<국문초록> 본 연구의 목적은 모터스포츠이벤트 방문객들이 인식하는 모터스포츠이벤트의 지속가능성, 모터스포츠이벤트 방문객의 소비형태, 소비지출액, 선호도와 수요 그리고 모터스포츠 이벤트 만족도 등의 소비행동을 분석하고 모터스포츠이벤트의 지속가능한 발전전략에 대한 정책적 우선순위를 과학적으로 검증하여 모터스포츠이벤트의 지속가능한 발전전략을 종합적으로 제시하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 모터스포츠이벤트 방문객들에 대한 설문조사와 모터스포츠이벤트 전문가들에 대한 설문조사를 병행하였다. 모터스포츠이벤트 방문객들에 대한 설문자료는 방문객들이 인식하는 모터스포츠이벤트의 지속가능성 및 소비행동을 방문객들의 거주지역 및 참가유형에 따른 차이와 관계를 검증하기 위해 t-tests, ...
<국문초록> 본 연구의 목적은 모터스포츠이벤트 방문객들이 인식하는 모터스포츠이벤트의 지속가능성, 모터스포츠이벤트 방문객의 소비형태, 소비지출액, 선호도와 수요 그리고 모터스포츠 이벤트 만족도 등의 소비행동을 분석하고 모터스포츠이벤트의 지속가능한 발전전략에 대한 정책적 우선순위를 과학적으로 검증하여 모터스포츠이벤트의 지속가능한 발전전략을 종합적으로 제시하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 모터스포츠이벤트 방문객들에 대한 설문조사와 모터스포츠이벤트 전문가들에 대한 설문조사를 병행하였다. 모터스포츠이벤트 방문객들에 대한 설문자료는 방문객들이 인식하는 모터스포츠이벤트의 지속가능성 및 소비행동을 방문객들의 거주지역 및 참가유형에 따른 차이와 관계를 검증하기 위해 t-tests, ANOVA 그리고 카이자승검증을 실시하였으며 더불어 모터스포츠이벤트 방문객들의 인지된 지속가능성이 재 참가의도에 미치는 영향을 검증하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 한편 모터스포츠이벤트 전문가들에 대한 설문조사 자료는 계층분석적 의사결정방법론(AHP) 분석을 통해 지속가능한 발전전략에 대한 우선순위를 과학적으로 검증하였으며 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 모터스포츠이벤트 방문객들의 거주지역에 따른 인지된 지속가능성, 소비형태, 소비지출액, 선호도 및 수요 그리고 모터스포츠이벤트 만족도에서는 유의한 차이가 있었다. 둘째, 모터스포츠이벤트 방문객들의 참가유형에 따른 인지된 지속가능성, 소비형태, 소비지출액, 선호도 및 수요 그리고 모터스포츠이벤트 만족도에서는 유의한 차이가 있었다. 셋째, 모터스포츠이벤트 방문객들이 인지하는 지속가능성은 모터스포츠이벤트 방문객들의 재 참가의도에 영향을 미치고 있었으며 세가지 지속가능성 요인 중에서 경제적 지속가능성이 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 넷째, AHP분석 결과 모터스포츠이벤트의 지속가능한 발전전략 중에서 경제적으로 지속가능한 발전전략에 대한 우선순위가 가장 높은 것으로 나타났다. 이를 구체적으로 살펴보면 경제적으로 지속가능한 발전전략 중에는 자체수익창출 및 마케팅전략에 대한 우선순위가 가장 높았으며 사회적으로 지속가능한 발전전략에서는 모터스포츠 저변확대 방안에 대한 우선순위가 가장 높았다. 또한 제도적으로 지속가능한 발전전략에서는 기업참여유도 방안에 대한 우선순위가 가장 높았으며 환경적으로 지속가능한 발전전략에서는 환경오염 및 훼손방지에 대한 우선순위가 가장 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 도출된 정책의 우선순위를 중심으로 모터스포츠이벤트의 지속가능성 지표를 향상시키기 위한 노력이 필요하며, 모터스포츠이벤트의 지속가능성에 대한 보다 종합적인 분석에 토대로 실현 가능한 지속가능성 지표를 향상시킬 수 있는 단계적 전략을 수립하는 중장기 대책의 수립이 필요하다. 이를 통해 모터스포츠이벤트의 잠재된 지속가능성, 특히 경제적 그리고 사회문화적 가치를 향상시킬 수 있는 체계적인 방안을 마련해야 하고 전 세계적으로 스포츠이벤트 개최와 관련해 그 중요성이 증대되고 있는 환경적 지속가능성을 향상시키기 위한 지속적인 노력이 필요하다.
