$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

학교 숲을 활용한 산림치유프로그램 활동이 다문화배경 학생들의 언어습득 향상과 자아탄력성에 미치는 영향
Effects of Forest Healing Programs Using School Forests on Language Acquisition and Ego-resilience of Multicultural Background Students 원문보기

한국환경생태학회지 = Korean journal of environment and ecology, v.33 no.3, 2019년, pp.333 - 340  

장철순 (충북대학교 대학원 산림치유학 협동과정) ,  신창섭 (충북대학교 대학원 산림학과) ,  장병순 (경덕중학교 진로인성부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

다문화 배경 학생들이 늘어남에 따라 이들의 교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 연구에서는 숲이 가지고 있는 산림치유인자들과 요인들을 활용하여 다문화 배경 학생들의 언어습득향상과 자아탄력성에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 실험대상은 청주시 ${\bigcirc}{\bigcirc}$동에 위치한 다문화예비학교 중학생 남녀 각각 10명을 대상으로 방과 후에 산림치유프로그램을 운영하였다. 실험기간은 2018년 4월12일부터 2018년 6월26일까지 매주 1회씩 12회기로 1시간 (60분)씩 실시하였다. 산림치유프로그램은 숲에 존재하는 다양한 환경요소를 활용하여 인체의 면역력을 높이고 신체적 정신적 건강을 회복시키는 활동이다. 프로그램 실시 전과 후에 자아탄력성의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하고 그 자료는 SPSS 18.0 프로그램으로 분석하였다. 그 결과 자아탄력성은 긍정사고능력, 문제해결능력, 친밀행동능력, 감정조절능력, 자율행동능력 등 하위요인 모두에서 통계적으로 유의미하게 향상되었다(p<.001). 언어능력향상은 기술통계로 알아본 결과 쓰기의 오류, 발음의 오류, 문장의 오류, 시제의 오류, 조사 접속사의 오류 모두에서 향상되었다. 본 연구결과가 향후 중도입국자녀들이나 다문화 배경 학생들의 자아탄력성과 언어습득향상에 기초자료로 활용되기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As the number of students in the multicultural background grows, the interest in their education is also increasing. The purpose of this study is to investigate the effect of forest healing factors on the improvement of language ability and ego-resilience of students from multicultural families. We ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 이러한 관점에서 본 연구의 목적은 학교 숲을 활용해 산림치유프로그램 활동을 한 후 다문화 배경 학생들의 언어습득 능력과 자아탄력성이 얼마나 향상 되었는지를 알아보고자 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
산림치유프로그램이란? 실험기간은 2018년 4월12일부터 2018년 6월26일까지 매주 1회씩 12회기로 1시간 (60분)씩 실시하였다. 산림치유프로그램은 숲에 존재하는 다양한 환경요소를 활용하여 인체의 면역력을 높이고 신체적 정신적 건강을 회복시키는 활동이다. 프로그램 실시 전과 후에 자아탄력성의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하고 그 자료는 SPSS 18.
산림치유프로그램 활동 후 자아탄력성은 어떻게 변화했는가? 0 프로그램으로 분석하였다. 그 결과 자아탄력성은 긍정사고능력, 문제해결능력, 친밀행동능력, 감정조절능력, 자율행동능력 등 하위요인 모두에서 통계적으로 유의미하게 향상되었다(p
다문화 학생들에게 한국어 과목을 가르치는 목적은? ‘한국어 과목’은 다문화 배경을 가진 학생이 한국어로 의사소통을 할 수 있는 능력을 기르고, 이를 바탕으로 여러 교과의 학습을 수행할 수 있는 역량을 키움으로써 장차 한국 사회의 일원으로서 주체적인 삶을 영위하는데 필요한 소양을 갖추게 하는 과목이다. 또한 한국어 학습자들의 언어적・문화적 배경을 함께 존중하는 가운데 한국 언어문화 공동체의 일원으로 갖추어야 할 자질과 태도를 기르는데 목적이 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (23)

  1. Aan, W.S. (2007) Analysis of actual state of expression of children of multicultural families. Graduate School of Korea National University of Education. (in Korean with English abstract) 

