이 연구의 목적은 연구자가 창작한 52편의 동시로 아동 독자의 관심과 소통의 통로를 마련해 보고자 함이다. 동시를 수용하는 독자를 1차 독자인 어린이로 한정하고 어린이의 삶에 더 밀착하는 동시로서 소통하고자 창작한 동시 묶음이다. 창작 동시에는 작가의 관념 속에서 나온 어린이가 아닌, 다를 바 없는 인간으로서의 삶을 사는 어린이를 담고 싶었다. ‘시인의 세계와 아동의 세계가 하나로 일치되는 자리에서 비로소’ 쓰는 공감과 소통을 이끌어내는 동시, 이것이 동시가 갖추어야 할 중요한 문학성이라고 보고, 본고에서는 지금, 여기를 살아가는...
이 연구의 목적은 연구자가 창작한 52편의 동시로 아동 독자의 관심과 소통의 통로를 마련해 보고자 함이다. 동시를 수용하는 독자를 1차 독자인 어린이로 한정하고 어린이의 삶에 더 밀착하는 동시로서 소통하고자 창작한 동시 묶음이다. 창작 동시에는 작가의 관념 속에서 나온 어린이가 아닌, 다를 바 없는 인간으로서의 삶을 사는 어린이를 담고 싶었다. ‘시인의 세계와 아동의 세계가 하나로 일치되는 자리에서 비로소’ 쓰는 공감과 소통을 이끌어내는 동시, 이것이 동시가 갖추어야 할 중요한 문학성이라고 보고, 본고에서는 지금, 여기를 살아가는 도시와 교실 속 어린이의 삶을 직시하여 요즘 어린이만의 생생한 정서와 사유를 중심으로 연구자가 쓴 동시를 해설해 보려고 한다.
동시에서 문학성을 일반 성인시가 갖는 미적 자질로만 평가하여 먼저 시적 완성도를 요구하는 것은 동시가 독자와의 거리를 좁히지 못하고 있는 원인이며, 읽히고 싶은 좋은 동시는 많아졌으나 정작 아동 독자가 읽고 싶은 좋은 동시가 없는 요즘 동시의 창작 경향과 관련이 깊다. 특히 다른 장르에 비해 독자의 외면을 받고 있는 동시라면 독자가 동시를 이해하고 받아들이지 못하는 것을 문제 삼을 것이 아니라 독자가 자신(어린이)의 사고와 심리에 더 밀착해서 창작하는 태도를 작가에게 요구하는 것은 아닌지 돌아보아야 한다.
새로움을 가장한 동시의 변화와 모색은 긍정적으로 동시 영역의 확장, 다양성으로 확대 될 수 있지만 독자에게 중요한 ‘동시 읽는 즐거움’의 알맹이를 놓쳐 버리는 발전일 수 있다. 동시가 여전히 독자에게 큰 기대와 흥미를 주지 못하는 이유는 무엇보다 시에서 주는 환기가 새롭지 않기 때문이다. 작가가 동시 대한 유연함과 독창성을 발휘하여 다양한 모습의 어린이를 중심에 놓고 작품을 창작해 내지 못하고 있어 아동의 모습이 단조롭고 표면적이며, 시적 사유에만 얽매여 작품의 완성도에 치중하다보니 아동을 선명하게 표현하지 못하고 있다. 독자와의 소통, 공감 부재의 동시는 독자의 외면을 받을 뿐이다.
소재를 중심으로 제1부 <이상한 교실>에 실린 27편의 동시는 이 시대를 살고 있는 도시 어린이의 일상적 삶에서 찾은 시 묶음이다. 그리고 제2부 <태풍 축구>의 25편의 동시에는 아이들에 대한, 혹은 동심에 대한 고정된 틀을 벗어난 시 묶음이다. 규정할 수 없는 다양한 각각의 삶을 살아가는 아이들에게 주목하고, 관습과 가치관에 얽매이지 않는 유연성을 가진, 때로는 반항과 자유를 추구하며 비슷비슷한 일상에서 서로 다른 쾌감을 얻고 있는 아이들 그대로의 모습을 시로 표현하고자 했다.
동시의 재미와 감동을 주는 시적 대상은 결코 거대하고 특별한 것은 아니다. 표현에 있어서도 꼭 감각적인 기법으로 말해야 하는 것은 아니다. 다만 기존의 상투적 동심주의나 교훈주의, 기교적 표현 위주나 과다한 상상력을 요구하는 동시에서 벗어나 요즘 어린이의 삶에 밀착하여 내면을 드러내고 아이 주변의 삶까지 담아내는 진실한 목소리의 동시라면 독자가 먼저 찾아 읽는 동시가 된다는 믿음을 가져 본다.
이 연구는 동시의 독자를 아동 독자로 한정하고 아동의 호응을 얻는 동시를 직접 연구자가 창작함으로써 소통의 동시를 직접 제시하는 의의를 지닌다. 아동 독자의 호응을 얻길 바라는 연구자의 창작 동시가 동시의 창작과 동시 지도, 그리고 아동의 이해에 도움이 되기를 바란다.
