특성화고 남학생들의 진로결정에 있어 개인주의-집단주의 성향과 학교생활만족도와의 관계 : 진로결정자율성의 매개역할 The Relationship between Individualism-Collectivism and School Life Satisfaction in Career Decision-Making of Specialized Vocational High School Male Students : The Mediating Effects of Career Decision-Making Autonomy원문보기
본 연구는 특성화고 남학생들의 진로결정에 있어 개인주의-집단주의 성향과 학교생활만족도와의 관계와 진로결정자율성이 매개역할을 하는지 알아보고자 경상남도 J시에 소재한 특성화고 2, 3학년 남학생들을 대상으로 연구하였다. 학생들의 진로결정을 살펴본 결과 진학이 29.8%, 취업이 70.2%로 나타났다. 이에 본 연구에서는 진학집단과 취업집단으로 구분하여 연구를 하였고, 그 결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 진학집단과 취업집단의 진로결정자율성의 하위변인인 확인된 조절에서 통계적으로 유의미한 평균 차이를 보였고, 학교생활만족도에서도 진학집단과 취업집단의 평균차가 통계적으로 유의하였다.
둘째, 진학집단에서 독립변인인 개인주의와 종속변인인 학교생활만족도의 관계는 정적으로 유의하였고, 취업집단에서는 집단주의와 종속변인인 학교생활만족도의 관계는 정적으로 유의하였다.
셋째, 개인주의-집단주의 성향과 진로결정자율성의 관계를 살펴보면, 우선, 진학 집단의 경우, 개인주의만이 진로결정자율성의 내적 동기와 유의한 정적인 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났으며, 취업집단의 경우, 집단주의만이 진로결정자율성의 확인된 조절과 진로결정자율성의 내적 조절 두 개의 변인과 정적으로 유의한 상관을 가지고 있는 것으로 나타났다
넷째, 개인주의-집단주의 성향과 학교생활만족도에서 진로결정자율성의 ...
본 연구는 특성화고 남학생들의 진로결정에 있어 개인주의-집단주의 성향과 학교생활만족도와의 관계와 진로결정자율성이 매개역할을 하는지 알아보고자 경상남도 J시에 소재한 특성화고 2, 3학년 남학생들을 대상으로 연구하였다. 학생들의 진로결정을 살펴본 결과 진학이 29.8%, 취업이 70.2%로 나타났다. 이에 본 연구에서는 진학집단과 취업집단으로 구분하여 연구를 하였고, 그 결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 진학집단과 취업집단의 진로결정자율성의 하위변인인 확인된 조절에서 통계적으로 유의미한 평균 차이를 보였고, 학교생활만족도에서도 진학집단과 취업집단의 평균차가 통계적으로 유의하였다.
둘째, 진학집단에서 독립변인인 개인주의와 종속변인인 학교생활만족도의 관계는 정적으로 유의하였고, 취업집단에서는 집단주의와 종속변인인 학교생활만족도의 관계는 정적으로 유의하였다.
셋째, 개인주의-집단주의 성향과 진로결정자율성의 관계를 살펴보면, 우선, 진학 집단의 경우, 개인주의만이 진로결정자율성의 내적 동기와 유의한 정적인 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났으며, 취업집단의 경우, 집단주의만이 진로결정자율성의 확인된 조절과 진로결정자율성의 내적 조절 두 개의 변인과 정적으로 유의한 상관을 가지고 있는 것으로 나타났다
넷째, 개인주의-집단주의 성향과 학교생활만족도에서 진로결정자율성의 매개효과를 살펴보면, 진학집단에서는 진로결정자율성의 내적동기가 두 변인간의 관계에서 유의하게 매개효과를 가지고 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 취업집단에서의 집단주의와 학교생활만족도간의 관계에서 매개변인인 진로결정자율성의 확인된 조절도 진로결정자율성의 내적 동기와 더불어, 유의하게 매개효과를 가지고 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 특성화고 남학생들의 진로결정에 있어 개인주의-집단주의 성향과 학교생활만족도와의 관계와 진로결정자율성이 매개역할을 하는지 알아보고자 경상남도 J시에 소재한 특성화고 2, 3학년 남학생들을 대상으로 연구하였다. 학생들의 진로결정을 살펴본 결과 진학이 29.8%, 취업이 70.2%로 나타났다. 이에 본 연구에서는 진학집단과 취업집단으로 구분하여 연구를 하였고, 그 결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 진학집단과 취업집단의 진로결정자율성의 하위변인인 확인된 조절에서 통계적으로 유의미한 평균 차이를 보였고, 학교생활만족도에서도 진학집단과 취업집단의 평균차가 통계적으로 유의하였다.
