국내 지역의 클래식 음악공연 대중화 방안에 관한 연구 : 구미국제음악제를 중심으로 Research on ways to popularize Classical Music Performances in the Domestic Area : Focused on Gumi International Music원문보기
문화는 오늘 날 국가발전의 근간이 되고 있으며 그 중 공연예술은 선진 외국에서는 물론 우리나라에서도 국민들의 삶에 중요한 일부분이자 문화산업의 중추적인 역할을 하고 있는 분야로서 그 중요성이 부각되고 있다. 공연예술의 대중화 양상으로 시민들의 여가 선용 및 삶의 질을 풍족하게 만들어 주었을 뿐만 아니라 경제․산업의 활성화 및 발전이라는 차원에서도 파급효과가 매우 크다고 할 수 있다. 공연예술 분야 중 공간적 구성을 갖지 않는 시간예술인 '클래식'은 70, 80년대에는 막연한 서양음악에 대한 동경, 엘리트와 부, 지성의 상징처럼 느껴졌으나 90년 대 이후에는 빠른 속도로 대중문화 속에 자리 잡기 시작하였고 2000년대에는 크로스 오버, 퓨전 음악이라는 혼합형의 존재로까지 등장하면서 보다 넓게 문화저변에 확대되어 이제는 '클래식의 대중화'라는 말이 익숙해졌다. 현대사회로 들어서며 고도의 경제 성장과 문화에 대한 다양한 욕구와 관심이 증대되고 있는 시점에 디지털 매체가 집중되며 기존 문화와 삶의 방식에 대한 변화의 물결과 함께 클래식 음악공연 또한 적극적 활성화 및 교류로 사회문화에 큰 영향을 부여 하고 있다. 문화의 시대가 도래하며 정부와 단체는 여러 방면으로 시민들의 문화 향수권 신장을 위해 노력하고 있으며 1995년 지방자치제 실시 이후 지역마다 문화도시 이미지 만들기와 지역 활성화라는 기치 아래 다양한 문화 예술 공연이 진행되고 있다. 하지만 클래식 음악은 구조적으로 상업화되기 어려운 공연예술장르로 고급문화에 속하여 일반 대중문화에 어우르지 못하여 질적인 수준이 뛰어난다 하여도 티켓 파워나 관람객 수가 대중화된 뮤지컬 공연 또는 대중음악 콘서트에 비해 현저히 낮다. 수도권의 경우 클래식 음악에 대한 교육 여건이 잘 이루어져 있고 음악 전공자와 음악 대학이 많으며 ...
문화는 오늘 날 국가발전의 근간이 되고 있으며 그 중 공연예술은 선진 외국에서는 물론 우리나라에서도 국민들의 삶에 중요한 일부분이자 문화산업의 중추적인 역할을 하고 있는 분야로서 그 중요성이 부각되고 있다. 공연예술의 대중화 양상으로 시민들의 여가 선용 및 삶의 질을 풍족하게 만들어 주었을 뿐만 아니라 경제․산업의 활성화 및 발전이라는 차원에서도 파급효과가 매우 크다고 할 수 있다. 공연예술 분야 중 공간적 구성을 갖지 않는 시간예술인 '클래식'은 70, 80년대에는 막연한 서양음악에 대한 동경, 엘리트와 부, 지성의 상징처럼 느껴졌으나 90년 대 이후에는 빠른 속도로 대중문화 속에 자리 잡기 시작하였고 2000년대에는 크로스 오버, 퓨전 음악이라는 혼합형의 존재로까지 등장하면서 보다 넓게 문화저변에 확대되어 이제는 '클래식의 대중화'라는 말이 익숙해졌다. 현대사회로 들어서며 고도의 경제 성장과 문화에 대한 다양한 욕구와 관심이 증대되고 있는 시점에 디지털 매체가 집중되며 기존 문화와 삶의 방식에 대한 변화의 물결과 함께 클래식 음악공연 또한 적극적 활성화 및 교류로 사회문화에 큰 영향을 부여 하고 있다. 