아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동의 인지적 특성 비교 : 지능과 실행기능을 중심으로 Comparing Cognitive Characteristics of Children with ADHD and Children with Asperger’s Syndrome; Focusing on Intelligence and Executive Functions원문보기
본 연구는 최근 임상 및 교육현장에서 관심이 고조되고 있는 아스퍼거 장애 아동, ADHD 아동, 일반 아동의 인지적 특성을 비교 분석하고자 하였다. 연구 대상은 소아정신과 전문의 및 임상심리사에 의해 진단을 받은 아스퍼거 장애 아동 18명과 ADHD 아동 18명 및 일반 아동 18명으로 생활 연령이 10∼15세 해당하는 남아로 선정되었다. 본 연구에서는 집단별 지능 특성을 알아보기 위해 한국 웩슬러 아동용 지능 검사-4판(...
본 연구는 최근 임상 및 교육현장에서 관심이 고조되고 있는 아스퍼거 장애 아동, ADHD 아동, 일반 아동의 인지적 특성을 비교 분석하고자 하였다. 연구 대상은 소아정신과 전문의 및 임상심리사에 의해 진단을 받은 아스퍼거 장애 아동 18명과 ADHD 아동 18명 및 일반 아동 18명으로 생활 연령이 10∼15세 해당하는 남아로 선정되었다. 본 연구에서는 집단별 지능 특성을 알아보기 위해 한국 웩슬러 아동용 지능 검사-4판(K-WISC-IV)을 사용하였고, 실행기능의 특성을 알아보기 위해 아동용 Kims 전두엽-관리기능 검사를 사용하였다. 연구의 검증은 집단간 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위해 SPSS프로그램(Ver. 18.0)을 이용하여 일원배치분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동 및 일반 아동의 K-WISC-IV 전체검사 IQ(FSIQ)는 평균 수준으로 통계적 차이가 없었다. 그러나 아스퍼거 장애 아동은 언어이해(VCI)보다 지각추론(PRI)이 유의미하게 낮은 수행을 보였고, 작업기억(WMI)에서 낮은 수행을 보이는 특성을 나타냈다. ADHD 아동은 언어이해(VCI)와 지각추론(PRI)간에 차이가 없으며, 작업기억(WMI)에서 낮은 수행을 보이는 특성을 나타냈다. 둘째, 아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동은 일반 아동에 비해 실행지능지수(EIQ)가 경계선 수준으로 낮은 수행을 보였다. 아스퍼거 장애 아동은 Stroop 검사와 도안유창성 검사에서 가장 낮은 수행을 보였고, ADHD 아동은 Stroop 검사와 인출효율성 검사에서 낮은 수행을 보이며 하위 소검사 간에 특성 차이를 보였다. 본 연구는 아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동의 인지 특성 차이를 비교 분석함으로써 지능 및 실행기능과 관련하여 나타나는 두 장애군 간의 유사점과 차이점을 파악하였다. 또한 기존의 선행 연구과 달리 영역별 표준화된 검사 도구를 사용해 연구 대상의 특성을 양적 · 질적으로 분석한 연구로 향후 아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동의 감별 진단과 차별화된 교수-학습 방법 적용에 관한 연구에 기초가 될 것이라고 사료된다.
본 연구는 최근 임상 및 교육현장에서 관심이 고조되고 있는 아스퍼거 장애 아동, ADHD 아동, 일반 아동의 인지적 특성을 비교 분석하고자 하였다. 연구 대상은 소아정신과 전문의 및 임상심리사에 의해 진단을 받은 아스퍼거 장애 아동 18명과 ADHD 아동 18명 및 일반 아동 18명으로 생활 연령이 10∼15세 해당하는 남아로 선정되었다. 본 연구에서는 집단별 지능 특성을 알아보기 위해 한국 웩슬러 아동용 지능 검사-4판(K-WISC-IV)을 사용하였고, 실행기능의 특성을 알아보기 위해 아동용 Kims 전두엽-관리기능 검사를 사용하였다. 연구의 검증은 집단간 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위해 SPSS프로그램(Ver. 18.0)을 이용하여 일원배치분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동 및 일반 아동의 K-WISC-IV 전체검사 IQ(FSIQ)는 평균 수준으로 통계적 차이가 없었다. 그러나 아스퍼거 장애 아동은 언어이해(VCI)보다 지각추론(PRI)이 유의미하게 낮은 수행을 보였고, 작업기억(WMI)에서 낮은 수행을 보이는 특성을 나타냈다. ADHD 아동은 언어이해(VCI)와 지각추론(PRI)간에 차이가 없으며, 작업기억(WMI)에서 낮은 수행을 보이는 특성을 나타냈다. 둘째, 아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동은 일반 아동에 비해 실행지능지수(EIQ)가 경계선 수준으로 낮은 수행을 보였다. 아스퍼거 장애 아동은 Stroop 검사와 도안유창성 검사에서 가장 낮은 수행을 보였고, ADHD 아동은 Stroop 검사와 인출효율성 검사에서 낮은 수행을 보이며 하위 소검사 간에 특성 차이를 보였다. 본 연구는 아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동의 인지 특성 차이를 비교 분석함으로써 지능 및 실행기능과 관련하여 나타나는 두 장애군 간의 유사점과 차이점을 파악하였다. 또한 기존의 선행 연구과 달리 영역별 표준화된 검사 도구를 사용해 연구 대상의 특성을 양적 · 질적으로 분석한 연구로 향후 아스퍼거 장애 아동과 ADHD 아동의 감별 진단과 차별화된 교수-학습 방법 적용에 관한 연구에 기초가 될 것이라고 사료된다.
