적응유연성 증진 집단상담 프로그램이 학습부진아의 학습된 무기력과 학교생활적응에 미치는 영향 The Effects of Resilience Improvement Group Counseling Program on Learned Helplessness and School Adjustment of Children with Under-achievement.원문보기
본 연구의 목적은 적응유연성 증진 집단상담 프로그램이 학습부진아의 학습된 무기력과 학교생활적응에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구를 수행하였다. 첫째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램은 초등학교 학습부진아의 학습된 무기력에 어떠한 영향을 미치겠는가? 둘째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램은 초등학교 학습부진아의 학교새활적응에 어떠한 영향을 미치겠는가? 연구를 위하여 전라북도 J시에 소재하는 D초등학교 5~6학년 학습부진아 24명(실험집단: 12명, 통제집단: 12명)을 대상으로 하였다. 실험집단과 통제집단 모두 사전검사를 실시한 후 실험집단에 총 12회기 동안(주 2회, 회기당 40분씩) 적응유연성 증진 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램 처치가 끝난 뒤 두 집단 모두 사후검사를 하였다. 자료처리는 사전・사후 검사 점수의 평균과 ...
본 연구의 목적은 적응유연성 증진 집단상담 프로그램이 학습부진아의 학습된 무기력과 학교생활적응에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구를 수행하였다. 첫째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램은 초등학교 학습부진아의 학습된 무기력에 어떠한 영향을 미치겠는가? 둘째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램은 초등학교 학습부진아의 학교새활적응에 어떠한 영향을 미치겠는가? 연구를 위하여 전라북도 J시에 소재하는 D초등학교 5~6학년 학습부진아 24명(실험집단: 12명, 통제집단: 12명)을 대상으로 하였다. 실험집단과 통제집단 모두 사전검사를 실시한 후 실험집단에 총 12회기 동안(주 2회, 회기당 40분씩) 적응유연성 증진 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램 처치가 끝난 뒤 두 집단 모두 사후검사를 하였다. 자료처리는 사전・사후 검사 점수의 평균과 표준편차를 구하고 실험집단과 통제집단 간의 사전・사후 검사 점수의 차이가 적응유연성 증진 집단상담 프로그램에 의한 효과인지 확인하기 위해 ANCOVA를 실시하였다. 또한 양적 연구 결과가 갖는 신뢰성의 제한점을 보완하기 위하여 매 회기를 마치고 작성한 경험 보고서의 내용과 상담자의 관찰한 내용을 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단 간에 학습된 무기력의 7가지 하위요인(자신감결여, 우울-부정적 인지, 수동성, 통제력 결여, 지속성 결여, 과시욕 결여, 책임성 결여) 중 7가지 모두에서 통계적으로(p<.05) 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단 간에 학교생활적응의 4가지 하위요인(교사와의 관계, 교유관계, 학습태도, 학교생활수용) 중 4가지에서 통계적으로(p<.05) 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단의 학생들의 소감활동지와 참가만족도 설문지를 활용한 질적 분석의 결과, 회기별 만족도 및 프로그램 전반에 관한 만족도가 높은 것을 알 수 있었다. 따라서 이러한 연구 결과를 통해 내린 결론은 적응유연성 증진 집단상담 프로그램이 학습부진아의 학습된 무기력 및 학교생활적응에 긍정적 효과가 있으므로 이 프로그램은 학교 현장에서 학습부진아들의 학습된 무기력 감소와 더불어 학교생활적응력 증진에 도움을 줄 것이다. 앞으로 적응유연성 증진 집단상담 프로그램을 좀 더 일반화하기 위해 학생 수준에 맞는 프로그램 및 검사도구의 개발, 적용대상과 적용 기간, 변인통제 등 후속연구가 필요하다.
