본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 스마트폰 게임에 대한 실태 및 중독에 대하여 알아보고자 하였다. 연구의 수행을 위해 서울시 N구에 있는 유치원에 재원중인 만 5세 유아와 부모를 대상으로 400여부의 설문지를 배부하였으며, 이중 수집된 239부가 최종 자료 분석 자료로 선정되었다. 이러한 연구를 수행하기 위해서 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 만 5세 유아의 스마트폰 게임 사용실태는 어떠한가? 연구문제 2. 만 5세 유아의 스마트폰 ...
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 스마트폰 게임에 대한 실태 및 중독에 대하여 알아보고자 하였다. 연구의 수행을 위해 서울시 N구에 있는 유치원에 재원중인 만 5세 유아와 부모를 대상으로 400여부의 설문지를 배부하였으며, 이중 수집된 239부가 최종 자료 분석 자료로 선정되었다. 이러한 연구를 수행하기 위해서 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 만 5세 유아의 스마트폰 게임 사용실태는 어떠한가? 연구문제 2. 만 5세 유아의 스마트폰 게임중독 정도는 어떠한가? 연구문제 3. 만 5세 유아의 스마트폰 게임중독지식은 어떠한가? 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 만 5세 유아의 스마트폰 게임사용과 관련해서 유아가 스마트폰 게임을 처음 접한 시기는 1년 이내가 가장 높았으며, 게임을 처음 알려준 사람은 손위형제가 가장 높았다. 하루 평균 게임 사용시간은 30분미만으로 나타났고, 일주일 평균 스마트폰 게임사용횟수는 주 1~2회로 나타났다. 부모가 유아에게 스마트폰 게임을 허용하는 상황은 이동하는 상황이 가장 높았으며, 유아가 사용하는 스마트폰의 소유자는 대부분 부모로 나타났다. 주로 게임을 하는 요일은 주말이었으며, 대부분 부모가 집에 있을 때에만 스마트폰 게임을 할 수 있는 것으로 나타났다. 유아가 즐겨하는 게임은 비폭력 오락게임이었다. 유아의 인적 특성과 스마트폰 게임 환경과의 관계에서 첫째 및 외동 유아는 주로 부모에게서 게임을 배우고 함께 게임을 하였으며, 둘째 및 셋째 유아는 주로 손위형제에게서 게임을 배우고 함께하는 것으로 나타났다. 또 아버지 직업이 전문직, 사무직인 유아는 주로 주말에 스마트폰 게임을 이용하고, 서비스업 노동직 아버지를 둔 유아는 주로 주중에 스마트폰을 이용하였다. 스마트폰을 처음 접한 시기와 관련하여 남아는 여아보다 스마트폰 게임을 접한 시기가 빨랐다. 선호하는 게임 종류에서 남아는 여아에 비해 스포츠 게임을 선호하였으며, 여아는 남아에 비해 교육 및 학습내용 게임을 선호하였다. 스마트폰 게임을 좋아하는 이유에서 외동 및 첫째 유아는 주로 여가시간을 보내기 위한 것인 반면, 둘째 및 셋째 유아는 형제들과 어울리기 위해 스마트폰 게임을 하는 것으로 나타났다. 만 5세 유아의 스마트폰 게임중독 점수는 평균 38.34(SD=15.60)점으로 중독수준이 높지 않은 것으로 나타났다. 게임 사용시간 30분 기준으로 사용시간이 많은 집단(M=46.41, SD=16.21)은 사용시간이 적은 집단(M=34.43, SD=13.72)과 차이가 있는 것으로 나타났다(t=-5.624***, p<.001). 일주일 스마트폰 평균 게임횟수를 기준으로 2회 미만 사용집단(M=34.48, SD=14.29)과 3회 이상 사용집단(M=44.1 9, SD=15.79)은 유의미한 차이가 있었다(t=-4.803***, p<.001). 만 5세 유아의 스마트폰 게임중독지식 점수는 평균 58.05(SD=17.71)점으로 게임중독지식수준이 부족한 것으로 나타났다. 게임 사용시간 30분 기준으로 사용시간이 많은 집단(M=54.10, SD=17.17)과 사용시간이 적은 집단(M=59.97. SD=18.26)과 차이가 있는 것으로 나타났다(t=2.425*, p<.05). 일주일 스마트폰 평균 게임횟수를 기준으로 2회 미만 사용집단(M=58.86, SD=17.32)과 3회 이상 사용집단(M=56.81, SD=18.33)은 유의미한 차이가 없었다(t=-.875).
