1992년 개정된 도로교표준시방서에 최초의 교량내진설계기준이 제정되었다. 그래서 그 이전에 건설된 대부분의 교량구조물은 지진에 대한 고려 없이 설계되어 있으므로 내진성능평가를 수행하여야하며, 성능이 부족할 시 내진보강이 필요하다. 하지만 내진설계가 수행되지 않은 교량이라도 어느 정도의 내진성능은 확보되어 있으리라 생각되므로 내진보강을 위해서는 무엇보다도 합리적인 내진성능평가기법을 확립하는 것이 중요할 것이다. 본 논문에서는 콘크리트 압축강도를 현장조사 값을 근거로 구조해석시 적용하였고, 기존의 하중평가법보다 실제 교량의 거동에 가깝게 해석하기 위하여 철근 응력-변형률곡선은 복합곡선모델을 사용했으며, 내진설계 기준에 만족하지 못하는 부분을 찾아 검토 후, 내진 설계 기준에 만족하기위한 방안을 제시하였으며 방안으로는 ...
1992년 개정된 도로교표준시방서에 최초의 교량내진설계기준이 제정되었다. 그래서 그 이전에 건설된 대부분의 교량구조물은 지진에 대한 고려 없이 설계되어 있으므로 내진성능평가를 수행하여야하며, 성능이 부족할 시 내진보강이 필요하다. 하지만 내진설계가 수행되지 않은 교량이라도 어느 정도의 내진성능은 확보되어 있으리라 생각되므로 내진보강을 위해서는 무엇보다도 합리적인 내진성능평가기법을 확립하는 것이 중요할 것이다. 본 논문에서는 콘크리트 압축강도를 현장조사 값을 근거로 구조해석시 적용하였고, 기존의 하중평가법보다 실제 교량의 거동에 가깝게 해석하기 위하여 철근 응력-변형률곡선은 복합곡선모델을 사용했으며, 내진설계 기준에 만족하지 못하는 부분을 찾아 검토 후, 내진 설계 기준에 만족하기위한 방안을 제시하였으며 방안으로는 감쇠기, 전단키, 면진받침이 있으며, 소요역량에 맞게 내진보강 방안을 검토결과에 따라 과다보강없이 구간별로 최소한의 보강만으로도 내진성능평가가 모든 부분에서 만족할 만한 수준에 도달하는 것을 확인하였다. 이 연구는 추후에 비선형해석을 통한 내진성능평가를 통하여 비정형구조나 고차모드 구조물의 내진성능 검토시 적용 가능하도록 추가 연구가 필요할 것으로 판단된다.
1992년 개정된 도로교표준시방서에 최초의 교량내진설계기준이 제정되었다. 그래서 그 이전에 건설된 대부분의 교량구조물은 지진에 대한 고려 없이 설계되어 있으므로 내진성능평가를 수행하여야하며, 성능이 부족할 시 내진보강이 필요하다. 하지만 내진설계가 수행되지 않은 교량이라도 어느 정도의 내진성능은 확보되어 있으리라 생각되므로 내진보강을 위해서는 무엇보다도 합리적인 내진성능평가기법을 확립하는 것이 중요할 것이다. 본 논문에서는 콘크리트 압축강도를 현장조사 값을 근거로 구조해석시 적용하였고, 기존의 하중평가법보다 실제 교량의 거동에 가깝게 해석하기 위하여 철근 응력-변형률곡선은 복합곡선모델을 사용했으며, 내진설계 기준에 만족하지 못하는 부분을 찾아 검토 후, 내진 설계 기준에 만족하기위한 방안을 제시하였으며 방안으로는 감쇠기, 전단키, 면진받침이 있으며, 소요역량에 맞게 내진보강 방안을 검토결과에 따라 과다보강없이 구간별로 최소한의 보강만으로도 내진성능평가가 모든 부분에서 만족할 만한 수준에 도달하는 것을 확인하였다. 이 연구는 추후에 비선형해석을 통한 내진성능평가를 통하여 비정형구조나 고차모드 구조물의 내진성능 검토시 적용 가능하도록 추가 연구가 필요할 것으로 판단된다.
The 1992 revision of the first bridge seismic design criteria for finite element analysis was established. So, most of the former constructed bridge structure is designed without consideration for earthquake seismic performance evaluation be conducted during seismic retrofit, and insufficient perfor...
The 1992 revision of the first bridge seismic design criteria for finite element analysis was established. So, most of the former constructed bridge structure is designed without consideration for earthquake seismic performance evaluation be conducted during seismic retrofit, and insufficient performance is required. But seismic performance seismic design of the bridge has not been performed, even to some extent I think is secure, above all reasonable seismic performance evaluation techniques to establish the seismic retrofit will be important. In this paper, we apply structural analysis based on the value of the field survey, the concrete compressive strength, assessment of the load closer to the actual behavior of the bridge than to interpret the rebar stress-strain curve of the composite curve model. Proposed plan after reviewing the parts that do not meet seismic design criteria, seismic design criteria to satisfy so then, plans the attenuator, the shear key, and seismic isolation bearings, seismic retrofit measures in accordance with the results of the review to meet the required competencies, without excessive reinforcement interval seismic performance evaluation with minimal reinforcement reached a satisfactory level in all parts that was confirmed. This study will be determined later through nonlinear analysis for seismic performance evaluation through atypical structure or higher-order mode to be applied when reviewing the seismic performance of structures, further studies will be needed.
The 1992 revision of the first bridge seismic design criteria for finite element analysis was established. So, most of the former constructed bridge structure is designed without consideration for earthquake seismic performance evaluation be conducted during seismic retrofit, and insufficient performance is required. But seismic performance seismic design of the bridge has not been performed, even to some extent I think is secure, above all reasonable seismic performance evaluation techniques to establish the seismic retrofit will be important. In this paper, we apply structural analysis based on the value of the field survey, the concrete compressive strength, assessment of the load closer to the actual behavior of the bridge than to interpret the rebar stress-strain curve of the composite curve model. Proposed plan after reviewing the parts that do not meet seismic design criteria, seismic design criteria to satisfy so then, plans the attenuator, the shear key, and seismic isolation bearings, seismic retrofit measures in accordance with the results of the review to meet the required competencies, without excessive reinforcement interval seismic performance evaluation with minimal reinforcement reached a satisfactory level in all parts that was confirmed. This study will be determined later through nonlinear analysis for seismic performance evaluation through atypical structure or higher-order mode to be applied when reviewing the seismic performance of structures, further studies will be needed.
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