본 연구는 노숙인의 정상적인 사회 구성원으로서의 회복과 가정 및 사회로의 정상적인 복귀는 노숙인 문제를 해결하기 위한 중요한 방향이라고 판단하고, 이를 지원하기 위한 노숙인 자활 프로그램을 개발하고 실행하여 선교적 차원에서 활용하는 것은 교회의 선교적 사명 수행의 측면에서 함의가 있음을 논증하였다. 노숙인 자활 프로그램은 어떤 영역을 포괄해야 하는지, 어떤 이론적 근거로 구성해야 하는지, 그리고 어떤 원리와 방법에 의하여 실행되어야 하며 지원해야 할지를 연구하였다. 노숙인은 일반적으로 자활의지가 없는 것으로 알려졌으나 본 연구 결과에 의하면 자활의 의욕을 회복시키고, 경제활동의 기회가 주어지면 자활의 욕구가 강한 것으로 나타났다. 이는 노숙인 문제 해결의 중요한 단초가 된다. 즉, 노숙인 개인의 상황과 욕구를 적절하게 반영하고 그들의 필요를 채워 줄 수 있는 자활 프로그램을 활용하여 이들을 지원하면 노숙인의 사회복귀 측면에서 실효를 거둘 수 있다. 노숙인은 경제적 문제뿐만 아니라 사회관계적인 책임문제, 신체적, 정서적, 정신적, 그리고 가정 문제 등 총체적 차원에서 위기에 놓여 있다. 따라서, 이들의 문제는 단순한 접근으로는 해결이 불가능하며 장·단기적으로, 개인적 차원과 사회적 차원의 도움이 필요하다. 그리고 영적인 보호와 지원을 필요로 하는 종합적인 자활 프로그램의 개발과 실행이 요구 된다. 본 연구는 먼저 노숙인에 대한 성경적 이해를 조명하였다. 노숙인은 어떤 요인에 의하여 발생하는지, 그리고 이들을 어떻게 대처할 수 있는지를 정부와 관련기관 및 단체의 보고서와 통계자료를 근거로 논의하였다. 또, 노숙인을 지원하는 복지시설과 복지자립 추진체계는 어떻게 구성되어 있는지, 노숙인들의 자활 지원 활동은 어떻게 시행되는지를 분석하였다. 노숙인을 대상으로 한 설문조사를 통해 노숙인의 실태분석 및 개인적 상황과 욕구를 파악하여 노숙인 자활 프로그램 개발의 기초자료를 확보하였다. 아울러 노숙인 사역 관련자들, 즉 서울메트로 직장인과 목회자들을 대상으로 노숙인에 대한 인식도를 설문조사 방법을 통하여 분석하였으며. 이러한 결과를 토대로 노숙인 자활 프로그램 개발의 원리와 방법 그리고 노숙인 선교 자활 프로그램 개발 과 공동체 운영 및 지원으로 나누어 제안하였다. 본 연구에서는 노숙인 선교 자활 프로그램의 목표를 전인적 회복으로 설정하고 이를 실현하기 위하여 장·단기 프로그램과 실행체계 및 지원체계와 관련된 사항을 구체적으로 제안하였다. 첫째, 프로그램의 교육목표는 ‘노숙인이 어떻게 하면 교육 프로그램에 참여하여 자존감과 자활의지를 회복하고 사회의 건강한 구성원으로 가정과 사회에 복귀하며 하나님의 백성으로 거듭날 수 있는 가’였다. 둘째, 노숙인 선교자활 프로그램운영체제는 정부와 지원 단체, 공동체와 교회가 참여하는 ...
