오늘날 영상 미디어 기술의 발달로 3D입체 이미지 산업의 가치가 나날이 커져가고 있다. 2009년 12월 제임스 카메론(James Cameron|James Francis Cameron)감독의 3D영화<아바타>의 성공은 역사상 최대 관객 동원과 흥행수입을 기록하면서 3D입체 이미지가 충분한 상업적 가능성이 있다는 것을 발견하게 되었다. 이 후 영화 시장에서 뿐 만 아니라 다양한 미디어 3D입체 이미지의 보급과 발전이 이루어지고 있다. 뿐만 아니라 디스플레이와 휴대용기기의 발전으로 대중들이 언제 어디에서든 원하는 콘텐츠를 즐길 수 있는 시대가 되었고 이러한 현상은 점 차 더욱 더 극대화 될 것이라는 전망이다. 본 연구는 카툰일러스트레이션 또는 만화 분야에 3D입체 이미지 기법을 도입하여 발전시킬 필요성과 가능성의 인지로부터 시작되었다. 연구의 기반으로 스테레오스코픽 기법을 통한 3D입체이미지 제작 기법을 사용하였고 본인 작품인 <무서운 이야기 3D>에 수록된 3D입체 카툰 일러스트레이션을 중심으로 연구가 진행 되었다. 연구의 목적인 제작 기법 연구를 진행하기 전에 ‘카툰일러스트레이션’라는 용어에 대해 정의하기 위해서 일러스트레이션의 역사와 만화와 일러스트레이션의 관계에 대해 정리 하였으며 3D 입체이미지에 대한 정의와 원리 그리고 스테레오스코픽이 사용되어지는 디스플레이의 종류를 정리하였다. 기법 연구에 사용되어진 디스플레이는 적/청 안경이며 인쇄미디어를 기준으로 연구하였다. 작업은 스테레오스코픽 제작 방식중 등고선을 이용한 깊이 감 생성 방법과 ...
오늘날 영상 미디어 기술의 발달로 3D입체 이미지 산업의 가치가 나날이 커져가고 있다. 2009년 12월 제임스 카메론(James Cameron|James Francis Cameron)감독의 3D영화<아바타>의 성공은 역사상 최대 관객 동원과 흥행수입을 기록하면서 3D입체 이미지가 충분한 상업적 가능성이 있다는 것을 발견하게 되었다. 이 후 영화 시장에서 뿐 만 아니라 다양한 미디어 3D입체 이미지의 보급과 발전이 이루어지고 있다. 뿐만 아니라 디스플레이와 휴대용기기의 발전으로 대중들이 언제 어디에서든 원하는 콘텐츠를 즐길 수 있는 시대가 되었고 이러한 현상은 점 차 더욱 더 극대화 될 것이라는 전망이다. 본 연구는 카툰일러스트레이션 또는 만화 분야에 3D입체 이미지 기법을 도입하여 발전시킬 필요성과 가능성의 인지로부터 시작되었다. 연구의 기반으로 스테레오스코픽 기법을 통한 3D입체이미지 제작 기법을 사용하였고 본인 작품인 <무서운 이야기 3D>에 수록된 3D입체 카툰 일러스트레이션을 중심으로 연구가 진행 되었다. 연구의 목적인 제작 기법 연구를 진행하기 전에 ‘카툰일러스트레이션’라는 용어에 대해 정의하기 위해서 일러스트레이션의 역사와 만화와 일러스트레이션의 관계에 대해 정리 하였으며 3D 입체이미지에 대한 정의와 원리 그리고 스테레오스코픽이 사용되어지는 디스플레이의 종류를 정리하였다. 기법 연구에 사용되어진 디스플레이는 적/청 안경이며 인쇄미디어를 기준으로 연구하였다. 작업은 스테레오스코픽 제작 방식중 등고선을 이용한 깊이 감 생성 방법과 로토스코핑을 이용하여 양안시차의 각도로 좌, 우 이미지를 만들어내고 적/청 이미지를 추출 하는 방식을 사용하였다. 적/청안경의 피로감 등 디스플레이에 관한 단점이 있었지만 카툰일러스트레이션의 3D입체 이미지화는 3D입체 효과를 생성하는 데 무리가 없었고 오히려 기존의 3D입체 이미지 제작에 비해 효율이 높고 활용범위가 넓다는 사실을 알게 되었다. 본 연구는 카툰일러스트레이션에 맞는 3D입체 이미지 제작기법을 연구하고 누구나 쉽게 제작 과정을 이해 할 수 있는 제작 방법을 제시 하고 있다.
