삶의 질이 높아질수록 문화에 대한 대중의 관심은 날이 갈수록 높아진다. 특히 문화의 여러 분야 중 시각예술 분야 역시 대중의 높아진 관심만큼 그 규모가 날로 확장되고 있다. 이로 인해 국내 작가들의 작품은 국내는 물론 해외 진출도 빈번해지고 있으며, 국내 미술관과 갤러리는 블랙버스트급 전시를 기획하며 해외 작가의 작품과 미술관의 소장품을 국내에서도 접할 기회가 많아지고 있다. 또한 전시와 더불어 다양한 교육 및 전시참여 프로그램을 함께 제공하여 많은 관람객을 유치하고 있다. 이렇듯 시각예술 분야는 날이 갈수록 발전하고 있으며 앞으로도 더욱 큰 발전을 보일 것으로 예상한다. 그러나 이러한 발전과 더불어 시각예술 분야는 각종 위작 시비가 불거지며 작품의 진위 논란을 비롯하여 여러 문제가 발생하고 있다. 이러한 문제가 불거지는 이유 중 하나는 바로 기록이 존재하지 않으며 기록물이 남아 있다 하더라도 관리되지 못하고 있기 때문이다. 현재 시각예술 분야의 발전에 비해 시각예술 분야의 기록관리는 시작 단계에 있다. 국내 시각예술 분야의 기관 중 시각예술 기록물만을 관리하는 독립기관으로서 ...
삶의 질이 높아질수록 문화에 대한 대중의 관심은 날이 갈수록 높아진다. 특히 문화의 여러 분야 중 시각예술 분야 역시 대중의 높아진 관심만큼 그 규모가 날로 확장되고 있다. 이로 인해 국내 작가들의 작품은 국내는 물론 해외 진출도 빈번해지고 있으며, 국내 미술관과 갤러리는 블랙버스트급 전시를 기획하며 해외 작가의 작품과 미술관의 소장품을 국내에서도 접할 기회가 많아지고 있다. 또한 전시와 더불어 다양한 교육 및 전시참여 프로그램을 함께 제공하여 많은 관람객을 유치하고 있다. 이렇듯 시각예술 분야는 날이 갈수록 발전하고 있으며 앞으로도 더욱 큰 발전을 보일 것으로 예상한다. 그러나 이러한 발전과 더불어 시각예술 분야는 각종 위작 시비가 불거지며 작품의 진위 논란을 비롯하여 여러 문제가 발생하고 있다. 이러한 문제가 불거지는 이유 중 하나는 바로 기록이 존재하지 않으며 기록물이 남아 있다 하더라도 관리되지 못하고 있기 때문이다. 현재 시각예술 분야의 발전에 비해 시각예술 분야의 기록관리는 시작 단계에 있다. 국내 시각예술 분야의 기관 중 시각예술 기록물만을 관리하는 독립기관으로서 아카이브즈는 현재 없으며 국립 미술관의 아카이브즈 역시 시작단계에 있는 것이 현실이다. 이러한 현실 속에서 본 연구는 시각예술의 출발점라고 할 수 있는 시각예술의 생산자인 작가의 기록물 수집전략 및 기록정보 관리에 대한 연구를 하였다. 이를 위해 시각예술의 정의와 본 연구에서 다루는 작가의 개념에 대해 살펴보고 시각예술분야에서 발생 할 수 있는 기록물 유형을 분석하였다. 또한 작가의 기록물은 개인 기록임으로 개인 기록과 개인 아카이브즈에 대해 살펴보았다. 이러한 배경을 바탕으로 국내외 작가 개인 기록물 및 기록정보 관리 사례를 분석하고 시사점을 도출하였다. 국내외 사례의 시사점을 반영하여 작가의 흩어져 있는 기록물을 수집하기 위한 수집전략을 제시하기 위해 작가의 생애 조사와 생애 시기 구분하고 그것을 바탕으로 각 생애 시기에 따른 발생 예상 기록물 맥락 분석을 하였다. 이러한 수집전략을 바탕으로 시각예술 작가의 기록물 및 기록정보의 조직화 방법을 설계하였다. 수집하고자 하는 기록물에 대한 평가 및 수집을 실행하고 수집된 기록물을 분류하고 기록물 분류를 바탕으로 기록물과 관련된 기록정보를 생성하고 기록물 기술의 방법을 제시하였다. 또한 조직화된 기록물 및 기록정보의 문화자원적 활용에 대해 살펴보았다. 이러한 시각예술 작가 기록물 수집전략 및 기록정보 조직화 방법을 작가 정현웅의 사례를 들어 적용하였다. 생애 조사를 통해 작가 정현웅만의 특수성을 고려하여 앞서 제시한 시각예술 작가 기록물 수집전략 및 기록정보 조직화 방법을 알맞게 응용하여 작가 정현웅의 기록물 및 기록정보 관리를 하였다. 본 연구는 시각예술 작가 기록물 수집전략 및 기록정보 관리에 대한 방법을 제시하여 실제 사례를 들어 적용시켜 보았으나 수집과정에서 1차 잠재 소장처였던 유족이 보유한 기록물만을 바탕으로 기록정보 관리를 했다는 한계와 모든 기록물에 적용하지 못했다는 한계가 있다. 그러므로 본 연구를 바탕으로 계속해서 정현웅의 기록물 및 기록정보 관리를 이어나가고자 한다.