본 연구는 노숙인의 정상적인 사회 구성원으로서의 회복과 가정 및 사회로의 정상적인 복귀는 노숙인 문제를 해결하기 위한 중요한 방향이라고 판단하고, 이를 지원하기 위한 노숙인 자활 프로그램을 개발하고 실행하여 선교적 차원에서 활용하는 것은 교회의 선교적 사명 수행의 측면에서 함의가 있음을 논증하였다. 노숙인 자활 프로그램은 어떤 영역을 포괄해야 하는지, 어떤 이론적 근거로 구성해야 하는지, 그리고 어떤 원리와 방법에 의하여 실행되어야 하며 지원해야 할지를 연구하였다. 노숙인은 일반적으로 자활의지가 없는 것으로 알려졌으나 본 연구 결과에 의하면 자활의 의욕을 회복시키고, 경제활동의 기회가 주어지면 자활의 욕구가 강한 것으로 나타났다. 이는 노숙인 문제 해결의 중요한 단초가 된다. 즉, 노숙인 개인의 상황과 욕구를 적절하게 반영하고 그들의 필요를 채워 줄 수 있는 자활 프로그램을 활용하여 이들을 지원하면 노숙인의 사회복귀 측면에서 실효를 거둘 수 있다. 노숙인은 경제적 문제뿐만 아니라 사회관계적인 책임문제, 신체적, 정서적, 정신적, 그리고 가정 문제 등 총체적 차원에서 위기에 놓여 있다. 따라서, 이들의 문제는 단순한 접근으로는 해결이 불가능하며 장·단기적으로, 개인적 차원과 사회적 차원의 도움이 필요하다. 그리고 영적인 보호와 지원을 필요로 하는 종합적인 자활 프로그램의 개발과 실행이 요구 된다. 본 연구는 먼저 노숙인에 대한 성경적 이해를 조명하였다. 노숙인은 어떤 요인에 의하여 발생하는지, 그리고 이들을 어떻게 대처할 수 있는지를 정부와 관련기관 및 단체의 보고서와 통계자료를 근거로 논의하였다. 또, 노숙인을 지원하는 복지시설과 복지자립 추진체계는 어떻게 구성되어 있는지, 노숙인들의 자활 지원 활동은 어떻게 시행되는지를 분석하였다. 노숙인을 대상으로 한 설문조사를 통해 노숙인의 실태분석 및 개인적 상황과 욕구를 파악하여 노숙인 자활 프로그램 개발의 기초자료를 확보하였다. 아울러 노숙인 사역 관련자들, 즉 서울메트로 직장인과 목회자들을 대상으로 노숙인에 대한 인식도를 설문조사 방법을 통하여 분석하였으며. 이러한 결과를 토대로 노숙인 자활 프로그램 개발의 원리와 방법 그리고 노숙인 선교 자활 프로그램 개발 과 공동체 운영 및 지원으로 나누어 제안하였다. 본 연구에서는 노숙인 선교 자활 프로그램의 목표를 전인적 회복으로 설정하고 이를 실현하기 위하여 장·단기 프로그램과 실행체계 및 지원체계와 관련된 사항을 구체적으로 제안하였다. 첫째, 프로그램의 교육목표는 ‘노숙인이 어떻게 하면 교육 프로그램에 참여하여 자존감과 자활의지를 회복하고 사회의 건강한 구성원으로 가정과 사회에 복귀하며 하나님의 백성으로 거듭날 수 있는 가’였다. 둘째, 노숙인 선교자활 프로그램운영체제는 정부와 지원 단체, 공동체와 교회가 참여하는 통합체를 통하여 운용되어야 한다는 것이다. 노숙인의 복잡․다양한 문제를 통합적 차원에서 해결하기 위해 다양한 인적, 물적 지원체계와 사역의 효율성을 높이기 위하여 전문성 제고가 필요하였다. 셋째, 자활프로그램 개발의 구성요소는 Keller의 ARCS(Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) 모형을 바탕으로 ‘노숙인들의 주의집중으로 흥미유발과, 관련성에 의한 욕구충족으로, 자신감에 따른 사회구성원 회복과 가정복귀로, 만족감을 통한 성취감과 자아실현’ 등으로 나누어 이를 6단계 프로그램으로 개발하였다. 노숙인에 대하여 일반적 인식은 ‘자활 의지가 없는 자’, ‘회전문 인생(반복적 노숙인)’, ‘이미 삶을 포기한자’ 라는 사회의 부정적 편견이 있다. 그러나 지난 3년 동안 서울역 노숙인 선교 공동사역체인 연합회(전국 노인, 노숙인 사랑연합회)가 실시한 예배와 급식 및 특별행사에 참여한 노숙인을 관찰한 결과 노숙에서 벗어나야겠다는 의지가 증가되고 상대적으로 자포자기의 생각은 감소하는 사례를 볼 수 있었다. 노숙인 대부분은 적은 관심과 동기부여로 긍정적인 사고로 변화되었고 삶에 강한 의욕이 나타났다. 본 연구에서 제안된 노숙인 선교 자활 프로그램이 교회와 공동체뿐만 아니라 모든 노숙인들의 관련단체에 적용되어 노숙인들이 새로운 삶으로 변화되고 건강한 사회적 구성원으로 역할을 다 할 수 있을 것이다. 더불어 노숙인 선교 자활 프로그램을 통해 예수님을 영접하고 하나님 나라를 확장하는 귀한 일꾼이 되게 하는 데에 긍적적으로 기여하기를 기대한다.
