건설공사의 일괄발주에 의한 다단계 하도급으로 실제공사비가 감소하여 부실시공, 불법․불공정 하도급행위 등의 요인이 되어 왔다. 이를 해소하기 위하여 주계약자 공동도급제도를 도입하여 전면시행 한지 3년이 경과 되었으나 동 제도가 정착이 되지 못하고 있는 실정이며 발주 또한 부진한 상태이다. 이에 발주 부진의 원인을 파악하고 개선책을 강구하기 위하여 개선 방안에 관한 연구가 필요하다. 본 연구의 목적은 주계약자 공동도급제도로 발주된 공사에 대하여 사례분석을 통하여 문제점을 도출하고, 도출된 문제점에 대한 원인분석을 통하여 개선방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 선행연구와 이론적 고찰을 하고 사례분석을 위하여 국가계약법과 지방계약법에서 발주된 공사를 각각 7건을 선정하여 발주절차에 따라 입찰공고문 및 계약관련 서류를 분석하였다. 이러한 ...
건설공사의 일괄발주에 의한 다단계 하도급으로 실제공사비가 감소하여 부실시공, 불법․불공정 하도급행위 등의 요인이 되어 왔다. 이를 해소하기 위하여 주계약자 공동도급제도를 도입하여 전면시행 한지 3년이 경과 되었으나 동 제도가 정착이 되지 못하고 있는 실정이며 발주 또한 부진한 상태이다. 이에 발주 부진의 원인을 파악하고 개선책을 강구하기 위하여 개선 방안에 관한 연구가 필요하다. 본 연구의 목적은 주계약자 공동도급제도로 발주된 공사에 대하여 사례분석을 통하여 문제점을 도출하고, 도출된 문제점에 대한 원인분석을 통하여 개선방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 선행연구와 이론적 고찰을 하고 사례분석을 위하여 국가계약법과 지방계약법에서 발주된 공사를 각각 7건을 선정하여 발주절차에 따라 입찰공고문 및 계약관련 서류를 분석하였다. 이러한 사례연구 결과를 토대로 문제점과 개선 방안을 아래와 같이 제시하였다. 도출된 문제점으로는 발주․입찰단계로서 발주대상공사 금액제한이 새로운 규제로 작용하고 있고, 공동수급체 구성원의 분담비율을 유지하는 장치가 미비하고, 주계약자와 부계약자의 실적평가기준이 상이, 산출내역서상 공종구분 불명확, 구성원 수를 최소운영하고 있었다. 계약단계로서는 주계약자 공동도급 표준계약서 양식 미비, 표준협정서 분담비율 명시 미 시행, 하자담보책임기간 법정기일보다 장기화, 선금지급 관련제도가 미비하였고, 시공단계로는 설계 변경시 시공비율이 이전되고, 부당한 지체상금 부과, 발주자 및 구성원의 제도인식이 부족한 것으로 도출되었다. 이러한 문제점에 대한 개선방안으로 법적ㆍ제도적으로 국가공사는 2억원 이상 발주확대, 공동수급체 구성원의 시공분담비율 기준마련, 구성원의 실적평가를 5년간 합산하여 완화하고, 선급지급방식을 주계약자와 부계약자에게 각각 지급할 것과, 표준계약서와 협정서에 분담비율명시 기준 마련을, 지방공사는 100억원 미만 발주 상한 범위폐지, 국가와 지방 공통으로 구성원수(부계약자) 확대가 필요함을 제시하였다. 또한 제도운영상 개선방안으로는 공사내용에 따라 산출내역서 구분필요, 불필요한 설계변경 방지를 위한 명확한 물량내역서 구분 확립, 원인제공자 별로 구분하여 지체상금 부과, 하자담보책임기간 명확화, 제도에 대한 발주처 및 참여자 등에 대한 활성화 방안을 제시하였다. 이와 같은 연구 과정을 통해 얻은 결론으로 국가계약법상 주계약자 공동도급적용대상 금액이 2억원 이상으로 확대 된다면 중․소 전문건설업체의 공사참여가 늘어나 주계약자 공동도급제도의 도입취지대로 정착될 수 있을 것으로 기대한다.
