경제 성장과 더불어 사람들은 지역사회와 국가를 위해 자신의 시간과 노력을 투자하고 싶어 하는 경향을 보이고 있다. 한국의 경우 1990대 중반과 후반부터 자원봉사 참여수가 급격히 늘어나고 있음이 여러 연구들을 통해 드러나고 있다. 그러나 높은 참여욕구에도 불구하고 자원봉사자들은 실질적인 봉사활동에서 유의미한 경험을 이끌어내지 못하고, 자신의 봉사활동 결과에 대한 정보를 충분히 얻지 못하는 상황에 처해 있다. 이런 상황이 자원봉사자들의 사기를 저하시키고, 중도탈락의 결과를 초래하였으며 자원봉사활동에 지속적으로 참여할 수 없게 하는 요인으로 작용하고 있다. 따라서, 본 연구의 목적은 사회복지기관 및 자원봉사센터에 등록된 자원봉사자들의 지속성 영향요인을 분석하는 것이다. 이를 통한 본 연구의 결과는 관련기관의 서비스 제공의 질적 향상 뿐 만 아니라 자원봉사자들의 활동만족도를 향상시키고, 자원봉사자의 지속의지와 참여강도를 높일 수 있는 방안 마련의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 가설은 다음의 두 가지이다. 첫째, 자원봉사활동의 참여 동기, 관리과정, 대인관계, 직무특성, 활동만족도가 높으면 자원봉사활동의 지속의지 및 참여강도에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 자원봉사기관 유형에 따라 자원봉사활동의 참여 동기, 관리과정, 대인관계, 직무 특성, 활동만족도가 높으면 지속의지 및 참여강도에 영향을 미칠 것이다. 이러한 두 가지의 연구가설을 검증하기 위해서, 본 연구자는 서울지역의 사회복지기관 및 자원봉사센터 총 220개 기관 중 30개 기관의 자원봉사자 900명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 이 중 792명의 설문지만을 최종 ...
경제 성장과 더불어 사람들은 지역사회와 국가를 위해 자신의 시간과 노력을 투자하고 싶어 하는 경향을 보이고 있다. 한국의 경우 1990대 중반과 후반부터 자원봉사 참여수가 급격히 늘어나고 있음이 여러 연구들을 통해 드러나고 있다. 그러나 높은 참여욕구에도 불구하고 자원봉사자들은 실질적인 봉사활동에서 유의미한 경험을 이끌어내지 못하고, 자신의 봉사활동 결과에 대한 정보를 충분히 얻지 못하는 상황에 처해 있다. 이런 상황이 자원봉사자들의 사기를 저하시키고, 중도탈락의 결과를 초래하였으며 자원봉사활동에 지속적으로 참여할 수 없게 하는 요인으로 작용하고 있다. 따라서, 본 연구의 목적은 사회복지기관 및 자원봉사센터에 등록된 자원봉사자들의 지속성 영향요인을 분석하는 것이다. 이를 통한 본 연구의 결과는 관련기관의 서비스 제공의 질적 향상 뿐 만 아니라 자원봉사자들의 활동만족도를 향상시키고, 자원봉사자의 지속의지와 참여강도를 높일 수 있는 방안 마련의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 가설은 다음의 두 가지이다. 첫째, 자원봉사활동의 참여 동기, 관리과정, 대인관계, 직무특성, 활동만족도가 높으면 자원봉사활동의 지속의지 및 참여강도에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 자원봉사기관 유형에 따라 자원봉사활동의 참여 동기, 관리과정, 대인관계, 직무 특성, 활동만족도가 높으면 지속의지 및 참여강도에 영향을 미칠 것이다. 이러한 두 가지의 연구가설을 검증하기 위해서, 본 연구자는 서울지역의 사회복지기관 및 자원봉사센터 총 220개 기관 중 30개 기관의 자원봉사자 900명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 이 중 792명의 설문지만을 최종 자료 분석으로 이용하였다. 설문지의 조사항목은 자원봉사 참여 동기, 자원봉사활동 관리과정, 자원봉사활동 대인관계, 자원봉사활동 직무특성, 자원봉사자 활동 만족도를 독립변수로 설정하였으며, 종속 변인으로는 지속성에 대한 조사항목은 자원봉사자의 지속의지와 참여강도를 그 하위 요인으로 구성 하였다. 이러한 변인들의 차이 분석과 회귀 분석을 위해서 SPSS 18.0 프로그램을 이용하였다. 각 설문문항에 대한 신뢰도 검증 결과 Cronbach’s Alpha 0.6이상으로 신뢰도는 높은 것으로 분석되었다. 신뢰도 분석 결과 5개의 독립변인 중 참여동기, 관리과정, 대인관계, 직무특성, 만족도를 중심으로 참여동기 척도의 하위변인인 자기개발, 신념에서 0.801으로 나왔으며, 관리과정 척도의 하위변인 중에서 지도, 관리에서의 0.883으로 높게 나왔으며, 대인관계 척도의 하위변인 중에서 관리자와의 관계에서 0.884로 높으며, 직무특성 척도의 하위변인 중에서 기능의 다양성이 0.806으로 높게 나왔다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자원봉사활동의 지속의지에 대한 기관별 차이에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높은 것으로 나타났으며, 다음으로 장애인복지관, 자원봉사센터 순으로 나타났다. 이에 비하여 아동시설, 종합사회복지관은 다소 낮은 것으로 나타났다. 자원봉사활동의 지속의지는 자원봉사기관별 상당한 차이가 있는 것으로 판단된다. 둘째, 자원봉사활동의 참여강도에 대한 기관별 차이에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높은 것으로 나타났으며, 다음으로 장애인복지관 순으로 나타났다. 이에 비하여 자원봉사센터, 아동시설, 종합사회복지관은 다소 낮은 것으로 나타났다. 자원봉사활동의 지속의지는 자원봉사기관별 상당한 차이가 있는 것으로 판단된다. 셋째, 자원봉사활동의 지속성(지속의지와 참여강도)에 대한 기관별 분석 결과는 노인복지관에서 활동하는 자원봉사자의 지속성이 가장 높은 것으로 나타났고, 그 다음으로 장애인복지관, 자원봉사센터 순으로 나타났다. 자원봉사활동 지속성을 향상시키기 위하여 노인복지관을 제외한 다른 기관(종합사회복지관, 장애인 복지관, 자원봉사센터, 아동시설)은 기능다양성과 과업유의미성에 초점을 맞출 필요가 있다고 판단된다. 또한 자원봉사자를 모집하고 배치하는 과정에서 자원봉사활동의 지속성 요인을 충분히 고려하여, 지속 가능성이 높은 집단 중심으로 모집하고, 자원봉사자들을 지속적인 활동이 요구되는 업무에 우선적으로 배치할 필요성이 제기된다. 