문화의 시대가 도래하며 정부와 단체는 여러 방면으로 시민들의 문화 향수권 신장을 위해 노력하고 있으며 1995년 지방자치제 실시 이후 지역마다 문화도시 이미지 만들기와 지역 활성화라는 기치 아래 다양한 문화 예술 공연이 진행되고 있다. 하지만 클래식 음악은 구조적으로 상업화되기 어려운 공연예술장르로 고급문화에 속하여 일반 대중문화에 어우르지 못하여 질적인 수준이 뛰어난다 하여도 티켓 파워나 관람객 수가 대중화된 뮤지컬 공연 또는 대중음악 콘서트에 비해 현저히 낮다. 수도권의 경우 클래식 음악에 대한 교육 여건이 잘 이루어져 있고 음악 전공자와 음악 대학이 많으며 메세나 등 다양한 재원이 구축되어 클래식 공연의 수요가 유지되지만 지방의 경우 공연에 대한 홍보나 정보, 흥미면에서 길을 잃어 극소수의 클래식 공연만이 공공지원기구를 통해 제작비의 일부를 지원받아 이루어 질 뿐이다. 클래식 공연 대중화와 활성화의 발전 여하는 뛰어난 예술성 및 작품성 여부는 물론이고 관객의 유치에 지속성과 고정성을 가지고 있는가 하는 것이 중요한 문제라고 할 수 있다. 클래식을 포함한 모든 공연예술은 수요자인 관객이 주된 대상이기 때문에 훌륭한 작품과 공연이라 하여도 관객이 없다면 공연 자체가 사회․문화적 가치와 대중성을 인정받기 어렵기 때문이다. 조금씩 클래식 음악공연의 관객 수가 늘어나는 추세이지만, 아직까지 공연예술분야에서 시민들의 여가시간 활용실태는 클래식 음악공연의 관람보다도 영화 관람이나 흥미로운 뮤지컬 공연 등에 관심이 많은 편이다. 국내 지역 소도시에서는 수도권 못지않게 각고의 노력을 하여 소규모의 리사이틀이나 앙상블, 실내악 등의 공연을 열고 있지만 관객들로부터 외면 받는 경우가 빈번하고, 국내외 유명 연주자 및 공연 단체를 앞세운 대규모 공연에만 관객의 반응이 편중되는 경향이 강해 '빈익빈 부익부'가 심화되는 현상도 나타나고 있다. 대체로 다른 공연예술장르와 달리 클래식 음악공연은 지속적인 관객의 유치․확보가 어렵고, 일부 계층을 제외하고는 아직까지 많은 관심을 받지 못하는 것이 현실이다. 향후 클래식 음악공연의 질적 성장 측면으로 볼 때 한계와 문제점으로 인식되고 있다. 따라서 본 연구는 국내 지역에서 클래식 음악공연이 갖는 장점과 대중화 콘텐츠로서의 가치를 재고해보고, 현재의 클래식 음악공연 문화 전반에 걸친 환경 분석을 통하여 국내 지역의 문화에 적합한 클래식 음악공연의 대중화 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 먼저 클래식 음악의 대중화 및 예술경영에 관한 선행 연구들을 검토하였다. 구미시 지역에서 개최되는 구미국제음악제를 중심으로 현재 여러 나라와 우리나라 각 지역에서 열리는 클래식음악축제의 성공 사례 등에 관한 사항에 대하여 연구하였으며 주로 국내 관련 통계 자료 및 논문에서 시사 받은 바 크다. 국내 지역의 클래식 음악공연의 대중화와 발전 방안을 위한 본 연구의 목적에 따라 자료의 수학적 분석 등의 통계학적 논의는 선행 연구들을 종합하여 간략하게 정리하는 것으로 그치고자 한다. 클래식 음악이 갖는 문화 산업으로서의 가치를 확인 하는 방법에는 여러 가지가 있겠지만, 여기서는 클래식음악공연의 성공 사례를 바탕으로 하는 연구를 통해 클래식 음악공연의 상품적 가치를 재고해보고 클래식 음악공연의 대중화에 대한 현실적이고 구체적인 방안을 모색하는데 초점을 두었다.
