[학위논문]보육교사의 감정표현불능증, 소진, 성인애착이 유아훈육방식에 미치는 영향 The effects of alexithymia, burnout, and adult attachment on child disciplinary style of childcare teachers원문보기
본 연구는 어린이집에서 유아를 담당하고 있는 보육교사를 대상으로 사회인구학적 변인(연령, 학력, 경력, 결혼여부, 어린이집 유형), 감정표현불능증, 소진, 성인애착이 유아훈육방식에 미치는 영향력을 알아보고, 보육의 질을 높일 수 있는 보육교사의 바람직한 훈육방식에 대한 정보를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구는 경기도 부천, 시흥, 안산에 위치한 107개소 어린이집 만 3~5세 유아를 담당하고 있는 보육교사 328명을 대상으로 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 어린이집에서 유아를 담당하고 있는 보육교사를 대상으로 사회인구학적 변인(연령, 학력, 경력, 결혼여부, 어린이집 유형), 감정표현불능증, 소진, 성인애착이 유아훈육방식에 미치는 영향력을 알아보고, 보육의 질을 높일 수 있는 보육교사의 바람직한 훈육방식에 대한 정보를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구는 경기도 부천, 시흥, 안산에 위치한 107개소 어린이집 만 3~5세 유아를 담당하고 있는 보육교사 328명을 대상으로 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 t검증과 F검증 및 상관분석, 그리고 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 사회인구학적 변인(연령, 학력, 경력, 결혼여부, 어린이집 유형)에 따른 감정표현불능증, 소진, 성인애착 및 유아훈육방식의 차이를 알아본 결과, 교사 연령과 경력, 결혼여부, 어린이집 유형에 따라 교사 소진에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 30세 이상의 교사보다 30세 미만의 교사가, 3년 이하 경력을 가진 교사보다 4~6년 이하 경력을 가진 교사가, 기혼 교사보다는 미혼 교사가, 민간, 가정 어린이집 보다는 국공립, 법인, 직장 어린이집의 교사가 소진을 더 많이 경험하는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 감정표현불능증, 소진, 성인애착 및 유아훈육방식 간의 관계를 알아본 결과, 모두 높은 수준의 정적 상관이 나타났다. 즉, 보육교사의 감정표현불능증, 소진, 성인애착 수준이 높을수록, 유아훈육방식이 보다 강압적이고 방임적이며 비논리적 설명을 많이 사용한다는 것을 알 수 있다. 셋째, 보육교사의 사회인구학적 변인(연령, 학력, 경력, 결혼여부, 어린이집 유형), 감정표현불능증, 소진 및 성인애착이 유아훈육방식에 미치는 상대적 영향력을 살펴본 결과, 소진과 성인애착이 유아훈육방식에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 종합해보면, 본 연구의 결과에서는 보육교사의 감정표현불능증, 소진 및 성인애착이 유아의 인격형성과 사회화 과정에 중요한 기초가 되는 훈육방식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 보육현장에서는 보육교사의 바람직한 훈육방식을 위해 교사들이 경험하는 공통적인 정서적·심리적 문제들을 공유할 필요성이 있으며, 이를 통해, 전문성을 갖춘 보육교사로서 성장할 수 있도록 지원하는 교사모임 등 다양한 방안의 모색과 노력이 필요할 것이다. 또한 지식 중심의 전문성과 같이 정서적·심리적 특성도 전문성의 한 영역으로 포함되어지고, 보육교사에게 적합한 정서적·심리적 프로그램을 구성하여 실제적인 활동을 통해 바람직한 유아훈육방식이 가능할 수 있도록 해야 할 것이다.
본 연구는 어린이집에서 유아를 담당하고 있는 보육교사를 대상으로 사회인구학적 변인(연령, 학력, 경력, 결혼여부, 어린이집 유형), 감정표현불능증, 소진, 성인애착이 유아훈육방식에 미치는 영향력을 알아보고, 보육의 질을 높일 수 있는 보육교사의 바람직한 훈육방식에 대한 정보를 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구는 경기도 부천, 시흥, 안산에 위치한 107개소 어린이집 만 3~5세 유아를 담당하고 있는 보육교사 328명을 대상으로 설문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 t검증과 F검증 및 상관분석, 그리고 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 사회인구학적 변인(연령, 학력, 경력, 결혼여부, 어린이집 유형)에 따른 감정표현불능증, 소진, 성인애착 및 유아훈육방식의 차이를 알아본 결과, 교사 연령과 경력, 결혼여부, 어린이집 유형에 따라 교사 소진에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 30세 이상의 교사보다 30세 미만의 교사가, 3년 이하 경력을 가진 교사보다 4~6년 이하 경력을 가진 교사가, 기혼 교사보다는 미혼 교사가, 민간, 가정 어린이집 보다는 국공립, 법인, 직장 어린이집의 교사가 소진을 더 많이 경험하는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 감정표현불능증, 소진, 성인애착 및 유아훈육방식 간의 관계를 알아본 결과, 모두 높은 수준의 정적 상관이 나타났다. 즉, 보육교사의 감정표현불능증, 소진, 성인애착 수준이 높을수록, 유아훈육방식이 보다 강압적이고 방임적이며 비논리적 설명을 많이 사용한다는 것을 알 수 있다. 셋째, 보육교사의 사회인구학적 변인(연령, 학력, 경력, 결혼여부, 어린이집 유형), 감정표현불능증, 소진 및 성인애착이 유아훈육방식에 미치는 상대적 영향력을 살펴본 결과, 소진과 성인애착이 유아훈육방식에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 종합해보면, 본 연구의 결과에서는 보육교사의 감정표현불능증, 소진 및 성인애착이 유아의 인격형성과 사회화 과정에 중요한 기초가 되는 훈육방식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 보육현장에서는 보육교사의 바람직한 훈육방식을 위해 교사들이 경험하는 공통적인 정서적·심리적 문제들을 공유할 필요성이 있으며, 이를 통해, 전문성을 갖춘 보육교사로서 성장할 수 있도록 지원하는 교사모임 등 다양한 방안의 모색과 노력이 필요할 것이다. 또한 지식 중심의 전문성과 같이 정서적·심리적 특성도 전문성의 한 영역으로 포함되어지고, 보육교사에게 적합한 정서적·심리적 프로그램을 구성하여 실제적인 활동을 통해 바람직한 유아훈육방식이 가능할 수 있도록 해야 할 것이다.