오늘날 영상 미디어 기술의 발달로 3D입체 이미지 산업의 가치가 나날이 커져가고 있다. 2009년 12월 제임스 카메론(James Cameron|James Francis Cameron)감독의 3D영화<아바타>의 성공은 역사상 최대 관객 동원과 흥행수입을 기록하면서 3D입체 이미지가 충분한 상업적 가능성이 있다는 것을 발견하게 되었다. 이 후 영화 시장에서 뿐 만 아니라 다양한 미디어 3D입체 이미지의 보급과 발전이 이루어지고 있다. 뿐만 아니라 디스플레이와 휴대용기기의 발전으로 대중들이 언제 어디에서든 원하는 콘텐츠를 즐길 수 있는 시대가 되었고 이러한 현상은 점 차 더욱 더 극대화 될 것이라는 전망이다. 본 연구는 카툰일러스트레이션 또는 만화 분야에 3D입체 이미지 기법을 도입하여 발전시킬 필요성과 가능성의 인지로부터 시작되었다. 연구의 기반으로 스테레오스코픽 기법을 통한 3D입체이미지 제작 기법을 사용하였고 본인 작품인 <무서운 이야기 3D>에 수록된 3D입체 카툰 일러스트레이션을 중심으로 연구가 진행 되었다. 연구의 목적인 제작 기법 연구를 진행하기 전에 ‘카툰일러스트레이션’라는 용어에 대해 정의하기 위해서 일러스트레이션의 역사와 만화와 일러스트레이션의 관계에 대해 정리 하였으며 3D 입체이미지에 대한 정의와 원리 그리고 스테레오스코픽이 사용되어지는 디스플레이의 종류를 정리하였다. 기법 연구에 사용되어진 디스플레이는 적/청 안경이며 인쇄미디어를 기준으로 연구하였다. 작업은 스테레오스코픽 제작 방식중 등고선을 이용한 깊이 감 생성 방법과 로토스코핑을 이용하여 양안시차의 각도로 좌, 우 이미지를 만들어내고 적/청 이미지를 추출 하는 방식을 사용하였다. 적/청안경의 피로감 등 디스플레이에 관한 단점이 있었지만 카툰일러스트레이션의 3D입체 이미지화는 3D입체 효과를 생성하는 데 무리가 없었고 오히려 기존의 3D입체 이미지 제작에 비해 효율이 높고 활용범위가 넓다는 사실을 알게 되었다. 본 연구는 카툰일러스트레이션에 맞는 3D입체 이미지 제작기법을 연구하고 누구나 쉽게 제작 과정을 이해 할 수 있는 제작 방법을 제시 하고 있다.
Recently, the value of 3D stereoscopic imaging is growing through the development of visual media technology. Evidence of the industry's potential can be found/seen through the popularity/success of James Cameron (James Francis Cameron)'s 3D film "Avatar". However, these three dimensional imaging te...
Recently, the value of 3D stereoscopic imaging is growing through the development of visual media technology. Evidence of the industry's potential can be found/seen through the popularity/success of James Cameron (James Francis Cameron)'s 3D film "Avatar". However, these three dimensional imaging techniques are not exclusive to the film industry; other media factions/branches may also benefit from the added depth of 3D images. Furthermore, 3D techniques brought forth by media have great potential to entice the general public. Consequently, with a rise in popularity, the application of these techniques should also expand into various media outlets containing static images. This study originated from the techniques employed in my work. The approach to obtain a three dimensional image was based upon 3D stereoscopic techniques. Upon further analysis, the techniques used are simple to grasp and effective to apply. Before the purpose of the research study is explored, cartoon illustration will be defined and the relationship between illustration and cartoons will be explicated. The principles for 3D stereoscopic images will also be explained and its various applications will be elaborated. The study of the research is based on the use of red and blue lenses to observe printed media. The execution of 3D imaging is based on the stereo depth contour generation method using rotoscoping and binocular disparity to create a left and right image to create a three dimensional image. Even though this method results in optic fatigue, production using this formula is rather effortless and presents a wide range of applications. Furthermore, this approach is more efficient than past systems for 3D imaging. Thus, this study seeks to progress 3D stereoscopic production for cartoon illustration to increase the ease in which it can be utilized.
Recently, the value of 3D stereoscopic imaging is growing through the development of visual media technology. Evidence of the industry's potential can be found/seen through the popularity/success of James Cameron (James Francis Cameron)'s 3D film "Avatar". However, these three dimensional imaging techniques are not exclusive to the film industry; other media factions/branches may also benefit from the added depth of 3D images. Furthermore, 3D techniques brought forth by media have great potential to entice the general public. Consequently, with a rise in popularity, the application of these techniques should also expand into various media outlets containing static images. This study originated from the techniques employed in my work. The approach to obtain a three dimensional image was based upon 3D stereoscopic techniques. Upon further analysis, the techniques used are simple to grasp and effective to apply. Before the purpose of the research study is explored, cartoon illustration will be defined and the relationship between illustration and cartoons will be explicated. The principles for 3D stereoscopic images will also be explained and its various applications will be elaborated. The study of the research is based on the use of red and blue lenses to observe printed media. The execution of 3D imaging is based on the stereo depth contour generation method using rotoscoping and binocular disparity to create a left and right image to create a three dimensional image. Even though this method results in optic fatigue, production using this formula is rather effortless and presents a wide range of applications. Furthermore, this approach is more efficient than past systems for 3D imaging. Thus, this study seeks to progress 3D stereoscopic production for cartoon illustration to increase the ease in which it can be utilized.
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