학교 숲을 활용한 산림치유프로그램 활동이 다문화배경 학생들의 언어습득 향상과 자아탄력성에 미치는 영향 Effects of Forest Healing Programs Using School Forests on Language Acquisition and Ego-resilience of Multicultural Background Students원문보기
다문화 배경 학생들이 늘어남에 따라 이들의 교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 연구에서는 숲이 가지고 있는 산림치유인자들과 요인들을 활용하여 다문화 배경 학생들의 언어습득향상과 자아탄력성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 실험대상은 청주시 ${\bigcirc}{\bigcirc}$동에 위치한 다문화예비학교 중학생 남녀 각각 10명을 대상으로 방과 후에 산림치유프로그램을 운영하였다. 실험기간은 2018년 4월12일부터 2018년 6월26일까지 매주 1회씩 12회기로 1시간 (60분)씩 실시하였다. 산림치유프로그램은 숲에 존재하는 다양한 환경요소를 활용하여 인체의 면역력을 높이고 신체적 정신적 건강을 회복시키는 활동이다. 프로그램 실시 전과 후에 자아탄력성의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하고 그 자료는 SPSS 18.0 프로그램으로 분석하였다. 그 결과 자아탄력성은 긍정사고능력, 문제해결능력, 친밀행동능력, 감정조절능력, 자율행동능력 등 하위요인 모두에서 통계적으로 유의미하게 향상되었다(p<.001). 언어능력향상은 기술통계로 알아본 결과 쓰기의 오류, 발음의 오류, 문장의 오류, 시제의 오류, 조사 접속사의 오류 모두에서 향상되었다. 본 연구결과가 향후 중도입국자녀들이나 다문화 배경 학생들의 자아탄력성과 언어습득향상에 기초자료로 활용되기를 기대한다.
다문화 배경 학생들이 늘어남에 따라 이들의 교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 연구에서는 숲이 가지고 있는 산림치유인자들과 요인들을 활용하여 다문화 배경 학생들의 언어습득향상과 자아탄력성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 실험대상은 청주시 ${\bigcirc}{\bigcirc}$동에 위치한 다문화예비학교 중학생 남녀 각각 10명을 대상으로 방과 후에 산림치유프로그램을 운영하였다. 실험기간은 2018년 4월12일부터 2018년 6월26일까지 매주 1회씩 12회기로 1시간 (60분)씩 실시하였다. 산림치유프로그램은 숲에 존재하는 다양한 환경요소를 활용하여 인체의 면역력을 높이고 신체적 정신적 건강을 회복시키는 활동이다. 프로그램 실시 전과 후에 자아탄력성의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하고 그 자료는 SPSS 18.0 프로그램으로 분석하였다. 그 결과 자아탄력성은 긍정사고능력, 문제해결능력, 친밀행동능력, 감정조절능력, 자율행동능력 등 하위요인 모두에서 통계적으로 유의미하게 향상되었다(p<.001). 언어능력향상은 기술통계로 알아본 결과 쓰기의 오류, 발음의 오류, 문장의 오류, 시제의 오류, 조사 접속사의 오류 모두에서 향상되었다. 본 연구결과가 향후 중도입국자녀들이나 다문화 배경 학생들의 자아탄력성과 언어습득향상에 기초자료로 활용되기를 기대한다.
As the number of students in the multicultural background grows, the interest in their education is also increasing. The purpose of this study is to investigate the effect of forest healing factors on the improvement of language ability and ego-resilience of students from multicultural families. We ...