본 연구는 노숙인의 정상적인 사회 구성원으로서의 회복과 가정 및 사회로의 정상적인 복귀는 노숙인 문제를 해결하기 위한 중요한 방향이라고 판단하고, 이를 지원하기 위한 노숙인 자활 프로그램을 개발하고 실행하여 선교적 차원에서 활용하는 것은 교회의 선교적 사명 수행의 측면에서 함의가 있음을 논증하였다. 노숙인 자활 프로그램은 어떤 영역을 포괄해야 하는지, 어떤 이론적 근거로 구성해야 하는지, 그리고 어떤 원리와 방법에 의하여 실행되어야 하며 지원해야 할지를 연구하였다. 노숙인은 일반적으로 자활의지가 없는 것으로 알려졌으나 본 연구 결과에 의하면 자활의 의욕을 회복시키고, 경제활동의 기회가 주어지면 자활의 욕구가 강한 것으로 나타났다. 이는 노숙인 문제 해결의 중요한 단초가 된다. 즉, 노숙인 개인의 상황과 욕구를 적절하게 반영하고 그들의 필요를 채워 줄 수 있는 자활 프로그램을 활용하여 이들을 지원하면 노숙인의 사회복귀 측면에서 실효를 거둘 수 있다. 노숙인은 경제적 문제뿐만 아니라 사회관계적인 책임문제, 신체적, 정서적, 정신적, 그리고 가정 문제 등 총체적 차원에서 위기에 놓여 있다. 따라서, 이들의 문제는 단순한 접근으로는 해결이 불가능하며 장·단기적으로, 개인적 차원과 사회적 차원의 도움이 필요하다. 그리고 영적인 보호와 지원을 필요로 하는 종합적인 자활 프로그램의 개발과 실행이 요구 된다. 본 연구는 먼저 노숙인에 대한 성경적 이해를 조명하였다. 노숙인은 어떤 요인에 의하여 발생하는지, 그리고 이들을 어떻게 대처할 수 있는지를 정부와 관련기관 및 단체의 보고서와 통계자료를 근거로 논의하였다. 또, 노숙인을 지원하는 복지시설과 복지자립 추진체계는 어떻게 구성되어 있는지, 노숙인들의 자활 지원 활동은 어떻게 시행되는지를 분석하였다. 노숙인을 대상으로 한 설문조사를 통해 노숙인의 실태분석 및 개인적 상황과 욕구를 파악하여 노숙인 자활 프로그램 개발의 기초자료를 확보하였다. 아울러 노숙인 사역 관련자들, 즉 서울메트로 직장인과 목회자들을 대상으로 노숙인에 대한 인식도를 설문조사 방법을 통하여 분석하였으며. 이러한 결과를 토대로 노숙인 자활 프로그램 개발의 원리와 방법 그리고 노숙인 선교 자활 프로그램 개발 과 공동체 운영 및 지원으로 나누어 제안하였다. 본 연구에서는 노숙인 선교 자활 프로그램의 목표를 전인적 회복으로 설정하고 이를 실현하기 위하여 장·단기 프로그램과 실행체계 및 지원체계와 관련된 사항을 구체적으로 제안하였다. 첫째, 프로그램의 교육목표는 ‘노숙인이 어떻게 하면 교육 프로그램에 참여하여 자존감과 자활의지를 회복하고 사회의 건강한 구성원으로 가정과 사회에 복귀하며 하나님의 백성으로 거듭날 수 있는 가’였다. 둘째, 노숙인 선교자활 프로그램운영체제는 정부와 지원 단체, 공동체와 교회가 참여하는 통합체를 통하여 운용되어야 한다는 것이다. 노숙인의 복잡․다양한 문제를 통합적 차원에서 해결하기 위해 다양한 인적, 물적 지원체계와 사역의 효율성을 높이기 위하여 전문성 제고가 필요하였다. 셋째, 자활프로그램 개발의 구성요소는 Keller의 ARCS(Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) 모형을 바탕으로 ‘노숙인들의 주의집중으로 흥미유발과, 관련성에 의한 욕구충족으로, 자신감에 따른 사회구성원 회복과 가정복귀로, 만족감을 통한 성취감과 자아실현’ 등으로 나누어 이를 6단계 프로그램으로 개발하였다. 노숙인에 대하여 일반적 인식은 ‘자활 의지가 없는 자’, ‘회전문 인생(반복적 노숙인)’, ‘이미 삶을 포기한자’ 라는 사회의 부정적 편견이 있다. 그러나 지난 3년 동안 서울역 노숙인 선교 공동사역체인 연합회(전국 노인, 노숙인 사랑연합회)가 실시한 예배와 급식 및 특별행사에 참여한 노숙인을 관찰한 결과 노숙에서 벗어나야겠다는 의지가 증가되고 상대적으로 자포자기의 생각은 감소하는 사례를 볼 수 있었다. 노숙인 대부분은 적은 관심과 동기부여로 긍정적인 사고로 변화되었고 삶에 강한 의욕이 나타났다. 본 연구에서 제안된 노숙인 선교 자활 프로그램이 교회와 공동체뿐만 아니라 모든 노숙인들의 관련단체에 적용되어 노숙인들이 새로운 삶으로 변화되고 건강한 사회적 구성원으로 역할을 다 할 수 있을 것이다. 더불어 노숙인 선교 자활 프로그램을 통해 예수님을 영접하고 하나님 나라를 확장하는 귀한 일꾼이 되게 하는 데에 긍적적으로 기여하기를 기대한다.
ABSTRACT Program development of rehabilitation mission education for homeless -Focusing on Homeless people around Seoul Train Station- The purpose of this research is to fulfill the church's missional call by developing, applying and executing the rehabilitation program for the homeless. The program...
ABSTRACT Program development of rehabilitation mission education for homeless -Focusing on Homeless people around Seoul Train Station- The purpose of this research is to fulfill the church's missional call by developing, applying and executing the rehabilitation program for the homeless. The program is necessary in order to solve the homeless problem by restoring the homeless back to the society and returning them to their homes. In order to achieve this goal, this research studied the scope of homeless rehabilitation program, its theoretic grounds, and the principle and method for its execution. It is generally perceived that the homeless lack the will for rehabilitation, but this research has found a way to recover the will for the rehabilitation and it was observed that their will for rehabilitation becomes stronger when they are given the chance to economic activity. This is a key factor in solving the problem of the homeless. Thus, effective rehabilitation of the homeless to the society can be expected if the homeless are given the proper rehabilitation program that reflects their personal situation and desires and one that meets their needs. The homeless face not only the economic problem but also social related responsibility problem, physical, emotional, psychological and family related problems. Therefore, their problem cannot be solved through a simple approach; it requires both long-term and short-term, personal and social help. Also they need spiritual protection and support, necessitating the development and execution of a comprehensive rehabilitation program. First of all, this research examined the homeless through a biblical perspective. It also investigated what causes people to become homeless and how they can be handled by researching the reports and