This study is to analyze the difference in cognitive characteristics among normal children, children with ADHD and children with Asperger’s Syndrome. The subject was 18 children with Asperger’s syndrome, 18 children with ADHD and 18 normal children whose chronological ages are between 10 and 15 and ...
This study is to analyze the difference in cognitive characteristics among normal children, children with ADHD and children with Asperger’s Syndrome. The subject was 18 children with Asperger’s syndrome, 18 children with ADHD and 18 normal children whose chronological ages are between 10 and 15 and they were diagnosed by clinical psychologist. K-WISC-IV was used to find out the intelligent characteristics for each group and Kims Frontal Executive Neuropsychological Test for Children was used to find out the characteristics of executive function. For verification of research, One-Way ANOVA was used through SPSS program (Ver. 18.0) to see if there was any meaningful difference among groups. The results of the study are as follows: First, there was no statistical difference among each group on the overall examination of IQ (FSIQ) of K-WISC-IC and they all had values of average level. However, children with Asperger’s syndrome showed lower PRI than VCI and children with ADHD had no difference between VCI and PRI, showing the lowest VMI, which means there were differences in the characteristics between each index. Second, children with AS and children with ADHD showed low performance on EIQ, which almost reached border line. Children with Asperger’s syndrome showed the lowest performance on Stroop Test and Design Fluency Test and children with ADHD showed low performance on Retrieval Efficiency Test and Stroop Test, which shows clear difference in the characteristics among sub tests. This study compared and analyzed the difference in cognitive characteristics between children with Asperger’s syndrome and children with ADHD to find out similarities and differences related to intelligence and executive functions between two disabilities. Also, unlike any precedent studies, this study is based on qualitative and quantitative research, analyzing the characteristics of the subjects using the standardized test tools for each category, therefore it can be a basis of further research on diagnosis and differentiated teaching and learning method of children with Asperger’s syndrome and ADHD.
This study is to analyze the difference in cognitive characteristics among normal children, children with ADHD and children with Asperger’s Syndrome. The subject was 18 children with Asperger’s syndrome, 18 children with ADHD and 18 normal children whose chronological ages are between 10 and 15 and they were diagnosed by clinical psychologist. K-WISC-IV was used to find out the intelligent characteristics for each group and Kims Frontal Executive Neuropsychological Test for Children was used to find out the characteristics of executive function. For verification of research, One-Way ANOVA was used through SPSS program (Ver. 18.0) to see if there was any meaningful difference among groups. The results of the study are as follows: First, there was no statistical difference among each group on the overall examination of IQ (FSIQ) of K-WISC-IC and they all had values of average level. However, children with Asperger’s syndrome showed lower PRI than VCI and children with ADHD had no difference between VCI and PRI, showing the lowest VMI, which means there were differences in the characteristics between each index. Second, children with AS and children with ADHD showed low performance on EIQ, which almost reached border line. Children with Asperger’s syndrome showed the lowest performance on Stroop Test and Design Fluency Test and children with ADHD showed low performance on Retrieval Efficiency Test and Stroop Test, which shows clear difference in the characteristics among sub tests. This study compared and analyzed the difference in cognitive characteristics between children with Asperger’s syndrome and children with ADHD to find out similarities and differences related to intelligence and executive functions between two disabilities. Also, unlike any precedent studies, this study is based on qualitative and quantitative research, analyzing the characteristics of the subjects using the standardized test tools for each category, therefore it can be a basis of further research on diagnosis and differentiated teaching and learning method of children with Asperger’s syndrome and ADHD.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.