PC 하드웨어와 디지털 오디오 소프트웨어의 혁신적인 발전으로 인해 오늘날의 DAW(Digital Audio Workstation) 시스템은 음악 제작에서 매우 핵심적인 역할을 담당하고 있으며, 많은 소프트웨어들과 다양한 플러그인을 통해 음악 작업은 과거에 비해 효율성이 높아졌다. 하지만 비록 동일한 조건의 DAW 하드웨어라 할지라도 사용하는 소프트웨어에 따라 음악 작품의 음향적인 차이가 나타나는 것으로 알려져 있다. 그 가운데 특히 뮤지션과 ...
PC 하드웨어와 디지털 오디오 소프트웨어의 혁신적인 발전으로 인해 오늘날의 DAW(Digital Audio Workstation) 시스템은 음악 제작에서 매우 핵심적인 역할을 담당하고 있으며, 많은 소프트웨어들과 다양한 플러그인을 통해 음악 작업은 과거에 비해 효율성이 높아졌다. 하지만 비록 동일한 조건의 DAW 하드웨어라 할지라도 사용하는 소프트웨어에 따라 음악 작품의 음향적인 차이가 나타나는 것으로 알려져 있다. 그 가운데 특히 뮤지션과 사운드 엔지니어들이 자주 사용하는 로직프로(Logic-Pro)와 프로툴스(Pro-Tools) 계열의 소프트웨어들은 출시 당시부터 음향적인 측면에서 많이 논쟁을 일으키고 있다. 그러나 그러한 논쟁은 청감상의 주관적인 입장이 대다수이며 객관성을 가진 연구 분석은 미비했다. 본 연구에서는 대표적인 주기성 신호인 사각파(Square Wave)와 마스터링 툴(Tool)인 오존5(Ozone5)를 통해 신호 재생 과정에서 발생하는 로직프로와 프로툴스의 음향적인 차이를 비교하였다. 고찰 요소로는 신호의 다이내믹 레인지(Dynamic Range)에 관련된 컴프레싱(Compressing)과 피크레벨(Peak Level)에 관련된 맥시마이징(Maximizing) 그리고 신호의 주파수 특성에 관련된 이퀄라이징(Equalizing)과 아날로그 세츄레이션(Analog Saturation)의 하모닉 익사이팅(Harmonic Exciting), 마지막으로 공간성에 관련된 리버브(Reverb) 등이다. 실험의 정확성을 위해 신호를 저음역, 중음역, 고음역 등으로 분류하였으며 모든 상황을 주파수 스펙트럼(Spectrum), 스펙토그램(Spectrogram) 그리고 레벨(Level) 미터로 평가하였다. 분석결과, 비록 동일한 DAW 시스템 내에서도 사용하는 소프트웨어에 따라 유사성과 차이점을 발견할 수 있었다. 이를 통해 앞으로 각기 다른 소프트웨어에서 다양한 방법으로 많은 실험과 여러 환경의 시스템에서도 많은 실험이 이루어져 좀 더 객관적인 데이터가 축척되고 구축되어 보다 나은 음악환경으로 발전되기를 바란다.
