이 연구의 목적은 중학생의 체육활동 참여가 학교폭력 방지에 얼마나 긍정적인 영향이 미치는가를 조사 분석하는 것이다. 이를 통해 청소년들에게 체육활동의 필요성과 중요성을 인식시키는데 기초자료를 제공하고자 한다. 이 연구는 중학생의 체육활동 참여가 학교폭력에 미치는 영향에 대해서 알아보기 위하여 현재 서울 지역에 소재하고 있는 남녀공학 중학교 3개 학교를 대상으로 선정하였다. 현재 재학 중인 남녀학생 총 300명을 표집 하였으며, 실제 분석에 사용된 자료는 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 6명의 설문지를 제외한 294명의 설문지를 사용 하였으며, 표집 방법은 자기평가기입법(self-administration method)을 사용 하였다. 이 연구의 설문지 신뢰도는 Cronbach's a 검사를 통하여 검증하였는데, 그 결과 신뢰도계수가 0.715~0.968사이에 위치함으로써 0.6 이상의 값을 확보하여 측정도구로서의 신뢰도를 확인할 수 있었으며, 설문지 응답 자료를 회수한 후 응답 내용이 불성실하거나 적합하지 않은 설문지는 제외시킨 다음 연구의 목적에 따라 결과를 산출 하였다. 각 가설의 ...
이 연구의 목적은 중학생의 체육활동 참여가 학교폭력 방지에 얼마나 긍정적인 영향이 미치는가를 조사 분석하는 것이다. 이를 통해 청소년들에게 체육활동의 필요성과 중요성을 인식시키는데 기초자료를 제공하고자 한다. 이 연구는 중학생의 체육활동 참여가 학교폭력에 미치는 영향에 대해서 알아보기 위하여 현재 서울 지역에 소재하고 있는 남녀공학 중학교 3개 학교를 대상으로 선정하였다. 현재 재학 중인 남녀학생 총 300명을 표집 하였으며, 실제 분석에 사용된 자료는 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 6명의 설문지를 제외한 294명의 설문지를 사용 하였으며, 표집 방법은 자기평가기입법(self-administration method)을 사용 하였다. 이 연구의 설문지 신뢰도는 Cronbach's a 검사를 통하여 검증하였는데, 그 결과 신뢰도계수가 0.715~0.968사이에 위치함으로써 0.6 이상의 값을 확보하여 측정도구로서의 신뢰도를 확인할 수 있었으며, 설문지 응답 자료를 회수한 후 응답 내용이 불성실하거나 적합하지 않은 설문지는 제외시킨 다음 연구의 목적에 따라 결과를 산출 하였다. 각 가설의 유의 수준 a=.05수준에서 검증 하였으며, 구체적인 자료처리 방법은 조사대상과의 체육활동 참여와 학교폭력 신뢰도 및 타당도를 알아보기 위하여 기술통계 및 요인분석(factor analysis)을 실시하였고 인구통계학적 특성과 각 변수들 간의 관계 검증은 t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA)를 실시하였으며 중학생의 체육활동 참여가 학교폭력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 사용하여 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다 첫째, 성별에 따른 체육활동 참여의 차이에서는 참여시간, 참여강도가 여학생보다 남학생이 높게 나타났고 생활정도에 따른 체육활동 참여의 차이에서는 상위권인 학생이 중, 하위권 학생들보다 높게 나타났다. 둘째, 성별, 학년별, 생활정도별로 학교폭력의 하위요인에 대해 분석한 결과 성별에 따른 신체적 폭력, 심리적 폭력에서 모두 남학생이 여학생보다 평균점수가 높게 나타났으며 생활수준에 따른 학교폭력에는 신체적 폭력, 심리적 폭력은 상위수준인 집단에서 높게 나타났고, 괴롭힘에서 중위수준의 집단에서 나타났다. 셋째, 체육활동의 각 요인들이 학교 폭력에 미치는 영향에는 체육활동에 대한 집중, 체육활동 기여도, 기타 체육관련 적극 참여가 높은 학생들은 학교폭력 가해 행동을 적게 함을 보여주며 학교폭력에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이 연구의 목적은 중학생의 체육활동 참여가 학교폭력 방지에 얼마나 긍정적인 영향이 미치는가를 조사 분석하는 것이다. 이를 통해 청소년들에게 체육활동의 필요성과 중요성을 인식시키는데 기초자료를 제공하고자 한다. 이 연구는 중학생의 체육활동 참여가 학교폭력에 미치는 영향에 대해서 알아보기 위하여 현재 서울 지역에 소재하고 있는 남녀공학 중학교 3개 학교를 대상으로 선정하였다. 현재 재학 중인 남녀학생 총 300명을 표집 하였으며, 실제 분석에 사용된 자료는 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 6명의 설문지를 제외한 294명의 설문지를 사용 하였으며, 표집 방법은 자기평가기입법(self-administration method)을 사용 하였다. 이 연구의 설문지 신뢰도는 Cronbach's a 검사를 통하여 검증하였는데, 그 결과 신뢰도계수가 0.715~0.968사이에 위치함으로써 0.6 이상의 값을 확보하여 측정도구로서의 신뢰도를 확인할 수 있었으며, 설문지 응답 자료를 회수한 후 응답 내용이 불성실하거나 적합하지 않은 설문지는 제외시킨 다음 연구의 목적에 따라 결과를 산출 하였다. 각 가설의 유의 수준 a=.05수준에서 검증 하였으며, 구체적인 자료처리 방법은 조사대상과의 체육활동 참여와 학교폭력 신뢰도 및 타당도를 알아보기 위하여 기술통계 및 요인분석(factor analysis)을 실시하였고 인구통계학적 특성과 각 변수들 간의 관계 검증은 t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA)를 실시하였으며 중학생의 체육활동 참여가 학교폭력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 사용하여 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다 첫째, 성별에 따른 체육활동 참여의 차이에서는 참여시간, 참여강도가 여학생보다 남학생이 높게 나타났고 생활정도에 따른 체육활동 참여의 차이에서는 상위권인 학생이 중, 하위권 학생들보다 높게 나타났다. 둘째, 성별, 학년별, 생활정도별로 학교폭력의 하위요인에 대해 분석한 결과 성별에 따른 신체적 폭력, 심리적 폭력에서 모두 남학생이 여학생보다 평균점수가 높게 나타났으며 생활수준에 따른 학교폭력에는 신체적 폭력, 심리적 폭력은 상위수준인 집단에서 높게 나타났고, 괴롭힘에서 중위수준의 집단에서 나타났다. 셋째, 체육활동의 각 요인들이 학교 폭력에 미치는 영향에는 체육활동에 대한 집중, 체육활동 기여도, 기타 체육관련 적극 참여가 높은 학생들은 학교폭력 가해 행동을 적게 함을 보여주며 학교폭력에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study aims at investigating and analyzing how much positive influence are affected to school violence preventions from participations of middle school students’ physical exercises. Thus, the study intends to provide a fundamental data that could make the young people recognize the necessity and...
This study aims at investigating and analyzing how much positive influence are affected to school violence preventions from participations of middle school students’ physical exercises. Thus, the study intends to provide a fundamental data that could make the young people recognize the necessity and importance of physical exercises. In order to look into effects of middle school students’ physical activity participations on the school violence, this study selected 3 co-education middle schools located in Seoul now. The study sampled total 300 schoolgirls and schoolboys who were studying currently, and questionnaire copies were used after exempting unfaithful responses or 6 copies in which a part of answers was missed, and then self-administration method was utilized for sampling. Reliability of the questionnaire was verified through Cronbach’s test, and it ensured over 0.6 as the reliability factor was located between 0.715~0.968, and insincere, unsuitable