본고는 기형도 시가 당시 사회문제를 인식하고 그에 대한 대안을 제시하고 있음에도 다른 연구들이 그에 대해 다루지 않고 있다는 점에 주목하였다. 밀즈의 ‘사회적 상상력’을 중심으로 기형도 시에 나타난 이미지들이 어떤 사회적 상상력에서 발현된 것인지를 밝히고, 그가 어떤 대안을 내놓는지를 살펴보고자 하였다. 2장에서는 기형도가 살았던 1980년 당시 사회에 대한 그의 인식을 살펴보았다. 2장에서 다루고자 하는 기형도의 작품은 밀즈가 사회적 상상력이 풍부한 사람들이 가진다고 제시한 질문 중 ‘(1) 사회의 전체적인 구조는 무엇인가? (...
본고는 기형도 시가 당시 사회문제를 인식하고 그에 대한 대안을 제시하고 있음에도 다른 연구들이 그에 대해 다루지 않고 있다는 점에 주목하였다. 밀즈의 ‘사회적 상상력’을 중심으로 기형도 시에 나타난 이미지들이 어떤 사회적 상상력에서 발현된 것인지를 밝히고, 그가 어떤 대안을 내놓는지를 살펴보고자 하였다. 2장에서는 기형도가 살았던 1980년 당시 사회에 대한 그의 인식을 살펴보았다. 2장에서 다루고자 하는 기형도의 작품은 밀즈가 사회적 상상력이 풍부한 사람들이 가진다고 제시한 질문 중 ‘(1) 사회의 전체적인 구조는 무엇인가? (3) 이 사회에서 우세한 사람들은 어떤 유형의 사람들인가?’와 관련을 맺고 있다. 그는 당시 권력이 사람들을 권력의 요구대로 행동할 수 있도록 조종하고 선동하는 양상을 다양한 이미지로 나타냈다. 그는 안개가 낀 샛강이 스모그로 뒤덮여가는 이미지를 통해 권력이 사람들을 잠식하는 방식을 드러냈다. 권력이 계획적으로 개인을 길들여가는 과정은 ‘전문가’ 이미지로 나타냈다. 그리고 사회자가 군중을 선동하는 이미지로 권력이 당시 사람들을 선동하고 이성을 지배하는 양상을 드러냈다. 당시 권력의 폭압 속에서 살아가는 사람들의 모습은 ‘나뭇가지’와 ‘검은 잎’ 이미지로 나타났다. 봄빛이 닿아도 잎을 피우지 못하는 나뭇가지와 푸르지 못하고 검어져버린 잎의 이미지를 통해 권력의 폭압에 꺾이고 짓눌린 사람들의 모습을 형상화하였다. 또 그들이 살아가는 세상을 ‘백야’로 이미지화하여 그들의 암담하고 처절한 심경을 나타냈다. 3장에서는 기형도가 인식한 당시의 문제를 어떻게 해결하고자 하는지 그의 문제해결방식을 살펴보고, 그가 제시하는 대안이 무엇인지 살펴보았다. 기형도는 행위와 이성이 분리된 인격체가 끊임없는 ‘자기의식’ 과정을 끊임없이 반복하면서 주체성을 확립한다는 자신의 인식을, 빌딩에 갇힌 두 인격체가 하나로 통합해가는 과정으로 나타냈다. 그는 세계에 대한 인식 또한 자신이 속한 세계로부터 넓혀가는 과정을 거쳐야 한다고 보았다. 그의 작품에는 땅의 세계와 하늘의 세계를 통합시키고자 하고, 삶의 영역에 죽음의 영역을 통합하려 함으로써 죽음을 삶의 일부로 인식한 그의 철학이 나타난다. 그는 죽음을 삶의 영역에 수용함으로써 영원성을 획득하고자 하였다. 그의 작품에서 영원성이 잘 갖추어진 세계는 ‘숲’의 이미지로 나타난다. ‘숲’은 나무의 집합체이자 나무가 땅과 하늘을 적극적으로 수용하고 상호작용하여 이루고 있는 공간이라는 점에서 이상적인 사회의 모습을 잘 담고 있다. 기형도는 당시의 삶의 문제를 그 시대로 한정하지 않고 더 넓은 관점에서 인식하였다. 그는 당시의 사회구조적인 문제나 인간성 회복에 대한 문제들이 자신의 삶을 통해 흘러갈 미래의 문제로 인식하였다. 삶은 본능과 기억이라는 이름으로 다른 삶으로 이어지기 때문이다. 따라서 그는 이성적이고 주체적인 삶을 강조한다. 그는 그의 작품에서 이러한 삶의 과정을 반복하는 것이 바로 ‘숲’이라는 이상 세계로 나아가는 것이고, 또한 이 과정이 영원성을 획득하는 삶이라는 인식을 드러내고 있다.
