본 연구의 목적은 유치원교사의 직무 실태 및 직무 만족도에 대해 살펴보고, 그 결과를 유아 교사의 직무만족의 질을 높이기 위한 직무환경의 개선 등을 위한 기초 자료로 사용하고자 함이다. 본 연구의 대상은 서울·경기, 대구광역시, 대전광역시에 소재한 유치원 중 국·공립 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 135명, 사립 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 145명, 총 280명으로 구성되었다. 본 연구를 위해 2012년 8월 1일부터 12월 28일까지 약 5개월 동안 전국의 유치원을 대상으로 설문지를 배부 및 회수하였으며, 회수된 설문지는 총 300부로 약 96%의 회수율을 나타냈다. 본 연구의 도구로는 본 연구자가 개발한 설문지로, 직무환경 및 직무 만족도에 관한 선행연구(송유진, 1993; 이기향, 2001; 박은정 2003)를 분석하고, 이를 토대로 기본 범주를 추출한 후 유아교육 관련 전문가들과 협의의 과정을 거쳐 구성 및 개발하였다. 설문지 내용은 교사의 일반적인 배경 5문항, 직무 실태에 관한 14문항, 직무 만족도와 관련한 30문항을 포함한 총 49문항이다. 수집된 설문자료는 ...
본 연구의 목적은 유치원교사의 직무 실태 및 직무 만족도에 대해 살펴보고, 그 결과를 유아 교사의 직무만족의 질을 높이기 위한 직무환경의 개선 등을 위한 기초 자료로 사용하고자 함이다. 본 연구의 대상은 서울·경기, 대구광역시, 대전광역시에 소재한 유치원 중 국·공립 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 135명, 사립 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 145명, 총 280명으로 구성되었다. 본 연구를 위해 2012년 8월 1일부터 12월 28일까지 약 5개월 동안 전국의 유치원을 대상으로 설문지를 배부 및 회수하였으며, 회수된 설문지는 총 300부로 약 96%의 회수율을 나타냈다. 본 연구의 도구로는 본 연구자가 개발한 설문지로, 직무환경 및 직무 만족도에 관한 선행연구(송유진, 1993; 이기향, 2001; 박은정 2003)를 분석하고, 이를 토대로 기본 범주를 추출한 후 유아교육 관련 전문가들과 협의의 과정을 거쳐 구성 및 개발하였다. 설문지 내용은 교사의 일반적인 배경 5문항, 직무 실태에 관한 14문항, 직무 만족도와 관련한 30문항을 포함한 총 49문항이다. 수집된 설문자료는 SPSS 통계프로그램, χ2–검증(Chi-square test), t-검증, ANOVA와 추후분석으로 Scheffe를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 연구결과를 연구문제에 따라 요약·제시하면 다음과 같다. 연구문제 1. 유치원교사의 직무 실태는 교사 배경 변인에 따라 어떠한 차이가 있는가? 유치원교사들은 ‘담당 학급의 유아 대 교사 비율’에 대해 전체적으로 적절하지 않는 것으로 인식하고 있으며, 이러한 본 연구결과는 교사가 근무하는 시설유형에 따라서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타난 반면, 교사의 연령, 학력, 경력에 따라서는 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 유치원교사의 ‘근무시간’은 사립 유치원 교사 일수록, 연령이 낮을수록, 경력이 낮을수록, 학력이 낮을수록 10시간 이상 근무하는 비율이 높은 것으로 나타났으며, 전체 연구대상의 50% 정도가 하루에 10시간 이상 근무하는 것으로 밝혀졌다. ‘추가 근무’의 실시여부에 관해서는 전체 유치원교사의 80% 이상이 실시하는 것으로 나타났으며, 교사의 연령에 따라서만 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. ‘추가 근무시간’은 1시간 이상~2시간 미만이 전체 유치원교사에게서 가장 많은 것으로 나타났으며, 시설유형과 교사의 연령, 학력에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 유치원교사의 ‘근무환경의 원활함’은 보통 정도로 나타났으며, 이러한 결과는 교사의 연령에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. ‘출·퇴근 시 교통의 편리성’은 보통 정도인 것으로 밝혀졌으며, 유치원교사가 근무하는 시설유형과 연령에 따라 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 유치원 ‘출·퇴근에 이용하는 교통수단’은 전체적으로 대중교통 이용이 가장 많이 나타났으나, 교사의 연령, 학력 그리고 경력에 따라서는 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. ‘유치원 출·퇴근에 소요되는 시간’에 관하여 살펴 본 결과, 전체적으로 30분 이내가 가장 많은 것으로 나타났다. 연구문제 2. 유치원교사의 직무 만족도는 교사 배경 변인에 따라 어떠한 차이가 있는가? 유치원교사의 직무 만족도는 전체적으로 보통 정도로 나타났으며, 동료교사에 대한 만족도가 가장 높았고, 보수에 대한 만족도가 가장 낮은 것으로 밝혀졌다. 직무 만족도의 ‘전문성’, ‘보수’, ‘승진’ 영역에서는 국·공립 유치원 교사가 사립 유치원 교사에 비해 직무 만족도가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 유치원교사의 연령에 따라 ‘전문성’ 영역은 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나, ‘동료교사’, ‘원장’, ‘보수’, ‘승진’ 영역에서는 유의미한 차이는 없는 것으로 밝혀졌다. 직무 만족도의 ‘전문성’, ‘원장’, ‘보수’, ‘자긍심’, 그리고 ‘직무 만족도 전체’ 영역은 유치원교사의 학력에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 유치원교사의 직무 만족도중 ‘전문성’과 ‘보수’, 영역에서는 교사의 경력에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나, ‘동료교사’, ‘원장’, ‘승진’, ‘자긍심’ 그리고 ‘직무 만족도 전체’ 영역에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 현 유치원교사의 직무 실태를 파악하고 직무 만족도를 분석해 봄으로써 유치원교사의 직무 수행 능력을 높이고, 나아가 유아교육의 질을 향상시키기 위한 방향성에 관한 논의를 제공하는 데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 유치원교사의 직무 실태 및 직무 만족도에 대해 살펴보고, 그 결과를 유아 교사의 직무만족의 질을 높이기 위한 직무환경의 개선 등을 위한 기초 자료로 사용하고자 함이다. 본 연구의 대상은 서울·경기, 대구광역시, 대전광역시에 소재한 유치원 중 국·공립 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 135명, 사립 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 145명, 총 280명으로 구성되었다. 