본 연구는 멀티미디어 동화를 활용한 다문화교육이 만 4세 유아의 다문화 인식 및 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다.
이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 유아의 다문화 인식에 미치는 영향은 어떠한가?
2) 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 2012년 10월 22일부터 2012년 11월 30일까지 의정부시 소재의 어린이집 중에서 사회· 경제적 수준이 비슷한 S어린이집과 A어린이집 만 4세 유아 40명을 대상으로 하였다. 이들 중 실험집단은 S어린이집의 만 4세 유아 20명이며, 남아 10명, 여아 10명이다. 통제집단은 A어린이집의 만 4세 유아 20명이며, 남아는 11명, 여아는 9명이다. 실험집단은 유아들에게 멀티미디어 동화를 들려주고 이와 관련된 다문화 교육 활동을 하고, 통제집단은 기존의 유치원 교육과정에 맞추어 수업이 진행되었다. 실험처치는 6주 동안 1주에 2회씩 총 12회에 걸쳐 이루어졌다.
연구도구로는 유아의 다문화에 대한 인식을 측정하기 위해 유효순(2010)이 제작한 유아용 다문화 인식 척도를 사용하였고, 친사회적 행동을 알아보기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다.
본 연구의 절차는 예비연구, 사전검사, 6주로 구성된 멀티미디어 동화를 통한 다문화 교육활동, 사후검사의 순으로 이루어졌다. 연구결과는 실험집단과 통제집단의 사전검사와 사후검사의 평균과 ...
본 연구는 멀티미디어 동화를 활용한 다문화교육이 만 4세 유아의 다문화 인식 및 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다.
이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 유아의 다문화 인식에 미치는 영향은 어떠한가?
2) 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 2012년 10월 22일부터 2012년 11월 30일까지 의정부시 소재의 어린이집 중에서 사회· 경제적 수준이 비슷한 S어린이집과 A어린이집 만 4세 유아 40명을 대상으로 하였다. 이들 중 실험집단은 S어린이집의 만 4세 유아 20명이며, 남아 10명, 여아 10명이다. 통제집단은 A어린이집의 만 4세 유아 20명이며, 남아는 11명, 여아는 9명이다. 실험집단은 유아들에게 멀티미디어 동화를 들려주고 이와 관련된 다문화 교육 활동을 하고, 통제집단은 기존의 유치원 교육과정에 맞추어 수업이 진행되었다. 실험처치는 6주 동안 1주에 2회씩 총 12회에 걸쳐 이루어졌다.
연구도구로는 유아의 다문화에 대한 인식을 측정하기 위해 유효순(2010)이 제작한 유아용 다문화 인식 척도를 사용하였고, 친사회적 행동을 알아보기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다.
본 연구의 절차는 예비연구, 사전검사, 6주로 구성된 멀티미디어 동화를 통한 다문화 교육활동, 사후검사의 순으로 이루어졌다. 연구결과는 실험집단과 통제집단의 사전검사와 사후검사의 평균과 표준편차를 산출하였으며 집단간의 차이를 분석하기 위하여 SPSS 프로그램을 이용하여 t검증을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육을 경험한 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 다문화 인식 점수가 높았으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 이러한 연구 결과는 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 만 4세반 유아들의 다문화 인식 증진에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 보여준다.
둘째, 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육을 경험한 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 친사회적 행동 점수가 높았으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 이러한 연구 결과는 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 만 4세반 유아들의 친사회적 행동 증진에 효과적이었다는 것을 의미한다.
본 연구는 멀티미디어 동화를 활용한 다문화교육이 만 4세 유아의 다문화 인식 및 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다.
이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 유아의 다문화 인식에 미치는 영향은 어떠한가?
2) 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 2012년 10월 22일부터 2012년 11월 30일까지 의정부시 소재의 어린이집 중에서 사회· 경제적 수준이 비슷한 S어린이집과 A어린이집 만 4세 유아 40명을 대상으로 하였다. 이들 중 실험집단은 S어린이집의 만 4세 유아 20명이며, 남아 10명, 여아 10명이다. 통제집단은 A어린이집의 만 4세 유아 20명이며, 남아는 11명, 여아는 9명이다. 실험집단은 유아들에게 멀티미디어 동화를 들려주고 이와 관련된 다문화 교육 활동을 하고, 통제집단은 기존의 유치원 교육과정에 맞추어 수업이 진행되었다. 실험처치는 6주 동안 1주에 2회씩 총 12회에 걸쳐 이루어졌다.
연구도구로는 유아의 다문화에 대한 인식을 측정하기 위해 유효순(2010)이 제작한 유아용 다문화 인식 척도를 사용하였고, 친사회적 행동을 알아보기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다.