본고는 기형도 시가 당시 사회문제를 인식하고 그에 대한 대안을 제시하고 있음에도 다른 연구들이 그에 대해 다루지 않고 있다는 점에 주목하였다. 밀즈의 ‘사회적 상상력’을 중심으로 기형도 시에 나타난 이미지들이 어떤 사회적 상상력에서 발현된 것인지를 밝히고, 그가 어떤 대안을 내놓는지를 살펴보고자 하였다. 2장에서는 기형도가 살았던 1980년 당시 사회에 대한 그의 인식을 살펴보았다. 2장에서 다루고자 하는 기형도의 작품은 밀즈가 사회적 상상력이 풍부한 사람들이 가진다고 제시한 질문 중 ‘(1) 사회의 전체적인 구조는 무엇인가? (3) 이 사회에서 우세한 사람들은 어떤 유형의 사람들인가?’와 관련을 맺고 있다. 그는 당시 권력이 사람들을 권력의 요구대로 행동할 수 있도록 조종하고 선동하는 양상을 다양한 이미지로 나타냈다. 그는 안개가 낀 샛강이 스모그로 뒤덮여가는 이미지를 통해 권력이 사람들을 잠식하는 방식을 드러냈다. 권력이 계획적으로 개인을 길들여가는 과정은 ‘전문가’ 이미지로 나타냈다. 그리고 사회자가 군중을 선동하는 이미지로 권력이 당시 사람들을 선동하고 이성을 지배하는 양상을 드러냈다. 당시 권력의 폭압 속에서 살아가는 사람들의 모습은 ‘나뭇가지’와 ‘검은 잎’ 이미지로 나타났다. 봄빛이 닿아도 잎을 피우지 못하는 나뭇가지와 푸르지 못하고 검어져버린 잎의 이미지를 통해 권력의 폭압에 꺾이고 짓눌린 사람들의 모습을 형상화하였다. 또 그들이 살아가는 세상을 ‘백야’로 이미지화하여 그들의 암담하고 처절한 심경을 나타냈다. 3장에서는 기형도가 인식한 당시의 문제를 어떻게 해결하고자 하는지 그의 문제해결방식을 살펴보고, 그가 제시하는 대안이 무엇인지 살펴보았다. 기형도는 행위와 이성이 분리된 인격체가 끊임없는 ‘자기의식’ 과정을 끊임없이 반복하면서 주체성을 확립한다는 자신의 인식을, 빌딩에 갇힌 두 인격체가 하나로 통합해가는 과정으로 나타냈다. 그는 세계에 대한 인식 또한 자신이 속한 세계로부터 넓혀가는 과정을 거쳐야 한다고 보았다. 그의 작품에는 땅의 세계와 하늘의 세계를 통합시키고자 하고, 삶의 영역에 죽음의 영역을 통합하려 함으로써 죽음을 삶의 일부로 인식한 그의 철학이 나타난다. 그는 죽음을 삶의 영역에 수용함으로써 영원성을 획득하고자 하였다. 그의 작품에서 영원성이 잘 갖추어진 세계는 ‘숲’의 이미지로 나타난다. ‘숲’은 나무의 집합체이자 나무가 땅과 하늘을 적극적으로 수용하고 상호작용하여 이루고 있는 공간이라는 점에서 이상적인 사회의 모습을 잘 담고 있다. 기형도는 당시의 삶의 문제를 그 시대로 한정하지 않고 더 넓은 관점에서 인식하였다. 그는 당시의 사회구조적인 문제나 인간성 회복에 대한 문제들이 자신의 삶을 통해 흘러갈 미래의 문제로 인식하였다. 삶은 본능과 기억이라는 이름으로 다른 삶으로 이어지기 때문이다. 따라서 그는 이성적이고 주체적인 삶을 강조한다. 그는 그의 작품에서 이러한 삶의 과정을 반복하는 것이 바로 ‘숲’이라는 이상 세계로 나아가는 것이고, 또한 이 과정이 영원성을 획득하는 삶이라는 인식을 드러내고 있다.
Despite Ki Hyung Do realizes a social problem and suggests an alternative at that time, other studies haven't studied deeply yet. Focused on Mills 'sociological imagination', I would like to find out some images from Ki Hyung Do's poetry. Furthermore, in this study, I would like to look over how he ...
