숲 체험 활동이 유아의 행복감, 자아존중감 및 창의성에 미치는 영향 (The) influence of the forest-experience -activities on young children's happiness, self-esteem and creativity원문보기
숲은 자연의 모습을 담고 있는 장소이며 우리의 몸과 마음에 휴식과 평화를 준다. 마음 속 감성을 깨우고 우리가 배워야 할 지혜를 안내한다. 숲에서의 자연과 접하게 되면서 보고, 듣고, 만지는 경험이 무엇보다도 필요해지고 있다. 이에 본 연구는 숲 체험 활동이 유아의 행복감, 자아존중감 및 창의성에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 목적이 있다. 연구 목적에 기초하여 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험 활동이 유아의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 숲 체험 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 숲 체험 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산광역시 P어린이집에 재원 중인 만 4, 5세 유아 40명이다. 본 연구는 숲 체험활동이 유아의 행복감, 자아존중감 및 창의성에 미치는 영향을 알아보기 위해 수집한 자료들을 대응표본 ...
숲은 자연의 모습을 담고 있는 장소이며 우리의 몸과 마음에 휴식과 평화를 준다. 마음 속 감성을 깨우고 우리가 배워야 할 지혜를 안내한다. 숲에서의 자연과 접하게 되면서 보고, 듣고, 만지는 경험이 무엇보다도 필요해지고 있다. 이에 본 연구는 숲 체험 활동이 유아의 행복감, 자아존중감 및 창의성에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 목적이 있다. 연구 목적에 기초하여 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험 활동이 유아의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 숲 체험 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 숲 체험 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산광역시 P어린이집에 재원 중인 만 4, 5세 유아 40명이다. 본 연구는 숲 체험활동이 유아의 행복감, 자아존중감 및 창의성에 미치는 영향을 알아보기 위해 수집한 자료들을 대응표본 t 검증을 통해 비교․분석하였고 면담도 추가로 실시했다. 본 연구에서 얻어진 결과를 토대로 분석하고 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 숲 체험 활동은 유아의 행복감의 하위 구성요인인 가정환경 영역, 자아특성 영역, 능력 영역, 대인관계 영역 모두에서 사전 - 사후 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 숲 체험 활동은 유아의 행복감에 긍정적인 영향을 준다고 할 수 있다. 둘째, 숲 체험 활동은 유아의 자아존중감의 하위 구성요인인 인지적 자아, 사회적 자아, 신체적 자아, 가족적 자아, 정서적 자아 모두에서 사전 - 사후 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 숲 체험 활동은 유아의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 셋째, 숲 체험 활동은 유아의 창의성의 하위 구성요인인 유창성, 융통성, 상상력에서 사전 - 사후 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 숲 체험 활동은 유아의 창의성 증진에 효과가 있는 것으로 볼 수 있다. 종합하면 숲 체험 활동은 아이들의 건강한 미래를 필요하다고 여겨지며 나아가 숲 유치원의 보급과 숲 교육, 숲 체험 활동을 확장시키는데 기초자료로 의미 있는 역할을 할 것으로 기대한다.
숲은 자연의 모습을 담고 있는 장소이며 우리의 몸과 마음에 휴식과 평화를 준다. 마음 속 감성을 깨우고 우리가 배워야 할 지혜를 안내한다. 숲에서의 자연과 접하게 되면서 보고, 듣고, 만지는 경험이 무엇보다도 필요해지고 있다. 이에 본 연구는 숲 체험 활동이 유아의 행복감, 자아존중감 및 창의성에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 목적이 있다. 연구 목적에 기초하여 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험 활동이 유아의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 숲 체험 활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 숲 체험 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산광역시 P어린이집에 재원 중인 만 4, 5세 유아 40명이다. 본 연구는 숲 체험활동이 유아의 행복감, 자아존중감 및 창의성에 미치는 영향을 알아보기 위해 수집한 자료들을 대응표본 t 검증을 통해 비교․분석하였고 면담도 추가로 실시했다. 본 연구에서 얻어진 결과를 토대로 분석하고 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 숲 체험 활동은 유아의 행복감의 하위 구성요인인 가정환경 영역, 자아특성 영역, 능력 영역, 대인관계 영역 모두에서 사전 - 사후 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 숲 체험 활동은 유아의 행복감에 긍정적인 영향을 준다고 할 수 있다. 둘째, 숲 체험 활동은 유아의 자아존중감의 하위 구성요인인 인지적 자아, 사회적 자아, 신체적 자아, 가족적 자아, 정서적 자아 모두에서 사전 - 사후 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 숲 체험 활동은 유아의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 셋째, 숲 체험 활동은 유아의 창의성의 하위 구성요인인 유창성, 융통성, 상상력에서 사전 - 사후 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 숲 체험 활동은 유아의 창의성 증진에 효과가 있는 것으로 볼 수 있다. 종합하면 숲 체험 활동은 아이들의 건강한 미래를 필요하다고 여겨지며 나아가 숲 유치원의 보급과 숲 교육, 숲 체험 활동을 확장시키는데 기초자료로 의미 있는 역할을 할 것으로 기대한다.
