본 연구의 목적은 1~2차 선정에 의해 공공형 어린이집으로 전환을 한 가정어린이집 원장의 경험을 살펴보고 가정어린이집이 공공형 어린이집으로 유지되기 위한 현실적인 지원 방안을 모색하는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 첫째, 원장은 공공형 어린이집으로 선정되기까지 어떠한 경험을 하였는가? 둘째, 원장은 공공형 어린이집 선정 이후 어떠한 경험을 하였는가? 셋째, 원장은 공공형 어린이집으로 정착을 위해 어떠한 지원을 바라는가? 이다.
본 연구는 창원시에 소재하고 있는 가정어린이집 중 공공형 어린이집으로 전환을 한 8...
본 연구의 목적은 1~2차 선정에 의해 공공형 어린이집으로 전환을 한 가정어린이집 원장의 경험을 살펴보고 가정어린이집이 공공형 어린이집으로 유지되기 위한 현실적인 지원 방안을 모색하는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 첫째, 원장은 공공형 어린이집으로 선정되기까지 어떠한 경험을 하였는가? 둘째, 원장은 공공형 어린이집 선정 이후 어떠한 경험을 하였는가? 셋째, 원장은 공공형 어린이집으로 정착을 위해 어떠한 지원을 바라는가? 이다.
본 연구는 창원시에 소재하고 있는 가정어린이집 중 공공형 어린이집으로 전환을 한 8인의 원장을 대상으로 면담 연구하였다. 연구 문제를 알아보기 위해 예상 질문 목록표를 만들어 유아교육관련 전문가 3인과 함께 질문내용에 대해 점검하였다. 인근에 있는 공공형 어린이집 원장 1인을 대상으로 2012년 12월 10일 예비면담을 실시하여 질문 내용을 삭제하거나 추가하여 최종 질문 목록표를 만들었다. 면담은 질문목록표에 의해 반구조화된 면담형식으로 진행되었으며, 상황에 따라서 질문의 순서나 속도, 질문의 폭과 범위 등을 변화시켰다. 면담은 2012년 12월 18일부터 2013년 1월 25일까지 이루어졌으며, 면담시간은 보통 1시간에서 1시간 30분 정도 소요되었다. 면담내용은 참여자의 동의를 구해 녹음하였다. 수집된 녹음자료는 전사하여, 주제별 약호화와 적용, 주제 생성과 같은 질적 분석의 일반적 절차를 통해 이루어졌다.
연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 가정어린이집 원장은 공공형 어린이집 전환을 앞두고 재정적 어려움, 제도의 안정성, 시범 운영후의 불투명한 개선 범위, 감사 및 원스트라이크 아웃제에 대한 부담감으로 많은 고민과 갈등을 경험하였다. 하지만 질 높은 보육교사 확보에 대한 기대와 공공형 브랜드화로 경쟁에서 살아남기 위해 공공형 어린이집 진입을 결정하게 되었다.
둘째, 공공형 어린이집으로 전환 이후 우수 보육시설이라는 자부심과 함께 질 높은 보육교사 확보 및 전문성 향상 기회 증가, 협력하는 현장체험활동 등으로 가정어린 이집의 질을 한층 높이는 계기가 된 반면 운영 적자, 감사에 대한 부담, 대체인력 부족, 공공형 어린이집 홍보 부족 등으로 인해 어려움을 겪고 있었다.
셋째, 원장은 가정어린이집이 공공형 어린이집으로 성공적 정착을 위해 운영비 인상, 대체 인력 확보, 원장 및 교사의 인식변화가 필요하다고 보았다.
이와 같은 연구 결과에 기초하여 가정어린이집이 공공형 어린이집으로 ‘정부가 지원하고 부모가 신뢰하는’ 국·공립어린이집 수준의 공공보육인프라를 구축하기 위하여 우선적으로 재정적·행정적 지원이 필요하다고 본다.
본 연구의 목적은 1~2차 선정에 의해 공공형 어린이집으로 전환을 한 가정어린이집 원장의 경험을 살펴보고 가정어린이집이 공공형 어린이집으로 유지되기 위한 현실적인 지원 방안을 모색하는데 있다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 첫째, 원장은 공공형 어린이집으로 선정되기까지 어떠한 경험을 하였는가? 둘째, 원장은 공공형 어린이집 선정 이후 어떠한 경험을 하였는가? 셋째, 원장은 공공형 어린이집으로 정착을 위해 어떠한 지원을 바라는가? 이다.