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 스마트폰 게임에 대한 실태 및 중독에 대하여 알아보고자 하였다. 연구의 수행을 위해 서울시 N구에 있는 유치원에 재원중인 만 5세 유아와 부모를 대상으로 400여부의 설문지를 배부하였으며, 이중 수집된 239부가 최종 자료 분석 자료로 선정되었다. 이러한 연구를 수행하기 위해서 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 만 5세 유아의 스마트폰 게임 사용실태는 어떠한가? 연구문제 2. 만 5세 유아의 스마트폰 게임중독 정도는 어떠한가? 연구문제 3. 만 5세 유아의 스마트폰 게임중독지식은 어떠한가? 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 만 5세 유아의 스마트폰 게임사용과 관련해서 유아가 스마트폰 게임을 처음 접한 시기는 1년 이내가 가장 높았으며, 게임을 처음 알려준 사람은 손위형제가 가장 높았다. 하루 평균 게임 사용시간은 30분미만으로 나타났고, 일주일 평균 스마트폰 게임사용횟수는 주 1~2회로 나타났다. 부모가 유아에게 스마트폰 게임을 허용하는 상황은 이동하는 상황이 가장 높았으며, 유아가 사용하는 스마트폰의 소유자는 대부분 부모로 나타났다. 주로 게임을 하는 요일은 주말이었으며, 대부분 부모가 집에 있을 때에만 스마트폰 게임을 할 수 있는 것으로 나타났다. 유아가 즐겨하는 게임은 비폭력 오락게임이었다. 유아의 인적 특성과 스마트폰 게임 환경과의 관계에서 첫째 및 외동 유아는 주로 부모에게서 게임을 배우고 함께 게임을 하였으며, 둘째 및 셋째 유아는 주로 손위형제에게서 게임을 배우고 함께하는 것으로 나타났다. 또 아버지 직업이 전문직, 사무직인 유아는 주로 주말에 스마트폰 게임을 이용하고, 서비스업 노동직 아버지를 둔 유아는 주로 주중에 스마트폰을 이용하였다. 스마트폰을 처음 접한 시기와 관련하여 남아는 여아보다 스마트폰 게임을 접한 시기가 빨랐다. 선호하는 게임 종류에서 남아는 여아에 비해 스포츠 게임을 선호하였으며, 여아는 남아에 비해 교육 및 학습내용 게임을 선호하였다. 스마트폰 게임을 좋아하는 이유에서 외동 및 첫째 유아는 주로 여가시간을 보내기 위한 것인 반면, 둘째 및 셋째 유아는 형제들과 어울리기 위해 스마트폰 게임을 하는 것으로 나타났다. 만 5세 유아의 스마트폰 게임중독 점수는 평균 38.34(SD=15.60)점으로 중독수준이 높지 않은 것으로 나타났다. 게임 사용시간 30분 기준으로 사용시간이 많은 집단(M=46.41, SD=16.21)은 사용시간이 적은 집단(M=34.43, SD=13.72)과 차이가 있는 것으로 나타났다(t=-5.624***, p<.001). 일주일 스마트폰 평균 게임횟수를 기준으로 2회 미만 사용집단(M=34.48, SD=14.29)과 3회 이상 사용집단(M=44.1 9, SD=15.79)은 유의미한 차이가 있었다(t=-4.803***, p<.001). 만 5세 유아의 스마트폰 게임중독지식 점수는 평균 58.05(SD=17.71)점으로 게임중독지식수준이 부족한 것으로 나타났다. 게임 사용시간 30분 기준으로 사용시간이 많은 집단(M=54.10, SD=17.17)과 사용시간이 적은 집단(M=59.97. SD=18.26)과 차이가 있는 것으로 나타났다(t=2.425*, p<.05). 일주일 스마트폰 평균 게임횟수를 기준으로 2회 미만 사용집단(M=58.86, SD=17.32)과 3회 이상 사용집단(M=56.81, SD=18.33)은 유의미한 차이가 없었다(t=-.875).
The purpose of this study was to examine the condition of smart phone game usage of five-year-old children, the children's level of smart phone game addiction, and their knowledge of smart phone game addiction. About more than 400 surveys were released to parents of five-year-old children from the k...
