참여하지 않은 통제집단의 학생보다 일반 시지각, 시각-운동 통합에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이는 시지각 훈련 프로그램 중재가 지적장애 학생의 시지각 발달에 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 일반 시지각 척도, 운동-감소 시지각 척도, 시각-운동 통합척도 세 개의 종합척도 지수 중에서 일반 시지각 척도는 8개의 하위검사를 종합한 점수로 소위 ‘시지각’이라 부르는 능력을 가장 잘 측정해주는 척도로써 실험집단과 통제집단간의 사전-사후 변화에 유의미한 차이가 있어 시지각 훈련 프로그램 중재가 지적장애 학생의 시지각 발달에 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 둘째, 주의집중에서 실험집단의 학생이 시지각 훈련 프로그램에 참여하지 않은 통제집단의 학생과 통계적으로 유의미한 차이가 없어 시지각 훈련 프로그램 중재가 지적장애 학생의 주의집중 발달에 직접적인 영향을 미치지 않았다고 할 수 있다. 그러나 실험집단 내의 사전-사후 변화는 주의집중의 하위영역인 선택주의력, 자기통제력, 지속성 주의력 모두에서 실험집단 내에서 향상을 보여 시지각 훈련 프로그램 중재가 주의집중에 긍정적 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 본 연구는 구체물을 탐색, 조작하는 활동으로 시지각 훈련 프로그램을 중재하여 자연스러운 반복학습을 통해 학생의 시지각 발달을 촉진시키고 주의집중 및 지속시간을 향상시켰다는데 그 의의가 있다
본 연구에 사용한 시지각 훈련 프로그램은 여광응(1972)이 번안한 것으로, 이는 지적장애 학생을 대상으로 48개의 과제를 구성해놓은 것이다. 기존의 실시방법은 유색연필을 사용하는 단순한 학습지 형태로 실시하였으나 본 연구에서는 다양한 구체물(색모래, OHP, 색종이, 여러 색의 실, 셀로판지, 천사점토, 와이어)을 활용하여 구체물을 탐색, 조작하는 방법으로 실시하였으며 훈련과제 수행 중 어려워하는 과제는 보충과제를 구성하여 지도하였다. 연구 참여자는 G군 소재의 특수학급에 재학 중인 지적장애 학생으로 교사의 면담 및 예비관찰, 구체적인 선정기준에 따라 12명(남아 6명, 여아 6명)의 학생을 선정하였다. 시지각 훈련 프로그램의 효과를 입증하기 위해 실험집단에 6명, 통제집단 6명을 배치하였다. 시지각 훈련 프로그램 중재는 총 18회기로 구성하였으며, 매 회기마다 30분씩 주 3∼4회 총 6주간 진행되었다. 지적장애 학생의 시지각 훈련 프로그램 중재에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 간의 시지각 발달 및 주의집중의 사전-사후 점수 차에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 있는지 검정하기 위하여 맨 휘트니 유 검정(Mann-Whitney U Test)를 실시하였다. 그리고 실험집단과 통제집단 간의 사전-사후 점수 차이에 통계적으로 유의미한 차이가 없는 경우에는 실험집단의 사전-사후 점수 간에 유의미한 차이가 있는지를 검정하기 위해서 윌콕슨 부호-순위 검정(Wilcoxon's signed-ranks Test)을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 학생이 시지각 훈련 프로그램에 참여하지 않은 통제집단의 학생보다 일반 시지각, 시각-운동 통합에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이는 시지각 훈련 프로그램 중재가 지적장애 학생의 시지각 발달에 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 일반 시지각 척도, 운동-감소 시지각 척도, 시각-운동 통합척도 세 개의 종합척도 지수 중에서 일반 시지각 척도는 8개의 하위검사를 종합한 점수로 소위 ‘시지각’이라 부르는 능력을 가장 잘 측정해주는 척도로써 실험집단과 통제집단간의 사전-사후 변화에 유의미한 차이가 있어 시지각 훈련 프로그램 중재가 지적장애 학생의 시지각 발달에 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 둘째, 주의집중에서 실험집단의 학생이 시지각 훈련 프로그램에 참여하지 않은 통제집단의 학생과 통계적으로 유의미한 차이가 없어 시지각 훈련 프로그램 중재가 지적장애 학생의 주의집중 발달에 직접적인 영향을 미치지 않았다고 할 수 있다. 그러나 실험집단 내의 사전-사후 변화는 주의집중의 하위영역인 선택주의력, 자기통제력, 지속성 주의력 모두에서 실험집단 내에서 향상을 보여 시지각 훈련 프로그램 중재가 주의집중에 긍정적 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 본 연구는 구체물을 탐색, 조작하는 활동으로 시지각 훈련 프로그램을 중재하여 자연스러운 반복학습을 통해 학생의 시지각 발달을 촉진시키고 주의집중 및 지속시간을 향상시켰다는데 그 의의가 있다
The visual perception training program used in this study was adapted by YeoGwangung(1972), which was consisted of 48 tasks for students with intellectual disabilities. The previous method was implemented in a form of simple workbook with some color pencils, but in this study, various kinds of concr...
