매체를 활용한 국어과 교수·학습 방안 연구 : 고전소설 「허생전」을 사례로 하여 Teaching-learning scheme in Korean language : Research of a case study on the Korean classical novel 'Heosengjeon'원문보기
<국문초록> 지식정보화 사회를 살아가는 우리의 학습자들은 어려서부터 생활 속에서 다양한 매체를 사용하는 환경에 노출되어 있으며, 이들과 끊임없는 상호작용을 통해 매일 새로운 방식으로 제공되는 각종 정보를 접하게 된다. 교실에서 고전적인 형태로 이루어지는 교사 중심의 강의식 수업방식은 오늘날의 학습자들에게 새로운 관심과 흥미를 이끌어내는 것에 한계가 있다. 매체를 활용한 다양한 수업방법의 개발과 적용을 통하여 학습자들이 흥미를 가지고 능동적인 태도로 고전문학을 감상할 수 있도록 도울 수 있다. 고전문학 작품을 배우는 과정을 통해 선인들의 정신세계를 이해하고 그 밑바탕에 흐르는 정서와 감정을 느끼며, 그것을 토대로 하여 우리 역사와 전통에 대한 인식을 넓혀나갈 수 있다. 하지만 이러한 고전문학 학습에 대한 중요성에도 불구하고 학교 현장에서는 훌륭한 고전문학 작품들이 학습자들에게 외면 받고 있는 것이 현실이다. 고전문학의 가치를 학습자들에게 제대로 전달하기 위해서는 학생들이 고전문학을 친숙하고 흥미 있는 것으로 받아들이도록 해야 한다. 그러기 위해서는 다양한 매체를 폭넓게 활용하여 학습자들이 작품을 감상하며 그 속에서 즐거움을 느낄 수 있는 방안을 모색해야 할 것이다. 본 연구는 고전소설 「허생전」을 사례로 하여 다양한 매체를 활용한 국어과 교수·학습 방안을 마련하는 데 그 목적이 있다. 먼저 기존의 연구를 바탕으로 매체 활용 교육에 대한 개념을 재정립하였다. 그리고 국어과 교육에 활용되는 매체의 종류를 신문, 만화, 라디오, 텔레비전, 인터넷으로 나누어 각각의 속성을 파악하고 이들이 국어교육에 활용될 수 있는 방법과 교육적 효과에 대해 살펴보았다. 다음으로, 고전문학 교육에서 매체 활용의 필요성을 알기 위해 한국방송공사가 2012년에 실시한 ‘방송매체 이용실태 조사결과표’를 토대로 우리나라 사람들의 매체 이용 실태를 분석하였다. 그리고 설문지를 통하여 학습자들이 느끼는 고전문학 교육현황과 문제점에 대해 조사했으며, 인터뷰를 통하여 학교에서 교수자들이 느끼는 고전문학 교육의 문제점에 대해서 분석했다. 이후에 ‘2009 개정 교육과정’의 국어와 문학교과서에 「허생전」이 수록된 현황을 살펴보았고, 작가인 ...
<국문초록> 지식정보화 사회를 살아가는 우리의 학습자들은 어려서부터 생활 속에서 다양한 매체를 사용하는 환경에 노출되어 있으며, 이들과 끊임없는 상호작용을 통해 매일 새로운 방식으로 제공되는 각종 정보를 접하게 된다. 교실에서 고전적인 형태로 이루어지는 교사 중심의 강의식 수업방식은 오늘날의 학습자들에게 새로운 관심과 흥미를 이끌어내는 것에 한계가 있다. 매체를 활용한 다양한 수업방법의 개발과 적용을 통하여 학습자들이 흥미를 가지고 능동적인 태도로 고전문학을 감상할 수 있도록 도울 수 있다. 고전문학 작품을 배우는 과정을 통해 선인들의 정신세계를 이해하고 그 밑바탕에 흐르는 정서와 감정을 느끼며, 그것을 토대로 하여 우리 역사와 전통에 대한 인식을 넓혀나갈 수 있다. 하지만 이러한 고전문학 학습에 대한 중요성에도 불구하고 학교 현장에서는 훌륭한 고전문학 작품들이 학습자들에게 외면 받고 있는 것이 현실이다. 