The forest is a place which includes nature and gives us a rest and a peace of mind and body. Also, it wakes up sensitivity from the bottom of our heart and guides a wisdom to learn. Today it needs to have experience of seeing, hearing, touching from the forest and nature more and more. The pur...
The forest is a place which includes nature and gives us a rest and a peace of mind and body. Also, it wakes up sensitivity from the bottom of our heart and guides a wisdom to learn. Today it needs to have experience of seeing, hearing, touching from the forest and nature more and more. The purpose of this study was to examine the influence of the forest- experience-activities on young children's happiness, self-esteem and creativity. For this purpose, the following research questions were addressed. 1. What influences has the forest-experience-activity upon young children's happiness? 2. What influences has the forest-experience-activity upon young children's self-esteem? 3. What influences has the forest-experience-activity upon young children's creativity? Forty 4 to 5 year old children from a public child educare center in Pusan city took part in this study. The forest-experience-activity including sixteen sub activities was applied to the experiment group. The activity was given two sessions per week for 8 weeks, each of which was 90 minutes long. For the sake of scrutinizing the influences that the forest-experience-activity has upon young children's happiness, self-esteem and creativity, the different scores of a selected group between pre-test and post-test were compared and analyzed by means of t-test, specifically using PASW program. And this research supplemented interviewing from experiment group. As a result of this study, the following aspects are highlighted. First, post-happiness of children in the experiment group who participated in the forest-experience-activity showed significantly higher level than pre-happiness. Second, post-self-esteem of children in the experiment group who participated in the forest-experience-activity showed significantly higher level than pre-self-esteem. Third, post-creativity of children in the experiment group who participated in the forest-experience-activity showed significantly higher level than pre-creativity. The above mentioned results of this study confirm the fact that the forest-experience-activity has very positive influences on the improvement of young children's happiness, self-esteem and creativity. Therefore, the application of the 'forest-experience-activity' can be a educational device to enhance the young children's happiness, self-esteem and creativity, and for the same reason, its effective value is highly expected in widening of forest-kindergarten and forest-education.
The forest is a place which includes nature and gives us a rest and a peace of mind and body. Also, it wakes up sensitivity from the bottom of our heart and guides a wisdom to learn. Today it needs to have experience of seeing, hearing, touching from the forest and nature more and more. The purpose of this study was to examine the influence of the forest- experience-activities on young children's happiness, self-esteem and creativity. For this purpose, the following research questions were addressed. 1. What influences has the forest-experience-activity upon young children's happiness? 2. What influences has the forest-experience-activity upon young children's self-esteem? 3. What influences has the forest-experience-activity upon young children's creativity? Forty 4 to 5 year old children from a public child educare center in Pusan city took part in this study. The forest-experience-activity including sixteen sub activities was applied to the experiment group. The activity was given two sessions per week for 8 weeks, each of which was 90 minutes long. For the sake of scrutinizing the influences that the forest-experience-activity has upon young children's happiness, self-esteem and creativity, the different scores of a selected group between pre-test and post-test were compared and analyzed by means of t-test, specifically using PASW program. And this research supplemented interviewing from experiment group. As a result of this study, the following aspects are highlighted. First, post-happiness of children in the experiment group who participated in the forest-experience-activity showed significantly higher level than pre-happiness. Second, post-self-esteem of children in the experiment group who participated in the forest-experience-activity showed significantly higher level than pre-self-esteem. Third, post-creativity of children in the experiment group who participated in the forest-experience-activity showed significantly higher level than pre-creativity. The above mentioned results of this study confirm the fact that the forest-experience-activity has very positive influences on the improvement of young children's happiness, self-esteem and creativity. Therefore, the application of the 'forest-experience-activity' can be a educational device to enhance the young children's happiness, self-esteem and creativity, and for the same reason, its effective value is highly expected in widening of forest-kindergarten and forest-education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.