본 연구를 위해 2012년 8월 1일부터 12월 28일까지 약 5개월 동안 전국의 유치원을 대상으로 설문지를 배부 및 회수하였으며, 회수된 설문지는 총 300부로 약 96%의 회수율을 나타냈다. 본 연구의 도구로는 본 연구자가 개발한 설문지로, 직무환경 및 직무 만족도에 관한 선행연구(송유진, 1993; 이기향, 2001; 박은정 2003)를 분석하고, 이를 토대로 기본 범주를 추출한 후 유아교육 관련 전문가들과 협의의 과정을 거쳐 구성 및 개발하였다. 설문지 내용은 교사의 일반적인 배경 5문항, 직무 실태에 관한 14문항, 직무 만족도와 관련한 30문항을 포함한 총 49문항이다. 수집된 설문자료는 SPSS 통계프로그램, χ2–검증(Chi-square test), t-검증, ANOVA와 추후분석으로 Scheffe를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 연구결과를 연구문제에 따라 요약·제시하면 다음과 같다. 연구문제 1. 유치원교사의 직무 실태는 교사 배경 변인에 따라 어떠한 차이가 있는가? 유치원교사들은 ‘담당 학급의 유아 대 교사 비율’에 대해 전체적으로 적절하지 않는 것으로 인식하고 있으며, 이러한 본 연구결과는 교사가 근무하는 시설유형에 따라서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타난 반면, 교사의 연령, 학력, 경력에 따라서는 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 유치원교사의 ‘근무시간’은 사립 유치원 교사 일수록, 연령이 낮을수록, 경력이 낮을수록, 학력이 낮을수록 10시간 이상 근무하는 비율이 높은 것으로 나타났으며, 전체 연구대상의 50% 정도가 하루에 10시간 이상 근무하는 것으로 밝혀졌다. ‘추가 근무’의 실시여부에 관해서는 전체 유치원교사의 80% 이상이 실시하는 것으로 나타났으며, 교사의 연령에 따라서만 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. ‘추가 근무시간’은 1시간 이상~2시간 미만이 전체 유치원교사에게서 가장 많은 것으로 나타났으며, 시설유형과 교사의 연령, 학력에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 유치원교사의 ‘근무환경의 원활함’은 보통 정도로 나타났으며, 이러한 결과는 교사의 연령에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. ‘출·퇴근 시 교통의 편리성’은 보통 정도인 것으로 밝혀졌으며, 유치원교사가 근무하는 시설유형과 연령에 따라 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 유치원 ‘출·퇴근에 이용하는 교통수단’은 전체적으로 대중교통 이용이 가장 많이 나타났으나, 교사의 연령, 학력 그리고 경력에 따라서는 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. ‘유치원 출·퇴근에 소요되는 시간’에 관하여 살펴 본 결과, 전체적으로 30분 이내가 가장 많은 것으로 나타났다. 연구문제 2. 유치원교사의 직무 만족도는 교사 배경 변인에 따라 어떠한 차이가 있는가? 유치원교사의 직무 만족도는 전체적으로 보통 정도로 나타났으며, 동료교사에 대한 만족도가 가장 높았고, 보수에 대한 만족도가 가장 낮은 것으로 밝혀졌다. 직무 만족도의 ‘전문성’, ‘보수’, ‘승진’ 영역에서는 국·공립 유치원 교사가 사립 유치원 교사에 비해 직무 만족도가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 유치원교사의 연령에 따라 ‘전문성’ 영역은 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나, ‘동료교사’, ‘원장’, ‘보수’, ‘승진’ 영역에서는 유의미한 차이는 없는 것으로 밝혀졌다. 직무 만족도의 ‘전문성’, ‘원장’, ‘보수’, ‘자긍심’, 그리고 ‘직무 만족도 전체’ 영역은 유치원교사의 학력에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 유치원교사의 직무 만족도중 ‘전문성’과 ‘보수’, 영역에서는 교사의 경력에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으나, ‘동료교사’, ‘원장’, ‘승진’, ‘자긍심’ 그리고 ‘직무 만족도 전체’ 영역에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 현 유치원교사의 직무 실태를 파악하고 직무 만족도를 분석해 봄으로써 유치원교사의 직무 수행 능력을 높이고, 나아가 유아교육의 질을 향상시키기 위한 방향성에 관한 논의를 제공하는 데 의의가 있다.
The purpose of this research was to explore the actual work conditions and satisfaction of preschool teachers and to provide the basic information to improve working environments that help the teachers to make higher job satisfaction. The research questions for this research are as follows: ...
The purpose of this research was to explore the actual work conditions and satisfaction of preschool teachers and to provide the basic information to improve working environments that help the teachers to make higher job satisfaction. The research questions for this research are as follows: Research Question 1. How does actual work conditions differ with respect to demographic variables of preschool teachers? Research Question 2. How does job satisfaction differ with respect to demographic variables of preschool teachers? The subjects for this research consisted of 280 preschool teachers: 135 from public preschools and 145 from private preschools. The preschool teachers have worked at both public and private preschools over 5 months from August 1st of 2012 until December 28th 2012 when they participated in the research. These preschools were