고전문학의 가치를 학습자들에게 제대로 전달하기 위해서는 학생들이 고전문학을 친숙하고 흥미 있는 것으로 받아들이도록 해야 한다. 그러기 위해서는 다양한 매체를 폭넓게 활용하여 학습자들이 작품을 감상하며 그 속에서 즐거움을 느낄 수 있는 방안을 모색해야 할 것이다. 본 연구는 고전소설 「허생전」을 사례로 하여 다양한 매체를 활용한 국어과 교수·학습 방안을 마련하는 데 그 목적이 있다. 먼저 기존의 연구를 바탕으로 매체 활용 교육에 대한 개념을 재정립하였다. 그리고 국어과 교육에 활용되는 매체의 종류를 신문, 만화, 라디오, 텔레비전, 인터넷으로 나누어 각각의 속성을 파악하고 이들이 국어교육에 활용될 수 있는 방법과 교육적 효과에 대해 살펴보았다. 다음으로, 고전문학 교육에서 매체 활용의 필요성을 알기 위해 한국방송공사가 2012년에 실시한 ‘방송매체 이용실태 조사결과표’를 토대로 우리나라 사람들의 매체 이용 실태를 분석하였다. 그리고 설문지를 통하여 학습자들이 느끼는 고전문학 교육현황과 문제점에 대해 조사했으며, 인터뷰를 통하여 학교에서 교수자들이 느끼는 고전문학 교육의 문제점에 대해서 분석했다. 이후에 ‘2009 개정 교육과정’의 국어와 문학교과서에 「허생전」이 수록된 현황을 살펴보았고, 작가인 연암 박지원의 삶과 작품의 시대적 배경에 대해서 알아본 후에 작품이 지니는 교육적 가치에 대해 정리해보았다. 그리고 「허생전」을 사례로 하여 학교 현장에서 바로 활용할 수 있는 신문 만들기, 그림보고 설명하기, 프레젠테이션 활용하기, 드라마를 활용하기, 줄거리 마인드맵 그리기, 국어교육 웹사이트 활용하기, 4단짜리 만화그리기, 학습지 활용하기 등 여덟 가지 매체 활용 방안을 소개했으며, 단원분석안과 총 3차시에 해당하는 본시 교수·학습 지도 방안을 제시하였다. 마지막으로 수업에 참여한 학생들에게 설문조사를 통하여 매체 활용 수업에 대한 평가를 실시하였다. 그 결과를 토대로 매체 활용 수업의 만족도를 분석하고 교실에서 매체 활용 수업을 진행하면서 발생할 수 있는 여러 가지 문제점을 파악한 후 효과적인 수업이 되기 위한 대안적 수업 방법론을 제시하였다. 매체를 활용한 수업은 학생들의 흥미와 관심을 유발하고 작품의 올바른 이해와 감상을 도우며, 학습자들이 매체를 적극적이고 주체적인 태도로 활용하는 과정을 통해 매체를 비판적으로 수용할 수 있는 태도를 길러줄 수 있다. 현재까지 많은 고전문학 작품에 대한 매체 활용 방안이 마련되고 있는 것이 사실이다. 하지만 매체는 시대의 변화속도와 발맞춰 빠르게 변화하고 있으며, 학습자들이 알아가야 할 수많은 고전문학 작품을 고려한다면 앞으로도 계속해서 매체를 활용한 교수·학습 방안이 연구되어야 한다.
<국문초록> 지식정보화 사회를 살아가는 우리의 학습자들은 어려서부터 생활 속에서 다양한 매체를 사용하는 환경에 노출되어 있으며, 이들과 끊임없는 상호작용을 통해 매일 새로운 방식으로 제공되는 각종 정보를 접하게 된다. 교실에서 고전적인 형태로 이루어지는 교사 중심의 강의식 수업방식은 오늘날의 학습자들에게 새로운 관심과 흥미를 이끌어내는 것에 한계가 있다. 매체를 활용한 다양한 수업방법의 개발과 적용을 통하여 학습자들이 흥미를 가지고 능동적인 태도로 고전문학을 감상할 수 있도록 도울 수 있다. 고전문학 작품을 배우는 과정을 통해 선인들의 정신세계를 이해하고 그 밑바탕에 흐르는 정서와 감정을 느끼며, 그것을 토대로 하여 우리 역사와 전통에 대한 인식을 넓혀나갈 수 있다. 