본 연구는 유치원현장에서 교사-부모관계의 어려움을 살펴보고, 관계형성에 어려움을 주는 요소를 밝힘으로써 원만한 교사-부모관계형성에 도움을 주고자 연구하였다. 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사-부모관계에서 경험하는 유치원 교사의 어려움은 어떠한가, 둘째, 교사-부모관계의 어려움에 대한 교사들의 자세는 어떠한가이다.
연구 참여자는 경상남도 C시에 근무하는 사립 유치원교사 15명으로 반 구조화된 면담방식으로 실시되었다. 면담 내용은 전사한 자료들을 반복하여 읽으면서 나타난 여러 개의 범주로 나누었고, 이것들을 다시 범주화하여 분류하였다. ...
본 연구는 유치원현장에서 교사-부모관계의 어려움을 살펴보고, 관계형성에 어려움을 주는 요소를 밝힘으로써 원만한 교사-부모관계형성에 도움을 주고자 연구하였다. 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사-부모관계에서 경험하는 유치원 교사의 어려움은 어떠한가, 둘째, 교사-부모관계의 어려움에 대한 교사들의 자세는 어떠한가이다.
연구 참여자는 경상남도 C시에 근무하는 사립 유치원교사 15명으로 반 구조화된 면담방식으로 실시되었다. 면담 내용은 전사한 자료들을 반복하여 읽으면서 나타난 여러 개의 범주로 나누었고, 이것들을 다시 범주화하여 분류하였다. 자료 분석에서 나타난 교사-부모관계에서 경험하는 교사의 어려움에 대한 요인은 부모요인과 교사요인으로 분석하였다.
첫째, 교사는 부모의 성향과 요구에서 어려움을 느끼고 있었다. 부모의 성향에는 자녀 과잉보호, 지나친 자녀걱정, 교사에 대한 불신, 냉담·회피 그리고 무관심이 있으며, 부모의 요구에는 유치원 운영에 대한 개인적 의견수용, 유아안전, 유아생활지도, 엄마처럼 또는 책임전가 그리고 교사와의 개인적 친분 형성 요구로 나타났다.
둘째, 교사는 교사 자신의 입장에서 해석함으로써 어려움을 느끼고 있었으며, 이 어려움은 같은 문제를 다르게 해석하는 교사-부모 간 입장 차이와 교사들이 문제 상황에 대처해 나가면서 느끼는 개인적 감정변화로 나타났다.
또한 교사-부모관계의 어려움에 대한 교사들의 자세는 4가지로 나타났다. 교사-부모관계의 어려움에 대한 교사들의 자세는 형식적으로 무조건 사과하기 ‘죄송합니다’와 원장과 선배교사에게 도움요청하기, 교사의 입장을 이해시키기 위한 노력, 부모와 신뢰를 만들려고 노력하는 자세로 나타났다.
본 연구는 유치원현장에서 교사-부모관계의 어려움을 살펴보고, 관계형성에 어려움을 주는 요소를 밝힘으로써 원만한 교사-부모관계형성에 도움을 주고자 연구하였다. 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사-부모관계에서 경험하는 유치원 교사의 어려움은 어떠한가, 둘째, 교사-부모관계의 어려움에 대한 교사들의 자세는 어떠한가이다.
연구 참여자는 경상남도 C시에 근무하는 사립 유치원교사 15명으로 반 구조화된 면담방식으로 실시되었다. 면담 내용은 전사한 자료들을 반복하여 읽으면서 나타난 여러 개의 범주로 나누었고, 이것들을 다시 범주화하여 분류하였다. 자료 분석에서 나타난 교사-부모관계에서 경험하는 교사의 어려움에 대한 요인은 부모요인과 교사요인으로 분석하였다.
첫째, 교사는 부모의 성향과 요구에서 어려움을 느끼고 있었다. 부모의 성향에는 자녀 과잉보호, 지나친 자녀걱정, 교사에 대한 불신, 냉담·회피 그리고 무관심이 있으며, 부모의 요구에는 유치원 운영에 대한 개인적 의견수용, 유아안전, 유아생활지도, 엄마처럼 또는 책임전가 그리고 교사와의 개인적 친분 형성 요구로 나타났다.
