시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동
본 연구는 어린이집에서 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동을 성별, 이용시간, 시설유형, 이용횟수의 관점에서 연구함으로써 영유아들이 나타내는 사회․정서적 행동의 하위요인과 어떠한 관계가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구를 통해 학부모의 입장이 아닌 영유아의 중심에서 시간 연장 보육을 이용하는 데 있어서 발달적 위기에 있는 영유아들에게 또래들과 긍정적인 관계를 맺고, 사회․정서적으로 안정적인 행동을 하도록 하며, 교사와 학부모가 관심을 갖고 영유아가 어려움을 극복해 나갈 수 있게 하여 시간 연장반에 잘 적응해 나가도록 하고자 한다.
연구대상은 경기도와 수도권에 위치한 시간 연장 보육을 운영하는 어린이집에서 시간 연장 보육을 담당하고 있는 시간 연장 보육 영유아의 교사들에게 설문지를 배부하였다. 시간 연장 보육을 하는 원아의 연령으로는 영아는 만 2세 원아를 대상으로 하였고, 유아는 만 3세∼만 5세를 대상으로 관찰한 것을 시간 연장 보육교사가 설문지를 작성하였다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 성별에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
2. 이용시간에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
3. 시설유형(국공립, 민간, 직장, 가정)에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
4. 이용횟수에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
연구문제 분석을 위하여 ...
시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동
본 연구는 어린이집에서 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동을 성별, 이용시간, 시설유형, 이용횟수의 관점에서 연구함으로써 영유아들이 나타내는 사회․정서적 행동의 하위요인과 어떠한 관계가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구를 통해 학부모의 입장이 아닌 영유아의 중심에서 시간 연장 보육을 이용하는 데 있어서 발달적 위기에 있는 영유아들에게 또래들과 긍정적인 관계를 맺고, 사회․정서적으로 안정적인 행동을 하도록 하며, 교사와 학부모가 관심을 갖고 영유아가 어려움을 극복해 나갈 수 있게 하여 시간 연장반에 잘 적응해 나가도록 하고자 한다.
연구대상은 경기도와 수도권에 위치한 시간 연장 보육을 운영하는 어린이집에서 시간 연장 보육을 담당하고 있는 시간 연장 보육 영유아의 교사들에게 설문지를 배부하였다. 시간 연장 보육을 하는 원아의 연령으로는 영아는 만 2세 원아를 대상으로 하였고, 유아는 만 3세∼만 5세를 대상으로 관찰한 것을 시간 연장 보육교사가 설문지를 작성하였다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 성별에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
2. 이용시간에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
3. 시설유형(국공립, 민간, 직장, 가정)에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
4. 이용횟수에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
연구문제 분석을 위하여 t 검증 및 ANOVA를 실시하였으며, 사후 분석으로는 Scheffé 분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 시간 연장 보육 영유아의 사회·정서적 행동에서 성별에 따라 차이를 알아본 결과, 숙달동기와 활동성, 수면문제에서는 남아가 더 유의하게 높았으며, 활동에 대한 주의집중과 또래관계에서의 친사회적 또래상호작용 행동을 보이는 것은 여아가 더 유의하게 높은 것으로 나타났다.
또래와의 관계에서 물리적, 언어적인 공격적 행동을 많이 하거나, 집중을 잘 하지 못하고 부주의한 행동을 하며, 또래에 의해 거부되는 경우는 남아에게서 더 자주 행동이 나타났으며, 또래와 원만한 관계를 형성하고 친절한 행동을 보이는 것은 여아에게서 더 자주 나타남을 알 수 있었다.
둘째, 시간 연장 보육 영유아의 사회·정서적 행동에서 이용시간에 따른 차이를 알아본 결과, 사회․정서적 행동 중 ‘배척’ 에서만 유의한 차이를 보였다. 유아는 일주일에 4시간 이하를 이용하는 경우가 9시간 이상 이용의 경우에 비하여 유의하게 높은 ‘배척’ 점수를 나타냈다.
셋째, 시간 연장 보육 영유아의 사회·정서적 행동에서 시설유형에 따른 차이를 알아본 결과, 민간 어린이집을 이용하는 영아가 가정 어린이집을 이용하는 영아에 비하여 숙달동기, 격리불안, 내면적 문제행동, 부적응 행동 면에서 차이를 보였다. 국공립 어린이집을 이용하는 경우는 민간 어린이집을 이용하는 경우에 비하여 유의하게 높은 공격성 점수가 나타났다.
넷째, 시간 연장 보육 영유아의 사회·정서적 행동에서, 이용횟수에 따른 차이를 알아본 결과, 영아의 사회․정서적 행동은 어린이집 유형에 따라 유의한 차이가 없었다.