건설공사의 일괄발주에 의한 다단계 하도급으로 실제공사비가 감소하여 부실시공, 불법․불공정 하도급행위 등의 요인이 되어 왔다. 이를 해소하기 위하여 주계약자 공동도급제도를 도입하여 전면시행 한지 3년이 경과 되었으나 동 제도가 정착이 되지 못하고 있는 실정이며 발주 또한 부진한 상태이다. 이에 발주 부진의 원인을 파악하고 개선책을 강구하기 위하여 개선 방안에 관한 연구가 필요하다. 본 연구의 목적은 주계약자 공동도급제도로 발주된 공사에 대하여 사례분석을 통하여 문제점을 도출하고, 도출된 문제점에 대한 원인분석을 통하여 개선방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 선행연구와 이론적 고찰을 하고 사례분석을 위하여 국가계약법과 지방계약법에서 발주된 공사를 각각 7건을 선정하여 발주절차에 따라 입찰공고문 및 계약관련 서류를 분석하였다. 이러한 사례연구 결과를 토대로 문제점과 개선 방안을 아래와 같이 제시하였다. 도출된 문제점으로는 발주․입찰단계로서 발주대상공사 금액제한이 새로운 규제로 작용하고 있고, 공동수급체 구성원의 분담비율을 유지하는 장치가 미비하고, 주계약자와 부계약자의 실적평가기준이 상이, 산출내역서상 공종구분 불명확, 구성원 수를 최소운영하고 있었다. 계약단계로서는 주계약자 공동도급 표준계약서 양식 미비, 표준협정서 분담비율 명시 미 시행, 하자담보책임기간 법정기일보다 장기화, 선금지급 관련제도가 미비하였고, 시공단계로는 설계 변경시 시공비율이 이전되고, 부당한 지체상금 부과, 발주자 및 구성원의 제도인식이 부족한 것으로 도출되었다. 이러한 문제점에 대한 개선방안으로 법적ㆍ제도적으로 국가공사는 2억원 이상 발주확대, 공동수급체 구성원의 시공분담비율 기준마련, 구성원의 실적평가를 5년간 합산하여 완화하고, 선급지급방식을 주계약자와 부계약자에게 각각 지급할 것과, 표준계약서와 협정서에 분담비율명시 기준 마련을, 지방공사는 100억원 미만 발주 상한 범위폐지, 국가와 지방 공통으로 구성원수(부계약자) 확대가 필요함을 제시하였다. 또한 제도운영상 개선방안으로는 공사내용에 따라 산출내역서 구분필요, 불필요한 설계변경 방지를 위한 명확한 물량내역서 구분 확립, 원인제공자 별로 구분하여 지체상금 부과, 하자담보책임기간 명확화, 제도에 대한 발주처 및 참여자 등에 대한 활성화 방안을 제시하였다. 이와 같은 연구 과정을 통해 얻은 결론으로 국가계약법상 주계약자 공동도급적용대상 금액이 2억원 이상으로 확대 된다면 중․소 전문건설업체의 공사참여가 늘어나 주계약자 공동도급제도의 도입취지대로 정착될 수 있을 것으로 기대한다.
Due to the multistage of subcontracting caused by the lump sum orders of construction works, the actual cost of construction has decreased which became the main cause of shoddy construction, illegal and unfair subcontracting, etc. To avoid this problem, the joint venture with prime contractor has be...