  2. Cha, E.H. (2015) A study on korean expression education for middle admission youth. A dissertation of Master's Degree at the Graduate School of Dongshin University. (in Korean with English abstract) 

  3. Jang, B.S. (2019) A study on writing error analysis of middle school students. Thesis of Master's Thesis, Graduate School of Humanities and Industry, Joongbu University. (in Korean with English abstract) 

  4. Jang,C.S. (2017) Effect of senses experience in forest on young children's self-efficacy and creativity. Chungbuk National University Graduate School Master's Thesis. (in Korean with English abstract) 

  5. Kim, H.O. (2010) The effect of social network on the perceived competence, ego - resilience and psychological well - being. Dongdo Women's University graduate school doctoral dissertation. (in Korean with English abstract) 

  6. Kim, J.O. and K.M. Lee(2017) Effects of collage group art therapy program on enhancement of ego-resilience of young immigrants. Journal of Arts Psychotherapy 13(1): 87-106. (in Korean with English abstract) 

  7. Kim, K.H. (2011) A study on writing method for multi-cultural children based on dialogism : Using media language. Graduate School of Education, Hankuk University of Foreign Studies. (in Korean with English abstract) 

  8. Kim, K.S. (2015) Development and effectiveness of group art therapy for improving ego-resilience of youths in multi-cultural families. Hannam University Graduate School of Education doctoral thesis. (in Korean with English abstract) 

  9. 10.15703/kjc.11.1.201003.189 Kim, M.H. and S.H. Kim(2010) Development of an ego-resilience scale for middle school students. The Korea Journal of Counseling 11(1): 189-206. (in Korean with English abstract) 

  10. Kim, S. H. (2013) The effect of middle school students' participationin saturday sports day on their ego-resilienceand social competence. Sangmyung University Graduate School of Education Master's Thesis. (in Korean with English abstract) 

  11. Kim,Y.M. (1994) A study on effective korean writing guidance through error analysis. Korea University of Foreign Studies Master's Thesis. (in Korean with English abstract) 

  12. Korean Language Course(2012) . Ministry of education, science and technology. (in Korean) 

  13. Kwon, S.H. (2009) The actual conditions of Korean use by multicultural students. Korean Language Education Research 36(1): 195-228. (in Korean with English abstract) 

  14. Lam, M.H. (2013) Korean adverbial adverbs 'and', 'So So' in educational research. Master's Degree Thesis in Chungnam National University Graduate School of Korean Education. (in Korean with English abstract) 

  15. Lee, J.B. (2008) A study on the educational condition of children of multicultural families. Korea Educational Development Institute. (in Korean with English abstract) 

  16. Lee, K.Y. (2018) Effects of resilience improvement group counseling program experience on self-resilience of multicultural students in elementary school. Thesis for Master's Degree by Graduate School of Education, Kookmin University. (in Korean with English abstract) 

  17. 10.35594/kata.2014.21.3.007 Lee, M.K. and K.M. Lee(2014) The effects of group art therapy program on the ego-resilience of the low-income families' youths. Korean Journal of Art Therapy 21(2): (SN. 72), 499-517. (in Korean with English abstract) 

  18. Lee, R.R. (2018) A study on the practical use of standard korean textbooks for middle school students and improvement of textbooks of multicultural preliminary schools. Korea University Graduate School of Education Master's Thesis. (in Korean with English abstract) 

  19. Ministry of Education, Korea Educational Development Institute(2016) Results of the basic statistics of education in 2016. (in Korean ) 

  20. Shin, S.W. (2012) The analysis on type of korean language and composition error for middle school students of multicultural families with learning disabilities. Dissertation of Master's Degree by Dankook University. (in Korean with English abstract) 

  21. Social Adaptation and Development of Social Adaptation Program for Adolescents in Multicultural Families(2007) Korea Youth Policy Institute. (in Korean) 

  22. Standard Korean 1.2 for junior high school students(2013) National Korean Language Institute. Darakwon Seoul. (in Korean) 

  23. Sung, D.W. (2009) The Research on the realities of multicultural children's ability to understand a vocabulary. Graduate School of Education, Jinju National University of Education. (in Korean with English abstract) 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로