statistics given by the government and related organizations. It also analyzed how the welfare facilities and welfare independence encouragement structures are formed. By surveying the homeless, their situation, personal issues and needs were found, which became the foundational data for developing the homeless rehabilitation program. Furthermore, Seoul Metro staffs and pastors who minister with the homeless were surveyed to find out about their awareness, which also became important data in drawing the principle and method for the homeless rehabilitation program development, which was presented in the following dimensions - homeless mission rehabilitation program development and community operation and support. This research set the goal of the homeless mission rehabilitation program to the holistic restoration. In order to fulfill the goal it suggested in detail, the short-term/long-term programs and the execution and support structures. First, the educational goal of the program was "How can the homeless participate in the educational program, restore self-esteem and rehabilitation will, return to their families and the society, and become the children of God." Second, the homeless mission rehabilitation program should be carried out through integrated efforts of the government, related-organizations, community and the church. In order to solve the complex issue of the homeless, various human and material support systems and professional provision for the enhancement of the effectiveness of the ministry were required. Third, Keller's ARCS(Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) was used as the structure for the rehabilitation program to cause the interest and attentiveness of the homeless and to meet their needs, so that they would return to their homes and to the society. The program was divided into 6 stages, such as causing interest by attracting the attention of the homeless, gratifying needs through relevance, returning them to the society and to the family by raising confidence, building a sense of accomplishment and self-realization through satisfaction, and so on. The general perspective concerning the homeless is negative, branding them as 'the ones without the will to rehabilitate', 'revolving door life (repetitive homeless)' and 'renouncer'. However, having examined the homeless who participated in the worship, food distribution and other events that were carried out for the past three years at the Seoul Station by the Homeless Mission Corporate Ministry Committee (National Elders and Homeless Love Committe), it was evident that their will to break free from the homelessness increased, whereas their sense of despair decreased. Most homeless became positive and showed strong will for life through little concern and motivation. If the churches or the homeless-related organizations apply this homeless mission rehabilitation program, the lives of the homeless will change and they will become healthy members of the society. Furthermore, through this homeless mission rehabilitation program, it can be expected that they may accept Jesus and become invaluable workers in extending the Kingdom of God. keywords: homeless, homeless mission, homless program, homeless rehabilitation program, homeless mission program, homeless mission rehabilitation program
ABSTRACT Program development of rehabilitation mission education for homeless -Focusing on Homeless people around Seoul Train Station- The purpose of this research is to fulfill the church's missional call by developing, applying and executing the rehabilitation program for the homeless. The program is necessary in order to solve the homeless problem by restoring the homeless back to the society and returning them to their homes. In order to achieve this goal, this research studied the scope of homeless rehabilitation program, its theoretic grounds, and the principle and method for its execution. It is generally perceived that the homeless lack the will for rehabilitation, but this research has found a way to recover the will for the rehabilitation and it was observed that their will for rehabilitation becomes stronger when they are given the chance to economic activity. This is a key factor in solving the problem