모터스포츠 F1코리아그랑프리대회 활성화를 위한 정책개발 : policy delphi기법과 AHP을 이용 (A) study on motersport policy in F1 Korean grand prix using analytic hierarchy process and policy delphi원문보기
<국문초록> 본 연구는 F1 코리안 그랑프리 모터스포츠를 다시 활성화시키기 위한 정책방안 및 도전과제를 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 우선 정책 델파이의 공개 답변으로 구성된 여론조사(서베이)가 모터스포츠에 대한 문헌 연구 중심으로 설계된 전문가들의 일차 상세 정책 연구를 통해 개발되었다. 델파이 2차 조사에서는 1차의 질문지들이 항목별, 그리고 각 평가 분야의 전문가 답변과 동일한 답변의 분석에 따라 수정, 보완, 추가, 삭제되었다. "모터스포츠와 F1 코리안 그랑프리에서의 정책 중요성"에 대해서는 "모터스포츠와 F1 코리안 그랑프리를 위한 정책 활성화의 필요성"으로 수정되었으며, 전문가들의 의견 및 5점 기준으로 나온 답변이 함께 결과물로 기재되었다. 이에 더하여 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책은 행정·재정, 조직, 시설, 프로그램, 리더십, PR의 6가지 분야에 대해 다루고 있다. 상위 6가지 요소는 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리의 활성화를 위해 필요한 정책 목표로 수정되었다. 이런 결론은 1차 조사에서의 56명 응답자로부터 수집한 52개 응답지로부터 나왔다. 최종적으로 1, ...
<국문초록> 본 연구는 F1 코리안 그랑프리 모터스포츠를 다시 활성화시키기 위한 정책방안 및 도전과제를 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 우선 정책 델파이의 공개 답변으로 구성된 여론조사(서베이)가 모터스포츠에 대한 문헌 연구 중심으로 설계된 전문가들의 일차 상세 정책 연구를 통해 개발되었다. 델파이 2차 조사에서는 1차의 질문지들이 항목별, 그리고 각 평가 분야의 전문가 답변과 동일한 답변의 분석에 따라 수정, 보완, 추가, 삭제되었다. "모터스포츠와 F1 코리안 그랑프리에서의 정책 중요성"에 대해서는 "모터스포츠와 F1 코리안 그랑프리를 위한 정책 활성화의 필요성"으로 수정되었으며, 전문가들의 의견 및 5점 기준으로 나온 답변이 함께 결과물로 기재되었다. 이에 더하여 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책은 행정·재정, 조직, 시설, 프로그램, 리더십, PR의 6가지 분야에 대해 다루고 있다. 상위 6가지 요소는 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리의 활성화를 위해 필요한 정책 목표로 수정되었다. 이런 결론은 1차 조사에서의 56명 응답자로부터 수집한 52개 응답지로부터 나왔다. 최종적으로 1, 2차 델파이 조사에서 나온 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책 요인에 초점을 맞춘 핵심 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 전문가들은 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책이 필요하며 자동차 산업 개발 기여, 새로운 스포츠 환경 조성 준비, 또 다른 형태의 스포츠 필요, 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리에 대한 사회적 인지도의 전반적 개선, 레저시간 활용 및 삶의 질 개선, 정확한 자동차 문화의 확립 등이 중요한 요소라고 답변했다. 둘째, 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리의 활성화 정책의 주요 요인으로 행정·재정, 조직, 시설, 프로그램, 리더십, PR의 6가지가 제시되었다. 행정·재정이 중요한 요소라고 대답한 응답이 가장 많았으며, 프로그램 요인, PR 요인, 리더십 요인, 조직 요인, 시설 요인 순서로 응답이 나왔다. 셋째, 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책 중 행정·재정 분야의 세부 요인으로 경주를 위한 재원 조달 및 세금 감면 시스템 도입이 가장 높은 응답을 받았다. 장기적 정책 계획, 관련 법안 제정과 정부 행정 시스템 확립, 관련 부처 사이의 협력과 독점 부서의 개방 등 순서로 응답이 나왔다. 