둘째, 진학집단에서 독립변인인 개인주의와 종속변인인 학교생활만족도의 관계는 정적으로 유의하였고, 취업집단에서는 집단주의와 종속변인인 학교생활만족도의 관계는 정적으로 유의하였다.
셋째, 개인주의-집단주의 성향과 진로결정자율성의 관계를 살펴보면, 우선, 진학 집단의 경우, 개인주의만이 진로결정자율성의 내적 동기와 유의한 정적인 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났으며, 취업집단의 경우, 집단주의만이 진로결정자율성의 확인된 조절과 진로결정자율성의 내적 조절 두 개의 변인과 정적으로 유의한 상관을 가지고 있는 것으로 나타났다
넷째, 개인주의-집단주의 성향과 학교생활만족도에서 진로결정자율성의 매개효과를 살펴보면, 진학집단에서는 진로결정자율성의 내적동기가 두 변인간의 관계에서 유의하게 매개효과를 가지고 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 취업집단에서의 집단주의와 학교생활만족도간의 관계에서 매개변인인 진로결정자율성의 확인된 조절도 진로결정자율성의 내적 동기와 더불어, 유의하게 매개효과를 가지고 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine vocational high school male students’ decision making factors between a career decision while entering a college and a career decision while attaining a job. In order to investigate the factors in their career decision making, we examine the mediated effect o...
The purpose of this study was to examine vocational high school male students’ decision making factors between a career decision while entering a college and a career decision while attaining a job. In order to investigate the factors in their career decision making, we examine the mediated effect of career decision making autonomy in the relationship between individualism-collectivism and school life satisfaction. The participants were 2nd and 3rd grader male students at specialized vocational high schools in J city, Gyeongsangnam-do, South Korea.
The results were as follows:
First, there was a statistical significant mean difference in the identified regulations of career decision-making autonomy of the groups between a career decision while entering a college and a career decision while attaining a job, and there was a statistical meaningful mean difference between the student group for college admission and the student group for employment in the school life satisfaction.
Second, the relationship between individualism and school life satisfaction in career decision while entering a college was positively significant. In career decision attaining a job, the relationship between collectivism and school life satisfaction was also positively significant.
Third, in case of the relationship between individualism-collectivism inclination and career decision-making autonomy, in the student group for college admission, only individualism was significantly positively associated with intrinsic regulation of career decision-making autonomy. While for the student group for employment only collectivism was significantly positively associated with identified and intrinsic regulations of career decision-making autonomy.
The purpose of this study was to examine vocational high school male students’ decision making factors between a career decision while entering a college and a career decision while attaining a job. In order to investigate the factors in their career decision making, we examine the mediated effect of career decision making autonomy in the relationship between individualism-collectivism and school life satisfaction. The participants were 2nd and 3rd grader male students at specialized vocational high schools in J city, Gyeongsangnam-do, South Korea.
The results were as follows:
First, there was a statistical significant mean difference in the identified regulations of career decision-making autonomy of the groups between a career decision while entering a college and a career decision while attaining a job, and there was a statistical meaningful mean difference between the student group for college admission and the student group for employment in the school life satisfaction.
Second, the relationship between individualism and school life satisfaction in career decision while entering a college was positively significant. In career decision attaining a job, the relationship between collectivism and school life satisfaction was also positively significant.
Third, in case of the relationship between individualism-collectivism inclination and career decision-making autonomy, in the student group for college admission, only individualism was significantly positively associated with intrinsic regulation of career decision-making autonomy. While for the student group for employment only collectivism was significantly positively associated with identified and intrinsic regulations of career decision-making autonomy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.