문화는 오늘 날 국가발전의 근간이 되고 있으며 그 중 공연예술은 선진 외국에서는 물론 우리나라에서도 국민들의 삶에 중요한 일부분이자 문화산업의 중추적인 역할을 하고 있는 분야로서 그 중요성이 부각되고 있다. 공연예술의 대중화 양상으로 시민들의 여가 선용 및 삶의 질을 풍족하게 만들어 주었을 뿐만 아니라 경제․산업의 활성화 및 발전이라는 차원에서도 파급효과가 매우 크다고 할 수 있다. 공연예술 분야 중 공간적 구성을 갖지 않는 시간예술인 '클래식'은 70, 80년대에는 막연한 서양음악에 대한 동경, 엘리트와 부, 지성의 상징처럼 느껴졌으나 90년 대 이후에는 빠른 속도로 대중문화 속에 자리 잡기 시작하였고 2000년대에는 크로스 오버, 퓨전 음악이라는 혼합형의 존재로까지 등장하면서 보다 넓게 문화저변에 확대되어 이제는 '클래식의 대중화'라는 말이 익숙해졌다. 현대사회로 들어서며 고도의 경제 성장과 문화에 대한 다양한 욕구와 관심이 증대되고 있는 시점에 디지털 매체가 집중되며 기존 문화와 삶의 방식에 대한 변화의 물결과 함께 클래식 음악공연 또한 적극적 활성화 및 교류로 사회문화에 큰 영향을 부여 하고 있다. 문화의 시대가 도래하며 정부와 단체는 여러 방면으로 시민들의 문화 향수권 신장을 위해 노력하고 있으며 1995년 지방자치제 실시 이후 지역마다 문화도시 이미지 만들기와 지역 활성화라는 기치 아래 다양한 문화 예술 공연이 진행되고 있다. 하지만 클래식 음악은 구조적으로 상업화되기 어려운 공연예술장르로 고급문화에 속하여 일반 대중문화에 어우르지 못하여 질적인 수준이 뛰어난다 하여도 티켓 파워나 관람객 수가 대중화된 뮤지컬 공연 또는 대중음악 콘서트에 비해 현저히 낮다. 수도권의 경우 클래식 음악에 대한 교육 여건이 잘 이루어져 있고 음악 전공자와 음악 대학이 많으며 메세나 등 다양한 재원이 구축되어 클래식 공연의 수요가 유지되지만 지방의 경우 공연에 대한 홍보나 정보, 흥미면에서 길을 잃어 극소수의 클래식 공연만이 공공지원기구를 통해 제작비의 일부를 지원받아 이루어 질 뿐이다. 클래식 공연 대중화와 활성화의 발전 여하는 뛰어난 예술성 및 작품성 여부는 물론이고 관객의 유치에 지속성과 고정성을 가지고 있는가 하는 것이 중요한 문제라고 할 수 있다. 클래식을 포함한 모든 공연예술은 수요자인 관객이 주된 대상이기 때문에 훌륭한 작품과 공연이라 하여도 관객이 없다면 공연 자체가 사회․문화적 가치와 대중성을 인정받기 어렵기 때문이다. 조금씩 클래식 음악공연의 관객 수가 늘어나는 추세이지만, 아직까지 공연예술분야에서 시민들의 여가시간 활용실태는 클래식 음악공연의 관람보다도 영화 관람이나 흥미로운 뮤지컬 공연 등에 관심이 많은 편이다. 국내 지역 소도시에서는 수도권 못지않게 각고의 노력을 하여 소규모의 리사이틀이나 앙상블, 실내악 등의 공연을 열고 있지만 관객들로부터 외면 받는 경우가 빈번하고, 국내외 유명 연주자 및 공연 단체를 앞세운 대규모 공연에만 관객의 반응이 편중되는 경향이 강해 '빈익빈 부익부'가 심화되는 현상도 나타나고 있다. 대체로 다른 공연예술장르와 달리 클래식 음악공연은 지속적인 관객의 유치․확보가 어렵고, 일부 계층을 제외하고는 아직까지 많은 관심을 받지 못하는 것이 현실이다. 향후 클래식 음악공연의 질적 성장 측면으로 볼 때 한계와 문제점으로 인식되고 있다. 따라서 본 연구는 국내 지역에서 클래식 음악공연이 갖는 장점과 대중화 콘텐츠로서의 가치를 재고해보고, 현재의 클래식 음악공연 문화 전반에 걸친 환경 분석을 통하여 국내 지역의 문화에 적합한 클래식 음악공연의 대중화 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 먼저 클래식 음악의 대중화 및 예술경영에 관한 선행 연구들을 검토하였다. 구미시 지역에서 개최되는 구미국제음악제를 중심으로 현재 여러 나라와 우리나라 각 지역에서 열리는 클래식음악축제의 성공 사례 등에 관한 사항에 대하여 연구하였으며 주로 국내 관련 통계 자료 및 논문에서 시사 받은 바 크다. 국내 지역의 클래식 음악공연의 대중화와 발전 방안을 위한 본 연구의 목적에 따라 자료의 수학적 분석 등의 통계학적 논의는 선행 연구들을 종합하여 간략하게 정리하는 것으로 그치고자 한다. 클래식 음악이 갖는 문화 산업으로서의 가치를 확인 하는 방법에는 여러 가지가 있겠지만, 여기서는 클래식음악공연의 성공 사례를 바탕으로 하는 연구를 통해 클래식 음악공연의 상품적 가치를 재고해보고 클래식 음악공연의 대중화에 대한 현실적이고 구체적인 방안을 모색하는데 초점을 두었다.
Culture is the backbone of today's national development. Above all, importance of the performing arts is being emphasized because it is important part in the lives of people and plays a pivotal role in the cultural industry in the developed countries as well as in our country. Popularization of the ...
Culture is the backbone of today's national development. Above all, importance of the performing arts is being emphasized because it is important part in the lives of people and plays a pivotal role in the cultural industry in the developed countries as well as in our country. Popularization of the performing arts have made recreation and quality of life of citizens rich. In addition, it has very large ripple effect in activation and development of the economy. Classic, a temporal art having no spatial configuration among performing art was seen as a vague admiration for Western music, the elite and wealth, and a symbol of intelligence in 70s and 80s. but it has established itself in popular culture since 1900s. In the 2000s, crossover and fusion music, mixed cultures are presented. The word, "popularization of classic" got used to pepole. In modern society, deverse needs and interests for economic growth and culture is growing. With the wave of change for the existing culture and way of life, classical music performances has also given great impact on societies and cultures. After