PC 하드웨어와 디지털 오디오 소프트웨어의 혁신적인 발전으로 인해 오늘날의 DAW(Digital Audio Workstation) 시스템은 음악 제작에서 매우 핵심적인 역할을 담당하고 있으며, 많은 소프트웨어들과 다양한 플러그인을 통해 음악 작업은 과거에 비해 효율성이 높아졌다. 하지만 비록 동일한 조건의 DAW 하드웨어라 할지라도 사용하는 소프트웨어에 따라 음악 작품의 음향적인 차이가 나타나는 것으로 알려져 있다. 그 가운데 특히 뮤지션과 사운드 엔지니어들이 자주 사용하는 로직프로(Logic-Pro)와 프로툴스(Pro-Tools) 계열의 소프트웨어들은 출시 당시부터 음향적인 측면에서 많이 논쟁을 일으키고 있다. 그러나 그러한 논쟁은 청감상의 주관적인 입장이 대다수이며 객관성을 가진 연구 분석은 미비했다. 본 연구에서는 대표적인 주기성 신호인 사각파(Square Wave)와 마스터링 툴(Tool)인 오존5(Ozone5)를 통해 신호 재생 과정에서 발생하는 로직프로와 프로툴스의 음향적인 차이를 비교하였다. 고찰 요소로는 신호의 다이내믹 레인지(Dynamic Range)에 관련된 컴프레싱(Compressing)과 피크레벨(Peak Level)에 관련된 맥시마이징(Maximizing) 그리고 신호의 주파수 특성에 관련된 이퀄라이징(Equalizing)과 아날로그 세츄레이션(Analog Saturation)의 하모닉 익사이팅(Harmonic Exciting), 마지막으로 공간성에 관련된 리버브(Reverb) 등이다. 실험의 정확성을 위해 신호를 저음역, 중음역, 고음역 등으로 분류하였으며 모든 상황을 주파수 스펙트럼(Spectrum), 스펙토그램(Spectrogram) 그리고 레벨(Level) 미터로 평가하였다. 분석결과, 비록 동일한 DAW 시스템 내에서도 사용하는 소프트웨어에 따라 유사성과 차이점을 발견할 수 있었다. 이를 통해 앞으로 각기 다른 소프트웨어에서 다양한 방법으로 많은 실험과 여러 환경의 시스템에서도 많은 실험이 이루어져 좀 더 객관적인 데이터가 축척되고 구축되어 보다 나은 음악환경으로 발전되기를 바란다.
Today, DAW(Digital Audio Workstation) is the most important role in the manufactures of music because of the development of Digital Audio and Computer. many music softwares and plug-ins have madethe music-operation improved. because of each sounding character of DAW, the final results are different ...
Today, DAW(Digital Audio Workstation) is the most important role in the manufactures of music because of the development of Digital Audio and Computer. many music softwares and plug-ins have madethe music-operation improved. because of each sounding character of DAW, the final results are different even if every work has been proceeded in the same condition. Especially Logic-pro and Pro-tools, these have been well known to musicians and sound engineers for not only their useful functions but also the side of sounding. however, there are very few objective researches about what these sound like. Therefore, in this research, I checked the sounding differences between Logic-pro and Pro-tools during the music play by using Square Wave which is a kind of periodic wave and the parameter of Ozone5 plug-in. And also I changed the sound by controling Compressor(related to Dynamic Range), Maximizer(to maximize the sound level), Equalizer(for the tone colors), Harmonic Exciter(to amplify the harmonics through the Analog Saturation) and Reverb(for the spatial effects). and then I analyzed the changes of high, middle and low sounding range through Spectrum Analyzer, Spectrogram and Level meter in Meter Bridge(Plug-in). As a result, I found there are some similar changes and some wide differences in each range of sound from the two different DAW(Logic-pro and Pro-tools). I hope, like this research, more objective researches about many different DAW and other sound creating software will be accomplished, therefore the environment of sound creating works will be developed by these objective databases in the many useful researches.
Today, DAW(Digital Audio Workstation) is the most important role in the manufactures of music because of the development of Digital Audio and Computer. many music softwares and plug-ins have madethe music-operation improved. because of each sounding character of DAW, the final results are different even if every work has been proceeded in the same condition. Especially Logic-pro and Pro-tools, these have been well known to musicians and sound engineers for not only their useful functions but also the side of sounding. however, there are very few objective researches about what these sound like. Therefore, in this research, I checked the sounding differences between Logic-pro and Pro-tools during the music play by using Square Wave which is a kind of periodic wave and the parameter of Ozone5 plug-in. And also I changed the sound by controling Compressor(related to Dynamic Range), Maximizer(to maximize the sound level), Equalizer(for the tone colors), Harmonic Exciter(to amplify the harmonics through the Analog Saturation) and Reverb(for the spatial effects). and then I analyzed the changes of high, middle and low sounding range through Spectrum Analyzer, Spectrogram and Level meter in Meter Bridge(Plug-in). As a result, I found there are some similar changes and some wide differences in each range of sound from the two different DAW(Logic-pro and Pro-tools). I hope, like this research, more objective researches about many different DAW and other sound creating software will be accomplished, therefore the environment of sound creating works will be developed by these objective databases in the many useful researches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.