<국문초록> 화장품은 인간에게 아름다움에 대한 꿈과 희망을 부여해 주는 이상적인 측면이 강한 제품이나, 산업사회의 발달과 고령화 인구의 증가, 소비자의 의식수준 향상과 더불어 점차 그 효능 및 효과에 관심이 집중 되고 있다. 화장품 산업은 전반적 국내외 시장의 전망이 긍정적이다. 특히 개발도상 시장인 아시아‐태평양 지역이 미래의 거대시장으로 떠오르고 있어 화장품 산업은 장기적으로 꾸준한 발전이 예상되는 산업의 하나이다. 문제는 화장품의 품질을 결정짓는 관건이라고 할 수 있는 우리나라의 화장품원료의 자급 율은 20% 정도이며 해외 수입이 80% 정도를 차지하고 있다는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이러한 상황에 대한 타개책으로써 기능성 화장품원료의 수출을 촉진하기 위한 전략을 탐색해 보았다. 기능성 화장품 원료의 개발동향과 시장현황이 분석, 제시되었으며, 특히 관심과 수요가 가장 큰 노화 방지, 미백, 자외선 차단 분야가 집중적으로 분석되었다. 그리고 일반적 수출전략, 화장품 수출전략, 기능성화장품 원료를 위해 특화된 수출전략이 제시되었다. 이들 수출 ...
<국문초록> 화장품은 인간에게 아름다움에 대한 꿈과 희망을 부여해 주는 이상적인 측면이 강한 제품이나, 산업사회의 발달과 고령화 인구의 증가, 소비자의 의식수준 향상과 더불어 점차 그 효능 및 효과에 관심이 집중 되고 있다. 화장품 산업은 전반적 국내외 시장의 전망이 긍정적이다. 특히 개발도상 시장인 아시아‐태평양 지역이 미래의 거대시장으로 떠오르고 있어 화장품 산업은 장기적으로 꾸준한 발전이 예상되는 산업의 하나이다. 문제는 화장품의 품질을 결정짓는 관건이라고 할 수 있는 우리나라의 화장품원료의 자급 율은 20% 정도이며 해외 수입이 80% 정도를 차지하고 있다는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이러한 상황에 대한 타개책으로써 기능성 화장품원료의 수출을 촉진하기 위한 전략을 탐색해 보았다. 기능성 화장품 원료의 개발동향과 시장현황이 분석, 제시되었으며, 특히 관심과 수요가 가장 큰 노화 방지, 미백, 자외선 차단 분야가 집중적으로 분석되었다. 그리고 일반적 수출전략, 화장품 수출전략, 기능성화장품 원료를 위해 특화된 수출전략이 제시되었다. 이들 수출 마케팅 전략의 도출은 실제기업들의 수출활동을 대상으로 하여 이루어졌다. 이들의 수출전략의 근간은 공통적으로 STP 시장전략과 수출마케팅 믹스전략인 것으로 드러났다. 분석대상이 된 성공적 수출기업들의 마케팅전략 분석에서 획득된 시사점은 다음과 같다. 첫째, 환경변화에 따른 소비자의 요구에 부응하는 제품개발이 되어야 한다. 둘째, 수출할 전략 품목을 먼저 설정하고, 그 특성에 가장 잘 부합하는 지역을 선정해야 한다. 셋째, 저가격 공세 대신 고품질 고부가가치를 지향한다는 원칙 아래 적정한 고가격 전략 혹은 고 가격 전략으로 전환하는 것이 유리하다. 넷째, 해외홍보 강화를 위해 전시회 참가, 저널 지 투고, 기타 특허 소개 등이 지속적으로 이루어져야 한다. 다섯째, 다양한 유통경로를 이용해야 한다. 복수경로를 활용하면 세분화된 시장을 커버할 수 있다. 국내 화장품원료 산업이 제한된 국내시장에 갇혀 있지 않으려면 넓은 세계시장으로 진출해야 한다. 이를 위해서는 끊임없는 기술 혁신과 전문적인 마케팅 전략이 바탕이 되어야 하고, 이를 효율적으로 실행할 수 있는 기업의 실천력과 순발력이 요구된다. 이를 위한 모색이 본 논문의 기본정신이다.