하지만 이러한 고전문학 학습에 대한 중요성에도 불구하고 학교 현장에서는 훌륭한 고전문학 작품들이 학습자들에게 외면 받고 있는 것이 현실이다. 고전문학의 가치를 학습자들에게 제대로 전달하기 위해서는 학생들이 고전문학을 친숙하고 흥미 있는 것으로 받아들이도록 해야 한다. 그러기 위해서는 다양한 매체를 폭넓게 활용하여 학습자들이 작품을 감상하며 그 속에서 즐거움을 느낄 수 있는 방안을 모색해야 할 것이다. 본 연구는 고전소설 「허생전」을 사례로 하여 다양한 매체를 활용한 국어과 교수·학습 방안을 마련하는 데 그 목적이 있다. 먼저 기존의 연구를 바탕으로 매체 활용 교육에 대한 개념을 재정립하였다. 그리고 국어과 교육에 활용되는 매체의 종류를 신문, 만화, 라디오, 텔레비전, 인터넷으로 나누어 각각의 속성을 파악하고 이들이 국어교육에 활용될 수 있는 방법과 교육적 효과에 대해 살펴보았다. 다음으로, 고전문학 교육에서 매체 활용의 필요성을 알기 위해 한국방송공사가 2012년에 실시한 ‘방송매체 이용실태 조사결과표’를 토대로 우리나라 사람들의 매체 이용 실태를 분석하였다. 그리고 설문지를 통하여 학습자들이 느끼는 고전문학 교육현황과 문제점에 대해 조사했으며, 인터뷰를 통하여 학교에서 교수자들이 느끼는 고전문학 교육의 문제점에 대해서 분석했다. 이후에 ‘2009 개정 교육과정’의 국어와 문학교과서에 「허생전」이 수록된 현황을 살펴보았고, 작가인 연암 박지원의 삶과 작품의 시대적 배경에 대해서 알아본 후에 작품이 지니는 교육적 가치에 대해 정리해보았다. 그리고 「허생전」을 사례로 하여 학교 현장에서 바로 활용할 수 있는 신문 만들기, 그림보고 설명하기, 프레젠테이션 활용하기, 드라마를 활용하기, 줄거리 마인드맵 그리기, 국어교육 웹사이트 활용하기, 4단짜리 만화그리기, 학습지 활용하기 등 여덟 가지 매체 활용 방안을 소개했으며, 단원분석안과 총 3차시에 해당하는 본시 교수·학습 지도 방안을 제시하였다. 마지막으로 수업에 참여한 학생들에게 설문조사를 통하여 매체 활용 수업에 대한 평가를 실시하였다. 그 결과를 토대로 매체 활용 수업의 만족도를 분석하고 교실에서 매체 활용 수업을 진행하면서 발생할 수 있는 여러 가지 문제점을 파악한 후 효과적인 수업이 되기 위한 대안적 수업 방법론을 제시하였다. 매체를 활용한 수업은 학생들의 흥미와 관심을 유발하고 작품의 올바른 이해와 감상을 도우며, 학습자들이 매체를 적극적이고 주체적인 태도로 활용하는 과정을 통해 매체를 비판적으로 수용할 수 있는 태도를 길러줄 수 있다. 현재까지 많은 고전문학 작품에 대한 매체 활용 방안이 마련되고 있는 것이 사실이다. 하지만 매체는 시대의 변화속도와 발맞춰 빠르게 변화하고 있으며, 학습자들이 알아가야 할 수많은 고전문학 작품을 고려한다면 앞으로도 계속해서 매체를 활용한 교수·학습 방안이 연구되어야 한다.
Our learners, living a life of knowledge in the information age, are exposed to the environment by various media sources. They learn about the various pieces of information provided everyday in a new way; through continuous interaction. The classical form of an instigation-centered lecture type les...