넷째, 자원봉사활동의 기관별 참여 동기에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 자원봉사센터, 장애인복지관으로 나타났다. 다섯째, 자원봉사활동의 기관별 관리과정에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 자원봉사센터로 나타났다. 자원봉사기관은 자원봉사활동 지속성을 향상시키기 위하여 과업정체성 중 사명감 및 피드백과 관련된 관리과정을 중요하게 고려해야 할 필요성이 있다고 판단된다. 여섯째, 자원봉사활동의 기관별 대인관계에 대한 분석 결과는 장애인복지관과 노인복지관이 가장 높게 나타났다. 자원봉사활동의 지속의지와 참여강도를 높이기 위해서는 무엇보다 봉사활동 참여자들이 업무 활동 중 실질적인 관심과 배려를 인식할 수 있는 적극적인 환경 조성이 선행 되어져 할 것이다. 봉사 참여자들 위한 상담서비스제공이 그 한 예로 간주될 수 있다. 일곱째, 자원봉사활동의 기관별 직무특성에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높게 나타났다. 노인복지관을 제외한 다른 기관(종합사회복지관, 장애인복지관, 자원봉사센터, 아동시설)은 기능의 다양성과 과업 유의성, 피드백에 초점을 맞추어야 할 필요가 있다고 판단된다. 여덟째, 자원봉사활동의 기관별 만족도에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높게 나타났고, 다음으로 장애인복지관, 종합사회복지관의 순이며, 이에 비하여 자원봉사센터, 아동시설 등은 다소 낮은 것으로 나타났다. 노인복지관을 제외한 다른 기관(종합사회복지관, 장애인 복지관, 자원봉사센터, 아동시설)은 기능다양성과 과업유의미성 그리고 피드백에 초점을 맞출 필요가 있다고 판단된다. 아홉째, 자원봉사 활동의 지속성은 독립변수인 자원봉사활동 참여 동기, 자원봉사활동의 대인관계, 자원봉사활동 직무특성 그리고 자원봉사자의 활동 만족도가 이에 유의한 긍정(+)의 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 자원봉사활동 지속성을 향상시키기 위하여 자원봉사 기관은 기능다양성, 과업유의미성, 그리고 피드백에 초점을 맞출 필요가 있다고 판단된다. 따라서, 자원봉사활동 참여자의 지속성 향상을 위해서, 복지관련 단체 및 봉사단체는 본 연구의 결과를 토대로 체계적이고 효과적인 전략을 구축하는 것이 필요하며, 동시에 자원 봉사참여자들의 대인관계에도 세심한 관심을 통한 전략적인 접근이 필요함을 본 연구를 통해 알 수 있었다. 【핵심 단어】자원봉사활동 지속성, 자원봉사활동 참여강도, 자원봉사활동 지속의지, 자원봉사활동 만족도, 자원봉사활동의 직무특성
경제 성장과 더불어 사람들은 지역사회와 국가를 위해 자신의 시간과 노력을 투자하고 싶어 하는 경향을 보이고 있다. 한국의 경우 1990대 중반과 후반부터 자원봉사 참여수가 급격히 늘어나고 있음이 여러 연구들을 통해 드러나고 있다. 그러나 높은 참여욕구에도 불구하고 자원봉사자들은 실질적인 봉사활동에서 유의미한 경험을 이끌어내지 못하고, 자신의 봉사활동 결과에 대한 정보를 충분히 얻지 못하는 상황에 처해 있다. 이런 상황이 자원봉사자들의 사기를 저하시키고, 중도탈락의 결과를 초래하였으며 자원봉사활동에 지속적으로 참여할 수 없게 하는 요인으로 작용하고 있다. 따라서, 본 연구의 목적은 사회복지기관 및 자원봉사센터에 등록된 자원봉사자들의 지속성 영향요인을 분석하는 것이다. 이를 통한 본 연구의 결과는 관련기관의 서비스 제공의 질적 향상 뿐 만 아니라 자원봉사자들의 활동만족도를 향상시키고, 자원봉사자의 지속의지와 참여강도를 높일 수 있는 방안 마련의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 가설은 다음의 두 가지이다. 첫째, 자원봉사활동의 참여 동기, 관리과정, 대인관계, 직무특성, 활동만족도가 높으면 자원봉사활동의 지속의지 및 참여강도에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 자원봉사기관 유형에 따라 자원봉사활동의 참여 동기, 관리과정, 대인관계, 직무 특성, 활동만족도가 높으면 지속의지 및 참여강도에 영향을 미칠 것이다. 이러한 두 가지의 연구가설을 검증하기 위해서, 본 연구자는 서울지역의 사회복지기관 및 자원봉사센터 총 220개 기관 중 30개 기관의 자원봉사자 900명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 이 중 792명의 설문지만을 최종 자료 분석으로 이용하였다. 설문지의 조사항목은 자원봉사 참여 동기, 자원봉사활동 관리과정, 자원봉사활동 대인관계, 자원봉사활동 직무특성, 자원봉사자 활동 만족도를 독립변수로 설정하였으며, 종속 변인으로는 지속성에 대한 조사항목은 자원봉사자의 지속의지와 참여강도를 그 하위 요인으로 구성 하였다. 이러한 변인들의 차이 분석과 회귀 분석을 위해서 SPSS 18.0 프로그램을 이용하였다. 각 설문문항에 대한 신뢰도 검증 결과 Cronbach’s Alpha 0.6이상으로 신뢰도는 높은 것으로 분석되었다. 신뢰도 분석 결과 5개의 독립변인 중 참여동기, 관리과정, 대인관계, 직무특성, 만족도를 중심으로 참여동기 척도의 하위변인인 자기개발, 신념에서 0.801으로 나왔으며, 관리과정 척도의 하위변인 중에서 지도, 관리에서의 0.883으로 높게 나왔으며, 대인관계 척도의 하위변인 중에서 관리자와의 관계에서 0.884로 높으며, 직무특성 척도의 하위변인 중에서 기능의 다양성이 0.806으로 높게 나왔다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자원봉사활동의 지속의지에 대한 기관별 차이에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높은 것으로 나타났으며, 다음으로 장애인복지관, 자원봉사센터 순으로 나타났다. 이에 비하여 아동시설, 종합사회복지관은 다소 낮은 것으로 나타났다. 자원봉사활동의 지속의지는 자원봉사기관별 상당한 차이가 있는 것으로 판단된다. 