넷째, 조직 분야에서는 시설 간 협력 구축이 가장 많은 응답을 받았으며, 그 다음으로 많은 응답이 나온 부문은 사회 활동 기관과의 연계 구축이었다. 그 이외에 교육 전문가와 테스트 기관의 선정, 기존 스포츠 조직의 주관 조직 개방 등의 순서로 응답이 나왔다. 다섯째, 시설 분야에서 시설 사용의 제한된 기회 개선이 가장 많은 응답을 차지했다. 그 이외의 답변에는 안전 교육 시설 확립, 시설에 대한 세금 완화, 사용자 편의 시설 확대, 민관 시설의 공공 의사소통을 위한 공간 제공 등이 있었다. 여섯째, 프로그램 분야에 있어서는 다양한 프로그램 개발, 공공을 위한 프로그램 개발, 민간 경주대회 유치, 사고 방지 프로그램 개발 순서로 답변이 나왔다. 일곱째, 리더십 분야의 활성화 정책 세부 요인으로는 (모터스포츠 F1 그랑프리에) 전담하는 리더십 부재가 가장 큰 응답을 얻었다. 그 이외에 실질적 지도자 운영 개선, 리더십의 전문성 및 자질 부족, 리더십 활용 부족, 지도자 육성 불충분 등이 꼽혔다. 마지막으로, PR분야 세부요인으로 취미에 대한 인지도 부재, 삶의 질 개선이 가장 많은 응답을 받았으며, 그 다음으로 경주 참여에 대한 인식 부족이 응답되었다. 그 이외에 경주에 대한 정보 부족과 모터스포츠에 대한 흥미를 돋굴 수 있는 시스템 부재에 대한 응답이 있었다. 문헌 조사 및 델파이 기법을 통해 우선 목적으로 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책 방도가 제안되었다. 항목 평가 기반에서 활성화 주요 요인의 우선순위 형성 과정에 대한 공정성 및 전문성이 보장되었다. AHP 기법을 채용한 질문지는 일련의 전문가 집단에 제공되었으며 이들은 델파이 기법 기반 조사에도 응답을 한 바 있는 전문가들이다. 그리고 나서 계층 구조 모델을 작성하였다. 그리고 그 결론에 따라 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책 개발의 우선순위들이 도출되었다. 행정·재정, 조직, 시설, 프로그램, 리더십, PR의 6가지 우선순위 및 총 27가지의 세부 중요 요인들이 분석되고 정책 개발에 대한 결과는 다음과 같다. 우선, 연구 결과로서 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리를 활성화하기 위한 가장 중요 요인은 행정·재정 분야였다. 그 다음으로 프로그램, PR, 조직, 리더십, 시설 순서로 중요도가 언급되었다. 마지막으로, 27가지 세부 중요 요인 중 경주를 위한 재원 조달과 세금 감면 시스템의 도입이 가장 중요하다고 응답하였다. 그 다음의 중요 정책 요인은 다양한 프로그램과 대중을 위한 프로그램 개발, 장기 정책 계획, 민간 경주대회 유치 등의 순서로 선정되었다. 한편, 본 연구에서 제일 응답이 적었던 분야는 시설 분야에서 민관 시설의 공공 의사소통 공간 제공이었으며, 이는 정책 개발에 거의 영향을 미치지 않을 것으로 간주되었다.
<국문초록> 본 연구는 F1 코리안 그랑프리 모터스포츠를 다시 활성화시키기 위한 정책방안 및 도전과제를 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 우선 정책 델파이의 공개 답변으로 구성된 여론조사(서베이)가 모터스포츠에 대한 문헌 연구 중심으로 설계된 전문가들의 일차 상세 정책 연구를 통해 개발되었다. 델파이 2차 조사에서는 1차의 질문지들이 항목별, 그리고 각 평가 분야의 전문가 답변과 동일한 답변의 분석에 따라 수정, 보완, 추가, 삭제되었다. "모터스포츠와 F1 코리안 그랑프리에서의 정책 중요성"에 대해서는 "모터스포츠와 F1 코리안 그랑프리를 위한 정책 활성화의 필요성"으로 수정되었으며, 전문가들의 의견 및 5점 기준으로 나온 답변이 함께 결과물로 기재되었다. 이에 더하여 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책은 행정·재정, 조직, 시설, 프로그램, 리더십, PR의 6가지 분야에 대해 다루고 있다. 상위 6가지 요소는 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리의 활성화를 위해 필요한 정책 목표로 수정되었다. 이런 결론은 1차 조사에서의 56명 응답자로부터 수집한 52개 응답지로부터 나왔다. 최종적으로 1, 2차 델파이 조사에서 나온 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책 요인에 초점을 맞춘 핵심 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 전문가들은 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책이 필요하며 자동차 산업 개발 기여, 새로운 스포츠 환경 조성 준비, 또 다른 형태의 스포츠 필요, 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리에 대한 사회적 인지도의 전반적 개선, 레저시간 활용 및 삶의 질 개선, 정확한 자동차 문화의 확립 등이 중요한 요소라고 답변했다. 