이 연구의 목적은 연구자가 창작한 52편의 동시로 아동 독자의 관심과 소통의 통로를 마련해 보고자 함이다. 동시를 수용하는 독자를 1차 독자인 어린이로 한정하고 어린이의 삶에 더 밀착하는 동시로서 소통하고자 창작한 동시 묶음이다. 창작 동시에는 작가의 관념 속에서 나온 어린이가 아닌, 다를 바 없는 인간으로서의 삶을 사는 어린이를 담고 싶었다. ‘시인의 세계와 아동의 세계가 하나로 일치되는 자리에서 비로소’ 쓰는 공감과 소통을 이끌어내는 동시, 이것이 동시가 갖추어야 할 중요한 문학성이라고 보고, 본고에서는 지금, 여기를 살아가는 도시와 교실 속 어린이의 삶을 직시하여 요즘 어린이만의 생생한 정서와 사유를 중심으로 연구자가 쓴 동시를 해설해 보려고 한다.
동시에서 문학성을 일반 성인시가 갖는 미적 자질로만 평가하여 먼저 시적 완성도를 요구하는 것은 동시가 독자와의 거리를 좁히지 못하고 있는 원인이며, 읽히고 싶은 좋은 동시는 많아졌으나 정작 아동 독자가 읽고 싶은 좋은 동시가 없는 요즘 동시의 창작 경향과 관련이 깊다. 특히 다른 장르에 비해 독자의 외면을 받고 있는 동시라면 독자가 동시를 이해하고 받아들이지 못하는 것을 문제 삼을 것이 아니라 독자가 자신(어린이)의 사고와 심리에 더 밀착해서 창작하는 태도를 작가에게 요구하는 것은 아닌지 돌아보아야 한다.
새로움을 가장한 동시의 변화와 모색은 긍정적으로 동시 영역의 확장, 다양성으로 확대 될 수 있지만 독자에게 중요한 ‘동시 읽는 즐거움’의 알맹이를 놓쳐 버리는 발전일 수 있다. 동시가 여전히 독자에게 큰 기대와 흥미를 주지 못하는 이유는 무엇보다 시에서 주는 환기가 새롭지 않기 때문이다. 작가가 동시 대한 유연함과 독창성을 발휘하여 다양한 모습의 어린이를 중심에 놓고 작품을 창작해 내지 못하고 있어 아동의 모습이 단조롭고 표면적이며, 시적 사유에만 얽매여 작품의 완성도에 치중하다보니 아동을 선명하게 표현하지 못하고 있다. 독자와의 소통, 공감 부재의 동시는 독자의 외면을 받을 뿐이다.
소재를 중심으로 제1부 <이상한 교실>에 실린 27편의 동시는 이 시대를 살고 있는 도시 어린이의 일상적 삶에서 찾은 시 묶음이다. 그리고 제2부 <태풍 축구>의 25편의 동시에는 아이들에 대한, 혹은 동심에 대한 고정된 틀을 벗어난 시 묶음이다. 규정할 수 없는 다양한 각각의 삶을 살아가는 아이들에게 주목하고, 관습과 가치관에 얽매이지 않는 유연성을 가진, 때로는 반항과 자유를 추구하며 비슷비슷한 일상에서 서로 다른 쾌감을 얻고 있는 아이들 그대로의 모습을 시로 표현하고자 했다.
동시의 재미와 감동을 주는 시적 대상은 결코 거대하고 특별한 것은 아니다. 표현에 있어서도 꼭 감각적인 기법으로 말해야 하는 것은 아니다. 다만 기존의 상투적 동심주의나 교훈주의, 기교적 표현 위주나 과다한 상상력을 요구하는 동시에서 벗어나 요즘 어린이의 삶에 밀착하여 내면을 드러내고 아이 주변의 삶까지 담아내는 진실한 목소리의 동시라면 독자가 먼저 찾아 읽는 동시가 된다는 믿음을 가져 본다.
이 연구는 동시의 독자를 아동 독자로 한정하고 아동의 호응을 얻는 동시를 직접 연구자가 창작함으로써 소통의 동시를 직접 제시하는 의의를 지닌다. 아동 독자의 호응을 얻길 바라는 연구자의 창작 동시가 동시의 창작과 동시 지도, 그리고 아동의 이해에 도움이 되기를 바란다.
The purpose of this study was to establish channels for children's interest and communication with 52 poetry for children created by the investigator. Those poetry for children make up a collection of poetry for children to communicate with children more closely by limiting the reader group to child...
The purpose of this study was to establish channels for children's interest and communication with 52 poetry for children created by the investigator. Those poetry for children make up a collection of poetry for children to communicate with children more closely by limiting the reader group to children, the primary readers. The investigator wanted to include the aspects of children living a life as human beings just like adults in those children's verses rather than his ideas. Recognizing that "poetry written at a point of match between the poet's world and children's world" was an important literary quality required from poetry for children, the study looked straight on city, school, and children's life and interpret the children's verses written by the investigator with a focus on children's emotions and thoughts.
