이 연구는 중학교 5종 통합 음악 교과서의 목차와 단원의 짜임새, 그리고 2009 개정 교육과정의 내용체계를 수록 된 제재곡의 학습목표에 충실히 반영했는지 비율을 통해 분석해보는데 목적이 있다. 이를 위하여 문헌 연구를 통해 교과용 도서의 편찬과 음악 교과서의 변화 과정, 2007 개정 교육과정과 2009 개정 교육과정 비교에 대한 이론적 배경을 고찰하였다. 중학교 인정 교과서 5종을 선정해, 2009 개정 교육과정에서 제시하는 중학교의 내용체계를 기준으로 내용을 비교·분석하고, 총 비율 및 영역별 비율을 비교 분석하였다. 교과서 ...
이 연구는 중학교 5종 통합 음악 교과서의 목차와 단원의 짜임새, 그리고 2009 개정 교육과정의 내용체계를 수록 된 제재곡의 학습목표에 충실히 반영했는지 비율을 통해 분석해보는데 목적이 있다. 이를 위하여 문헌 연구를 통해 교과용 도서의 편찬과 음악 교과서의 변화 과정, 2007 개정 교육과정과 2009 개정 교육과정 비교에 대한 이론적 배경을 고찰하였다. 중학교 인정 교과서 5종을 선정해, 2009 개정 교육과정에서 제시하는 중학교의 내용체계를 기준으로 내용을 비교·분석하고, 총 비율 및 영역별 비율을 비교 분석하였다. 교과서 내용 분석에 있어, 각 교과서의 편집 체계를 고려해 제재곡 중심으로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 미래엔 교과서는 4개의 대단원에 4개의 중단원을 구성하였고, 음악사를 대단원 Ⅲ. Expression의 4. 만화로 보는 음악사에 구성하는 특징을 보였다. 성안당 교과서는 총 4개의 대단원으로‘음악이 있는 곳에’라는 명칭을 공통으로 기쁨, 행복, 사랑, 희망의 단어와 연결하여 대단원의 제목을 사용하였고, 와이비엠 교과서는 다른 4종 교과서와 다르게 중·소단원을 사용하지 않았으며, 음악과 생활 교과서는 5종 교과서 중 가장 적은 총 3개의 대단원을 구성하였다. 현대음악 교과서는 총 7개의 단원으로 5종 교과서 중 와이비엠 교과 서와 같이 가장 많은 단원을 구성하였으며,‘음악으로~해요’의 특정 형식을 대단원명으로 사용하였다. 둘째, 교육과정의 내용체계를 중심으로 분석한 결과, 표현 영역에서는 5종 교과서 모두 ‘악곡의 특징을 살려 표현하기’가 평균 38.3%의 가장 높은 비중을,‘창의적으로 음악 만들어 표현하기’가 8.3%로 가장 낮은 비중을 보인다. 그리고, 감상 영역은 5종 교과서 모두‘악곡의 특징을 이해하며 감상하기’의 내용체계가‘음악의 요소 및 개념 이해하기’보다 높은 비율을 보인다. 또한, 생활화 영역의‘우리 음악의 가치 인식하기’의 내용체계는 5종 교과서 모두 2%에도 못 미치는 평균 1.8%로, 우리 국악을 중시하는 사회적 분위기와 교육과정에 역행하는 비율을 보여, 이 항목에 대한 보완적인 내용과 균형을 이루는 내용체계가 요구된다. 셋째, 2009 개정 교육과정에서 제시한 표현, 감상, 생활화의 세 영역 비율이 미래엔 교과서는 표현 72.4%, 감상 17.1%, 생활화 10.5%, 성안당 교과서는 56.3%, 33.9%, 9.7%, 와이비엠 교과서는 54.8%, 34.9%, 10.3%, 음악과 생활 교과서는 63.1%, 30.2%, 6.7%, 현대음악 교과서는 67.1%, 26.6%, 6.3%로 나타났다. 넷째, 통합 5종 교과서의 표현, 감상, 생활화의 세 영역의 평균적 비중은 표현(62.74%), 감상(28.54%), 생활화(8.7%)의 순으로 나타났다. 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 통합 교과서 5종을 대상으로 분석한 결과, 2009 개정 교육과정에서 제시한 표현, 감상, 생활화의 내용체계들이 특정 부분에서 비교적 적게 나타났고, 각 출판사마다 교과서의 내용체계가 조금씩 다르게 나타났다. 이에 따라 보완이 요구되는 부분들에 차이가 있다. 교과서는 체계적이고 효율적으로 조직·구성되기 위해 교육과정의 내용체계를 충실하게 반영하고, 표현, 감상, 생활화의 세 영역 학습 내용을 균등하게 배분시켜야 한다.