ones were exempted after collecting answering sheets, and its results were calculated according to following purposes. Significance levels of each hypothesis were verified at a=.05 levels, and this study carried out descriptive statistics and factor analysis so as to search for reliability and validity of the school violence together with physical exercise participations of research objects in detailed data treatments, and t-test and one-way ANOVA were executed for verifying relationships between each variable, and then following results could be gotten as the result of researching it by using multiple regression analysis in order to look into effects of middle school students’ physical exercise participations on the school violence. First, schoolgirls showed higher participation time and strengths than schoolboys in differences of physical exercise participations according to gender, and students of the upper class were displayed higher than middle, lower class ones in differences of physical exercise participations according to their living status. Second, as the result of analyzing sub-factors of the school violence by gender, grades, and living status, schoolboys were come out to be higher than schoolgirls in average from physical, psychological violence. And in relation with the school violence according to living status, physical and psychological violence were turned out to be high in the group of upper levels, and harassments were shown at the group of middle levels. Thirdly, students who had high concentrations, contributions, and positive participations in other related affairs proved to do little harmful acts and affected influences to the school violence regarding to affecting influences to the school violence from each factor of physical exercises.
This study aims at investigating and analyzing how much positive influence are affected to school violence preventions from participations of middle school students’ physical exercises. Thus, the study intends to provide a fundamental data that could make the young people recognize the necessity and importance of physical exercises. In order to look into effects of middle school students’ physical activity participations on the school violence, this study selected 3 co-education middle schools located in Seoul now. The study sampled total 300 schoolgirls and schoolboys who were studying currently, and questionnaire copies were used after exempting unfaithful responses or 6 copies in which a part of answers was missed, and then self-administration method was utilized for sampling. Reliability of the questionnaire was verified through Cronbach’s test, and it ensured over 0.6 as the reliability factor was located between 0.715~0.968, and insincere, unsuitable ones were exempted after collecting answering sheets, and its results were calculated according to following purposes. Significance levels of each hypothesis were verified at a=.05 levels, and this study carried out descriptive statistics and factor analysis so as to search for reliability and validity of the school violence together with physical exercise participations of research objects in detailed data treatments, and t-test and one-way ANOVA were executed for verifying relationships between each variable, and then following results could be gotten as the result of researching it by using multiple regression analysis in order to look into effects of middle school students’ physical exercise participations on the school violence. First, schoolgirls showed higher participation time and strengths than schoolboys in differences of physical exercise participations according to gender, and students of the upper class were displayed higher than middle, lower class ones in differences of physical exercise participations according to their living status. Second, as the result of analyzing sub-factors of the school violence by gender, grades, and living status, schoolboys were come out to be higher than schoolgirls in average from physical, psychological violence. And in relation with the school violence according to living status, physical and psychological violence were turned out to be high in the group of upper levels, and harassments were shown at the group of middle levels. Thirdly, students who had high concentrations, contributions, and positive participations in other related affairs proved to do little harmful acts and affected influences to the school violence regarding to affecting influences to the school violence from each factor of physical exercises.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.