The purpose of this study was to examine the condition of smart phone game usage of five-year-old children, the children's level of smart phone game addiction, and their knowledge of smart phone game addiction. About more than 400 surveys were released to parents of five-year-old children from the kindergartens in Seoul city for this research and 239 of the survey data were retrieved and qualified as the data for the final data analysis. The following research questions were formulated for the survey. Question I. What is the condition of smart phone game usage of five-year-old children? Question II. What is the condition of smart phone game addiction of five-year-old children? Question III. How much knowledge do five-year-old children have about the smart phone game addiction? The results of this study were as follows. First, the results showed that most children first encountered smart phone game during the first year of their lives, and the first one to introduce smart phone game was found to be mostly elder siblings. On average, children played smart phone game less than 30 minutes per day and once to twice per week. It was most common for parents to let children played smart phone game when they were travelling, and the smart phones were belonged to parent in most cases. Usually children played smart phone games over the weekend, and mostly played non-violent games. They were only able to play the games when parents were present. The relationship between children’s personal background and environme nt was found as the following. First, first born and only child learned smart phone games from their parents and they usually played with their parents. Second and third born child usually learned smart phone games from their older siblings and they usually played with their siblings. Children with their fathers in clerical position, usually played smart phone games over the weekend. Children with fathers working in service or labor sector, usually played smart phone games during weekdays. Boys played smart phones games earlier than girls. Boys preferred sports games, and girls preferred educational games. First and only child usually played smart phones games to spend their leisure time, and second and third born children usually played smart phones games with play with their siblings. Second, the smart phone game addiction score of five-year-old children was average 33.34(SD=15.60), and the result indicates that the addiction level was less serious. The average time for smart phone usage was 30 minutes, but there was statistically significant difference(t=-5.624, p<.001) between the most playing group and the least playing group. There was also statistically significant difference(t=-4.803, p<.001) between the group playing the smart phone twice a week and the group playing the smart phone three times a week. Third, the score for five-year-old children’s knowledge on smart phone games addiction was average 58.05(SD=17.71), and the result indicates that children had little knowledge about smart phone game addiction. There was also statistically significant difference(t=2.425, p<.05) between the group playing smart phone games more than 30 minutes and the group playing smart phone games less than 30 minutes. There was no significant difference between the group playing smart phone games less than twice a week and the group playing smart phone games more than twice a week.
The purpose of this study was to examine the condition of smart phone game usage of five-year-old children, the children's level of smart phone game addiction, and their knowledge of smart phone game addiction. About more than 400 surveys were released to parents of five-year-old children from the kindergartens in Seoul city for this research and 239 of the survey data were retrieved and qualified as the data for the final data analysis. The following research questions were formulated for the survey. Question I. What is the condition of smart phone game usage of five-year-old children? Question II. What is the condition of smart phone game addiction of five-year-old children? Question III. How much knowledge do five-year-old children have about the smart phone game addiction? The results of this study were as follows. First, the results showed that most children first encountered smart phone game during the first year of their lives, and the first one to introduce smart phone game was found to be mostly elder siblings. On average, children played smart phone game less than 30 minutes per day and once to twice per week. It was most common for parents to let children played smart phone game when they were travelling, and the smart phones were belonged to parent in most cases. Usually children played smart phone games over the weekend, and mostly played non-violent games. They were only able to play the games when parents were present. The relationship between children’s personal background and environme nt was found as the following. First, first born and only child learned smart phone games from their parents and they usually played with their parents. Second and third born child usually learned smart phone games from their older siblings and they usually played with their siblings. Children with their fathers in clerical position, usually played smart phone games over the weekend. Children with fathers working in service or labor sector, usually played smart phone games during weekdays. Boys played smart phones games earlier than girls. Boys preferred sports games, and girls preferred educational games. First and only child usually played smart phones games to spend their leisure time, and second and third born children usually played smart phones games with play with their siblings. Second, the smart phone game addiction score of five-year-old children was average 33.34(SD=15.60), and the result indicates that the addiction level was less serious. The average time for smart phone usage was 30 minutes, but there was statistically significant difference(t=-5.624, p<.001) between the most playing group and the least playing group. There was also statistically significant difference(t=-4.803, p<.001) between the group playing the smart phone twice a week and the group playing the smart phone three times a week. Third, the score for five-year-old children’s knowledge on smart phone games addiction was average 58.05(SD=17.71), and the result indicates that children had little knowledge about smart phone game addiction. There was also statistically significant difference(t=2.425, p<.05) between the group playing smart phone games more than 30 minutes and the group playing smart phone games less than 30 minutes. There was no significant difference between the group playing smart phone games less than twice a week and the group playing smart phone games more than twice a week.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.