둘째, 자원봉사활동의 참여강도에 대한 기관별 차이에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높은 것으로 나타났으며, 다음으로 장애인복지관 순으로 나타났다. 이에 비하여 자원봉사센터, 아동시설, 종합사회복지관은 다소 낮은 것으로 나타났다. 자원봉사활동의 지속의지는 자원봉사기관별 상당한 차이가 있는 것으로 판단된다. 셋째, 자원봉사활동의 지속성(지속의지와 참여강도)에 대한 기관별 분석 결과는 노인복지관에서 활동하는 자원봉사자의 지속성이 가장 높은 것으로 나타났고, 그 다음으로 장애인복지관, 자원봉사센터 순으로 나타났다. 자원봉사활동 지속성을 향상시키기 위하여 노인복지관을 제외한 다른 기관(종합사회복지관, 장애인 복지관, 자원봉사센터, 아동시설)은 기능다양성과 과업유의미성에 초점을 맞출 필요가 있다고 판단된다. 또한 자원봉사자를 모집하고 배치하는 과정에서 자원봉사활동의 지속성 요인을 충분히 고려하여, 지속 가능성이 높은 집단 중심으로 모집하고, 자원봉사자들을 지속적인 활동이 요구되는 업무에 우선적으로 배치할 필요성이 제기된다. 넷째, 자원봉사활동의 기관별 참여 동기에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 자원봉사센터, 장애인복지관으로 나타났다. 다섯째, 자원봉사활동의 기관별 관리과정에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 자원봉사센터로 나타났다. 자원봉사기관은 자원봉사활동 지속성을 향상시키기 위하여 과업정체성 중 사명감 및 피드백과 관련된 관리과정을 중요하게 고려해야 할 필요성이 있다고 판단된다. 여섯째, 자원봉사활동의 기관별 대인관계에 대한 분석 결과는 장애인복지관과 노인복지관이 가장 높게 나타났다. 자원봉사활동의 지속의지와 참여강도를 높이기 위해서는 무엇보다 봉사활동 참여자들이 업무 활동 중 실질적인 관심과 배려를 인식할 수 있는 적극적인 환경 조성이 선행 되어져 할 것이다. 봉사 참여자들 위한 상담서비스제공이 그 한 예로 간주될 수 있다. 일곱째, 자원봉사활동의 기관별 직무특성에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높게 나타났다. 노인복지관을 제외한 다른 기관(종합사회복지관, 장애인복지관, 자원봉사센터, 아동시설)은 기능의 다양성과 과업 유의성, 피드백에 초점을 맞추어야 할 필요가 있다고 판단된다. 여덟째, 자원봉사활동의 기관별 만족도에 대한 분석 결과는 노인복지관이 가장 높게 나타났고, 다음으로 장애인복지관, 종합사회복지관의 순이며, 이에 비하여 자원봉사센터, 아동시설 등은 다소 낮은 것으로 나타났다. 노인복지관을 제외한 다른 기관(종합사회복지관, 장애인 복지관, 자원봉사센터, 아동시설)은 기능다양성과 과업유의미성 그리고 피드백에 초점을 맞출 필요가 있다고 판단된다. 아홉째, 자원봉사 활동의 지속성은 독립변수인 자원봉사활동 참여 동기, 자원봉사활동의 대인관계, 자원봉사활동 직무특성 그리고 자원봉사자의 활동 만족도가 이에 유의한 긍정(+)의 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 자원봉사활동 지속성을 향상시키기 위하여 자원봉사 기관은 기능다양성, 과업유의미성, 그리고 피드백에 초점을 맞출 필요가 있다고 판단된다. 따라서, 자원봉사활동 참여자의 지속성 향상을 위해서, 복지관련 단체 및 봉사단체는 본 연구의 결과를 토대로 체계적이고 효과적인 전략을 구축하는 것이 필요하며, 동시에 자원 봉사참여자들의 대인관계에도 세심한 관심을 통한 전략적인 접근이 필요함을 본 연구를 통해 알 수 있었다. 【핵심 단어】자원봉사활동 지속성, 자원봉사활동 참여강도, 자원봉사활동 지속의지, 자원봉사활동 만족도, 자원봉사활동의 직무특성
With economic stability, people are inclined to participate in volunteering for either local community or society by sharing their time and effort without financial rewards. The number of people who want to volunteer has dramatically increased since the mid or late 1980s. However, volunteers become ...
With economic stability, people are inclined to participate in volunteering for either local community or society by sharing their time and effort without financial rewards. The number of people who want to volunteer has dramatically increased since the mid or late 1980s. However, volunteers become discouraged and consider quitting their volunteer activities when they cannot see meaningfulness of the work or know of the actual results of the work activities. The purpose of this study was to examine factors which influence the volunteers’ attitudes while volunteering in various organizations for social welfare and volunteer centers. Through the research findings, the researcher intended to provide valuable information for strategically administering organizations for social welfare and volunteer centers, which influences not only the satisfaction of participating volunteers, but also