둘째, 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리의 활성화 정책의 주요 요인으로 행정·재정, 조직, 시설, 프로그램, 리더십, PR의 6가지가 제시되었다. 행정·재정이 중요한 요소라고 대답한 응답이 가장 많았으며, 프로그램 요인, PR 요인, 리더십 요인, 조직 요인, 시설 요인 순서로 응답이 나왔다. 셋째, 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책 중 행정·재정 분야의 세부 요인으로 경주를 위한 재원 조달 및 세금 감면 시스템 도입이 가장 높은 응답을 받았다. 장기적 정책 계획, 관련 법안 제정과 정부 행정 시스템 확립, 관련 부처 사이의 협력과 독점 부서의 개방 등 순서로 응답이 나왔다. 넷째, 조직 분야에서는 시설 간 협력 구축이 가장 많은 응답을 받았으며, 그 다음으로 많은 응답이 나온 부문은 사회 활동 기관과의 연계 구축이었다. 그 이외에 교육 전문가와 테스트 기관의 선정, 기존 스포츠 조직의 주관 조직 개방 등의 순서로 응답이 나왔다. 다섯째, 시설 분야에서 시설 사용의 제한된 기회 개선이 가장 많은 응답을 차지했다. 그 이외의 답변에는 안전 교육 시설 확립, 시설에 대한 세금 완화, 사용자 편의 시설 확대, 민관 시설의 공공 의사소통을 위한 공간 제공 등이 있었다. 여섯째, 프로그램 분야에 있어서는 다양한 프로그램 개발, 공공을 위한 프로그램 개발, 민간 경주대회 유치, 사고 방지 프로그램 개발 순서로 답변이 나왔다. 일곱째, 리더십 분야의 활성화 정책 세부 요인으로는 (모터스포츠 F1 그랑프리에) 전담하는 리더십 부재가 가장 큰 응답을 얻었다. 그 이외에 실질적 지도자 운영 개선, 리더십의 전문성 및 자질 부족, 리더십 활용 부족, 지도자 육성 불충분 등이 꼽혔다. 마지막으로, PR분야 세부요인으로 취미에 대한 인지도 부재, 삶의 질 개선이 가장 많은 응답을 받았으며, 그 다음으로 경주 참여에 대한 인식 부족이 응답되었다. 그 이외에 경주에 대한 정보 부족과 모터스포츠에 대한 흥미를 돋굴 수 있는 시스템 부재에 대한 응답이 있었다. 문헌 조사 및 델파이 기법을 통해 우선 목적으로 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책 방도가 제안되었다. 항목 평가 기반에서 활성화 주요 요인의 우선순위 형성 과정에 대한 공정성 및 전문성이 보장되었다. AHP 기법을 채용한 질문지는 일련의 전문가 집단에 제공되었으며 이들은 델파이 기법 기반 조사에도 응답을 한 바 있는 전문가들이다. 그리고 나서 계층 구조 모델을 작성하였다. 그리고 그 결론에 따라 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리 활성화 정책 개발의 우선순위들이 도출되었다. 행정·재정, 조직, 시설, 프로그램, 리더십, PR의 6가지 우선순위 및 총 27가지의 세부 중요 요인들이 분석되고 정책 개발에 대한 결과는 다음과 같다. 우선, 연구 결과로서 모터스포츠 F1 코리안 그랑프리를 활성화하기 위한 가장 중요 요인은 행정·재정 분야였다. 그 다음으로 프로그램, PR, 조직, 리더십, 시설 순서로 중요도가 언급되었다. 마지막으로, 27가지 세부 중요 요인 중 경주를 위한 재원 조달과 세금 감면 시스템의 도입이 가장 중요하다고 응답하였다. 그 다음의 중요 정책 요인은 다양한 프로그램과 대중을 위한 프로그램 개발, 장기 정책 계획, 민간 경주대회 유치 등의 순서로 선정되었다. 한편, 본 연구에서 제일 응답이 적었던 분야는 시설 분야에서 민관 시설의 공공 의사소통 공간 제공이었으며, 이는 정책 개발에 거의 영향을 미치지 않을 것으로 간주되었다.
This study is intended to suggest policy measures and challenges to revitalize the Motor Sports F1 Korea Grand Prix. In order to achieve the purpose of this study, first of all a survey structured as open-response of the Policy Delphi was primarily developed through prior experts’ researches on the...