the cultural age comes, government and organizations is trying to extend cultural right in many ways and various cultural and artistic performances has being done under the banner of image creation and regional development since the municipality conducted in 1995. However, commercialization of classical music is structurally hard because it is high culture arts genre. Classic music has superior level of quality but is not in general pop culture. So, it is hard the public to access and the number of visitors and popularized tickets power is significantly lower than popular music concert or musical performance. In the case of capital, there is well established music education environment for classical music, music majors, music universities and a variety of music sources. so demand for classic performances is maintained. However, there are a few classic show supported by public support organizations in the province since there are no promotion, information, and interests about classic show. In the popularization and vitalization of classic performances, artistry and quality of work are important matter including persistence and fixity in attraction of audiences. Main target of all the performing arts including classic is audience of consumer. if there is not audience in the performing, it is difficult to be recognized in performing's social and cultural values and popularity Although, the number of viewers in classical music performances is slightly increasing. citizens have a lot of interest for watching movie or an interesting musical show than enjoying a classical music concert in utilization of leisure time in the field of performing arts. A small town like metropolitan areas has held many ensemble recitals, chamber music performances, etc. but they are frequently ignored by audiences. Only well-known domestic and foreign performers and performing groups hold large-scale performing and have the reaction of the audience. so, the gap between the rich and the poor is getting bigger. Unlike other performing arts genre, It is generally difficult that classic music performances continued to attract the audience. To tell the truth, classic music performances does not receive much attention except for some class. this is the limitations and problems being recognized in Terms of qualitative development of classical music performances Therefore, this paper attempts to reconsider advantage of classical music performances and value as the popularization content in domestic and to suggest ways appropriate to the local culture to popularize classical music performances through environmental analysis across the current classical music performance. First, this study reviewed previous research about the popularization of classical music and the arts management. With Gumi International Music Festival held in Gumi area as the center, the successful cases of classical music festivals held in each region were mainly studied and it was received hint from relevant national statistical data and papers According to the purposes of this study for development plan and the popularization plan of classical music concerts in the country, the statistical discussion about mathematical analysis of the data was simplified by summarizing the previous research. There are several ways to check value of classical music as a cultural industry. but in this case, the study based on the success of classical music performances is done. in this way, this study reconsider commercial value of classic music performance and focus on realistic and concrete ways for the popularization of classical music performances.
