필자는 6세 아동 즉, 전도식기 아동을 대상으로 유치원에서 현재 수행되고 있는 미술교육프로그램이 올바르게 수행되고 있는가를 검토하기 위하여 아동들의 그림을 분석하여 아동들이 양육환경과 관련된 보편적이고 유의미한 문제점을 발견하여 해결방안을 모색하였다. 또한, 한창 성장기에 있는 유아의 발달은 개인차가 커서 각 개인의 발달특성과 속도가 다르게 나타나기 때문에 각 아동의 발달단계에 대한 이해와 더불어 체계적으로 수행되고 있는지에 대해서도 연구하였다. 첫째, 아동들을 양육환경별로 분류한 후 각 아동에 대한 이해의 토대 위에 아동들의 그림을 신체·인지·정서의 측면에서 분석하였고, 둘째, 미술교육프로그램의 지도목표와 지도계획안이 아동의 발달단계와 맞게 구성되어 있는가를 검토하였다. 연구결과, 신체·인지·정서 발달이 상위층에 속하는 유아의 공통점은 창의성, 미적 정서, 조형 기능이 매우 뛰어났고, 중위층에 속하는 유아의 공통점은 두 부류로 크게 나뉘어졌으며, 하위층에 속하는 유아의 공통점은 상위층과 중류층에 비해 현저히 낮았다. 따라서, 기관이나 교사의 객관적인 지도계획안보다는 아동의 발달 단계에 맞게 그룹별로 차별화된 체계적이고 세부적인 다양한 수업 지도계획안이 마련되어야 한다. 그리고 아동들이 학기 초에 낮선 환경과 주 양육자로부터 긴 시간 떨어져 있어서 심한 ...
필자는 6세 아동 즉, 전도식기 아동을 대상으로 유치원에서 현재 수행되고 있는 미술교육프로그램이 올바르게 수행되고 있는가를 검토하기 위하여 아동들의 그림을 분석하여 아동들이 양육환경과 관련된 보편적이고 유의미한 문제점을 발견하여 해결방안을 모색하였다. 또한, 한창 성장기에 있는 유아의 발달은 개인차가 커서 각 개인의 발달특성과 속도가 다르게 나타나기 때문에 각 아동의 발달단계에 대한 이해와 더불어 체계적으로 수행되고 있는지에 대해서도 연구하였다. 첫째, 아동들을 양육환경별로 분류한 후 각 아동에 대한 이해의 토대 위에 아동들의 그림을 신체·인지·정서의 측면에서 분석하였고, 둘째, 미술교육프로그램의 지도목표와 지도계획안이 아동의 발달단계와 맞게 구성되어 있는가를 검토하였다. 연구결과, 신체·인지·정서 발달이 상위층에 속하는 유아의 공통점은 창의성, 미적 정서, 조형 기능이 매우 뛰어났고, 중위층에 속하는 유아의 공통점은 두 부류로 크게 나뉘어졌으며, 하위층에 속하는 유아의 공통점은 상위층과 중류층에 비해 현저히 낮았다. 따라서, 기관이나 교사의 객관적인 지도계획안보다는 아동의 발달 단계에 맞게 그룹별로 차별화된 체계적이고 세부적인 다양한 수업 지도계획안이 마련되어야 한다. 그리고 아동들이 학기 초에 낮선 환경과 주 양육자로부터 긴 시간 떨어져 있어서 심한 분리불안을 가지며 불안정 정서를 가지게 되므로 기관에 잘 적응할 수 있는 다양한 프로그램과, 스스로 자신감과 안정적인 정서를 가질 수 있도록 교사나 기관이 협력을 해야 할 것이다. 또한 양육환경과 아동의 신체, 인지, 정서발달이 상관관계가 있는지에 관한 연구도 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
필자는 6세 아동 즉, 전도식기 아동을 대상으로 유치원에서 현재 수행되고 있는 미술교육프로그램이 올바르게 수행되고 있는가를 검토하기 위하여 아동들의 그림을 분석하여 아동들이 양육환경과 관련된 보편적이고 유의미한 문제점을 발견하여 해결방안을 모색하였다. 또한, 한창 성장기에 있는 유아의 발달은 개인차가 커서 각 개인의 발달특성과 속도가 다르게 나타나기 때문에 각 아동의 발달단계에 대한 이해와 더불어 체계적으로 수행되고 있는지에 대해서도 연구하였다. 첫째, 아동들을 양육환경별로 분류한 후 각 아동에 대한 이해의 토대 위에 아동들의 그림을 신체·인지·정서의 측면에서 분석하였고, 둘째, 미술교육프로그램의 지도목표와 지도계획안이 아동의 발달단계와 맞게 구성되어 있는가를 검토하였다. 연구결과, 신체·인지·정서 발달이 상위층에 속하는 유아의 공통점은 창의성, 미적 정서, 조형 기능이 매우 뛰어났고, 중위층에 속하는 유아의 공통점은 두 부류로 크게 나뉘어졌으며, 하위층에 속하는 유아의 공통점은 상위층과 중류층에 비해 현저히 낮았다. 따라서, 기관이나 교사의 객관적인 지도계획안보다는 아동의 발달 단계에 맞게 그룹별로 차별화된 체계적이고 세부적인 다양한 수업 지도계획안이 마련되어야 한다. 그리고 아동들이 학기 초에 낮선 환경과 주 양육자로부터 긴 시간 떨어져 있어서 심한 분리불안을 가지며 불안정 정서를 가지게 되므로 기관에 잘 적응할 수 있는 다양한 프로그램과, 스스로 자신감과 안정적인 정서를 가질 수 있도록 교사나 기관이 협력을 해야 할 것이다. 또한 양육환경과 아동의 신체, 인지, 정서발달이 상관관계가 있는지에 관한 연구도 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
In this study, we sought solutions by discovering universal and significant problems related to nurture environment through analyzing pictures of children in order to examine whether programs of arts education that are currently performing in nurseries are done correctly for six-year-old children. I...
In this study, we sought solutions by discovering universal and significant problems related to nurture environment through analyzing pictures of children in order to examine whether programs of arts education that are currently performing in nurseries are done correctly for six-year-old children. In addition, we made a study with respect to whether such programs are systematically conducting along with comprehension of each development stage of children, since the developments of infants who are in the prime growth of period have large individual differences so that their characteristics and speed of development of each individual appear differently. First, after classifying the children by nurturing environment we analyzed pictures of children on the basis of understanding of each child in terms of physical, cognitive, and emotional viewpoints. Second, we examined whether guidance objects and map plans of the art education program are well-organized together with development stage of the children. As a result of this research, infants whose