of the homeless. Thus, effective rehabilitation of the homeless to the society can be expected if the homeless are given the proper rehabilitation program that reflects their personal situation and desires and one that meets their needs. The homeless face not only the economic problem but also social related responsibility problem, physical, emotional, psychological and family related problems. Therefore, their problem cannot be solved through a simple approach; it requires both long-term and short-term, personal and social help. Also they need spiritual protection and support, necessitating the development and execution of a comprehensive rehabilitation program. First of all, this research examined the homeless through a biblical perspective. It also investigated what causes people to become homeless and how they can be handled by researching the reports and statistics given by the government and related organizations. It also analyzed how the welfare facilities and welfare independence encouragement structures are formed. By surveying the homeless, their situation, personal issues and needs were found, which became the foundational data for developing the homeless rehabilitation program. Furthermore, Seoul Metro staffs and pastors who minister with the homeless were surveyed to find out about their awareness, which also became important data in drawing the principle and method for the homeless rehabilitation program development, which was presented in the following dimensions - homeless mission rehabilitation program development and community operation and support. This research set the goal of the homeless mission rehabilitation program to the holistic restoration. In order to fulfill the goal it suggested in detail, the short-term/long-term programs and the execution and support structures. First, the educational goal of the program was "How can the homeless participate in the educational program, restore self-esteem and rehabilitation will, return to their families and the society, and become the children of God." Second, the homeless mission rehabilitation program should be carried out through integrated efforts of the government, related-organizations, community and the church. In order to solve the complex issue of the homeless, various human and material support systems and professional provision for the enhancement of the effectiveness of the ministry were required. Third, Keller's ARCS(Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) was used as the structure for the rehabilitation program to cause the interest and attentiveness of the homeless and to meet their needs, so that they would return to their homes and to the society. The program was divided into 6 stages, such as causing interest by attracting the attention of the homeless, gratifying needs through relevance, returning them to the society and to the family by raising confidence, building a sense of accomplishment and self-realization through satisfaction, and so on. The general perspective concerning the homeless is negative, branding them as 'the ones without the will to rehabilitate', 'revolving door life (repetitive homeless)' and 'renouncer'. However, having examined the homeless who participated in the worship, food distribution and other events that were carried out for the past three years at the Seoul Station by the Homeless Mission Corporate Ministry Committee (National Elders and Homeless Love Committe), it was evident that their will to break free from the homelessness increased, whereas their sense of despair decreased. Most homeless became positive and showed strong will for life through little concern and motivation. If the churches or the homeless-related organizations apply this homeless mission rehabilitation program, the lives of the homeless will change and they will become healthy members of the society. Furthermore, through this homeless mission rehabilitation program, it can be expected that they may accept Jesus and become invaluable workers in extending the Kingdom of God. keywords: homeless, homeless mission, homless program, homeless rehabilitation program, homeless mission program, homeless mission rehabilitation program
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