Culture is the backbone of today's national development. Above all, importance of the performing arts is being emphasized because it is important part in the lives of people and plays a pivotal role in the cultural industry in the developed countries as well as in our country. Popularization of the performing arts have made recreation and quality of life of citizens rich. In addition, it has very large ripple effect in activation and development of the economy. Classic, a temporal art having no spatial configuration among performing art was seen as a vague admiration for Western music, the elite and wealth, and a symbol of intelligence in 70s and 80s. but it has established itself in popular culture since 1900s. In the 2000s, crossover and fusion music, mixed cultures are presented. The word, "popularization of classic" got used to pepole. In modern society, deverse needs and interests for economic growth and culture is growing. With the wave of change for the existing culture and way of life, classical music performances has also given great impact on societies and cultures. After the cultural age comes, government and organizations is trying to extend cultural right in many ways and various cultural and artistic performances has being done under the banner of image creation and regional development since the municipality conducted in 1995. However, commercialization of classical music is structurally hard because it is high culture arts genre. Classic music has superior level of quality but is not in general pop culture. So, it is hard the public to access and the number of visitors and popularized tickets power is significantly lower than popular music concert or musical performance. In the case of capital, there is well established music education environment for classical music, music majors, music universities and a variety of music sources. so demand for classic performances is maintained. However, there are a few classic show supported by public support organizations in the province since there are no promotion, information, and interests about classic show. In the popularization and vitalization of classic performances, artistry and quality of work are important matter including persistence and fixity in attraction of audiences. Main target of all the performing arts including classic is audience of consumer. if there is not audience in the performing, it is difficult to be recognized in performing's social and cultural values and popularity Although, the number of viewers in classical music performances is slightly increasing. citizens have a lot of interest for watching movie or an interesting musical show than enjoying a classical music concert in utilization of leisure time in the field of performing arts. A small town like metropolitan areas has held many ensemble recitals, chamber music performances, etc. but they are frequently ignored by audiences. Only well-known domestic and foreign performers and performing groups hold large-scale performing and have the reaction of the audience. so, the gap between the rich and the poor is getting bigger. Unlike other performing arts genre, It is generally difficult that classic music performances continued to attract the audience. To tell the truth, classic music performances does not receive much attention except for some class. this is the limitations and problems being recognized in Terms of qualitative development of classical music performances Therefore, this paper attempts to reconsider advantage of classical music performances and value as the popularization content in domestic and to suggest ways appropriate to the local culture to popularize classical music performances through environmental analysis across the current classical music performance. First, this study reviewed previous research about the popularization of classical music and the arts management. With Gumi International Music Festival held in Gumi area as the center, the successful cases of classical music festivals held in each region were mainly studied and it was received hint from relevant national statistical data and papers According to the purposes of this study for development plan and the popularization plan of classical music concerts in the country, the statistical discussion about mathematical analysis of the data was simplified by summarizing the previous research. There are several ways to check value of classical music as a cultural industry. but in this case, the study based on the success of classical music performances is done. in this way, this study reconsider commercial value of classic music performance and focus on realistic and concrete ways for the popularization of classical music performances.
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