The visual perception training program used in this study was adapted by YeoGwangung(1972), which was consisted of 48 tasks for students with intellectual disabilities. The previous method was implemented in a form of simple workbook with some color pencils, but in this study, various kinds of concretes (color sand, OHP, colored paper, colorful threads, cellophane paper, angel clay, wire) were explored and operated, and some difficult tasks in training ones were instructed by constituting supplement tasks. Of participants who are students enrolled in special schools for tstudents with disabilities ocated in G county, 12 students (6 boys, 6 girls)were selected according to interview of teachers, preliminary observation and specific criteria for standard. Participants were divided into two halves and allocated into experimental group and control group, respectively in order to prove the effect of visual perception training program. The visual perception training program intervention was consisted of 18 sessions, and progressed for 30 minutes each session, 3-4 times a week during 6 weeks. The Mann-Whitney U Test was conducted in order to examine whether there was statistically significant difference between experimental group which took part in visual perception training program intervention for the students with intellectual disabilities and control group which did not participate in it. When the difference of pre and post scores between experimental group and control group was not statistically significant, Wilcoxon's signed-ranks Test was implemented to investigate whether the difference between pre score and post score was statistically significant. The results of this study are as follows: First, the students in experimental group showed more statistically significant difference in general visual perception, integration of visual sensation-movement, than the students in control group, who did not participate in visual perception training program. This suggested that the visual training program intervention affected the development of visual perception of students. Among 3 comprehensive scale indices: general visual perception, movement-reduction visual perception, and integration of visual sensation-movement scales, the general visual perception scale, a summed score of 8 sub-tests was the one to best evaluate the ability of 'visual perception'. Since through this scale, the significant difference in pre-post changes between experimental group and control group was demonstrated, the visual perception training program intervention was found to affect the development of visual perception of students with intellectual disabilities. Second, since there was no statistically significant difference in attention concentration between experimental group and control group, it could be said that the visual perception training program intervention did not directly affect the development of attention concentration of students with intellectual disabilities. However, pre-post changes enhanced sub-domains such as selective attention, self-control, persistence attention, which indicated that the visual training program intervention had a positive effect on the attention concentration. This study has an implication for extending the duration and promoting the development of visual perception of students through naturally repetition learning, intervened by visual perception training program with exploration of concretes and operational activities.
The visual perception training program used in this study was adapted by YeoGwangung(1972), which was consisted of 48 tasks for students with intellectual disabilities. The previous method was implemented in a form of simple workbook with some color pencils, but in this study, various kinds of concretes (color sand, OHP, colored paper, colorful threads, cellophane paper, angel clay, wire) were explored and operated, and some difficult tasks in training ones were instructed by constituting supplement tasks. Of participants who are students enrolled in special schools for tstudents with disabilities ocated in G county, 12 students (6 boys, 6 girls)were selected according to interview of teachers, preliminary observation and specific criteria for standard. Participants were divided into two halves and allocated into experimental group and control group, respectively in order to prove the effect of visual perception training program. The visual perception training program intervention was consisted of 18 sessions, and progressed for 30 minutes each session, 3-4 times a week during 6 weeks. The Mann-Whitney U Test was conducted in order to examine whether there was statistically significant difference between experimental group which took part in visual perception training program intervention for the students with intellectual disabilities and control group which did not participate in it. When the difference of pre and post scores between experimental group and control group was not statistically significant, Wilcoxon's signed-ranks Test was implemented to investigate whether the difference between pre score and post score was statistically significant. The results of this study are as follows: First, the students in experimental group showed more statistically significant difference in general visual perception, integration of visual sensation-movement, than the students in control group, who did not participate in visual perception training program. This suggested that the visual training program intervention affected the development of visual perception of students. Among 3 comprehensive scale indices: general visual perception, movement-reduction visual perception, and integration of visual sensation-movement scales, the general visual perception scale, a summed score of 8 sub-tests was the one to best evaluate the ability of 'visual perception'. Since through this scale, the significant difference in pre-post changes between experimental group and control group was demonstrated, the visual perception training program intervention was found to affect the development of visual perception of students with intellectual disabilities. Second, since there was no statistically significant difference in attention concentration between experimental group and control group, it could be said that the visual perception training program intervention did not directly affect the development of attention concentration of students with intellectual disabilities. However, pre-post changes enhanced sub-domains such as selective attention, self-control, persistence attention, which indicated that the visual training program intervention had a positive effect on the attention concentration. This study has an implication for extending the duration and promoting the development of visual perception of students through naturally repetition learning, intervened by visual perception training program with exploration of concretes and operational activities.
주제어
#시지각 훈련 프로그램 시지각 발달 주의집중 visual perception training program development of visual perception attention concentration
학위논문 정보
저자
원양은
학위수여기관
위덕대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 초등특수교육
지도교수
표윤희
발행연도
2013
총페이지
vi, 143 p.
키워드
시지각 훈련 프로그램 시지각 발달 주의집중 visual perception training program development of visual perception attention concentration
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