[학위논문]시각적 지원을 활용한 자기관리 전략이 학습부진아동의 국어 과제 수행에 미치는 영향 The Effects of Self-Management Strategy Using Visual Supports on Korean Language Task Performances of Children with Learning Difficulties원문보기
본 연구의 목적은 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략이 학습동기가 부족한 학습부진아동의 국어 과제 수행에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있으며, 이를 알아보기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략은 학습부진아동의 국어 과제 수행에 영향을 미치는가? 둘째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 과학 과제 수행에도 일반화되는가? 셋째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 중재 종료 후에도 유지되는가? 연구의 대상은 인천광역시 B초등학교 6학년 아동 중 학습동기가 부족한 학습부진아동 3명을 대상으로 하였다. 3명의 아동은 교과 성적이 부진할 뿐만 아니라 특히 학습동기가 낮았다. 연구 방법은 대상자간 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 기초선 단계, 중재 단계, 일반화 단계, 유지 단계로 나누어 진행하였다. 중재는 국어시간에 이루어졌으며 매 차시 달성해야 할 학습목표와 관련된 문항을 과제 학습지로 제작하여 대상아동의 과제 수행율을 살펴보았다. 본 연구에서 사용한 자기관리 전략은 자기교수, 자기점검, 자기평가, 자기강화의 4가지 요소를 패키지 형태로 결합한 것이다. 자기관리 전략과 함께 학습동기가 특히 부족한 연구대상 아동을 위해 시각적 지원을 활용하였다. 시각적 지원은 총 3가지로 바른 자세로 과제 수행을 하고 있는 캡쳐 사진이 포함된 자기 ...
본 연구의 목적은 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략이 학습동기가 부족한 학습부진아동의 국어 과제 수행에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있으며, 이를 알아보기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략은 학습부진아동의 국어 과제 수행에 영향을 미치는가? 둘째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 과학 과제 수행에도 일반화되는가? 셋째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 중재 종료 후에도 유지되는가? 연구의 대상은 인천광역시 B초등학교 6학년 아동 중 학습동기가 부족한 학습부진아동 3명을 대상으로 하였다. 3명의 아동은 교과 성적이 부진할 뿐만 아니라 특히 학습동기가 낮았다. 연구 방법은 대상자간 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 기초선 단계, 중재 단계, 일반화 단계, 유지 단계로 나누어 진행하였다. 중재는 국어시간에 이루어졌으며 매 차시 달성해야 할 학습목표와 관련된 문항을 과제 학습지로 제작하여 대상아동의 과제 수행율을 살펴보았다. 본 연구에서 사용한 자기관리 전략은 자기교수, 자기점검, 자기평가, 자기강화의 4가지 요소를 패키지 형태로 결합한 것이다. 자기관리 전략과 함께 학습동기가 특히 부족한 연구대상 아동을 위해 시각적 지원을 활용하였다. 시각적 지원은 총 3가지로 바른 자세로 과제 수행을 하고 있는 캡쳐 사진이 포함된 자기 점검표, 과제 수행 여부를 그래프화하고 목표 도달 여부를 평가하여 스티커를 붙일 수 있도록 제작한 자기 평가 기록표, 자기 강화에 사용하도록 제작한 퍼즐판이다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략은 국어 과제 수행을 향상시켰다. 둘째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 과학 과제수행에도 일반화되었다. 셋째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 중재 종료 후에도 유지되었다. 따라서 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략은 학습동기가 부족한 학습부진 아동의 과제 수행의 향상을 위한 효과적인 지도 방안이 될 수 있다는 것을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략이 학습동기가 부족한 학습부진아동의 국어 과제 수행에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있으며, 이를 알아보기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략은 학습부진아동의 국어 과제 수행에 영향을 미치는가? 둘째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 과학 과제 수행에도 일반화되는가? 셋째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 중재 종료 후에도 유지되는가? 연구의 대상은 인천광역시 B초등학교 6학년 아동 중 학습동기가 부족한 학습부진아동 3명을 대상으로 하였다. 3명의 아동은 교과 성적이 부진할 뿐만 아니라 특히 학습동기가 낮았다. 연구 방법은 대상자간 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 기초선 단계, 중재 단계, 일반화 단계, 유지 단계로 나누어 진행하였다. 중재는 국어시간에 이루어졌으며 매 차시 달성해야 할 학습목표와 관련된 문항을 과제 학습지로 제작하여 대상아동의 과제 수행율을 살펴보았다. 본 연구에서 사용한 자기관리 전략은 자기교수, 자기점검, 자기평가, 자기강화의 4가지 요소를 패키지 형태로 결합한 것이다. 자기관리 전략과 함께 학습동기가 특히 부족한 연구대상 아동을 위해 시각적 지원을 활용하였다. 시각적 지원은 총 3가지로 바른 자세로 과제 수행을 하고 있는 캡쳐 사진이 포함된 자기 점검표, 과제 수행 여부를 그래프화하고 목표 도달 여부를 평가하여 스티커를 붙일 수 있도록 제작한 자기 평가 기록표, 자기 강화에 사용하도록 제작한 퍼즐판이다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략은 국어 과제 수행을 향상시켰다. 둘째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 과학 과제수행에도 일반화되었다. 셋째, 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략의 효과는 중재 종료 후에도 유지되었다. 따라서 시각적 지원을 활용한 자기관리 전략은 학습동기가 부족한 학습부진 아동의 과제 수행의 향상을 위한 효과적인 지도 방안이 될 수 있다는 것을 알 수 있다.
