본 연구의 목적은 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육에 대한 인식 및 요구를 파악하고 이를 통하여, 이들을 위한 실질적인 지원체계를 마련하고자 함에 있다. 본 연구를 수행하기 위해 2012년 6월부터 2012년 10월까지 어린이집, 직장, 직장 엄마 카페 등을 통하여 0세 ~ 만 2세 영아를 자녀로 두고 있는 맞벌이 부부 200쌍을 연구대상으로 선정하여 설문지를 배포하였으며, 이메일, 서면, 우편으로 설문지를 회수하였다. 173쌍의 설문지가 최종 연구대상으로 선정되었으며, 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하여 ...
본 연구의 목적은 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육에 대한 인식 및 요구를 파악하고 이를 통하여, 이들을 위한 실질적인 지원체계를 마련하고자 함에 있다. 본 연구를 수행하기 위해 2012년 6월부터 2012년 10월까지 어린이집, 직장, 직장 엄마 카페 등을 통하여 0세 ~ 만 2세 영아를 자녀로 두고 있는 맞벌이 부부 200쌍을 연구대상으로 선정하여 설문지를 배포하였으며, 이메일, 서면, 우편으로 설문지를 회수하였다. 173쌍의 설문지가 최종 연구대상으로 선정되었으며, 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하여 빈도분석 하였다. 본 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육 현황은 어떠한가? 둘째, 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육 방법에 대한 요구는 어떠한가? 셋째, 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육 내용에 대한 요구는 어떠한가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모교육 실시 현황은 아버지 어머니 모두 양육을 하며 어려움을 느낄 때 인터넷로 가장 많이 참고하는 것으로 나타났으며, 부모교육을 참여하는데 시간이 없음이 가장 어려운 점으로 나타났다. 부모교육 참여 여부를 살펴본 결과 부모교육이 받지 않은 부모가 부모교육을 받은 부모보다 높게 나타났다. 부모교육을 받은 부모는 대부분 1회에서 그치고 있으며, 전문강사에 의한 강의에 가장 많이 참여한 것으로 나타났다. 실시된 부모교육의 내용은 영아발달에 관한지식과 정보에 관한내용이 가장 많았다. 실시된 부모교육은 양육에 도움이 된 것으로 나타났다. 둘째, 부모교육 교육방법에 대한 요구정도를 살펴보면 맞벌이 부부와 자녀의 출생순위와 연령에 따른 특화된 부모교육은 필요한 것으로 나타났다. 부모교육에 참여한다는 의견이 많았으며, 오프라인 부모교육에 대한 요구가 높았으나, 온라인에 대한 요구도는 아버지가 어머니보다 더 높았다. 부모교육 장소는 자녀가 다니는 유아교육기관을 선호하는 것으로 나타났다. 어머니-아버지 모두 부모교육 실시자로 부모교육 전문가를 선호하였으며, 강의 및 강연 형태의 부모교육을 가장 선호하였다. 부모교육에 적합한 요일은 토요일을 가장 높게 요구하고 있었으며 실시 횟수로 1달에 1번, 1~2시간 미만을 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 부모교육 교육내용에 대한 요구정도를 살펴보면 직장과 육아병행을 위한 저보에 대한 요구는 자녀와 효과적인 대화 및 상호작용로 가장 높게 나타났으며, 영아의 건강에 관하여 영아의 질병 및 아플 때 간호 방법을 가장 알고 싶어하는 것으로 나타났다. 영아의 바람직한 생활지도에 대한요구는 올바른 식생활 습관이 가장 높았으며, 영아 발달에 관한 지식과 정보에 대한 요구는 성격과 사회성발달에 대한 요구가 높았다. 영아와 효과적인 의사소통방법에 대한 요구는 칭찬과 꾸중하기를 적당하게 하는 방법과 아이와 대화하는 방법이 높게 나타났다. 