둘째, 교사는 교사 자신의 입장에서 해석함으로써 어려움을 느끼고 있었으며, 이 어려움은 같은 문제를 다르게 해석하는 교사-부모 간 입장 차이와 교사들이 문제 상황에 대처해 나가면서 느끼는 개인적 감정변화로 나타났다.
또한 교사-부모관계의 어려움에 대한 교사들의 자세는 4가지로 나타났다. 교사-부모관계의 어려움에 대한 교사들의 자세는 형식적으로 무조건 사과하기 ‘죄송합니다’와 원장과 선배교사에게 도움요청하기, 교사의 입장을 이해시키기 위한 노력, 부모와 신뢰를 만들려고 노력하는 자세로 나타났다.
The purpose of this study is to identify difficulties in the relationship between kindergarten teachers and parents and find out factors that make the relationship difficult. Therefore, this research will help teachers to establish positive relationships with parents.
The research questions ar...
The purpose of this study is to identify difficulties in the relationship between kindergarten teachers and parents and find out factors that make the relationship difficult. Therefore, this research will help teachers to establish positive relationships with parents.
The research questions are as follows:
Firstly, what are the difficulties of the kindergarten teachers in making relationship with the parents?
Secondly what are the reactions of the kindergarten teachers toward the difficulties in making relationships with the parents.
The research participants were 15 teachers of private kindergartens located in C city. Semi-structured interview was administered to the participants. Their responses were categorized into several themes while examining transcribed data continuously. The difficulties expressed by the kindergarten teachers were analyzed into “Teacher aspect" and “Parent aspect”.
The research findings were as follows. Firstly, the teachers found difficult with particular characteristics of parents and their demanding. The characteristics included “over-protection, over-anxious, distrust with the teachers, cold-heartedness, withdrawal and indifference”. The demands of parents were “personal opinion about the management of kindergarten, safety for the children, guidance and counseling for the young children, passing the responsibility on to the teachers and demanding personal friendship with the teachers”.
Secondly, teacher found it difficult with making positive relationship with the parents because they perceived problems from their own perspective. Also teachers’ difficulties were found in their personal emotional changes as they deal with the problems.
The teachers’ reaction towards the difficulties of the relationship with the parents appeared into 4 different types. Those reactions were “Apologies with no condition but with no sincerity”, “Asking principals and senior colleagues for help”, “Making effort to persuade the parents”, “Making effort to build trustful relationship with the parents”.
The purpose of this study is to identify difficulties in the relationship between kindergarten teachers and parents and find out factors that make the relationship difficult. Therefore, this research will help teachers to establish positive relationships with parents.
The research questions are as follows:
Firstly, what are the difficulties of the kindergarten teachers in making relationship with the parents?
Secondly what are the reactions of the kindergarten teachers toward the difficulties in making relationships with the parents.
The research participants were 15 teachers of private kindergartens located in C city. Semi-structured interview was administered to the participants. Their responses were categorized into several themes while examining transcribed data continuously. The difficulties expressed by the kindergarten teachers were analyzed into “Teacher aspect" and “Parent aspect”.
The research findings were as follows. Firstly, the teachers found difficult with particular characteristics of parents and their demanding. The characteristics included “over-protection, over-anxious, distrust with the teachers, cold-heartedness, withdrawal and indifference”. The demands of parents were “personal opinion about the management of kindergarten, safety for the children, guidance and counseling for the young children, passing the responsibility on to the teachers and demanding personal friendship with the teachers”.
Secondly, teacher found it difficult with making positive relationship with the parents because they perceived problems from their own perspective. Also teachers’ difficulties were found in their personal emotional changes as they deal with the problems.
The teachers’ reaction towards the difficulties of the relationship with the parents appeared into 4 different types. Those reactions were “Apologies with no condition but with no sincerity”, “Asking principals and senior colleagues for help”, “Making effort to persuade the parents”, “Making effort to build trustful relationship with the parents”.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.