The purpose of this study is to verify the effects of self-management strategy using visual supports on Korean language task performances of children with learning difficulties, therefore, some questions are set as follows: First, do the self-management strategy using visual supports have effects on...
The purpose of this study is to verify the effects of self-management strategy using visual supports on Korean language task performances of children with learning difficulties, therefore, some questions are set as follows: First, do the self-management strategy using visual supports have effects on Korean language task performances of children with learning difficulties? Second, are the effects of self-management strategy using visual supports generalized to science task performances? Third, are the effects of self-management strategy using visual supports maintained after intervention? Among the children enrolled in 6th grade of B elementary school, three children with learning difficulties were studied. Not only their academic achievements, but also especially learning motives were lower. As a study method, the multiple probe design across participants was used, which was divided into baseline, intervention, generalization and maintenance steps. The intervention was carried out in Korean language class. The task performances of the children were observed by making a workbook from some questions regrading a learning objective to be achieved in each sessions. The self-management strategy is a package form of combination of four factors: self-teaching, self-checking, self-evaluating and self-reinforcing. For the participants with lack of strategy of self-management as well as especially learning motives, visual supports were used. The visual supports consisted of three materials: checklist including captured photos showing the children with right attitudes who carried out the task performances; self-evaluation card on which participants can paste stickers by drawing a graph of whether the task performances were carried out and assessing whether the objectives were achieved; puzzle board to be used in self-reinforcing. Thus, the results are as follows: First, the self-management strategy using visual supports enhances Korean language task performances. Second, the effects of self-management strategy using visual supports are generalized to science task performances. Third, the effects of the self-management strategy using visual supports are maintained after intervention. Thus, it can be found that the self-management strategy using visual supports may be an efficient instruction to enhance the task performances of children with learning difficulties, who have lower learning motives.
The purpose of this study is to verify the effects of self-management strategy using visual supports on Korean language task performances of children with learning difficulties, therefore, some questions are set as follows: First, do the self-management strategy using visual supports have effects on Korean language task performances of children with learning difficulties? Second, are the effects of self-management strategy using visual supports generalized to science task performances? Third, are the effects of self-management strategy using visual supports maintained after intervention? Among the children enrolled in 6th grade of B elementary school, three children with learning difficulties were studied. Not only their academic achievements, but also especially learning motives were lower. As a study method, the multiple probe design across participants was used, which was divided into baseline, intervention, generalization and maintenance steps. The intervention was carried out in Korean language class. The task performances of the children were observed by making a workbook from some questions regrading a learning objective to be achieved in each sessions. The self-management strategy is a package form of combination of four factors: self-teaching, self-checking, self-evaluating and self-reinforcing. For the participants with lack of strategy of self-management as well as especially learning motives, visual supports were used. The visual supports consisted of three materials: checklist including captured photos showing the children with right attitudes who carried out the task performances; self-evaluation card on which participants can paste stickers by drawing a graph of whether the task performances were carried out and assessing whether the objectives were achieved; puzzle board to be used in self-reinforcing. Thus, the results are as follows: First, the self-management strategy using visual supports enhances Korean language task performances. Second, the effects of self-management strategy using visual supports are generalized to science task performances. Third, the effects of the self-management strategy using visual supports are maintained after intervention. Thus, it can be found that the self-management strategy using visual supports may be an efficient instruction to enhance the task performances of children with learning difficulties, who have lower learning motives.
Keyword
#자기관리 전략 시각적 지원 학습부진 과제 수행 self-management strategy visual supports learning difficulties and task performances
학위논문 정보
저자
김송희
학위수여기관
경인교육대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
초등특수교육
지도교수
김수연
발행연도
2013
총페이지
70
키워드
자기관리 전략 시각적 지원 학습부진 과제 수행 self-management strategy visual supports learning difficulties and task performances
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.