국내 백화점은 지난 70년간 소매유통의 큰 중심의 역할을 수행하여 왔으며 주로 대도시 도심에 위치하면서 소비생활문화의 중심에서 유통시장의 선도역할을 해왔다. 유통 환경의 다양한 요인으로 인해 형성된 엔터테인먼트형 쇼핑몰이나 할인점, 인터넷 판매 등 새로운 형태의 업태와 경쟁사와의 치열한 경쟁구조 속에 놓여있는데, 이러한 업태 간, 경쟁사간의 경쟁은 복잡하고 다양한 양상으로 진전되고 있다. 마케팅의 환경변화와 소비자의 요구를 수용하여 직접적인 이윤 추구를 목적으로 하는 직접적 수익 공간 못지않은 간접마케팅 영역의 공간이 중요하다는 인식이 고조되고 있는데, 이러한 간접마케팅의 영역을 과거의 보조적인 공간 및 수단에 국한시킬 것이 아니라, 소비자들의 문화적 욕구를 충족시키는 적극적인 입장을 취하는 동시에 기업의 ...
국내 백화점은 지난 70년간 소매유통의 큰 중심의 역할을 수행하여 왔으며 주로 대도시 도심에 위치하면서 소비생활문화의 중심에서 유통시장의 선도역할을 해왔다. 유통 환경의 다양한 요인으로 인해 형성된 엔터테인먼트형 쇼핑몰이나 할인점, 인터넷 판매 등 새로운 형태의 업태와 경쟁사와의 치열한 경쟁구조 속에 놓여있는데, 이러한 업태 간, 경쟁사간의 경쟁은 복잡하고 다양한 양상으로 진전되고 있다. 마케팅의 환경변화와 소비자의 요구를 수용하여 직접적인 이윤 추구를 목적으로 하는 직접적 수익 공간 못지않은 간접마케팅 영역의 공간이 중요하다는 인식이 고조되고 있는데, 이러한 간접마케팅의 영역을 과거의 보조적인 공간 및 수단에 국한시킬 것이 아니라, 소비자들의 문화적 욕구를 충족시키는 적극적인 입장을 취하는 동시에 기업의 브랜드 아이덴티티를 확립하고, 지역과 사람의 원활한 커뮤니케이션의 장으로 확대되어져서 지역 경제 활성화를 극대화할 수 있는 방안이 적용되고 있다. 과거 어느 때보다 경쟁에서의 비교우위를 위한 노력을 꾀하고 있지만 보다 새롭고 장기적인 측면의 목표 및 전략이 필요한 시점이다. 따라서 현대 도시의 life style을 누리고 소비하는 사람, 즉 소비자에게 좋은 경험과 좋은 기억을 주기 위한 노력이 요구된다. 이에 본 연구는 마케팅 환경변화에 따른 백화점 소비자혜택공간의 유형을 살펴보고 공간마케팅적 접근으로써 공간디자인의 계획특성을 살펴보기 위함이다. 공간마케팅적 관점에서 본 백화점 소비자혜택공간의 계획특성을 살펴본 본 연구는 다음과 같은 결론을 도출할 수 있다. 공간마케팅으로 본 소비자혜택공간의 유형별 분포 특성으로는, 유아휴게공간, 회원라운지공간, 교육. 문화공간, 옥외휴게공간, 무대. 공연공간, 전시공간 순으로 계획되었다. 면적 비율을 분석한 결과로는, 옥외휴게공간, 교육. 문화공간, 무대. 공연공간, 유아휴게공간, 회원라운지공간, 전시공간 순으로 옥외휴게공간이 가장 높게 계획되었고, 반면에 전시공간은 가장 낮게 계획되었다. 디자인 표현 특성으로는 유형별로 공간의 정체성이나 위계감이 나타나는 등 각각의 개성이 드러났다. 공간별로 공통적인 특징은 자연 생태 환경을 조성하거나 자연친화적인 마감재 및 컬러 등의 요소를 두어 친자연성을 추구하였다. 또한 고급스러운 이미지가 공간별로 다양하게 표현되고 있었다. 유형별 공간 중에는 브랜드 고유의 컬러를 디자인적으로 조화롭게 사용함으로써 브랜드 아이덴티티를 고취시키고 있었다. 하지만, 백화점별로 소비자혜택공간의 뚜렷한 차별화 디자인 및 특이 사항은 다소 약했다. 다양한 문화체험적인 요소를 둔 물리적인 공간 및 프로그램의 개발을 통해서 백화점 소비자혜택공간이 리포지셔닝 되고 있다. 이러한 공간을 매개로 하여 여러 가지 기능을 수렴함으로써 빠르게 변화하는 소비자의 요구를 충족시키고 재방문 유도를 하며 공간에서 머무르는 시간이 확대되는 등의 지속적인 흐름과 소비자의 삶의 질의 향상, 나아가 행복을 위한 노력이 백화점 소비자혜택공간에서 진화 발전되고 있었다. 연구로부터 도출된 공간마케팅 관점의 소비자혜택공간의 계획특성을 분석한 결과, 개별 공간에서 디자인적 차원의 개성이 드러나는 차별화는 반영되었지만, 백화점별로 공간구성면에 있어서의 고유성 측면에서의 차별화는 미흡한 편이었다. 추후 경쟁력 있는 매력적인 도시 백화점을 위해서 고유성을 띤 다양한 문화체험적인 프로그램 개발이 필요하다. 현재 백화점의 간접마케팅 영역인 소비자혜택공간의 개발 방향은 단기적인 이익 창출이 아닌 지역사회 및 소비자의 행복과 삶의 질의 향상을 위한 도시의 대표문화공간으로서 역할을 하여야 한다. 따라서 문화체험적 프로그램을 살린 도시 백화점에 대한 깊은 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것으로 사료된다. 연구를 통해 도출된 결과를 바탕으로 향후 백화점 공간디자인 계획 시 공간 마케팅적 접근을 통한 경쟁력을 갖춘 매력적인 공간으로서의 활성화를 위한 기초자료를 제시할 수 있다.