This study is intended to suggest policy measures and challenges to revitalize the Motor Sports F1 Korea Grand Prix. In order to achieve the purpose of this study, first of all a survey structured as open-response of the Policy Delphi was primarily developed through prior experts’ researches on the details of policies designed around literature surveys about the motor sports. In the Delphi second round, the Delphi first round questions were modified, supplemented, added, and deleted by classification and analysis of similar responses from experts in the each evaluation area. As regards ‘the political importance of motor sports and F1 Korean Grand Prix’, it was modified to ‘the need of activation policy for motor sports and F1 Korean Grand Prix’ with the result of putting forward the opinions from experts and response was asked on the five-point scale. In addition, the activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix targets six categories –Administration․Finance, Organizations, Facilities, Programs, Leadership, Public Relations. The top six factors are modified as the political object needed for activation of the Motor Sports F1 Korea Grand Prix. It is conducted among the fifty six people who responded in the first round and a total of 52 copies were collected. To sum up, the result critical focusing on the factors of activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix, appeared in the first and second Delphi surveys, is as follows. First, most of the experts responded that the activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix is necessary. Also, as the important factors, the results were in the order of Contribution to the development of automotive industry, Preparation for new sports environment, Necessity of a model for the developed type of sports, The overall conversion of social awareness for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix, Leisure time utilization and improved quality of life, and Establishing the correct car culture Second, as the top factors of the activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix, the six factors –Administration ․ Finance, Organizations, Facilities, Programs, Leadership, Public Relations– were derived. The response that the Administrational ․ Financial factors are necessary comprised the largest proportion, and the Program factors, the Public Relations factors, the Leadership factors, the Organizational factors, and Facilities factors in order takes the response rate. Third, in the sub-factors of the Administrational ․Financial sector of the activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix, financing for the competition and introduction of tax reduction systems were the highest response rate. And planning long-term policy, building legislation and administrative system of the government, building cooperation between relevant ministries, and opening exclusive department in order are accounted for the response rate. Fourth, in the organization sector, building cooperation with facilities takes the largest proportion and the second largest proportion was constructing connection with social activities organizations. The other response rate was taken by training experts and selecting testing institutions, and opening host organizations of existing sports organizations in order. Fifth, in the facilities sector, improving the limited opportunity to use facilities had the largest percentage. And the rest of the response rate was in order of ensuring safety training facilities, relieving tax of facilities, expanding friendly facilities, offering areas for public communication of private and public facilities. Sixth, for the program part, the response rates consist of developing a variety of programs, developing proper programs for the public, holding private competition, and developing programs for the prevention of accidents in order. Seventh, as regards the sub-factors of activation policy for leadership sector, the largest proportion was lack of dedicated leaders. And the rest of the rate was comprised of improving the actual operation of the leaders, lack of expertise and qualities of leadership, lack of utilizing leadership, and insufficiency of fostering leadership. Finally, as the sub-factors of public relations, lack of awareness of hobbies and improving the quality of life has the highest percentage. The second highest percentage comes from lack of recognition for participating in competitions. The other ratio consists of lack of information about competitions and lack of system to attract for motor sports in order. The literature survey and the Delphi technique as the primary purpose proposed policy measures for activation of Motor Sports F1 Korea Grand Prix. And on the basis of the evaluating items, fairness and professionalism about the progress of making priorities of the major factors of activation plan were ensured. A questionnaire employing the AHP technique was conducted to a group of the experts who responded to the survey based on the Delphi technique. And then, a layered-structure model was elicited. According to the consequence, the priorities were made for development of activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix. On the basis of the to six factors —Administration․Finance, Organizations, Facilities, Programs, Leadership, Public relations—, the importance of a total of the twenty-seven sub-factors were analyzed and the result on the policy development is as follows. Firstly, as a result of the researches, the most essential factor to activate the Motor Sports F1 Korea Grand Prix was the Administration․Finance sector. It is suggested that the activation policy should be primarily based on Administration․Finance. And Programs, Public relations, Organizations, Leaderships, and Facilities are listed in order of importance. Finally, among the twenty seven sub-factors, financing for the competition and introduction of tax reduction systems was thought to be the most important factor. Developing various programs and proper programs for the public, long-term planning for policy, holding private competitions were in order of political priorities. On the other hand, the least significant factor emerged in the study was, in the Facilities category, offering areas for public communication of private and public facilities and it was concluded that this sub-factor hardly affect the development of policy.