이 연구는 중학교 5종 통합 음악 교과서의 목차와 단원의 짜임새, 그리고 2009 개정 교육과정의 내용체계를 수록 된 제재곡의 학습목표에 충실히 반영했는지 비율을 통해 분석해보는데 목적이 있다. 이를 위하여 문헌 연구를 통해 교과용 도서의 편찬과 음악 교과서의 변화 과정, 2007 개정 교육과정과 2009 개정 교육과정 비교에 대한 이론적 배경을 고찰하였다. 중학교 인정 교과서 5종을 선정해, 2009 개정 교육과정에서 제시하는 중학교의 내용체계를 기준으로 내용을 비교·분석하고, 총 비율 및 영역별 비율을 비교 분석하였다. 교과서 내용 분석에 있어, 각 교과서의 편집 체계를 고려해 제재곡 중심으로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 미래엔 교과서는 4개의 대단원에 4개의 중단원을 구성하였고, 음악사를 대단원 Ⅲ. Expression의 4. 만화로 보는 음악사에 구성하는 특징을 보였다. 성안당 교과서는 총 4개의 대단원으로‘음악이 있는 곳에’라는 명칭을 공통으로 기쁨, 행복, 사랑, 희망의 단어와 연결하여 대단원의 제목을 사용하였고, 와이비엠 교과서는 다른 4종 교과서와 다르게 중·소단원을 사용하지 않았으며, 음악과 생활 교과서는 5종 교과서 중 가장 적은 총 3개의 대단원을 구성하였다. 현대음악 교과서는 총 7개의 단원으로 5종 교과서 중 와이비엠 교과 서와 같이 가장 많은 단원을 구성하였으며,‘음악으로~해요’의 특정 형식을 대단원명으로 사용하였다. 둘째, 교육과정의 내용체계를 중심으로 분석한 결과, 표현 영역에서는 5종 교과서 모두 ‘악곡의 특징을 살려 표현하기’가 평균 38.3%의 가장 높은 비중을,‘창의적으로 음악 만들어 표현하기’가 8.3%로 가장 낮은 비중을 보인다. 그리고, 감상 영역은 5종 교과서 모두‘악곡의 특징을 이해하며 감상하기’의 내용체계가‘음악의 요소 및 개념 이해하기’보다 높은 비율을 보인다. 또한, 생활화 영역의‘우리 음악의 가치 인식하기’의 내용체계는 5종 교과서 모두 2%에도 못 미치는 평균 1.8%로, 우리 국악을 중시하는 사회적 분위기와 교육과정에 역행하는 비율을 보여, 이 항목에 대한 보완적인 내용과 균형을 이루는 내용체계가 요구된다. 셋째, 2009 개정 교육과정에서 제시한 표현, 감상, 생활화의 세 영역 비율이 미래엔 교과서는 표현 72.4%, 감상 17.1%, 생활화 10.5%, 성안당 교과서는 56.3%, 33.9%, 9.7%, 와이비엠 교과서는 54.8%, 34.9%, 10.3%, 음악과 생활 교과서는 63.1%, 30.2%, 6.7%, 현대음악 교과서는 67.1%, 26.6%, 6.3%로 나타났다. 넷째, 통합 5종 교과서의 표현, 감상, 생활화의 세 영역의 평균적 비중은 표현(62.74%), 감상(28.54%), 생활화(8.7%)의 순으로 나타났다. 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 통합 교과서 5종을 대상으로 분석한 결과, 2009 개정 교육과정에서 제시한 표현, 감상, 생활화의 내용체계들이 특정 부분에서 비교적 적게 나타났고, 각 출판사마다 교과서의 내용체계가 조금씩 다르게 나타났다. 이에 따라 보완이 요구되는 부분들에 차이가 있다. 교과서는 체계적이고 효율적으로 조직·구성되기 위해 교육과정의 내용체계를 충실하게 반영하고, 표현, 감상, 생활화의 세 영역 학습 내용을 균등하게 배분시켜야 한다.
The purpose of this study is to analyze the structure of contents and units of the five kinds of integrated music textbooks of middle school and contents structure of the 2009 revised curriculum through proportions of music pieces reflecting learning objectives. Through literature review, this study...