located in Seoul, Gyeonggi, Daegu, and Daejeon regions respectively. Survey were distributed to and collected from the preschool teachers. The response rate was 96 % (per cent). The survey questions were developed by reviewing the literature related to working environments and jab satisfaction and consulting with experts of preschool education. The survey consisted of 49 questions: 5 questions for general background information of the teachers, 14 questions for actual work conditions (environment), and 30 questions for job satisfaction. The collected data were analyzed by using Chi-square test, t-test, ANOVA, and further analysis was conducted via the Scheffé's method. SPSS 14.0 program were used. The summary of the results of this research in accordance with the research questions are as follows. First, the preschool teachers did not perceive that the teacher to child ratio was appropriate. While this results did not show a significant difference among types of facilities, the result showed a significant difference among age, educational background, and work experience of teachers. As with work hours, the younger, less experienced, less educated teachers were more likely to work over 10 hour shifts, and over 50% (per cent) of the research subjects worked over 10 hours. As with overtime, over 80% (per cent) of the teachers worked after hours, and this result showed a significant difference in accordance with age of teachers only. Most teachers worked more than 1 after hour and less than 2 after hours ; this result showed a significant difference in accordance to the types of the facilities and age and educational background of the teachers. The overall workplace harmony was rated as a "moderate" level, and this result showed a significant difference in accordance to age of the teachers. The "convenience of commute" was rated as a "moderate" level, and this result showed a significance difference in accordance to types of facilities and age of the teachers. As for "transportation used for commuting", public transportation was most frequent, but a difference existed in accordance with age, educational background, and work experience of the teachers. Most teachers spent 30 minutes or less for "time consumed for commuting". Second, the overall job satisfaction of preschool teachers was rated as a "moderate" level; satisfaction was the highest with coworkers, and the lowest from wage. As with job satisfaction, the teachers from public preschools showed significantly higher job satisfaction than those who from private preschools on the criteria of "professionalism", "wage", and "promotion". There was a significant difference according to age of the teachers on a criterion of "pro- fessionalism", but none of the criteria including "coworkers", "director", "wage", and "promotion". As for "professionalism", "director", "wage", "self-esteem", and "overall job satisfaction", there was a significant difference in accordance to educational background of the teachers. The criteria such as "professionalism" and "wage" showed a significant difference in accordance to work experience of the teachers, but no a significant difference was shown in the criteria of “coworkers", "director", "promotion", "self-esteem", and "overall job satisfaction" This study may contribute to enhancing the preschool teachers' abilities of work capacity by understanding their current actual work conditions and job satisfaction. Furthermore, the research provides discussion about a direction to improve the quality of early childhood education.