본 연구는 창원시에 소재하고 있는 가정어린이집 중 공공형 어린이집으로 전환을 한 8인의 원장을 대상으로 면담 연구하였다. 연구 문제를 알아보기 위해 예상 질문 목록표를 만들어 유아교육관련 전문가 3인과 함께 질문내용에 대해 점검하였다. 인근에 있는 공공형 어린이집 원장 1인을 대상으로 2012년 12월 10일 예비면담을 실시하여 질문 내용을 삭제하거나 추가하여 최종 질문 목록표를 만들었다. 면담은 질문목록표에 의해 반구조화된 면담형식으로 진행되었으며, 상황에 따라서 질문의 순서나 속도, 질문의 폭과 범위 등을 변화시켰다. 면담은 2012년 12월 18일부터 2013년 1월 25일까지 이루어졌으며, 면담시간은 보통 1시간에서 1시간 30분 정도 소요되었다. 면담내용은 참여자의 동의를 구해 녹음하였다. 수집된 녹음자료는 전사하여, 주제별 약호화와 적용, 주제 생성과 같은 질적 분석의 일반적 절차를 통해 이루어졌다.
연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 가정어린이집 원장은 공공형 어린이집 전환을 앞두고 재정적 어려움, 제도의 안정성, 시범 운영후의 불투명한 개선 범위, 감사 및 원스트라이크 아웃제에 대한 부담감으로 많은 고민과 갈등을 경험하였다. 하지만 질 높은 보육교사 확보에 대한 기대와 공공형 브랜드화로 경쟁에서 살아남기 위해 공공형 어린이집 진입을 결정하게 되었다.
둘째, 공공형 어린이집으로 전환 이후 우수 보육시설이라는 자부심과 함께 질 높은 보육교사 확보 및 전문성 향상 기회 증가, 협력하는 현장체험활동 등으로 가정어린 이집의 질을 한층 높이는 계기가 된 반면 운영 적자, 감사에 대한 부담, 대체인력 부족, 공공형 어린이집 홍보 부족 등으로 인해 어려움을 겪고 있었다.
셋째, 원장은 가정어린이집이 공공형 어린이집으로 성공적 정착을 위해 운영비 인상, 대체 인력 확보, 원장 및 교사의 인식변화가 필요하다고 보았다.
이와 같은 연구 결과에 기초하여 가정어린이집이 공공형 어린이집으로 ‘정부가 지원하고 부모가 신뢰하는’ 국·공립어린이집 수준의 공공보육인프라를 구축하기 위하여 우선적으로 재정적·행정적 지원이 필요하다고 본다.
The purpose of this study is to identify the directors’ experiences about the transition of their Home Child-care Centers to the Public Type Child-care Centers by first and second elections. The ultimate aim of this study is to identify practical strategies for supporting effective management of the...
The purpose of this study is to identify the directors’ experiences about the transition of their Home Child-care Centers to the Public Type Child-care Centers by first and second elections. The ultimate aim of this study is to identify practical strategies for supporting effective management of the transferred Public Type Child-care Centers.
The research questions established in this study are as follows:
Firstly, what are the directors’ experiences before their centers to be transferred from Home Child-care Centers to the Public Type Child-care Centers?
Secondly, what are the directors’ experiences after the transition?
Thirdly, what supports do the directors expect in order for their transferred centers to settle as Public Type Child-care Centers?
The research participants of this study were 8 directors of the Public Type Child-care Centers that were transferred from the Home Child-care Centers in Changwon. In order to study the research topics, interview questions were listed in advance and pre-examined by the professionals of the Early Childhood Education. After conducting preliminary study with one director in 10th December 2012, the questionnaire was amended by adding and deleting items and finally completed. The interview was semi-structured interview following the list of questions but the sequences, speeds, the widths and depths of the questions were flexible depending on each circumstance. Interview was carried out from 18th December 2012 to 25th January 2013. The duration of the interview lasted from 1 hour to 1 hour and 30 minutes. The interview was recorded with the participants’ permissions. The recorded data were transcribed and analysed using qualitative methods such as Coding, Applying and Generating themes.