volunteers’ enthusiasm and their continued commitment as volunteers. The research hypotheses that guided this study were as follows: First, motivation for volunteer activity, management of the activity, interpersonal relationships while participating in the volunteer activity, characteristics of the volunteer work, and satisfaction with the work will have an effect on volunteers’ enthusiasm and continued commitment to volunteer activity. Second, the above factors, which affect volunteers’ enthusiasm and continued commitment to volunteer activity vary depending on the organizations. To address these two hypotheses, the researcher used a non-probability sampling method for this study. In Seoul, a large metropolitan city, she took a survey of 36 senior welfare centers, from which she selected five; 38 rehabitation centers for the disabled from which she selected four; 55 child care centers, from which she selected five; 65 comprehensive social welfare centers from which she selected nine; and 26 volunteer centers, from which she selected seven. The researcher divided the information into five categories: senior welfare centers, rehabilitation centers for the disabled, child care centers, comprehensive social welfare centers, and volunteer centers. Staff members who worked for those organizations administered the questionnaire to volunteers (N= 792) registered with related orgaizations. Based on this, the following independent variables were set up: motivation of the volunteer, management process, interpersonal relationships, characteristics of the volunteer work, and satisfaction of the volunteer. Besides, maintenance of commitment to volunteer activity is subdivided into a continuance and enthusiasm of participation. To analyze data collected the researcher used a SPSS 17.0 statistical program. This software provided difference and regression analyses on selected indices. The research findings of the study were the following: First: Volunteers’ desire to continue participation was highest in senior welfare centers. Rehabilitation centers for the disabled were second highest, and volunteer centers were third. There were great differences in organizations in regard to the enthusiasm of voluteers’ for participation in volunteer activity. Second: The findings on enthusiasm of volunteers’ for participation in volunteer organizations was highest for senior welfare centers, and rehabilitation centers for the disabled were second highest. On the other hand child facilities and comprehensive social welfare centers ranked somewhat lower. There were great differences in volunteer organizations in regard to volunteer’s desire to continue participating in the volunteer activity. Third: Regarding durability of volunteer activity with two variables: desire to continue and a high level of enthusiasm for participation in organizations and volunteer centers, findings were that senior welfare centers had the highest; rehabilitation centers for the disabled were second highest; and volunteer centers were third. Findings showed that focus on