본 연구의 목적은 적응유연성 증진 집단상담 프로그램이 학습부진아의 학습된 무기력과 학교생활적응에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구를 수행하였다. 첫째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램은 초등학교 학습부진아의 학습된 무기력에 어떠한 영향을 미치겠는가? 둘째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램은 초등학교 학습부진아의 학교새활적응에 어떠한 영향을 미치겠는가? 연구를 위하여 전라북도 J시에 소재하는 D초등학교 5~6학년 학습부진아 24명(실험집단: 12명, 통제집단: 12명)을 대상으로 하였다. 실험집단과 통제집단 모두 사전검사를 실시한 후 실험집단에 총 12회기 동안(주 2회, 회기당 40분씩) 적응유연성 증진 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 프로그램 처치가 끝난 뒤 두 집단 모두 사후검사를 하였다. 자료처리는 사전・사후 검사 점수의 평균과 표준편차를 구하고 실험집단과 통제집단 간의 사전・사후 검사 점수의 차이가 적응유연성 증진 집단상담 프로그램에 의한 효과인지 확인하기 위해 ANCOVA를 실시하였다. 또한 양적 연구 결과가 갖는 신뢰성의 제한점을 보완하기 위하여 매 회기를 마치고 작성한 경험 보고서의 내용과 상담자의 관찰한 내용을 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단 간에 학습된 무기력의 7가지 하위요인(자신감결여, 우울-부정적 인지, 수동성, 통제력 결여, 지속성 결여, 과시욕 결여, 책임성 결여) 중 7가지 모두에서 통계적으로(p<.05) 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 적응유연성 증진 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단 간에 학교생활적응의 4가지 하위요인(교사와의 관계, 교유관계, 학습태도, 학교생활수용) 중 4가지에서 통계적으로(p<.05) 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단의 학생들의 소감활동지와 참가만족도 설문지를 활용한 질적 분석의 결과, 회기별 만족도 및 프로그램 전반에 관한 만족도가 높은 것을 알 수 있었다. 따라서 이러한 연구 결과를 통해 내린 결론은 적응유연성 증진 집단상담 프로그램이 학습부진아의 학습된 무기력 및 학교생활적응에 긍정적 효과가 있으므로 이 프로그램은 학교 현장에서 학습부진아들의 학습된 무기력 감소와 더불어 학교생활적응력 증진에 도움을 줄 것이다. 앞으로 적응유연성 증진 집단상담 프로그램을 좀 더 일반화하기 위해 학생 수준에 맞는 프로그램 및 검사도구의 개발, 적용대상과 적용 기간, 변인통제 등 후속연구가 필요하다.
The purpose of this study was to examine the effects of resilience improvement group counseling program on learned helplessness and school adjustment of children with under-achievement. In order to achieve this purpose, the following hypothesis was created and it's results were analyzed. 1. Do the r...
The purpose of this study was to examine the effects of resilience improvement group counseling program on learned helplessness and school adjustment of children with under-achievement. In order to achieve this purpose, the following hypothesis was created and it's results were analyzed. 1. Do the resilience Improvement Group Counseling Program effects on decrease of the children with under-achievement’s learned helplessness? 2. Do the resilience Improvement Group Counseling Program effects on increase of the children with under-achievement’s school adjustment? The hypothesis according to the research question are as follows. 1. There will be a significant difference in learned helplessness of the experimental and control groups using the resilience improvement group counseling program. 2. There will be a significant difference in school adjustment of the experimental and control groups using the resilience improvement group counseling program. The subjects of this study were 24 children with under-achievement of the In 5th to 6th graders(experimental groups:12 control groups:12) at D elementary school located J-City of Jeolla-Bukdo. Out of students, 12 children with under-achievement were into the experimental group, while the rest of 12 children with under-achievement were into the control group. Then, the experimental group participated in a resilience Improvement Group Counseling Program. Both groups were pretested the questionnaire on the learned helplessness and questionnaire on school adjustment. For 12 students of the experimental group, total of 12 sessions :(40 minutes per session and 2 times a week) of program were conducted. After the sessions were complete, students of two groups took the post-test for proving the effects of the program. Data processing was completed through a statistical analysis with the ANCOVA of SPSS/WIN(18.0). In order to complement the limitations on reliability with qualitative results, activity sheets which were written by the experimental group in each session and questionnaires about the satisfaction of participation which were related to a program effect were organized and used for the qualitative analysis. The results through this study can be summarized as follows. First, there was a significant difference in seven of the 7 sub-factors of the learned helplessness between the experimental group which participated in the program and the control-group(p<.05). It shows through these results that the resilience improvement group counseling program has a positive impact on decrease of the children with under-achievement’s learned helplessness. Second, there was a significant difference in four of the 4 sub-factors of learning flow between the experimental group and the control-group(p<.05). It shows appears these results that the resilience improvement group counseling program has a positive impact on decrease of the children with under-achievement’s school adjustment. Third, the result of a qualitative analysis from