The findings are as follows:
Firstly, the directors of the transferred Public Type Child-care Centers from the Home Child-care centers experienced great amount of pressures just before the period of transition. The pressures included "Financial difficulties", "Instabilities of the system", "Feeling unclear about what to improve after Test-Management", "Pressures from educational inspection" and "One-Strike Out system". In spite of the difficulties, they had decided to transfer their Home Child-care Centers into the Public Type Child-care Centers. By doing so, they expected they could employ more staff with higher qualities. Also they replied that the adoption of Public Type brand would enable them to survive through hard competition.
Secondly, in the question of the experiences after the transitions, the directors answered that their Child-care Centers had improved in qualities such as a "Achieving reputation as an excellent child-care provision with high quality", "Employing staff with higher qualifications", "Increased opportunities of improving the professionalism", and "Cooperation in the field experiences". However, they were still struggling with "Difficulties with finances", "Pressures from educational inspections", "Lack of supply teachers" and "Insufficient advertisement for the Public Type Child-care Centers".
Thirdly, the directors raised several issues for the Home Child-care Centers to be settled into stable Public Type Child-care Centers. Those issues were "Increase of the finances for the management of the centers", "Provision of supply teachers" and "Changed perspectives of the directors and teachers".
Based on the results described above, this study concluded that financial and administrative supports are urgently needed for the Home Child-care centers to be transferred into the Public Type Child-care Centers. By doing so, it will be possible for the transferred Public Type Child-care Centers to firmly establish the Public Type Child-care Infra having the same quality level of government funded Child-care centers that are trusted by parents.
The purpose of this study is to identify the directors’ experiences about the transition of their Home Child-care Centers to the Public Type Child-care Centers by first and second elections. The ultimate aim of this study is to identify practical strategies for supporting effective management of the transferred Public Type Child-care Centers.
The research questions established in this study are as follows:
Firstly, what are the directors’ experiences before their centers to be transferred from Home Child-care Centers to the Public Type Child-care Centers?
Secondly, what are the directors’ experiences after the transition?
Thirdly, what supports do the directors expect in order for their transferred centers to settle as Public Type Child-care Centers?
The research participants of this study were 8 directors of the Public Type Child-care Centers that were transferred from the Home Child-care Centers in Changwon. In order to study the research topics, interview questions were listed in advance and pre-examined by the professionals of the Early Childhood Education. After conducting preliminary study with one director in 10th December 2012, the questionnaire was amended by adding and deleting items and finally completed. The interview was semi-structured interview following the list of questions but the sequences, speeds, the widths and depths of the questions were flexible depending on each circumstance. Interview was carried out from 18th December 2012 to 25th January 2013. The duration of the interview lasted from 1 hour to 1 hour and 30 minutes. The interview was recorded with the participants’ permissions. The recorded data were transcribed and analysed using qualitative methods such as Coding, Applying and Generating themes.
The findings are as follows:
Firstly, the directors of the transferred Public Type Child-care Centers from the Home Child-care centers experienced great amount of pressures just before the period of transition. The pressures included "Financial difficulties", "Instabilities of the system", "Feeling unclear about what to improve after Test-Management", "Pressures from educational inspection" and "One-Strike Out system". In spite of the difficulties, they had decided to transfer their Home Child-care Centers into the Public Type Child-care Centers. By doing so, they expected they could employ more staff with higher qualities. Also they replied that the adoption of Public Type brand would enable them to survive through hard competition.
Secondly, in the question of the experiences after the transitions, the directors answered that their Child-care Centers had improved in qualities such as a "Achieving reputation as an excellent child-care provision with high quality", "Employing staff with higher qualifications", "Increased opportunities of improving the professionalism", and "Cooperation in the field experiences". However, they were still struggling with "Difficulties with finances", "Pressures from educational inspections", "Lack of supply teachers" and "Insufficient advertisement for the Public Type Child-care Centers".
Thirdly, the directors raised several issues for the Home Child-care Centers to be settled into stable Public Type Child-care Centers. Those issues were "Increase of the finances for the management of the centers", "Provision of supply teachers" and "Changed perspectives of the directors and teachers".
Based on the results described above, this study concluded that financial and administrative supports are urgently needed for the Home Child-care centers to be transferred into the Public Type Child-care Centers. By doing so, it will be possible for the transferred Public Type Child-care Centers to firmly establish the Public Type Child-care Infra having the same quality level of government funded Child-care centers that are trusted by parents.
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