<국문초록> 본 연구의 목적은 모터스포츠이벤트 방문객들이 인식하는 모터스포츠이벤트의 지속가능성, 모터스포츠이벤트 방문객의 소비형태, 소비지출액, 선호도와 수요 그리고 모터스포츠 이벤트 만족도 등의 소비행동을 분석하고 모터스포츠이벤트의 지속가능한 발전전략에 대한 정책적 우선순위를 과학적으로 검증하여 모터스포츠이벤트의 지속가능한 발전전략을 종합적으로 제시하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 모터스포츠이벤트 방문객들에 대한 설문조사와 모터스포츠이벤트 전문가들에 대한 설문조사를 병행하였다. 모터스포츠이벤트 방문객들에 대한 설문자료는 방문객들이 인식하는 모터스포츠이벤트의 지속가능성 및 소비행동을 방문객들의 거주지역 및 참가유형에 따른 차이와 관계를 검증하기 위해 t-tests, ANOVA 그리고 카이자승검증을 실시하였으며 더불어 모터스포츠이벤트 방문객들의 인지된 지속가능성이 재 참가의도에 미치는 영향을 검증하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 한편 모터스포츠이벤트 전문가들에 대한 설문조사 자료는 계층분석적 의사결정방법론(AHP) 분석을 통해 지속가능한 발전전략에 대한 우선순위를 과학적으로 검증하였으며 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 모터스포츠이벤트 방문객들의 거주지역에 따른 인지된 지속가능성, 소비형태, 소비지출액, 선호도 및 수요 그리고 모터스포츠이벤트 만족도에서는 유의한 차이가 있었다. 둘째, 모터스포츠이벤트 방문객들의 참가유형에 따른 인지된 지속가능성, 소비형태, 소비지출액, 선호도 및 수요 그리고 모터스포츠이벤트 만족도에서는 유의한 차이가 있었다. 셋째, 모터스포츠이벤트 방문객들이 인지하는 지속가능성은 모터스포츠이벤트 방문객들의 재 참가의도에 영향을 미치고 있었으며 세가지 지속가능성 요인 중에서 경제적 지속가능성이 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었다. 넷째, AHP분석 결과 모터스포츠이벤트의 지속가능한 발전전략 중에서 경제적으로 지속가능한 발전전략에 대한 우선순위가 가장 높은 것으로 나타났다. 이를 구체적으로 살펴보면 경제적으로 지속가능한 발전전략 중에는 자체수익창출 및 마케팅전략에 대한 우선순위가 가장 높았으며 사회적으로 지속가능한 발전전략에서는 모터스포츠 저변확대 방안에 대한 우선순위가 가장 높았다. 또한 제도적으로 지속가능한 발전전략에서는 기업참여유도 방안에 대한 우선순위가 가장 높았으며 환경적으로 지속가능한 발전전략에서는 환경오염 및 훼손방지에 대한 우선순위가 가장 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 도출된 정책의 우선순위를 중심으로 모터스포츠이벤트의 지속가능성 지표를 향상시키기 위한 노력이 필요하며, 모터스포츠이벤트의 지속가능성에 대한 보다 종합적인 분석에 토대로 실현 가능한 지속가능성 지표를 향상시킬 수 있는 단계적 전략을 수립하는 중장기 대책의 수립이 필요하다. 이를 통해 모터스포츠이벤트의 잠재된 지속가능성, 특히 경제적 그리고 사회문화적 가치를 향상시킬 수 있는 체계적인 방안을 마련해야 하고 전 세계적으로 스포츠이벤트 개최와 관련해 그 중요성이 증대되고 있는 환경적 지속가능성을 향상시키기 위한 지속적인 노력이 필요하다.