activity sheets which were written by the experimental group in each session and questionnaires about the satisfaction of participation after the end of a program shows a high satisfaction in each session and all aspects of program. It suggests that this satisfaction of a group which participate in counseling program had a positive impact on the result. In conclusion, the resilience improvement group counseling program had the positive effect on the learned helplessness and school adjustment. Thus, this program will support the decrease of the children with under-achievement’s learned helplessness as well as the school adjustment. In order to more generalize the resilience improvement group counseling program hereafter, the future study on developing a program and examination tool, subjects the period of application, restricting variables.
The purpose of this study was to examine the effects of resilience improvement group counseling program on learned helplessness and school adjustment of children with under-achievement. In order to achieve this purpose, the following hypothesis was created and it's results were analyzed. 1. Do the resilience Improvement Group Counseling Program effects on decrease of the children with under-achievement’s learned helplessness? 2. Do the resilience Improvement Group Counseling Program effects on increase of the children with under-achievement’s school adjustment? The hypothesis according to the research question are as follows. 1. There will be a significant difference in learned helplessness of the experimental and control groups using the resilience improvement group counseling program. 2. There will be a significant difference in school adjustment of the experimental and control groups using the resilience improvement group counseling program. The subjects of this study were 24 children with under-achievement of the In 5th to 6th graders(experimental groups:12 control groups:12) at D elementary school located J-City of Jeolla-Bukdo. Out of students, 12 children with under-achievement were into the experimental group, while the rest of 12 children with under-achievement were into the control group. Then, the experimental group participated in a resilience Improvement Group Counseling Program. Both groups were pretested the questionnaire on the learned helplessness and questionnaire on school adjustment. For 12 students of the experimental group, total of 12 sessions :(40 minutes per session and 2 times a week) of program were conducted. After the sessions were complete, students of two groups took the post-test for proving the effects of the program. Data processing was completed through a statistical analysis with the ANCOVA of SPSS/WIN(18.0). In order to complement the limitations on reliability with qualitative results, activity sheets which were written by the experimental group in each session and questionnaires about the satisfaction of participation which were related to a program effect were organized and used for the qualitative analysis. The results through this study can be summarized as follows. First, there was a significant difference in seven of the 7 sub-factors of the learned helplessness between the experimental group which participated in the program and the control-group(p<.05). It shows through these results that the resilience improvement group counseling program has a positive impact on decrease of the children with under-achievement’s learned helplessness. Second, there was a significant difference in four of the 4 sub-factors of learning flow between the experimental group and the control-group(p<.05). It shows appears these results that the resilience improvement group counseling program has a positive impact on decrease of the children with under-achievement’s school adjustment. Third, the result of a qualitative analysis from activity sheets which were written by the experimental group in each session and questionnaires about the satisfaction of participation after the end of a program shows a high satisfaction in each session and all aspects of program. It suggests that this satisfaction of a group which participate in counseling program had a positive impact on the result. In conclusion, the resilience improvement group counseling program had the positive effect on the learned helplessness and school adjustment. Thus, this program will support the decrease of the children with under-achievement’s learned helplessness as well as the school adjustment. In order to more generalize the resilience improvement group counseling program hereafter, the future study on developing a program and examination tool, subjects the period of application, restricting variables.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.