Due to the multistage of subcontracting caused by the lump sum orders of construction works, the actual cost of construction has decreased which became the main cause of shoddy construction, illegal and unfair subcontracting, etc. To avoid this problem, the joint venture with prime contractor has been introduced and implemented for over three years. However, the reality is that the system has not been settled down and orders have been poorly made. Thus, improvements concerning this issue should necessarily be examined to find out the cause of sluggish orders and to consider measures for improvement. This study aims to draw problems from the case analysis on constructions order under the system of joint venture with prime contractor and propose improvement measures by first analyzing the cause of problems found. For this, I conducted precedence studies and theoretical consideration and selected seven cases of ordered constructions in the National Contract Law and the Regional Contract Law respectively and analyzed the public notice of bids and contract-related documents. Based on the result of this case study, I suggested the problem and measure for improvement shown as follows. Problems were found in the stage of ordering and bidding; the price limit of constructions for ordering is functioning as a new regulation; there is lack of device that maintains the share ratio of members of the bid consortium; there exists a difference in the valuation criteria of performance of the prime and sub contractors; the work types on the detailed document of production are not clear; only a minimum number of members were operating the work. The problems found in the contracting stage were the incomplete form of standard contract document for joint-venture contract of prime contractor, no enforcement of statement of share ratio on the standard agreement, the warranty responsibility period extended than its legal deadline, and lack of institution related to payment in advance. In the stage of construction, the problems were the shift of construction percentage when a change of plan occurs, imposing unfair compensation of deferment, and the lack of contractor's and members' awareness of the system. For such problems, I suggested some improvements as follows: legally and institutionally, increasing orders of the national constructions over 2 hundred million won, establishing the criteria for the bid consortium members' share ratio of construction, relaxing the evaluation of members' performance by adding up the past five years, the payment in advance to be made to both the prime and sub contractors, establishing the criteria of stating the share ratio on the standard contract document and agreement, abolishing the maximum range of orders under 10 billion won for regional constructions, and the expansion of members(sub constructors) on a national and regional basis. And improvements in the management of system include separating the detailed document on production according to the details of construction, establishing a clear detailed statement of quantities to avoid unnecessary change of plan, imposing compensation of deferment for each contributor, clarifying the warranty responsibility period, and construction corporations' and participants' activation for the system. From the result of this study, it is expected that if the amount applied to the joint-venture of prime contractor is extended to over 2 hundred million won, more and more small- and medium-sized construction firms will participate in constructions thus, the system of joint-venture of prime contractor will be settled as it was adopted for this purpose.
Due to the multistage of subcontracting caused by the lump sum orders of construction works, the actual cost of construction has decreased which became the main cause of shoddy construction, illegal and unfair subcontracting, etc. To avoid this problem, the joint venture with prime contractor has been introduced and implemented for over three years. However, the reality is that the system has not been settled down and orders have been poorly made. Thus, improvements concerning this issue should necessarily be examined to find out the cause of sluggish orders and to consider measures for improvement. This study aims to draw problems from the case analysis on constructions order under the system of joint venture with prime contractor and propose improvement measures by first analyzing the cause of problems found. For this, I conducted precedence studies and theoretical consideration and selected seven cases of ordered constructions in the National Contract Law and the Regional Contract Law respectively and analyzed the public notice of bids and contract-related documents. Based on the result of this case study, I suggested the problem and measure for improvement shown as follows. Problems were found in the stage of ordering and bidding; the price limit of constructions for ordering is functioning as a new regulation; there is lack of device that maintains the share ratio of members of the bid consortium; there exists a difference in the valuation criteria of performance of the prime and sub contractors; the work types on the detailed document of production are not clear; only a minimum number of members were operating the work. The problems found in the contracting stage were the incomplete form of standard contract document for joint-venture contract of prime contractor, no enforcement of statement of share ratio on the standard agreement, the warranty responsibility period extended than its legal deadline, and lack of institution related to payment in advance. In the stage of construction, the problems were the shift of construction percentage when a change of plan occurs, imposing unfair compensation of deferment, and the lack of contractor's and members' awareness of the system. For such problems, I suggested some improvements as follows: legally and institutionally, increasing orders of the national constructions over 2 hundred million won, establishing the criteria for the bid consortium members' share ratio of construction, relaxing the evaluation of members' performance by adding up the past five years, the payment in advance to be made to both the prime and sub contractors, establishing the criteria of stating the share ratio on the standard contract document and agreement, abolishing the maximum range of orders under 10 billion won for regional constructions, and the expansion of members(sub constructors) on a national and regional basis. And improvements in the management of system include separating the detailed document on production according to the details of construction, establishing a clear detailed statement of quantities to avoid unnecessary change of plan, imposing compensation of deferment for each contributor, clarifying the warranty responsibility period, and construction corporations' and participants' activation for the system. From the result of this study, it is expected that if the amount applied to the joint-venture of prime contractor is extended to over 2 hundred million won, more and more small- and medium-sized construction firms will participate in constructions thus, the system of joint-venture of prime contractor will be settled as it was adopted for this purpose.
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