This study is intended to suggest policy measures and challenges to revitalize the Motor Sports F1 Korea Grand Prix. In order to achieve the purpose of this study, first of all a survey structured as open-response of the Policy Delphi was primarily developed through prior experts’ researches on the details of policies designed around literature surveys about the motor sports. In the Delphi second round, the Delphi first round questions were modified, supplemented, added, and deleted by classification and analysis of similar responses from experts in the each evaluation area. As regards ‘the political importance of motor sports and F1 Korean Grand Prix’, it was modified to ‘the need of activation policy for motor sports and F1 Korean Grand Prix’ with the result of putting forward the opinions from experts and response was asked on the five-point scale. In addition, the activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix targets six categories –Administration․Finance, Organizations, Facilities, Programs, Leadership, Public Relations. The top six factors are modified as the political object needed for activation of the Motor Sports F1 Korea Grand Prix. It is conducted among the fifty six people who responded in the first round and a total of 52 copies were collected. To sum up, the result critical focusing on the factors of activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix, appeared in the first and second Delphi surveys, is as follows. First, most of the experts responded that the activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix is necessary. Also, as the important factors, the results were in the order of Contribution to the development of automotive industry, Preparation for new sports environment, Necessity of a model for the developed type of sports, The overall conversion of social awareness for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix, Leisure time utilization and improved quality of life, and Establishing the correct car culture Second, as the top factors of the activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix, the six factors –Administration ․ Finance, Organizations, Facilities, Programs, Leadership, Public Relations– were derived. The response that the Administrational ․ Financial factors are necessary comprised the largest proportion, and the Program factors, the Public Relations factors, the Leadership factors, the Organizational factors, and Facilities factors in order takes the response rate. Third, in the sub-factors of the Administrational ․Financial sector of the activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix, financing for the competition and introduction of tax reduction systems were the highest response rate. And planning long-term policy, building legislation and administrative system of the government, building cooperation between relevant ministries, and opening exclusive department in order are accounted for the response rate. Fourth, in the organization sector, building cooperation with facilities takes the largest proportion and the second largest proportion was constructing connection with social activities organizations. The other response rate was taken by training experts and selecting testing institutions, and opening host organizations of existing sports organizations in order. Fifth, in the facilities sector, improving the limited opportunity to use facilities had the largest percentage. And the rest of the response rate was in order of ensuring safety training facilities, relieving tax of facilities, expanding friendly facilities, offering areas for public communication of private and public facilities. Sixth, for the program part, the response rates consist of developing a variety of programs, developing proper programs for the public, holding private competition, and developing programs for the prevention of accidents in order. Seventh, as regards the sub-factors of activation policy for leadership sector, the largest proportion was lack of dedicated leaders. And the rest of the rate was comprised of improving the actual operation of the leaders, lack of expertise and qualities of leadership, lack of utilizing leadership, and insufficiency of fostering leadership. Finally, as the sub-factors of public relations, lack of awareness of hobbies and improving the quality of life has the highest percentage. The second highest percentage comes from lack of recognition for participating in competitions. The other ratio consists of lack of information about competitions and lack of system to attract for motor sports in order. The literature survey and the Delphi technique as the primary purpose proposed policy measures for activation of Motor Sports F1 Korea Grand Prix. And on the basis of the evaluating items, fairness and professionalism about the progress of making priorities of the major factors of activation plan were ensured. A questionnaire employing the AHP technique was conducted to a group of the experts who responded to the survey based on the Delphi technique. And then, a layered-structure model was elicited. According to the consequence, the priorities were made for development of activation policy for the Motor Sports F1 Korea Grand Prix. On the basis of the to six factors —Administration․Finance, Organizations, Facilities, Programs, Leadership, Public relations—, the importance of a total of the twenty-seven sub-factors were analyzed and the result on the policy development is as follows. Firstly, as a result of the researches, the most essential factor to activate the Motor Sports F1 Korea Grand Prix was the Administration․Finance sector. It is suggested that the activation policy should be primarily based on Administration․Finance. And Programs, Public relations, Organizations, Leaderships, and Facilities are listed in order of importance. Finally, among the twenty seven sub-factors, financing for the competition and introduction of tax reduction systems was thought to be the most important factor. Developing various programs and proper programs for the public, long-term planning for policy, holding private competitions were in order of political priorities. On the other hand, the least significant factor emerged in the study was, in the Facilities category, offering areas for public communication of private and public facilities and it was concluded that this sub-factor hardly affect the development of policy.
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