유아는 유아의 사회․정서적 행동 중 비사회성 영역에서만 유의한 차이를 보였다. 시간 연장 보육을 주 3~4회 이용하는 경우가 5~6회 이용하는 경우에 비하여 유의하게 낮은 비사회성 특성이 나타났다.
시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동
본 연구는 어린이집에서 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동을 성별, 이용시간, 시설유형, 이용횟수의 관점에서 연구함으로써 영유아들이 나타내는 사회․정서적 행동의 하위요인과 어떠한 관계가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구를 통해 학부모의 입장이 아닌 영유아의 중심에서 시간 연장 보육을 이용하는 데 있어서 발달적 위기에 있는 영유아들에게 또래들과 긍정적인 관계를 맺고, 사회․정서적으로 안정적인 행동을 하도록 하며, 교사와 학부모가 관심을 갖고 영유아가 어려움을 극복해 나갈 수 있게 하여 시간 연장반에 잘 적응해 나가도록 하고자 한다.
연구대상은 경기도와 수도권에 위치한 시간 연장 보육을 운영하는 어린이집에서 시간 연장 보육을 담당하고 있는 시간 연장 보육 영유아의 교사들에게 설문지를 배부하였다. 시간 연장 보육을 하는 원아의 연령으로는 영아는 만 2세 원아를 대상으로 하였고, 유아는 만 3세∼만 5세를 대상으로 관찰한 것을 시간 연장 보육교사가 설문지를 작성하였다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 성별에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
2. 이용시간에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
3. 시설유형(국공립, 민간, 직장, 가정)에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
4. 이용횟수에 따라 시간 연장 보육 영유아의 사회․정서적 행동에 차이가 있는가?
연구문제 분석을 위하여 t 검증 및 ANOVA를 실시하였으며, 사후 분석으로는 Scheffé 분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 시간 연장 보육 영유아의 사회·정서적 행동에서 성별에 따라 차이를 알아본 결과, 숙달동기와 활동성, 수면문제에서는 남아가 더 유의하게 높았으며, 활동에 대한 주의집중과 또래관계에서의 친사회적 또래상호작용 행동을 보이는 것은 여아가 더 유의하게 높은 것으로 나타났다.
또래와의 관계에서 물리적, 언어적인 공격적 행동을 많이 하거나, 집중을 잘 하지 못하고 부주의한 행동을 하며, 또래에 의해 거부되는 경우는 남아에게서 더 자주 행동이 나타났으며, 또래와 원만한 관계를 형성하고 친절한 행동을 보이는 것은 여아에게서 더 자주 나타남을 알 수 있었다.
둘째, 시간 연장 보육 영유아의 사회·정서적 행동에서 이용시간에 따른 차이를 알아본 결과, 사회․정서적 행동 중 ‘배척’ 에서만 유의한 차이를 보였다. 유아는 일주일에 4시간 이하를 이용하는 경우가 9시간 이상 이용의 경우에 비하여 유의하게 높은 ‘배척’ 점수를 나타냈다.
셋째, 시간 연장 보육 영유아의 사회·정서적 행동에서 시설유형에 따른 차이를 알아본 결과, 민간 어린이집을 이용하는 영아가 가정 어린이집을 이용하는 영아에 비하여 숙달동기, 격리불안, 내면적 문제행동, 부적응 행동 면에서 차이를 보였다. 국공립 어린이집을 이용하는 경우는 민간 어린이집을 이용하는 경우에 비하여 유의하게 높은 공격성 점수가 나타났다.
넷째, 시간 연장 보육 영유아의 사회·정서적 행동에서, 이용횟수에 따른 차이를 알아본 결과, 영아의 사회․정서적 행동은 어린이집 유형에 따라 유의한 차이가 없었다.
유아는 유아의 사회․정서적 행동 중 비사회성 영역에서만 유의한 차이를 보였다. 시간 연장 보육을 주 3~4회 이용하는 경우가 5~6회 이용하는 경우에 비하여 유의하게 낮은 비사회성 특성이 나타났다.
ABSTRACT
Social․Emotional Behaviors of Infants and Toddlers with Time Extended Day-care
The purpose of this study is to figure out which relationship it has with sub-factors of social and emotional behaviors that infants and toddlers show, by researching into social and emotional behaviors of infa...
ABSTRACT
Social․Emotional Behaviors of Infants and Toddlers with Time Extended Day-care
The purpose of this study is to figure out which relationship it has with sub-factors of social and emotional behaviors that infants and toddlers show, by researching into social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care at child care center from the perspectives of gender, use time, facility type, and use frequency. The purpose of this study is to allow infants and toddlers to proceed with being well adjusted to time extended class, by allowing infants and toddlers, who are in the developmental crisis in using time extended day-care, to have positive relationship with peers from the focus on infants and toddlers, not parents' position, and to proceed with overcoming difficulty by which teacher and parents have interest.