As the number of students in the multicultural background grows, the interest in their education is also increasing. The purpose of this study is to investigate the effect of forest healing factors on the improvement of language ability and ego-resilience of students from multicultural families. We conducted an after-school forest healing program of ten male and ten female middle school students of a multicultural preparatory school located in ${\bigcirc}{\bigcirc}$-dong in Cheongju, Chungnam Province. The experiment consisted of a total of 12 weekly one-hour (60 minutes) programs from April 12, 2018 to June 26, 2018. The forest healing program is an activity that uses the various environmental factors that exist in the forest to increase the immunity of the human body and restore physical and mental health. To determine the difference in ego-resilience before and after the program, we conducted a paired t-test and analyzed with the SPSS 18.0 program. The results showed that the ego-resilience significantly improved in all sub-factors including the positive thinking ability, problem-solving ability, intimacy ability, emotional adjustment ability, and autonomic behavior ability (p<.001). The descriptive statistics of the language ability showed the improvement in writing errors, pronunciation errors, sentence errors, tense errors, and errors in research and connection. We expect the results of this study can be used as the basic data to improve ego-resilience and language acquisition ability of middle-entry children and students from multicultural families.
As the number of students in the multicultural background grows, the interest in their education is also increasing. The purpose of this study is to investigate the effect of forest healing factors on the improvement of language ability and ego-resilience of students from multicultural families. We conducted an after-school forest healing program of ten male and ten female middle school students of a multicultural preparatory school located in ${\bigcirc}{\bigcirc}$-dong in Cheongju, Chungnam Province. The experiment consisted of a total of 12 weekly one-hour (60 minutes) programs from April 12, 2018 to June 26, 2018. The forest healing program is an activity that uses the various environmental factors that exist in the forest to increase the immunity of the human body and restore physical and mental health. To determine the difference in ego-resilience before and after the program, we conducted a paired t-test and analyzed with the SPSS 18.0 program. The results showed that the ego-resilience significantly improved in all sub-factors including the positive thinking ability, problem-solving ability, intimacy ability, emotional adjustment ability, and autonomic behavior ability (p<.001). The descriptive statistics of the language ability showed the improvement in writing errors, pronunciation errors, sentence errors, tense errors, and errors in research and connection. We expect the results of this study can be used as the basic data to improve ego-resilience and language acquisition ability of middle-entry children and students from multicultural families.
이러한 관점에서 본 연구의 목적은 학교 숲을 활용해 산림치유프로그램 활동을 한 후 다문화 배경 학생들의 언어습득 능력과 자아탄력성이 얼마나 향상 되었는지를 알아보고자 하였다.
제안 방법
본 연구에서는 김미향과 김성회(2010)의 중학생 자아탄력성 척도를 사용하였다. 검사항목으로는 긍정사고 10문항, 문제 해결 9문항, 감정조절 6문항, 자율행동, 7문항, 친밀행동 7문항 등 총 39문항으로 구성되었다.
본 연구는 2018년 4월 12일부터 6월 26일까지 연구대상자들에게 산림치유프로그램을 주 1회 60분씩 총 12회기를 실시하였다. 실시 장소는 K중학교 상담실과 학교 숲에서 진행되었다.
본 연구의 대상은 청주시에 위치한 다문화 예비학교에 재학 중인 1~3학년 중학생 20명을 대상으로 하였다. 연구대 상자는 남녀 각각 10명으로 방과 후에 학교 숲을 활용해 산림치유프로그램을 실시하고 느낀 점을 자유롭게 말하고 적어보게 하였다. 연구대상자를 다문화 배경 학생들로 구성하였기 때문에 대상자 모집에 어려움이 있어 사전과 사후 검사를 통하여 프로그램 전과 후의 차이를 비교하는 것으로 실험설계를 하였다.
대상 데이터
본 연구의 대상은 청주시에 위치한 다문화 예비학교에 재학 중인 1~3학년 중학생 20명을 대상으로 하였다. 연구대 상자는 남녀 각각 10명으로 방과 후에 학교 숲을 활용해 산림치유프로그램을 실시하고 느낀 점을 자유롭게 말하고 적어보게 하였다.
데이터처리
둘째, 연구대상자의 일반적 특성과 자유 작문 쓰기의 오류 유형은 기술적 통계를 사용하였다.
셋째, 각 척도변에 대한 산림치유프로그램 참가 전과 후를 검증하기 위하여 대응표본 t-test(Paired t-test)를 실시하였다. 유의수준은 p<0.
첫째, 각 척도들의 내적 신뢰도 계수로 Cronbach' α값을 사용하여 신뢰도 분석을 실시하였다.