physical, cognitive and emotional developments belong to the upper layer group have common things that their creativity, aesthetics and molding features highly excel, infants whose such kinds of developments belong to the interlayer group have common things that they were divided largely into two categories, and infants whose developments belong to the lower layer group have common things that they are markedly lower than the other two upper and interlayer groups. Therefore, a variety of systematic and specific guidance map plans which are especially differentiated per each group fitted with development stage of children must be established rather than the objective guidance map of institution or teacher. And since from the beginning of the school year children have experiences in strange environment and long hours away from main fosterer so that consequently they have severe emotional instability and separation anxiety, in order for them to have self-confidence and stable emotion, various programs that they can adapt to institutions should be developed, and moreover, teachers and institutions will collaborate each other. In addition, studies of whether the nurturing environment and physical, cognitive and emotional development of children have a correlation should be continued to be made.
In this study, we sought solutions by discovering universal and significant problems related to nurture environment through analyzing pictures of children in order to examine whether programs of arts education that are currently performing in nurseries are done correctly for six-year-old children. In addition, we made a study with respect to whether such programs are systematically conducting along with comprehension of each development stage of children, since the developments of infants who are in the prime growth of period have large individual differences so that their characteristics and speed of development of each individual appear differently. First, after classifying the children by nurturing environment we analyzed pictures of children on the basis of understanding of each child in terms of physical, cognitive, and emotional viewpoints. Second, we examined whether guidance objects and map plans of the art education program are well-organized together with development stage of the children. As a result of this research, infants whose physical, cognitive and emotional developments belong to the upper layer group have common things that their creativity, aesthetics and molding features highly excel, infants whose such kinds of developments belong to the interlayer group have common things that they were divided largely into two categories, and infants whose developments belong to the lower layer group have common things that they are markedly lower than the other two upper and interlayer groups. Therefore, a variety of systematic and specific guidance map plans which are especially differentiated per each group fitted with development stage of children must be established rather than the objective guidance map of institution or teacher. And since from the beginning of the school year children have experiences in strange environment and long hours away from main fosterer so that consequently they have severe emotional instability and separation anxiety, in order for them to have self-confidence and stable emotion, various programs that they can adapt to institutions should be developed, and moreover, teachers and institutions will collaborate each other. In addition, studies of whether the nurturing environment and physical, cognitive and emotional development of children have a correlation should be continued to be made.
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