<국문초록> 화장품은 인간에게 아름다움에 대한 꿈과 희망을 부여해 주는 이상적인 측면이 강한 제품이나, 산업사회의 발달과 고령화 인구의 증가, 소비자의 의식수준 향상과 더불어 점차 그 효능 및 효과에 관심이 집중 되고 있다. 화장품 산업은 전반적 국내외 시장의 전망이 긍정적이다. 특히 개발도상 시장인 아시아‐태평양 지역이 미래의 거대시장으로 떠오르고 있어 화장품 산업은 장기적으로 꾸준한 발전이 예상되는 산업의 하나이다. 문제는 화장품의 품질을 결정짓는 관건이라고 할 수 있는 우리나라의 화장품원료의 자급 율은 20% 정도이며 해외 수입이 80% 정도를 차지하고 있다는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이러한 상황에 대한 타개책으로써 기능성 화장품원료의 수출을 촉진하기 위한 전략을 탐색해 보았다. 기능성 화장품 원료의 개발동향과 시장현황이 분석, 제시되었으며, 특히 관심과 수요가 가장 큰 노화 방지, 미백, 자외선 차단 분야가 집중적으로 분석되었다. 그리고 일반적 수출전략, 화장품 수출전략, 기능성화장품 원료를 위해 특화된 수출전략이 제시되었다. 이들 수출 마케팅 전략의 도출은 실제기업들의 수출활동을 대상으로 하여 이루어졌다. 이들의 수출전략의 근간은 공통적으로 STP 시장전략과 수출마케팅 믹스전략인 것으로 드러났다. 분석대상이 된 성공적 수출기업들의 마케팅전략 분석에서 획득된 시사점은 다음과 같다. 첫째, 환경변화에 따른 소비자의 요구에 부응하는 제품개발이 되어야 한다. 둘째, 수출할 전략 품목을 먼저 설정하고, 그 특성에 가장 잘 부합하는 지역을 선정해야 한다. 셋째, 저가격 공세 대신 고품질 고부가가치를 지향한다는 원칙 아래 적정한 고가격 전략 혹은 고 가격 전략으로 전환하는 것이 유리하다. 넷째, 해외홍보 강화를 위해 전시회 참가, 저널 지 투고, 기타 특허 소개 등이 지속적으로 이루어져야 한다. 다섯째, 다양한 유통경로를 이용해야 한다. 복수경로를 활용하면 세분화된 시장을 커버할 수 있다. 국내 화장품원료 산업이 제한된 국내시장에 갇혀 있지 않으려면 넓은 세계시장으로 진출해야 한다. 이를 위해서는 끊임없는 기술 혁신과 전문적인 마케팅 전략이 바탕이 되어야 하고, 이를 효율적으로 실행할 수 있는 기업의 실천력과 순발력이 요구된다. 이를 위한 모색이 본 논문의 기본정신이다.
Cosmetics has a strong aspect of granting beauty, dreams and hope to human beings, while at the same time being an important tool in expressing the beauty of oneself. The cosmetic industries have a forecast for continuous growth in world wide market. The development of industrial society, growth of...
Cosmetics has a strong aspect of granting beauty, dreams and hope to human beings, while at the same time being an important tool in expressing the beauty of oneself. The cosmetic industries have a forecast for continuous growth in world wide market. The development of industrial society, growth of the aging population, and improvement of consumer awareness has been helping to increase the attention to effectiveness of cosmetics. What draws the attention is the roles of raw materials for manufacturing cosmetics are significant in representing the quality of the products. This research is focused on findings of effective marketing strategy for promoting the export of functional cosmetic ingredients. The references were carefully chosen from technical and scientific journals, government reports and statistics, and related articles. The functional cosmetic market trend was analyzed to understand the direction of the technical development, especially in anti‐aging, skin‐brightening and UV protection categories that require the most complicated technology. And also, a case study was performed with an actually operating business: it is to discover the most efficient method to promote the exportation by utilizing the concept of the essentials and marketability of the products. The final analysis was carried out by business marketing theories such as STP analysis and marketing strategy. The implication on this research is as follows: First, the products that can answer the consumer needs and the changes in market trend must be developed. Second, the selection of target product has to be made before defining the target market. Third, affordable pricing or high price strategy based on the value‐added high‐quality must be adopted in current pricing system. Fourth, concentrate on overseas publicity, such as exhibitions, and contribution to journals. Fifth, utilize the various distribution channels to cover the segmented markets.
Cosmetics has a strong aspect of granting beauty, dreams and hope to human beings, while at the same time being an important tool in expressing the beauty of oneself. The cosmetic industries have a forecast for continuous growth in world wide market. The development of industrial society, growth of the aging population, and improvement of consumer awareness has been helping to increase the attention to effectiveness of cosmetics. What draws the attention is the roles of raw materials for manufacturing cosmetics are significant in representing the quality of the products. This research is focused on findings of effective marketing strategy for promoting the export of functional cosmetic ingredients. The references were carefully chosen from technical and scientific journals, government reports and statistics, and related articles. The functional cosmetic market trend was analyzed to understand the direction of the technical development, especially in anti‐aging, skin‐brightening and UV protection categories that require the most complicated technology. And also, a case study was performed with an actually operating business: it is to discover the most efficient method to promote the exportation by utilizing the concept of the essentials and marketability of the products. The final analysis was carried out by business marketing theories such as STP analysis and marketing strategy. The implication on this research is as follows: First, the products that can answer the consumer needs and the changes in market trend must be developed. Second, the selection of target product has to be made before defining the target market. Third, affordable pricing or high price strategy based on the value‐added high‐quality must be adopted in current pricing system. Fourth, concentrate on overseas publicity, such as exhibitions, and contribution to journals. Fifth, utilize the various distribution channels to cover the segmented markets.
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