태권도장 선택속성과 서비스 가치, 고객만족 및 구매행동의 관계 The Relationship among Selection Attributes, Service Value, Customer Satisfaction and Purchase Behavior in Taekwondo Gymnasium원문보기
이 연구는 태권도장 선택속성이 서비스가치, 고객만족 및 구매행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 연구모형을 설정한 다음 구조방정식모형(SEM: structural equation model)을 통하여 변인간의 관계를 규명하였다. 연구대상은 서울․경기지역 태권도 수련생을 대상으로 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여 454명을 표집 하였다. 자료처리는 ...
이 연구는 태권도장 선택속성이 서비스가치, 고객만족 및 구매행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 연구모형을 설정한 다음 구조방정식모형(SEM: structural equation model)을 통하여 변인간의 관계를 규명하였다. 연구대상은 서울․경기지역 태권도 수련생을 대상으로 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여 454명을 표집 하였다. 자료처리는 SPSS 15.0 프로그램을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 실시하였으며, AMOS 7.0 프로그램을 이용하여 각 측정모형의 구성타당도(construct validity)를 검증하기 위해 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)을 실시한 후, 이론모형의 적합도를 공변량 구조분석(covariance structure analysis)으로 검증하였다. 이상과 같은 연구방법 및 자료분석 결과를 기초로 하여 이 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째 태권도 수련생을 대상으로 태권도장 선택속성에 대한 탐색적 요인분석을 실시한 결과 태권도 프로그램, 주변 환경, 지도자, 시설, 가격 요인으로 구분되었으며, 서비스가치는 감정적 가치, 기능적 가치, 사회적 가치로 구분되었고, 구매행동은 재입관 의도와 구전의도로 구분되어 타당성을 확인하였다. 둘째, 태권도장 선택속성은 서비스가치에 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 태권도장 선택속성은 고객만족에 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, 태권도장 선택속성은 구매행동에 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 서비스가치는 고객만족에 정(+)의 영향을 미쳤다. 여섯째, 서비스가치는 구매행동에 정(+)의 영향을 미쳤다. 일곱째, 고객만족은 구매행동에 정(+)의 영향을 미치지 않았다. 이와 같은 연구결과를 종합해 볼 때 태권도장 선택속성은 서비스가치를 통하여 구매행동을 강화하고 있으며, 서비스가치는 독립변인과 종속변인간의 관계에 내재된 중요한 매개변인임을 알 수 있다.
이 연구는 태권도장 선택속성이 서비스가치, 고객만족 및 구매행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 연구모형을 설정한 다음 구조방정식모형(SEM: structural equation model)을 통하여 변인간의 관계를 규명하였다. 연구대상은 서울․경기지역 태권도 수련생을 대상으로 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여 454명을 표집 하였다. 자료처리는 SPSS 15.0 프로그램을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 실시하였으며, AMOS 7.0 프로그램을 이용하여 각 측정모형의 구성타당도(construct validity)를 검증하기 위해 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)을 실시한 후, 이론모형의 적합도를 공변량 구조분석(covariance structure analysis)으로 검증하였다. 이상과 같은 연구방법 및 자료분석 결과를 기초로 하여 이 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째 태권도 수련생을 대상으로 태권도장 선택속성에 대한 탐색적 요인분석을 실시한 결과 태권도 프로그램, 주변 환경, 지도자, 시설, 가격 요인으로 구분되었으며, 서비스가치는 감정적 가치, 기능적 가치, 사회적 가치로 구분되었고, 구매행동은 재입관 의도와 구전의도로 구분되어 타당성을 확인하였다. 둘째, 태권도장 선택속성은 서비스가치에 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 태권도장 선택속성은 고객만족에 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, 태권도장 선택속성은 구매행동에 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 서비스가치는 고객만족에 정(+)의 영향을 미쳤다. 여섯째, 서비스가치는 구매행동에 정(+)의 영향을 미쳤다. 일곱째, 고객만족은 구매행동에 정(+)의 영향을 미치지 않았다. 이와 같은 연구결과를 종합해 볼 때 태권도장 선택속성은 서비스가치를 통하여 구매행동을 강화하고 있으며, 서비스가치는 독립변인과 종속변인간의 관계에 내재된 중요한 매개변인임을 알 수 있다.
This study was designed to shed light on the influence of selection attributes on service value, customer satisfaction, and purchase behavior in Taekwondo gymnasium. To accomplish such research purpose, researcher identified the causal relationship through Structural Equation Model(SEM) after having...
This study was designed to shed light on the influence of selection attributes on service value, customer satisfaction, and purchase behavior in Taekwondo gymnasium. To accomplish such research purpose, researcher identified the causal relationship through Structural Equation Model(SEM) after having established relationship models among selection attributes, service value, customer satisfaction, and purchase behavior based on precedent research works and hypothetical model. The subjects of this research were the clients who are using the Taekwondo gymnasium located in the vicinity of Seoul and Gyeonggido, and 454 subjects were sampled through convenience sampling method. The resulting data were processed by means of frequency analysis, exploratory factor analysis and correlation analysis using SPSS 15.0 program. And, to verify construct validity of each measurement model using AMOS 7.0 program, confirmatory factor analysis was conducted, then after, goodness-of-fit of the theoretical model was verified by means of covariance structure analysis. Results derived from the researches based on the aforementioned methods and data analyses are as follows: First, selection attributes of Taekwondo gymnasium had significant positive influences on service value. Second, selection attributes of Taekwondo gymnasium had significant influences on customer satisfaction. Third, selection attributes of Taekwondo gymnasium had significant influences on purchase behavior. Forth, service value had significant influences on customer satisfaction. Fifth, service value had significant influences on purchase behavior. Sixth, customer satisfaction had not significant influences on purchase behavior. As above, when summing up the results of this research, the selection attributes of Taekwondo gymnasium had enhanced purchase behavior through service value and customer satisfaction, and it was found that service value and customer satisfaction was the important parameter that remained within the relationship of independent variables and dependent variables.
This study was designed to shed light on the influence of selection attributes on service value, customer satisfaction, and purchase behavior in Taekwondo gymnasium. To accomplish such research purpose, researcher identified the causal relationship through Structural Equation Model(SEM) after having established relationship models among selection attributes, service value, customer satisfaction, and purchase behavior based on precedent research works and hypothetical model. The subjects of this research were the clients who are using the Taekwondo gymnasium located in the vicinity of Seoul and Gyeonggido, and 454 subjects were sampled through convenience sampling method. The resulting data were processed by means of frequency analysis, exploratory factor analysis and correlation analysis using SPSS 15.0 program. And, to verify construct validity of each measurement model using AMOS 7.0 program, confirmatory factor analysis was conducted, then after, goodness-of-fit of the theoretical model was verified by means of covariance structure analysis. Results derived from the researches based on the aforementioned methods and data analyses are as follows: First, selection attributes of Taekwondo gymnasium had significant positive influences on service value. Second, selection attributes of Taekwondo gymnasium had significant influences on customer satisfaction. Third, selection attributes of Taekwondo gymnasium had significant influences on purchase behavior. Forth, service value had significant influences on customer satisfaction. Fifth, service value had significant influences on purchase behavior. Sixth, customer satisfaction had not significant influences on purchase behavior. As above, when summing up the results of this research, the selection attributes of Taekwondo gymnasium had enhanced purchase behavior through service value and customer satisfaction, and it was found that service value and customer satisfaction was the important parameter that remained within the relationship of independent variables and dependent variables.
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