skill variety and task significance are key to improving durability of volunteer activity in these volunteer centers, child facilities, comprehensive social welfare centers, and senior welfare centers. Therefore, these factors should be considered in recruitment and placement of volunteers.. Fourth: Senior welfare centers ranked highest in the findings on management of volunteer activities by organizations; volunteer centers ranked second. Findings showed that feedback can reinforce a sense of duty improving the durability of volunteer activity. Management wishing to increase durablitiy of volunteer activity should provide tasks in which the volunteers can identify their accomplishments or provide feedback to the volunteers to increase the sense of duty. Fifth: Findings on interpersonal relationships in organizations were that rehabilitation centers for the disabled and senior welfare centers were higher than other centers. Furthermore, a supportive and caring environment encourages volunteers, promoting enthusiasm and desire to continue to participate. A counseling service is one way to provide support. Sixth: The findings on characteristics of work in organizational and volunteer centers showed that senior welfare centers ranked the highest. Seventh: Considering satisfaction of the work, senior welfare centers ranked the highest. Rehabilitation centers for the disabled ranked second, and comprehensive social welfare centers ranked third. On the other hand, volunteers who worked at volunteer centers and child facilities showed lower satisfaction. Therefore, skill variety, task significance and feedback should be more focused for volunteers who worked for those organizations. Eighth, durability of volunteer activity was positively influenced by independent variables: volunteers’ motivation to participate, interpersonal relationships, characteristics of the work, and satisfaction of volunteer activity. Improvement of durability of volunteer activity should focus on enabling the volunteer to discover meaningfulness in the work. Therefore, information about the significance of the work, skill variety, and feedback can provide a sense of meaningfulness of the work, and high satisfaction with the work. Related organizational centers should develop systematic and effective strategies for durability of volunteer activities through promoting supportive and caring relationships among staff members as well as volunteers. Key words:durability of volunteer activity, intensity of participation, continuance will of participation, Satisfaction of volunteer activity
With economic stability, people are inclined to participate in volunteering for either local community or society by sharing their time and effort without financial rewards. The number of people who want to volunteer has dramatically increased since the mid or late 1980s. However, volunteers become discouraged and consider quitting their volunteer activities when they cannot see meaningfulness of the work or know of the actual results of the work activities. The purpose