Despite Ki Hyung Do realizes a social problem and suggests an alternative at that time, other studies haven't studied deeply yet. Focused on Mills 'sociological imagination', I would like to find out some images from Ki Hyung Do's poetry. Furthermore, in this study, I would like to look over how he proposes his own alternatives. In the second chapter, I examined Ki Hyung Do's social recognition of his time, especially 1980's. Ki Hyung Do's works of literature is related to Mills questions like '(1) What is the whole structure of society?' and '(2) What type of people have priority in this society?'. In his writing, Ki Hyung Do describes authority diversely. An authority described as a power lest people act at his service and instigate a riot at that time. He expresses it metaphorically in his writing. He shows how an authority is encroaching people by a large river which has heavy fog. Also He described 'expert' image as the process, an authority habituate individual to hardship intentionally. And he describes an image of power as moderator incite the crowd and dominate people's reason. The figure of people living at that time described as 'branches' and 'black leaf' images, respectively. He portrayed people who suffer oppression by blacken leaves and dead branches which can't produce flower images. And he figures the world they live as 'White Nights' which represents one's desperate mind. In the third chapter, I examined how Ki Hyung Do wants to solve his problem and what kind of alternatives are presented. Ki Hyung Do repeated indefinitely a process of consciousness which has a separated personality that is actions and reason. As a result, he described his own recognition which establishes his subjecthood as process that two personalities combine to one personality. He thought that he supposed to recognizes him self for first, and then expands his awareness of the world. In his writing, the world of ground combined into the heaven. We can see his philosophy in this work. He recognized death as a part of life and integrated death in the area of life. He obtained an eternity by acception of death. In his works, well-equipped world is described as an image of eternity. Actually, 'forest' is the collection of trees. And trees are accept sky and earth actively. In this respect, the 'forest' indicates a good look of an ideal society. Besides, Ki Hyung Do recognizes his problem perspectively. He appreciates social structural problems or recovery of human being as flowing future. Because the life is lead to other life in the name of instinct and remembrance. Thus, he emphasizes the rational and independent of life. He said, repeat this process of life is the way how we can move on to the 'forest' which indicates an ideal society. And he believes this process is the way how we can get an eternity of the life.
Despite Ki Hyung Do realizes a social problem and suggests an alternative at that time, other studies haven't studied deeply yet. Focused on Mills 'sociological imagination', I would like to find out some images from Ki Hyung Do's poetry. Furthermore, in this study, I would like to look over how he proposes his own alternatives. In the second chapter, I examined Ki Hyung Do's social recognition of his time, especially 1980's. Ki Hyung Do's works of literature is related to Mills questions like '(1) What is the whole structure of society?' and '(2) What type of people have priority in this society?'. In his writing, Ki Hyung Do describes authority diversely. An authority described as a power lest people act at his service and instigate a riot at that time. He expresses it metaphorically in his writing. He shows how an authority is encroaching people by a large river which has heavy fog. Also He described 'expert' image as the process, an authority habituate individual to hardship intentionally. And he describes an image of power as moderator incite the crowd and dominate people's reason. The figure of people living at that time described as 'branches' and 'black leaf' images, respectively. He portrayed people who suffer oppression by blacken leaves and dead branches which can't produce flower images. And he figures the world they live as 'White Nights' which represents one's desperate mind. In the third chapter, I examined how Ki Hyung Do wants to solve his problem and what kind of alternatives are presented. Ki Hyung Do repeated indefinitely a process of consciousness which has a separated personality that is actions and reason. As a result, he described his own recognition which establishes his subjecthood as process that two personalities combine to one personality. He thought that he supposed to recognizes him self for first, and then expands his awareness of the world. In his writing, the world of ground combined into the heaven. We can see his philosophy in this work. He recognized death as a part of life and integrated death in the area of life. He obtained an eternity by acception of death. In his works, well-equipped world is described as an image of eternity. Actually, 'forest' is the collection of trees. And trees are accept sky and earth actively. In this respect, the 'forest' indicates a good look of an ideal society. Besides, Ki Hyung Do recognizes his problem perspectively. He appreciates social structural problems or recovery of human being as flowing future. Because the life is lead to other life in the name of instinct and remembrance. Thus, he emphasizes the rational and independent of life. He said, repeat this process of life is the way how we can move on to the 'forest' which indicates an ideal society. And he believes this process is the way how we can get an eternity of the life.
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#기형도 상상력 사회적 상상력 이미지 밀즈 1980년대 입 속의 검은 잎
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