본 연구의 절차는 예비연구, 사전검사, 6주로 구성된 멀티미디어 동화를 통한 다문화 교육활동, 사후검사의 순으로 이루어졌다. 연구결과는 실험집단과 통제집단의 사전검사와 사후검사의 평균과 표준편차를 산출하였으며 집단간의 차이를 분석하기 위하여 SPSS 프로그램을 이용하여 t검증을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육을 경험한 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 다문화 인식 점수가 높았으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 이러한 연구 결과는 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 만 4세반 유아들의 다문화 인식 증진에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 보여준다.
둘째, 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육을 경험한 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 친사회적 행동 점수가 높았으며 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 이러한 연구 결과는 멀티미디어 동화를 활용한 다문화 교육이 만 4세반 유아들의 친사회적 행동 증진에 효과적이었다는 것을 의미한다.
The purpose of this study is to identify the effects of interactive multicultural education utilizing multimedia pictorial fairy tales on the development of 4-year-old children’s multicultural perception and prosocial behaviors.
The research topics of this study were as follows:
1. How the multic...
The purpose of this study is to identify the effects of interactive multicultural education utilizing multimedia pictorial fairy tales on the development of 4-year-old children’s multicultural perception and prosocial behaviors.
The research topics of this study were as follows:
1. How the multicultural education using multimedia pictorial fairy tales affect children’s multicultural perception?
2. How the multicultural education using multimedia pictorial fairy tales affects children’s proscial behavior?
The present study was performed from October 22, 2012 to November 30, 2012. 40 4-year-old children of S kindergarten and A kindergarten in Uijeongbu-si with the similar social and economic condition were selected. The experimental group was 20 4-year-old children of S kindergarten, who were 10 boys and 10 girls and the control group was 20 4-year-old children of S kindergarten, who were 11 boys and 9 girls. The children in the experimental group listened to multimedia pictorial fairy tales and performed related educational activities. The control group proceeded the standard curriculum of kindergarten. The experiment was carried out twice a week for 6 weeks for total of 12 times.
To measure the multicultural perception and proscial behavior of children, the multicultural perception scale suggested by Hyo-Soon You (2010) and proscial behavior scale for young children (PBSYC) described by Young-Ok Kim (2003), were used.
The processes of the present study were consisted of the pre-study survey, pre-evaluation, multicultural education activities for 6 weeks and post-evaluation. The results were examined for the statistical significance using t-test of SPSS program after the calculation of mean and standard deviation with each pre- and post-evaluation.
The results of this study are the following:
First, the experimental group scored higher than control group in multicultural perceptions test performed after the exposure. This result showed that interactive multicultural education utilizing multimedia pictorial fairy tales contributed positively to 4-years-old children’s development of multicultural perceptions.
Second, the experimental group scored higher than control group in proscial behaviors test performed after the exposure. This study demonstrated that interactive multicultural education utilizing multimedia pictorial fairy tales positively affected 4-year-old children’s development of multicultural perceptions and proscial behaviors.
The purpose of this study is to identify the effects of interactive multicultural education utilizing multimedia pictorial fairy tales on the development of 4-year-old children’s multicultural perception and prosocial behaviors.
The research topics of this study were as follows:
1. How the multicultural education using multimedia pictorial fairy tales affect children’s multicultural perception?
2. How the multicultural education using multimedia pictorial fairy tales affects children’s proscial behavior?
The present study was performed from October 22, 2012 to November 30, 2012. 40 4-year-old children of S kindergarten and A kindergarten in Uijeongbu-si with the similar social and economic condition were selected. The experimental group was 20 4-year-old children of S kindergarten, who were 10 boys and 10 girls and the control group was 20 4-year-old children of S kindergarten, who were 11 boys and 9 girls. The children in the experimental group listened to multimedia pictorial fairy tales and performed related educational activities. The control group proceeded the standard curriculum of kindergarten. The experiment was carried out twice a week for 6 weeks for total of 12 times.
To measure the multicultural perception and proscial behavior of children, the multicultural perception scale suggested by Hyo-Soon You (2010) and proscial behavior scale for young children (PBSYC) described by Young-Ok Kim (2003), were used.
The processes of the present study were consisted of the pre-study survey, pre-evaluation, multicultural education activities for 6 weeks and post-evaluation. The results were examined for the statistical significance using t-test of SPSS program after the calculation of mean and standard deviation with each pre- and post-evaluation.
The results of this study are the following:
First, the experimental group scored higher than control group in multicultural perceptions test performed after the exposure. This result showed that interactive multicultural education utilizing multimedia pictorial fairy tales contributed positively to 4-years-old children’s development of multicultural perceptions.
Second, the experimental group scored higher than control group in proscial behaviors test performed after the exposure. This study demonstrated that interactive multicultural education utilizing multimedia pictorial fairy tales positively affected 4-year-old children’s development of multicultural perceptions and proscial behaviors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.