The practice of assessing the literary quality of poetry for children only according to the aesthetic quality of general grown-up poetry and demanding poetic completion from poetry for children first prevents poetry for children from narrowing their distance from readers and is deeply connected with the current creation trend of poetry for children not to reveal the thinking of little speakers or children on the surface openly. When it comes to poetry for children that are particularly neglected by readers compared with other genres, poets should consider whether the readers demand an attitude of creation closer to their thinking and psychology instead of raising a problem with the readers not being able to understand and accept poetry for children.
The changes and explorations of poetry for children disguised as newness can miss out the core of "pleasure with reading poetry for children" important to readers while expanding the scope and diversity of poetry for children. Poetry for children fail to induce as great expectations and interest from children readers as fairy tales and picture books largely because rousing in poetry is not new. Today poets do not create poetry for children that place diverse children at the center based on their own originality, repeat similar materials and topics trapped in poetic thinking, and mass produce works that try to express the minds of children without children in them, not clearly representing them, like at a plant. Those works are naturally low in the acceptance level among children readers.
Based on the materials, Part 1 of "The Strange Classroom" presents a collection of 27 poetry for children about the daily lives of urban children living in the contemporary times. Part 2 of "Hurricane Soccer" is a collection of 25 poetry for children that are out of the fixed framework of children or their minds. The investigator paid attention to children living respective various lives that would defy definition and tried to describe children that were flexible not being bound to custom and value, sometimes pursued resistance and freedom, and got different pleasant sensations in similar daily lives as they were.
The poetic objects that make poetry for children fun and moving are not huge or special at all. Sensuous techniques are not necessarily required for expression. It is believed that if poetry for children move away from the old conventional focus on the innocence of a child, didacticism, artistic expressions, and excessive imagination, reveal the inside of children close to their lives, and depict even the lives surrounding them, children will volunteer to find and read them.
The study holds its significance in that it directly proposed poetry for children of communication by limiting the scope of readers to children and investigating and creating poetry for children that children would respond to. The poetry for children created by the investigator that wished for children's responses will hopefully be of assistance to the creation and instruction of poetry for children and children's understanding.
The purpose of this study was to establish channels for children's interest and communication with 52 poetry for children created by the investigator. Those poetry for children make up a collection of poetry for children to communicate with children more closely by limiting the reader group to children, the primary readers. The investigator wanted to include the aspects of children living a life as human beings just like adults in those children's verses rather than his ideas. Recognizing that "poetry written at a point of match between the poet's world and children's world" was an important literary quality required from poetry for children, the study looked straight on city, school, and children's life and interpret the children's verses written by the investigator with a focus on children's emotions and thoughts.
The practice of assessing the literary quality of poetry for children only according to the aesthetic quality of general grown-up poetry and demanding poetic completion from poetry for children first prevents poetry for children from narrowing their distance from readers and is deeply connected with the current creation trend of poetry for children not to reveal the thinking of little speakers or children on the surface openly. When it comes to poetry for children that are particularly neglected by readers compared with other genres, poets should consider whether the readers demand an attitude of creation closer to their thinking and psychology instead of raising a problem with the readers not being able to understand and accept poetry for children.
The changes and explorations of poetry for children disguised as newness can miss out the core of "pleasure with reading poetry for children" important to readers while expanding the scope and diversity of poetry for children. Poetry for children fail to induce as great expectations and interest from children readers as fairy tales and picture books largely because rousing in poetry is not new. Today poets do not create poetry for children that place diverse children at the center based on their own originality, repeat similar materials and topics trapped in poetic thinking, and mass produce works that try to express the minds of children without children in them, not clearly representing them, like at a plant. Those works are naturally low in the acceptance level among children readers.
Based on the materials, Part 1 of "The Strange Classroom" presents a collection of 27 poetry for children about the daily lives of urban children living in the contemporary times. Part 2 of "Hurricane Soccer" is a collection of 25 poetry for children that are out of the fixed framework of children or their minds. The investigator paid attention to children living respective various lives that would defy definition and tried to describe children that were flexible not being bound to custom and value, sometimes pursued resistance and freedom, and got different pleasant sensations in similar daily lives as they were.
The poetic objects that make poetry for children fun and moving are not huge or special at all. Sensuous techniques are not necessarily required for expression. It is believed that if poetry for children move away from the old conventional focus on the innocence of a child, didacticism, artistic expressions, and excessive imagination, reveal the inside of children close to their lives, and depict even the lives surrounding them, children will volunteer to find and read them.
The study holds its significance in that it directly proposed poetry for children of communication by limiting the scope of readers to children and investigating and creating poetry for children that children would respond to. The poetry for children created by the investigator that wished for children's responses will hopefully be of assistance to the creation and instruction of poetry for children and children's understanding.
주제어
#아동 독자 동시 동시 창작
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.