부모로서의 자질 향상에 대한 요구로는 자녀와 대화를 잘하는 방법을 가장 필요한 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육에 대한 인식 및 요구를 파악하고 이를 통하여, 이들을 위한 실질적인 지원체계를 마련하고자 함에 있다. 본 연구를 수행하기 위해 2012년 6월부터 2012년 10월까지 어린이집, 직장, 직장 엄마 카페 등을 통하여 0세 ~ 만 2세 영아를 자녀로 두고 있는 맞벌이 부부 200쌍을 연구대상으로 선정하여 설문지를 배포하였으며, 이메일, 서면, 우편으로 설문지를 회수하였다. 173쌍의 설문지가 최종 연구대상으로 선정되었으며, 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하여 빈도분석 하였다. 본 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육 현황은 어떠한가? 둘째, 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육 방법에 대한 요구는 어떠한가? 셋째, 영아기 첫 자녀를 둔 맞벌이 부부의 부모교육 내용에 대한 요구는 어떠한가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모교육 실시 현황은 아버지 어머니 모두 양육을 하며 어려움을 느낄 때 인터넷로 가장 많이 참고하는 것으로 나타났으며, 부모교육을 참여하는데 시간이 없음이 가장 어려운 점으로 나타났다. 부모교육 참여 여부를 살펴본 결과 부모교육이 받지 않은 부모가 부모교육을 받은 부모보다 높게 나타났다. 부모교육을 받은 부모는 대부분 1회에서 그치고 있으며, 전문강사에 의한 강의에 가장 많이 참여한 것으로 나타났다. 실시된 부모교육의 내용은 영아발달에 관한지식과 정보에 관한내용이 가장 많았다. 실시된 부모교육은 양육에 도움이 된 것으로 나타났다. 둘째, 부모교육 교육방법에 대한 요구정도를 살펴보면 맞벌이 부부와 자녀의 출생순위와 연령에 따른 특화된 부모교육은 필요한 것으로 나타났다. 부모교육에 참여한다는 의견이 많았으며, 오프라인 부모교육에 대한 요구가 높았으나, 온라인에 대한 요구도는 아버지가 어머니보다 더 높았다. 부모교육 장소는 자녀가 다니는 유아교육기관을 선호하는 것으로 나타났다. 어머니-아버지 모두 부모교육 실시자로 부모교육 전문가를 선호하였으며, 강의 및 강연 형태의 부모교육을 가장 선호하였다. 부모교육에 적합한 요일은 토요일을 가장 높게 요구하고 있었으며 실시 횟수로 1달에 1번, 1~2시간 미만을 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 부모교육 교육내용에 대한 요구정도를 살펴보면 직장과 육아병행을 위한 저보에 대한 요구는 자녀와 효과적인 대화 및 상호작용로 가장 높게 나타났으며, 영아의 건강에 관하여 영아의 질병 및 아플 때 간호 방법을 가장 알고 싶어하는 것으로 나타났다. 영아의 바람직한 생활지도에 대한요구는 올바른 식생활 습관이 가장 높았으며, 영아 발달에 관한 지식과 정보에 대한 요구는 성격과 사회성발달에 대한 요구가 높았다. 영아와 효과적인 의사소통방법에 대한 요구는 칭찬과 꾸중하기를 적당하게 하는 방법과 아이와 대화하는 방법이 높게 나타났다. 부모로서의 자질 향상에 대한 요구로는 자녀와 대화를 잘하는 방법을 가장 필요한 것으로 나타났다.
This study aimed at finding out the perceptions of double-Income parents who have the first child in infancy on their parent education status and needs. To perform this study, 200 pairs of working couples who have 0~2 year old infants were selected. From June 2012 to October 2012, questionnaires wer...