Research subjects were teachers for infants and toddlers with time extended day-care, who are in charge of the time extended day-care at child care centers, which operate the time extended day-care, located in Gyeonggi Province and capital area. Questionnaire was widely distributed. As for age of child care center children with time extended day-care, the infants were targeted child care center children aged fully 2. Toddlers were targeted fully 3 years old∼fully 5 years old. Time extended day-care teachers prepared questionnaire what was observed.
The following are the research problems that were established for achieving this objective.
1. Is there difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to gender?
2. Is there difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to use time?
3. Is there difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to facility type(national & public, private, employer-supported, home)?
4. Is there difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to use frequency?
To analyze research problems, t-test and ANOVA were carried out. A post analysis was carried out Scheffé analysis.
The results, which were obtained through this study, are as follows.
First, as a result of examining difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to gender, the boys were more significantly higher in mastery motivation, activity, and sleeping problem. What shows the attention to activity and the pro-social peer interaction behavior in peer relationship was indicated to be more significantly higher in girls.
As for a case of doing lots of physical and verbal aggressive behaviors, or behaving carelessly without being good at concentration, and of being denied by peer in peer relationship, those behaviors were shown more often in boys. What forms smooth relationship with peer and shows kind behavior could be known to be shown more often in girls.
Second, as a result of examining difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to use time, the significant difference was indicated only in 'exclusion' among social and emotional behaviors. A case that toddlers use less than 4 hours a week showed significantly higher 'exclusion' score compared to a case of using more than 9 hours.
Third, as a result of examining difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to facility type, the infants, who use private child care center, showed difference in mastery motivation, isolation anxiety, internal problematic behavior, and maladjustive behavior, compared to infants of using home day care center. A case of using national and public child care centers showed significantly higher aggression score compared to a case of using private child care center.
Fourth, as a result of examining difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to use frequency, the infants' social and emotional behaviors had no significant difference according to child care center type.
Toddlers showed significant difference only in unsocial sphere among social and emotional behaviors. A case of using the time extended day-care 3~4 times a week showed the significantly lower unsocial characteristic compared to a case of using 5~6 times.
ABSTRACT
Social․Emotional Behaviors of Infants and Toddlers with Time Extended Day-care
The purpose of this study is to figure out which relationship it has with sub-factors of social and emotional behaviors that infants and toddlers show, by researching into social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care at child care center from the perspectives of gender, use time, facility type, and use frequency. The purpose of this study is to allow infants and toddlers to proceed with being well adjusted to time extended class, by allowing infants and toddlers, who are in the developmental crisis in using time extended day-care, to have positive relationship with peers from the focus on infants and toddlers, not parents' position, and to proceed with overcoming difficulty by which teacher and parents have interest.
Research subjects were teachers for infants and toddlers with time extended day-care, who are in charge of the time extended day-care at child care centers, which operate the time extended day-care, located in Gyeonggi Province and capital area. Questionnaire was widely distributed. As for age of child care center children with time extended day-care, the infants were targeted child care center children aged fully 2. Toddlers were targeted fully 3 years old∼fully 5 years old. Time extended day-care teachers prepared questionnaire what was observed.
The following are the research problems that were established for achieving this objective.
1. Is there difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to gender?
2. Is there difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to use time?
3. Is there difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to facility type(national & public, private, employer-supported, home)?
4. Is there difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to use frequency?
To analyze research problems, t-test and ANOVA were carried out. A post analysis was carried out Scheffé analysis.
The results, which were obtained through this study, are as follows.
First, as a result of examining difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to gender, the boys were more significantly higher in mastery motivation, activity, and sleeping problem. What shows the attention to activity and the pro-social peer interaction behavior in peer relationship was indicated to be more significantly higher in girls.
As for a case of doing lots of physical and verbal aggressive behaviors, or behaving carelessly without being good at concentration, and of being denied by peer in peer relationship, those behaviors were shown more often in boys. What forms smooth relationship with peer and shows kind behavior could be known to be shown more often in girls.
Second, as a result of examining difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to use time, the significant difference was indicated only in 'exclusion' among social and emotional behaviors. A case that toddlers use less than 4 hours a week showed significantly higher 'exclusion' score compared to a case of using more than 9 hours.
Third, as a result of examining difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to facility type, the infants, who use private child care center, showed difference in mastery motivation, isolation anxiety, internal problematic behavior, and maladjustive behavior, compared to infants of using home day care center. A case of using national and public child care centers showed significantly higher aggression score compared to a case of using private child care center.
Fourth, as a result of examining difference in social and emotional behaviors of infants and toddlers with time extended day-care according to use frequency, the infants' social and emotional behaviors had no significant difference according to child care center type.
Toddlers showed significant difference only in unsocial sphere among social and emotional behaviors. A case of using the time extended day-care 3~4 times a week showed the significantly lower unsocial characteristic compared to a case of using 5~6 times.
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