of this study was to examine factors which influence the volunteers’ attitudes while volunteering in various organizations for social welfare and volunteer centers. Through the research findings, the researcher intended to provide valuable information for strategically administering organizations for social welfare and volunteer centers, which influences not only the satisfaction of participating volunteers, but also volunteers’ enthusiasm and their continued commitment as volunteers. The research hypotheses that guided this study were as follows: First, motivation for volunteer activity, management of the activity, interpersonal relationships while participating in the volunteer activity, characteristics of the volunteer work, and satisfaction with the work will have an effect on volunteers’ enthusiasm and continued commitment to volunteer activity. Second, the above factors, which affect volunteers’ enthusiasm and continued commitment to volunteer activity vary depending on the organizations. To address these two hypotheses, the researcher used a non-probability sampling method for this study. In Seoul, a large metropolitan city, she took a survey of 36 senior welfare centers, from which she selected five; 38 rehabitation centers for the disabled from which she selected four; 55 child care centers, from which she selected five; 65 comprehensive social welfare centers from which she selected nine; and 26 volunteer centers, from which she selected seven. The researcher divided the information into five categories: senior welfare centers, rehabilitation centers for the disabled, child care centers, comprehensive social welfare centers, and volunteer centers. Staff members who worked for those organizations administered the questionnaire to volunteers (N= 792) registered with related orgaizations. Based on this, the following independent variables were set up: motivation of the volunteer, management process, interpersonal relationships, characteristics of the volunteer work, and satisfaction of the volunteer. Besides, maintenance of commitment to volunteer activity is subdivided into a continuance and enthusiasm of participation. To analyze data collected the researcher used a SPSS 17.0 statistical program. This software provided difference and regression analyses on selected indices. The research findings of the study were the following: First: Volunteers’ desire to continue participation was highest in senior welfare centers. Rehabilitation centers for the disabled were second highest, and volunteer centers were third. There were great differences in organizations in regard to the enthusiasm of voluteers’ for participation in volunteer activity. Second: The findings on enthusiasm of volunteers’ for participation in volunteer organizations was highest for senior welfare centers, and rehabilitation centers for the disabled were second highest. On the other hand child facilities and comprehensive social welfare centers ranked somewhat lower. There were great differences in volunteer organizations in regard to volunteer’s