이론/모형
다문화 학생을 대상으로 하는 언어습득능력을 알아보기 위해 한국어(KSL) 교육과정(Ministry of Education, Science and Technology, 2012), 중학생을 위한 표준한국어1(National Korean Language Institute, 2013)을 바탕으로 하였다. ‘한국어 과목’은 다문화 배경을 가진 학생이 한국어로 의사소통을 할 수 있는 능력을 기르고, 이를 바탕으로 여러 교과의 학습을 수행할 수 있는 역량을 키움으로써 장차 한국 사회의 일원으로서 주체적인 삶을 영위하는데 필요한 소양을 갖추게 하는 과목이다.
본 연구에서는 김미향과 김성회(2010)의 중학생 자아탄력성 척도를 사용하였다. 검사항목으로는 긍정사고 10문항, 문제 해결 9문항, 감정조절 6문항, 자율행동, 7문항, 친밀행동 7문항 등 총 39문항으로 구성되었다.
성능/효과
둘째, 다문화배경 학생들이 집단원 간의 공감과 지지를 촉진 함으로써 친구들과의 유대감과 공감 수용능력에 긍정적 영향을 얻을 수 있었다. 이는 자신의 욕구탐색을 구체화하고 강점이 되는 부분을 프로그램 활동을 통해 자아탄력성을 증진시켰다고볼 수 있다.
셋째, 언어습득능력에 미치는 효과도 쓰기영역, 발음, 문장, 시제, 조사, 접속사 사용의 오류 모든 영역에서 현저하게 감소 되었음을 확인할 수 있었다. 숲에서 느낀 점을 감탄사로 표현하고, “We are one”, “Who am I”를 통해 우리는 하나임을 이야기해가며 자아발견과 언어향상에 도움을 주었다.
첫째, 산림치유프로그램을 실시한 다문화배경 학생들의 자아탄력성에 미치는 효과는 전체수준은 유의미하게 향상되었다.
후속연구
넷째, 본 연구는 다문화배경 학생들을 중심으로 한 연구이지만 다양한 학생들을 대상으로 한 추가 연구가 필요하다고 사료된다.
둘째, 자연스러운 분위기 속에서 진행되는 중재수단이지만 매우 효과적인 산림치유프로그램에 대한 교사들과 학부모들의 인식변화가 필요하다.
셋째, 가족이 함께하는 프로그램이 활성화되어 학교 숲을 활용한 다양한 체험교육이 활성화될 필요가 있다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
산림치유프로그램이란?
실험기간은 2018년 4월12일부터 2018년 6월26일까지 매주 1회씩 12회기로 1시간 (60분)씩 실시하였다. 산림치유프로그램은 숲에 존재하는 다양한 환경요소를 활용하여 인체의 면역력을 높이고 신체적 정신적 건강을 회복시키는 활동이다. 프로그램 실시 전과 후에 자아탄력성의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하고 그 자료는 SPSS 18.
산림치유프로그램 활동 후 자아탄력성은 어떻게 변화했는가?
0 프로그램으로 분석하였다. 그 결과 자아탄력성은 긍정사고능력, 문제해결능력, 친밀행동능력, 감정조절능력, 자율행동능력 등 하위요인 모두에서 통계적으로 유의미하게 향상되었다(p
다문화 학생들에게 한국어 과목을 가르치는 목적은?
‘한국어 과목’은 다문화 배경을 가진 학생이 한국어로 의사소통을 할 수 있는 능력을 기르고, 이를 바탕으로 여러 교과의 학습을 수행할 수 있는 역량을 키움으로써 장차 한국 사회의 일원으로서 주체적인 삶을 영위하는데 필요한 소양을 갖추게 하는 과목이다. 또한 한국어 학습자들의 언어적・문화적 배경을 함께 존중하는 가운데 한국 언어문화 공동체의 일원으로 갖추어야 할 자질과 태도를 기르는데 목적이 있다.