This study aimed at finding out the perceptions of double-Income parents who have the first child in infancy on their parent education status and needs. To perform this study, 200 pairs of working couples who have 0~2 year old infants were selected. From June 2012 to October 2012, questionnaires were distributed through the nursery, workplace, working mom's cafes. The questionnaires were collected by mail, in writing, or e-mail. 173 pairs of the questionnaire were selected for the final study and the collected data were analyzed by frequency using SPSSWIN 18.0 program. The problem of this study are as follows: First, What the current parent educational status for the double-income parents having the first child in infancy? Second, What type of teaching methods of parent education is required for the double-income parents having the first child in infancy ? Third, What type of teaching contents of parent education is required for the double-income parents having the first child in infancy ? The major results of this study were as follows: First, as for the current status of parent education, both fathers and mothers preferred to search for information on the Internet for their difficulties in parenting. Also the most difficult thing was that they had no time when they wanted to participate in the parent education. A result of examining whether to participate in parent education was shown that the number of parents who did not participate in parent education were higher than the number of parents who did participate. Most of the parents received parent education at once, and instructor-led lectures were the most involved. The most common content of parent education was on the knowledge of infant development and information. The parents perceived that the parent education was helpful for their parenting. Second, this study showed that the analysis results of needs for parent education about teaching methods are as follows: Parents wanted a customized parent education according to the child's birth order and age. There was a higher demand on participating in the parent education, and parents required for off-line education. The fathers' demand for online education were more than mothers'. In terms of the preferred place of the education, both fathers and mothers wanted early childhood education institutes. With respect to the persons in charge of parent education, they preferred professional persons of parent education. With respect to the teaching methods of parent education, they preferred the lecture and presentation. The most preferred day for parent education was Saturday, and demanded less than 1-2 hours once a month. Third, this study found that the effective communication and interaction with children was the highest requirement of information for childcare and housework. Regarding the child's health care, parents wanted to know how to take care of their infants when the infants were sick or ill in searching for the requirement of parents education. The highest requirement of proper life-guidance for infant was about correcting an eating habit, and the highest requirement of knowledge and information for infant development was about the personality and social development. The highest requirement of the effective communication with infant was to praise and scold in balance and to talk with the children. The most needed requirement of improved parenting skills was to have a good conversation with their children.
This study aimed at finding out the perceptions of double-Income parents who have the first child in infancy on their parent education status and needs. To perform this study, 200 pairs of working couples who have 0~2 year old infants were selected. From June 2012 to October 2012, questionnaires were distributed through the nursery, workplace, working mom's cafes. The questionnaires were collected by mail, in writing, or e-mail. 173 pairs of the questionnaire were selected for the final study and the collected data were analyzed by frequency using SPSSWIN 18.0 program. The problem of this study are as follows: First, What the current parent educational status for the double-income parents having the first child in infancy? Second, What type of teaching methods of parent education is required for the double-income parents having the first child in infancy ? Third, What type of teaching contents of parent education is required for the double-income parents having the first child in infancy ? The major results of this study were as follows: First, as for the current status of parent education, both fathers and mothers preferred to search for information on the Internet for their difficulties in parenting. Also the most difficult thing was that they had no time when they wanted to participate in the parent education. A result of examining whether to participate in parent education was shown that the number of parents who did not participate in parent education were higher than the number of parents who did participate. Most of the parents received parent education at once, and instructor-led lectures were the most involved. The most common content of parent education was on the knowledge of infant development and information. The parents perceived that the parent education was helpful for their parenting. Second, this study showed that the analysis results of needs for parent education about teaching methods are as follows: Parents wanted a customized parent education according to the child's birth order and age. There was a higher demand on participating in the parent education, and parents required for off-line education. The fathers' demand for online education were more than mothers'. In terms of the preferred place of the education, both fathers and mothers wanted early childhood education institutes. With respect to the persons in charge of parent education, they preferred professional persons of parent education. With respect to the teaching methods of parent education, they preferred the lecture and presentation. The most preferred day for parent education was Saturday, and demanded less than 1-2 hours once a month. Third, this study found that the effective communication and interaction with children was the highest requirement of information for childcare and housework. Regarding the child's health care, parents wanted to know how to take care of their infants when the infants were sick or ill in searching for the requirement of parents education. The highest requirement of proper life-guidance for infant was about correcting an eating habit, and the highest requirement of knowledge and information for infant development was about the personality and social development. The highest requirement of the effective communication with infant was to praise and scold in balance and to talk with the children. The most needed requirement of improved parenting skills was to have a good conversation with their children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.