desire to continue participating in the volunteer activity. Third: Regarding durability of volunteer activity with two variables: desire to continue and a high level of enthusiasm for participation in organizations and volunteer centers, findings were that senior welfare centers had the highest; rehabilitation centers for the disabled were second highest; and volunteer centers were third. Findings showed that focus on skill variety and task significance are key to improving durability of volunteer activity in these volunteer centers, child facilities, comprehensive social welfare centers, and senior welfare centers. Therefore, these factors should be considered in recruitment and placement of volunteers.. Fourth: Senior welfare centers ranked highest in the findings on management of volunteer activities by organizations; volunteer centers ranked second. Findings showed that feedback can reinforce a sense of duty improving the durability of volunteer activity. Management wishing to increase durablitiy of volunteer activity should provide tasks in which the volunteers can identify their accomplishments or provide feedback to the volunteers to increase the sense of duty. Fifth: Findings on interpersonal relationships in organizations were that rehabilitation centers for the disabled and senior welfare centers were higher than other centers. Furthermore, a supportive and caring environment encourages volunteers, promoting enthusiasm and desire to continue to participate. A counseling service is one way to provide support. Sixth: The findings on characteristics of work in organizational and volunteer centers showed that senior welfare centers ranked the highest. Seventh: Considering satisfaction of the work, senior welfare centers ranked the highest. Rehabilitation centers for the disabled ranked second, and comprehensive social welfare centers ranked third. On the other hand, volunteers who worked at volunteer centers and child facilities showed lower satisfaction. Therefore, skill variety, task significance and feedback should be more focused for volunteers who worked for those organizations. Eighth, durability of volunteer activity was positively influenced by independent variables: volunteers’ motivation to participate, interpersonal relationships, characteristics of the work, and satisfaction of volunteer activity. Improvement of durability of volunteer activity should focus on enabling the volunteer to discover meaningfulness in the work. Therefore, information about the significance of the work, skill variety, and feedback can provide a sense of meaningfulness of the work, and high satisfaction with the work. Related organizational centers should develop systematic and effective strategies for durability of volunteer activities through promoting supportive and caring relationships among staff members as well as volunteers. Key words:durability of volunteer activity, intensity of participation, continuance will of participation, Satisfaction of volunteer activity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.