The purpose of this study is to analyze the structure of contents and units of the five kinds of integrated music textbooks of middle school and contents structure of the 2009 revised curriculum through proportions of music pieces reflecting learning objectives. Through literature review, this study is examined the process of changes of textbook compilation and music textbooks, and theoretical background in comparing the 2007 revised curriculum and the 2009 revised curriculum. Selecting five kinds of government-approved middle school textbooks, this study compared and analyzed contents of them by the criteria of the contents structure suggested by the 2009 revise curriculum, and compared and analyzed total proportions and proportions per area of them. In analyzing textbook contents, this study focused mainly on music pieces, considering compilation structures of each textbook. The findings of this study are as follows. First, textbook produced by MiraeN consists of 4 big units and 4 middle units, and put the music history in the '4 music history learning from comics', big unit Ⅲ. Expression. Textbook produced by Seongandang consists of 4 big units, the titles of the big units have common expression, 'where there is music', and added the followings: 'gladness', 'happiness', 'love', and 'hope'. textbook produced by YBM, unlike those other four kinds, did not use middle and small units. The Music and Life textbook consists of three big units, the smallest number of units among five kinds of textbooks. Textbook made by Modern Music consists of seven big units, the largest number of units like the textbook of YBM, and each unit title is expressed by 'Let's do ~ with music'. Second, The analysis of textbooks focusing on contents structure of the curriculum revealed the followings: In expression area, 'expressing it by considering characteristics of a music piece' took up 38.3%, the highest proportion for all five kinds of textbook, and 'Expressing it by making music creatively' took up 8.3%, the lowest proportion. And, in the appreciation area, the contents structure of 'Appreciating music understanding the characteristics of a music piece' is higher in proportions than 'Understanding elements and concepts of music'. In addition, the contents structure of 'Being conscious of the value of Korean music' in the area of making music a life area took up on average 1.8%, less than 2% in all five kinds of textbook. So, the contents structure which has contents compensating for this item, and is more in equilibrium. Third, the relative proportions of 'Expression', 'Appreciation', and 'Making music a life' suggested by the 2009 revised curriculum in five kinds of textbook are as follows: 72.4%, 17.1%, 10.5% in the textbook produced by MiraeN; 56.3%, 33.9%, 9.7% in the textbook produced by Seongandang; 54.8%, 34.9%, 10.3% in the textbook produced by YBM; 63.1%, 30.2%, 6.7% in the textbook produced by Music and Life; 67.1%, 26.6%, 6.3% in the textbook produced by Modern Music. Forth, average proportions of 'Expression', 'Appreciation', and 'Making music a life' in integrated five kinds of textbook are 62.74%, 28.54%, and 8.7%. The analysis of integrated five kinds of textbook for middle school showed the followings. The contents structure of 'Expression', 'Appreciation', and 'Making music a life' in five kinds of textbooks showed smaller amount in specific areas, and the contents structure of each textbook vary to some extent. So, there are differences in the parts which need compensation. In order for textbooks to be organized and structured, they should reflect contents structure of the curriculum, and allot the three areas ― 'Expression', 'Appreciation', and 'Making music a life' ― equally.
The purpose of this study is to analyze the structure of contents and units of the five kinds of integrated music textbooks of middle school and contents structure of the 2009 revised curriculum through proportions of music pieces reflecting learning objectives. Through literature review, this study is examined the process of changes of textbook compilation and music textbooks, and theoretical background in comparing the 2007 revised curriculum and the 2009 revised curriculum. Selecting five kinds of government-approved middle school textbooks, this study compared and analyzed contents of them by the criteria of the contents structure suggested by the 2009 revise curriculum, and compared and analyzed total proportions and proportions per area of them. In analyzing textbook contents, this study focused mainly on music pieces, considering compilation structures of each textbook. The findings of this study are as follows. First, textbook produced by MiraeN consists of 4 big units and 4 middle units, and put the music history in the '4 music history learning from comics', big unit Ⅲ. Expression. Textbook produced by Seongandang consists of 4 big units, the titles of the big units have common expression, 'where there is music', and added the followings: 'gladness', 'happiness', 'love', and 'hope'. textbook produced by YBM, unlike those other four kinds, did not use middle and small units. The Music and Life textbook consists of three big units, the smallest number of units among five kinds of textbooks. Textbook made by Modern Music consists of seven big units, the largest number of units like the textbook of YBM, and each unit title is expressed by 'Let's do ~ with music'. Second, The analysis of textbooks focusing on contents structure of the curriculum revealed the followings: In expression area, 'expressing it by considering characteristics of a music piece' took up 38.3%, the highest proportion for all five kinds of textbook, and 'Expressing it by making music creatively' took up 8.3%, the lowest proportion. And, in the appreciation area, the contents structure of 'Appreciating music understanding the characteristics of a music piece' is higher in proportions than 'Understanding elements and concepts of music'. In addition, the contents structure of 'Being conscious of the value of Korean music' in the area of making music a life area took up on average 1.8%, less than 2% in all five kinds of textbook. So, the contents structure which has contents compensating for this item, and is more in equilibrium. Third, the relative proportions of 'Expression', 'Appreciation', and 'Making music a life' suggested by the 2009 revised curriculum in five kinds of textbook are as follows: 72.4%, 17.1%, 10.5% in the textbook produced by MiraeN; 56.3%, 33.9%, 9.7% in the textbook produced by Seongandang; 54.8%, 34.9%, 10.3% in the textbook produced by YBM; 63.1%, 30.2%, 6.7% in the textbook produced by Music and Life; 67.1%, 26.6%, 6.3% in the textbook produced by Modern Music. Forth, average proportions of 'Expression', 'Appreciation', and 'Making music a life' in integrated five kinds of textbook are 62.74%, 28.54%, and 8.7%. The analysis of integrated five kinds of textbook for middle school showed the followings. The contents structure of 'Expression', 'Appreciation', and 'Making music a life' in five kinds of textbooks showed smaller amount in specific areas, and the contents structure of each textbook vary to some extent. So, there are differences in the parts which need compensation. In order for textbooks to be organized and structured, they should reflect contents structure of the curriculum, and allot the three areas ― 'Expression', 'Appreciation', and 'Making music a life' ― equally.
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