The purpose of this research was to explore the actual work conditions and satisfaction of preschool teachers and to provide the basic information to improve working environments that help the teachers to make higher job satisfaction. The research questions for this research are as follows: Research Question 1. How does actual work conditions differ with respect to demographic variables of preschool teachers? Research Question 2. How does job satisfaction differ with respect to demographic variables of preschool teachers? The subjects for this research consisted of 280 preschool teachers: 135 from public preschools and 145 from private preschools. The preschool teachers have worked at both public and private preschools over 5 months from August 1st of 2012 until December 28th 2012 when they participated in the research. These preschools were located in Seoul, Gyeonggi, Daegu, and Daejeon regions respectively. Survey were distributed to and collected from the preschool teachers. The response rate was 96 % (per cent). The survey questions were developed by reviewing the literature related to working environments and jab satisfaction and consulting with experts of preschool education. The survey consisted of 49 questions: 5 questions for general background information of the teachers, 14 questions for actual work conditions (environment), and 30 questions for job satisfaction. The collected data were analyzed by using Chi-square test, t-test, ANOVA, and further analysis was conducted via the Scheffé's method. SPSS 14.0 program were used. The summary of the results of this research in accordance with the research questions are as follows. First, the preschool teachers did not perceive that the teacher to child ratio was appropriate. While this results did not show a significant difference among types of facilities, the result showed a significant difference among age, educational background, and work experience of teachers. As with work hours, the younger, less experienced, less educated teachers were more likely to work over 10 hour shifts, and over 50% (per cent) of the research subjects worked over 10 hours. As with overtime, over 80% (per cent) of the teachers worked after hours, and this result showed a significant difference in accordance with age of teachers only. Most teachers worked more than 1 after hour and less than 2 after hours ; this result showed a significant difference in accordance to the types of the facilities and age and educational background of the teachers. The overall workplace harmony was rated as a "moderate" level, and this result showed a significant difference in accordance to age of the teachers. The "convenience of commute" was rated as a "moderate" level, and this result showed a significance difference in accordance to types of facilities and age of the teachers. As for "transportation used for commuting", public transportation was most frequent, but a difference existed in accordance with age, educational background, and work experience of the teachers. Most teachers spent 30 minutes or less for "time consumed for commuting". Second, the overall job satisfaction of preschool teachers was rated as a "moderate" level; satisfaction was the highest with coworkers, and the lowest from wage. As with job satisfaction, the teachers from public preschools showed significantly higher job satisfaction than those who from private preschools on the criteria of "professionalism", "wage", and "promotion". There was a significant difference according to age of the teachers on a criterion of "pro- fessionalism", but none of the criteria including "coworkers", "director", "wage", and "promotion". As for "professionalism", "director", "wage", "self-esteem", and "overall job satisfaction", there was a significant difference in accordance to educational background of the teachers. The criteria such as "professionalism" and "wage" showed a significant difference in accordance to work experience of the teachers, but no a significant difference was shown in the criteria of “coworkers", "director", "promotion", "self-esteem", and "overall job satisfaction" This study may contribute to enhancing the preschool teachers' abilities of work capacity by understanding their current actual work conditions and job satisfaction. Furthermore, the research provides discussion about a direction to improve the quality of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.