삶의 질이 높아질수록 문화에 대한 대중의 관심은 날이 갈수록 높아진다. 특히 문화의 여러 분야 중 시각예술 분야 역시 대중의 높아진 관심만큼 그 규모가 날로 확장되고 있다. 이로 인해 국내 작가들의 작품은 국내는 물론 해외 진출도 빈번해지고 있으며, 국내 미술관과 갤러리는 블랙버스트급 전시를 기획하며 해외 작가의 작품과 미술관의 소장품을 국내에서도 접할 기회가 많아지고 있다. 또한 전시와 더불어 다양한 교육 및 전시참여 프로그램을 함께 제공하여 많은 관람객을 유치하고 있다. 이렇듯 시각예술 분야는 날이 갈수록 발전하고 있으며 앞으로도 더욱 큰 발전을 보일 것으로 예상한다. 그러나 이러한 발전과 더불어 시각예술 분야는 각종 위작 시비가 불거지며 작품의 진위 논란을 비롯하여 여러 문제가 발생하고 있다. 이러한 문제가 불거지는 이유 중 하나는 바로 기록이 존재하지 않으며 기록물이 남아 있다 하더라도 관리되지 못하고 있기 때문이다. 현재 시각예술 분야의 발전에 비해 시각예술 분야의 기록관리는 시작 단계에 있다. 국내 시각예술 분야의 기관 중 시각예술 기록물만을 관리하는 독립기관으로서 아카이브즈는 현재 없으며 국립 미술관의 아카이브즈 역시 시작단계에 있는 것이 현실이다. 이러한 현실 속에서 본 연구는 시각예술의 출발점라고 할 수 있는 시각예술의 생산자인 작가의 기록물 수집전략 및 기록정보 관리에 대한 연구를 하였다. 이를 위해 시각예술의 정의와 본 연구에서 다루는 작가의 개념에 대해 살펴보고 시각예술분야에서 발생 할 수 있는 기록물 유형을 분석하였다. 또한 작가의 기록물은 개인 기록임으로 개인 기록과 개인 아카이브즈에 대해 살펴보았다. 이러한 배경을 바탕으로 국내외 작가 개인 기록물 및 기록정보 관리 사례를 분석하고 시사점을 도출하였다. 국내외 사례의 시사점을 반영하여 작가의 흩어져 있는 기록물을 수집하기 위한 수집전략을 제시하기 위해 작가의 생애 조사와 생애 시기 구분하고 그것을 바탕으로 각 생애 시기에 따른 발생 예상 기록물 맥락 분석을 하였다. 이러한 수집전략을 바탕으로 시각예술 작가의 기록물 및 기록정보의 조직화 방법을 설계하였다. 수집하고자 하는 기록물에 대한 평가 및 수집을 실행하고 수집된 기록물을 분류하고 기록물 분류를 바탕으로 기록물과 관련된 기록정보를 생성하고 기록물 기술의 방법을 제시하였다. 또한 조직화된 기록물 및 기록정보의 문화자원적 활용에 대해 살펴보았다. 이러한 시각예술 작가 기록물 수집전략 및 기록정보 조직화 방법을 작가 정현웅의 사례를 들어 적용하였다. 생애 조사를 통해 작가 정현웅만의 특수성을 고려하여 앞서 제시한 시각예술 작가 기록물 수집전략 및 기록정보 조직화 방법을 알맞게 응용하여 작가 정현웅의 기록물 및 기록정보 관리를 하였다. 본 연구는 시각예술 작가 기록물 수집전략 및 기록정보 관리에 대한 방법을 제시하여 실제 사례를 들어 적용시켜 보았으나 수집과정에서 1차 잠재 소장처였던 유족이 보유한 기록물만을 바탕으로 기록정보 관리를 했다는 한계와 모든 기록물에 적용하지 못했다는 한계가 있다. 그러므로 본 연구를 바탕으로 계속해서 정현웅의 기록물 및 기록정보 관리를 이어나가고자 한다.
As the quality of life becomes higher, so as the growing interest towards the culture by the public. Especially in many areas of the culture, the scales of interest towards the visual arts are also expanding day by day along with the public's heightened interest. As a result, an overseas expansion o...