Our learners, living a life of knowledge in the information age, are exposed to the environment by various media sources. They learn about the various pieces of information provided everyday in a new way; through continuous interaction. The classical form of an instigation-centered lecture type lesson accomplished in a classroom has a limit in grabbing the attention and the interest of learners today. Through the development and application of various class method using media, learners could be helped so to appreciate classical literature with an active attitude. Through the course, where we learn about classical literature work, we can try to understand the minds of classical authors and feel the emotion flowing in a learning foundation based on them. We can extend our awareness of our history and tradition. However, in spite of the importance of this classical literature learning, it is a reality in the eyes of the school that classical literature works are being shunned by learners. In order to deliver the value of classical literature to learners properly, it has to be familiar and the students have to accept the literature as interesting. To do that we would have to seek a stratagem to ensure that learners appreciate the work by using media and can enjoy the material. This research is based on the Korean classical novel 'Heosengjeon' and the research aims to find new ways to teaching about Korean language and literature utilizing new media. First, I established the concept of improved media education based on the existing research. I divided the types of media used for the department of Korean language and literature education into newspapers, comic books, radio, television, and the internet and judged each by its attributes and looked at the ways they could be used to benefit Korean language education. Next, I analyzed Koreans' media usage based upon the results of a table of mass media usage that the Korea Broadcasting System implemented in 2012 in order to find out the possible needs of media usage for classical literature education. After that, I examined the records of 'Heosengjeon' that were collected and recorded in a Korean language and literature textbook titled. 'The Curriculum Revision 2009'. I asked the writer, Yeonam Park, about Jiwon's life and the historical backdrop of the work, and tried to determine the educational worth of the work. Based on the Korean classical novel 'Heosengjeon', I introduced eight media utilizations; making a newspaper, observing and explaining a painting, making a presentation, creating a drama, drawing, summary mind-map, using, Korean educational web site, drawing 4-cut comics, and using home-study materials, that we can utilize at the school. Also, I presented the method of this teaching-learning scheme 3 times it was and also used for the unit analysis. Lastly, I evaluated the lessons with media when presented to the students. The students participated in a survey about the media-based classes. Based on the results, I analyzed the satisfaction of the class with media-based lessons and discovered the various problems that can occur during a class with media and then presented the alternative lesson methodology of an effective lesson. The lessons with media would improve students' interest and attention and help in giving the right understanding of the work and appreciation of the material. Through the process that students utilize these media types with active and subjective attitudes, students could begin to think critically of the material and understand the literature in a different way. The utilization of media about classical literature work, as to one which is being prepared is a fact until present. However, the media keeps in step with the changing speed of the times and can be quickly altered if it needs to be improved again. There is a lot of classical literature which students will have to know, and this teaching-learning scheme in language and literature utilizing the media will have to be studied continuously.
Our learners, living a life of knowledge in the information age, are exposed to the environment by various media sources. They learn about the various pieces of information provided everyday in a new way; through continuous interaction. The classical form of an instigation-centered lecture type lesson accomplished in a classroom has a limit in grabbing the attention and the interest of learners today. Through the development and application of various class method using media, learners could be helped so to appreciate classical literature with an active attitude. Through the course, where we learn about classical literature work, we can try to understand the minds of classical authors and feel the emotion flowing in a learning foundation based on them. We can extend our awareness of our history and tradition. However, in spite of the importance of this classical literature learning, it is a reality in the eyes of the school that classical literature works are being shunned by learners. In order to deliver the value of classical literature to learners properly, it has to be familiar and the students have to accept the literature as interesting. To do that we would have to seek a stratagem to ensure that learners appreciate the work by using media and can enjoy the material. This research is based on the Korean classical novel 'Heosengjeon' and the research aims to find new ways to teaching about Korean language and literature utilizing new media. First, I established the concept of improved media education based on the existing research. I divided the types of media used for the department of Korean language and literature education into newspapers, comic books, radio, television, and the internet and judged each by its attributes and looked at the ways they could be used to benefit Korean language education. Next, I analyzed Koreans' media usage based upon the results of a table of mass media usage that the Korea Broadcasting System implemented in 2012 in order to find out the possible needs of media usage for classical literature education. After that, I examined the records of 'Heosengjeon' that were collected and recorded in a Korean language and literature textbook titled. 'The Curriculum Revision 2009'. I asked the writer, Yeonam Park, about Jiwon's life and the historical backdrop of the work, and tried to determine the educational worth of the work. Based on the Korean classical novel 'Heosengjeon', I introduced eight media utilizations; making a newspaper, observing and explaining a painting, making a presentation, creating a drama, drawing, summary mind-map, using, Korean educational web site, drawing 4-cut comics, and using home-study materials, that we can utilize at the school. Also, I presented the method of this teaching-learning scheme 3 times it was and also used for the unit analysis. Lastly, I evaluated the lessons with media when presented to the students. The students participated in a survey about the media-based classes. Based on the results, I analyzed the satisfaction of the class with media-based lessons and discovered the various problems that can occur during a class with media and then presented the alternative lesson methodology of an effective lesson. The lessons with media would improve students' interest and attention and help in giving the right understanding of the work and appreciation of the material. Through the process that students utilize these media types with active and subjective attitudes, students could begin to think critically of the material and understand the literature in a different way. The utilization of media about classical literature work, as to one which is being prepared is a fact until present. However, the media keeps in step with the changing speed of the times and can be quickly altered if it needs to be improved again. There is a lot of classical literature which students will have to know, and this teaching-learning scheme in language and literature utilizing the media will have to be studied continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.