The study is designed to demonstrate the influence of socio-demographic variables (age, education, career record, marital statues, and types of childcare center), alexithymia, burnout, adult attachment on child disciplinary styles; childcare teachers in charge of young children were studied. The pur...
The study is designed to demonstrate the influence of socio-demographic variables (age, education, career record, marital statues, and types of childcare center), alexithymia, burnout, adult attachment on child disciplinary styles; childcare teachers in charge of young children were studied. The purpose of the study is giving information about desirable disciplinary styles of a childcare teacher in order to strengthen the quality of childcare education. Participants of the study were in total of 328 childcare teachers, recruited from 107 childcare facilities located in Bucheon, Siheong and Ansan; all providers are currently taking care of young children age five to seven. SPSS 18.0 program was used, and t-test, F-test, Correlation Analysis and Hierarchical Multiple Regression were conducted to utilize the collected data. The data collected in this study showed the following results: First, age, work experience, and marital status of a teacher and types of childcare centers created different kinds of burnouts to the teachers. In fact, teachers who were under thirty years old, had four to six years of work experience, or single tend to experience more burnout than other groups; furthermore, teachers who were employees of public childcare facilities, corporate childcare centers, or employer-support childcare centers tend to experience more burnout than those who working for private and home childcare centers. Second, high level of negative correlation was found among alexithymia, burnout, adult attachment and child disciplinary styles of a childcare teacher. In other words, if a teacher shows high level of alexithymia, burnout, and adult attachment, it is likely that the teacher’s child disciplinary style is coercive and neglecting, and the teacher tends to give illogical explanation. Third, contrary to other variables, burnout and adult attachment have a great effect on child disciplinary style than socio-demographic variables and alexithymia. Overall, the study demonstrated that alexithymia, burnout and adult attachment of a teacher have a decisive effect on child disciplinary style, which are the essentials on the process of character building and socialization of young children. Therefore, in order to set a solid foundation for desirable discipline methods in the field of childcare, teachers should be encouraged to share common emotional and psychological issues. Furthermore, it is crucial to endeavor for supportive environment and to seek ways to promote teachers to be professional. Not only the area of knowledge, but also emotional and psychological characteristics of a teacher should be included as a part of professional competence; thus, teachers are able to practice a desirable child disciplinary style through practical activities.
The study is designed to demonstrate the influence of socio-demographic variables (age, education, career record, marital statues, and types of childcare center), alexithymia, burnout, adult attachment on child disciplinary styles; childcare teachers in charge of young children were studied. The purpose of the study is giving information about desirable disciplinary styles of a childcare teacher in order to strengthen the quality of childcare education. Participants of the study were in total of 328 childcare teachers, recruited from 107 childcare facilities located in Bucheon, Siheong and Ansan; all providers are currently taking care of young children age five to seven. SPSS 18.0 program was used, and t-test, F-test, Correlation Analysis and Hierarchical Multiple Regression were conducted to utilize the collected data. The data collected in this study showed the following results: First, age, work experience, and marital status of a teacher and types of childcare centers created different kinds of burnouts to the teachers. In fact, teachers who were under thirty years old, had four to six years of work experience, or single tend to experience more burnout than other groups; furthermore, teachers who were employees of public childcare facilities, corporate childcare centers, or employer-support childcare centers tend to experience more burnout than those who working for private and home childcare centers. Second, high level of negative correlation was found among alexithymia, burnout, adult attachment and child disciplinary styles of a childcare teacher. In other words, if a teacher shows high level of alexithymia, burnout, and adult attachment, it is likely that the teacher’s child disciplinary style is coercive and neglecting, and the teacher tends to give illogical explanation. Third, contrary to other variables, burnout and adult attachment have a great effect on child disciplinary style than socio-demographic variables and alexithymia. Overall, the study demonstrated that alexithymia, burnout and adult attachment of a teacher have a decisive effect on child disciplinary style, which are the essentials on the process of character building and socialization of young children. Therefore, in order to set a solid foundation for desirable discipline methods in the field of childcare, teachers should be encouraged to share common emotional and psychological issues. Furthermore, it is crucial to endeavor for supportive environment and to seek ways to promote teachers to be professional. Not only the area of knowledge, but also emotional and psychological characteristics of a teacher should be included as a part of professional competence; thus, teachers are able to practice a desirable child disciplinary style through practical activities.
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