참고문헌 (23)
Aan, W.S. (2007) Analysis of actual state of expression of children of multicultural families. Graduate School of Korea National University of Education. (in Korean with English abstract)
Cha, E.H. (2015) A study on korean expression education for middle admission youth. A dissertation of Master's Degree at the Graduate School of Dongshin University. (in Korean with English abstract)
Jang, B.S. (2019) A study on writing error analysis of middle school students. Thesis of Master's Thesis, Graduate School of Humanities and Industry, Joongbu University. (in Korean with English abstract)
Jang,C.S. (2017) Effect of senses experience in forest on young children's self-efficacy and creativity. Chungbuk National University Graduate School Master's Thesis. (in Korean with English abstract)
Kim, H.O. (2010) The effect of social network on the perceived competence, ego - resilience and psychological well - being. Dongdo Women's University graduate school doctoral dissertation. (in Korean with English abstract)
Kim, J.O. and K.M. Lee(2017) Effects of collage group art therapy program on enhancement of ego-resilience of young immigrants. Journal of Arts Psychotherapy 13(1): 87-106. (in Korean with English abstract)
Kim, K.H. (2011) A study on writing method for multi-cultural children based on dialogism : Using media language. Graduate School of Education, Hankuk University of Foreign Studies. (in Korean with English abstract)
Kim, K.S. (2015) Development and effectiveness of group art therapy for improving ego-resilience of youths in multi-cultural families. Hannam University Graduate School of Education doctoral thesis. (in Korean with English abstract)
10.15703/kjc.11.1.201003.189 Kim, M.H. and S.H. Kim(2010) Development of an ego-resilience scale for middle school students. The Korea Journal of Counseling 11(1): 189-206. (in Korean with English abstract)
Kim, S. H. (2013) The effect of middle school students' participationin saturday sports day on their ego-resilienceand social competence. Sangmyung University Graduate School of Education Master's Thesis. (in Korean with English abstract)
Kim,Y.M. (1994) A study on effective korean writing guidance through error analysis. Korea University of Foreign Studies Master's Thesis. (in Korean with English abstract)
Korean Language Course(2012) . Ministry of education, science and technology. (in Korean)
Kwon, S.H. (2009) The actual conditions of Korean use by multicultural students. Korean Language Education Research 36(1): 195-228. (in Korean with English abstract)
Lam, M.H. (2013) Korean adverbial adverbs 'and', 'So So' in educational research. Master's Degree Thesis in Chungnam National University Graduate School of Korean Education. (in Korean with English abstract)
Lee, J.B. (2008) A study on the educational condition of children of multicultural families. Korea Educational Development Institute. (in Korean with English abstract)
Lee, K.Y. (2018) Effects of resilience improvement group counseling program experience on self-resilience of multicultural students in elementary school. Thesis for Master's Degree by Graduate School of Education, Kookmin University. (in Korean with English abstract)
10.35594/kata.2014.21.3.007 Lee, M.K. and K.M. Lee(2014) The effects of group art therapy program on the ego-resilience of the low-income families' youths. Korean Journal of Art Therapy 21(2): (SN. 72), 499-517. (in Korean with English abstract)
Lee, R.R. (2018) A study on the practical use of standard korean textbooks for middle school students and improvement of textbooks of multicultural preliminary schools. Korea University Graduate School of Education Master's Thesis. (in Korean with English abstract)
Ministry of Education, Korea Educational Development Institute(2016) Results of the basic statistics of education in 2016. (in Korean )
Shin, S.W. (2012) The analysis on type of korean language and composition error for middle school students of multicultural families with learning disabilities. Dissertation of Master's Degree by Dankook University. (in Korean with English abstract)
Social Adaptation and Development of Social Adaptation Program for Adolescents in Multicultural Families(2007) Korea Youth Policy Institute. (in Korean)
Standard Korean 1.2 for junior high school students(2013) National Korean Language Institute. Darakwon Seoul. (in Korean)
Sung, D.W. (2009) The Research on the realities of multicultural children's ability to understand a vocabulary. Graduate School of Education, Jinju National University of Education. (in Korean with English abstract)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.