The purposes of this study were to examine differences in the perceived levels of sustainability, consumption patterns, consumption expenditures, preferences and satisfaction of motor sport event visitors by residential locations and types of participation, to analyze sustainable development strate...
The purposes of this study were to examine differences in the perceived levels of sustainability, consumption patterns, consumption expenditures, preferences and satisfaction of motor sport event visitors by residential locations and types of participation, to analyze sustainable development strategies for motor sport events using Analytic Hierarchy Process and thus to provide fundamental information for developing sustainable motor sport events. In order to accomplish such study purposes, both a survey method and AHP were employed. The survey was conducted with a total of 400 motor sport event visitors to investigate levels of sustainability of motor sport events using Tripple Bottom Line(TBL) theory. Based on the findings from the survey, AHP questionnaires were developed to collect information on sustainable development strategies of motor sport events. The questionnaires were distributed to a total of 20 experts including industry and field experts and public officers in charge of motor sports. The data collected from visitors were analyzed using t-tests, Chi-square tests, ANOVA with Scheffe post hoc analyses and Multiple Regression analysis to test research hypotheses, and four sustainable development variables with 12 specific strategies were analyzed to prioritize using Expert Choice 2000. Accordingly, following findings were derived from current study. First, significant differences existed in the perceived sustainability, consumption patterns, consumption expenditures, preferences and levels of satisfaction of motor sport event visitors based on visitors' residential locations. Second, significant differences existed in the perceived sustainability, consumption patterns, consumption expenditures, preferences and levels of satisfaction of motor sport event visitors based on visitors' types of participation. Third, the perceived levels of sustainability of motor sport events had significant effects on visitors' revisit intention. Fourth, AHP analyses showed that economic sustainable strategy was identified the most important sustainability indicator. Profit making & marketing strategy had higher priority than regional economic activation strategy and association with related industries. Expanding motor sport participants had higher priority than reducing social costs and developing support system. Inducing business participation had higher priority than cultivating expert education program and reducing legal regulations. Protecting motor sport environments had higher priority than aligning environment friendly space and facility and developing environment education program. In conclusion, sustainable development strategies were suggested for further development of motor sport events based on the findings of current study.
The purposes of this study were to examine differences in the perceived levels of sustainability, consumption patterns, consumption expenditures, preferences and satisfaction of motor sport event visitors by residential locations and types of participation, to analyze sustainable development strategies for motor sport events using Analytic Hierarchy Process and thus to provide fundamental information for developing sustainable motor sport events. In order to accomplish such study purposes, both a survey method and AHP were employed. The survey was conducted with a total of 400 motor sport event visitors to investigate levels of sustainability of motor sport events using Tripple Bottom Line(TBL) theory. Based on the findings from the survey, AHP questionnaires were developed to collect information on sustainable development strategies of motor sport events. The questionnaires were distributed to a total of 20 experts including industry and field experts and public officers in charge of motor sports. The data collected from visitors were analyzed using t-tests, Chi-square tests, ANOVA with Scheffe post hoc analyses and Multiple Regression analysis to test research hypotheses, and four sustainable development variables with 12 specific strategies were analyzed to prioritize using Expert Choice 2000. Accordingly, following findings were derived from current study. First, significant differences existed in the perceived sustainability, consumption patterns, consumption expenditures, preferences and levels of satisfaction of motor sport event visitors based on visitors' residential locations. Second, significant differences existed in the perceived sustainability, consumption patterns, consumption expenditures, preferences and levels of satisfaction of motor sport event visitors based on visitors' types of participation. Third, the perceived levels of sustainability of motor sport events had significant effects on visitors' revisit intention. Fourth, AHP analyses showed that economic sustainable strategy was identified the most important sustainability indicator. Profit making & marketing strategy had higher priority than regional economic activation strategy and association with related industries. Expanding motor sport participants had higher priority than reducing social costs and developing support system. Inducing business participation had higher priority than cultivating expert education program and reducing legal regulations. Protecting motor sport environments had higher priority than aligning environment friendly space and facility and developing environment education program. In conclusion, sustainable development strategies were suggested for further development of motor sport events based on the findings of current study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.