As the quality of life becomes higher, so as the growing interest towards the culture by the public. Especially in many areas of the culture, the scales of interest towards the visual arts are also expanding day by day along with the public's heightened interest. As a result, an overseas expansion of a work of domestic artists are becoming more frequent and the domestic museums and galleries are planning for the blockbuster level of exhibitions enabling the public with an opportunity to learn about the works of foreign artists and the museum collections. Also with exhibition, variety of education and exhibition participation programs are being offered to attract many visitors. Thus, the fields of the visual arts are developing as days go by and it is expected to have even greater development in the future. However with such development, disputes involving forgeries on various visual arts are surfacing along with various problems such as the authenticity of the work. One of the reasons behind the surfacing of such issues is because the record does not exist and even if the records remained, it is because they are not being properly managed. Currently, compared to the development in the field of visual arts, the record management for the field of visual arts is still in the beginning stage. National institutions in the field of visual arts, currently there are no archives that manage only the records for the visual arts as an independent institution, and the reality is that the National Museum of Archives is still in the beginning stage as well. In this reality, this study has conducted a research on the record collection strategy and the management of the record information of an author who is the creator of the visual arts as a starting point of the visual arts. For this purpose, the definition of visual arts and the concept of an author covered in this study will be examined and the types of documentary that may occur in the field of visual arts were analyzed. In addition, the history of an author is its personal record thus a personal history and private archive have been examined. Based on this background, the cases on the personal record and the management of the record information of domestic and foreign authors were analyzed and the implications were derived. By reflecting on the implications of domestic and overseas cases, in order to present a collection strategy to collect the records of an author that are scattered, classifying and surveying the life and time to be used as a basis to analyze the context of the documentary which is expected to occur according to the timing of each life. Based on such collection strategy, the records and the reorganization method of record information for the authors of the visual arts were designed. Implementing the collection and assessing the records to collect, classifying the collected records, creating records and its related record information based on such classification, and the method for recording technique was presented. Also, cultural resourceful utilization of reorganized records and record information was examined. For such collection strategy and reorganization methods for record information of the authors of the visual arts, an example of an author Hyun Woong Jung was applied. Through the life survey and considering the uniqueness of an author Hyun Woong Jung, properly utilizing the aforementioned record collection strategy and the methods for reorganizing the record information of the visual arts, the records and record information of an author Hyun Woong Jung was managed. This study have tried to present a record collection strategy and the methods for managing the record information of the visual arts based on the actual cases but during the collection process, it was faced with a limitation because the management of the record information was retrieved based on the records held by the bereaved who was the 1st potential holder and that not all records were applied. Therefore based on this study, a management of the records and the record information of Hyun Woong Jung will be continued.
As the quality of life becomes higher, so as the growing interest towards the culture by the public. Especially in many areas of the culture, the scales of interest towards the visual arts are also expanding day by day along with the public's heightened interest. As a result, an overseas expansion of a work of domestic artists are becoming more frequent and the domestic museums and galleries are planning for the blockbuster level of exhibitions enabling the public with an opportunity to learn about the works of foreign artists and the museum collections. Also with exhibition, variety of education and exhibition participation programs are being offered to attract many visitors. Thus, the fields of the visual arts are developing as days go by and it is expected to have even greater development in the future. However with such development, disputes involving forgeries on various visual arts are surfacing along with various problems such as the authenticity of the work. One of the reasons behind the surfacing of such issues is because the record does not exist and even if the records remained, it is because they are not being properly managed. Currently, compared to the development in the field of visual arts, the record management for the field of visual arts is still in the beginning stage. National institutions in the field of visual arts, currently there are no archives that manage only the records for the visual arts as an independent institution, and the reality is that the National Museum of Archives is still in the beginning stage as well. In this reality, this study has conducted a research on the record collection strategy and the management of the record information of an author who is the creator of the visual arts as a starting point of the visual arts. For this purpose, the definition of visual arts and the concept of an author covered in this study will be examined and the types of documentary that may occur in the field of visual arts were analyzed. In addition, the history of an author is its personal record thus a personal history and private archive have been examined. Based on this background, the cases on the personal record and the management of the record information of domestic and foreign authors were analyzed and the implications were derived. By reflecting on the implications of domestic and overseas cases, in order to present a collection strategy to collect the records of an author that are scattered, classifying and surveying the life and time to be used as a basis to analyze the context of the documentary which is expected to occur according to the timing of each life. Based on such collection strategy, the records and the reorganization method of record information for the authors of the visual arts were designed. Implementing the collection and assessing the records to collect, classifying the collected records, creating records and its related record information based on such classification, and the method for recording technique was presented. Also, cultural resourceful utilization of reorganized records and record information was examined. For such collection strategy and reorganization methods for record information of the authors of the visual arts, an example of an author Hyun Woong Jung was applied. Through the life survey and considering the uniqueness of an author Hyun Woong Jung, properly utilizing the aforementioned record collection strategy and the methods for reorganizing the record information of the visual arts, the records and record information of an author Hyun Woong Jung was managed. This study have tried to present a record collection strategy and the methods for managing the record information of the visual arts based on the actual cases but during the collection process, it was faced with a limitation because the management of the record information was retrieved based on the records held by the bereaved who was the 1st potential holder and that not all records were applied. Therefore based on this study, a management of the records and the record information of Hyun Woong Jung will be continued.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.