국내 백화점은 지난 70년간 소매유통의 큰 중심의 역할을 수행하여 왔으며 주로 대도시 도심에 위치하면서 소비생활문화의 중심에서 유통시장의 선도역할을 해왔다. 유통 환경의 다양한 요인으로 인해 형성된 엔터테인먼트형 쇼핑몰이나 할인점, 인터넷 판매 등 새로운 형태의 업태와 경쟁사와의 치열한 경쟁구조 속에 놓여있는데, 이러한 업태 간, 경쟁사간의 경쟁은 복잡하고 다양한 양상으로 진전되고 있다. 마케팅의 환경변화와 소비자의 요구를 수용하여 직접적인 이윤 추구를 목적으로 하는 직접적 수익 공간 못지않은 간접마케팅 영역의 공간이 중요하다는 인식이 고조되고 있는데, 이러한 간접마케팅의 영역을 과거의 보조적인 공간 및 수단에 국한시킬 것이 아니라, 소비자들의 문화적 욕구를 충족시키는 적극적인 입장을 취하는 동시에 기업의 브랜드 아이덴티티를 확립하고, 지역과 사람의 원활한 커뮤니케이션의 장으로 확대되어져서 지역 경제 활성화를 극대화할 수 있는 방안이 적용되고 있다. 과거 어느 때보다 경쟁에서의 비교우위를 위한 노력을 꾀하고 있지만 보다 새롭고 장기적인 측면의 목표 및 전략이 필요한 시점이다. 따라서 현대 도시의 life style을 누리고 소비하는 사람, 즉 소비자에게 좋은 경험과 좋은 기억을 주기 위한 노력이 요구된다. 이에 본 연구는 마케팅 환경변화에 따른 백화점 소비자혜택공간의 유형을 살펴보고 공간마케팅적 접근으로써 공간디자인의 계획특성을 살펴보기 위함이다. 공간마케팅적 관점에서 본 백화점 소비자혜택공간의 계획특성을 살펴본 본 연구는 다음과 같은 결론을 도출할 수 있다. 공간마케팅으로 본 소비자혜택공간의 유형별 분포 특성으로는, 유아휴게공간, 회원라운지공간, 교육. 문화공간, 옥외휴게공간, 무대. 공연공간, 전시공간 순으로 계획되었다. 면적 비율을 분석한 결과로는, 옥외휴게공간, 교육. 문화공간, 무대. 공연공간, 유아휴게공간, 회원라운지공간, 전시공간 순으로 옥외휴게공간이 가장 높게 계획되었고, 반면에 전시공간은 가장 낮게 계획되었다. 디자인 표현 특성으로는 유형별로 공간의 정체성이나 위계감이 나타나는 등 각각의 개성이 드러났다. 공간별로 공통적인 특징은 자연 생태 환경을 조성하거나 자연친화적인 마감재 및 컬러 등의 요소를 두어 친자연성을 추구하였다. 또한 고급스러운 이미지가 공간별로 다양하게 표현되고 있었다. 유형별 공간 중에는 브랜드 고유의 컬러를 디자인적으로 조화롭게 사용함으로써 브랜드 아이덴티티를 고취시키고 있었다. 하지만, 백화점별로 소비자혜택공간의 뚜렷한 차별화 디자인 및 특이 사항은 다소 약했다. 다양한 문화체험적인 요소를 둔 물리적인 공간 및 프로그램의 개발을 통해서 백화점 소비자혜택공간이 리포지셔닝 되고 있다. 이러한 공간을 매개로 하여 여러 가지 기능을 수렴함으로써 빠르게 변화하는 소비자의 요구를 충족시키고 재방문 유도를 하며 공간에서 머무르는 시간이 확대되는 등의 지속적인 흐름과 소비자의 삶의 질의 향상, 나아가 행복을 위한 노력이 백화점 소비자혜택공간에서 진화 발전되고 있었다. 연구로부터 도출된 공간마케팅 관점의 소비자혜택공간의 계획특성을 분석한 결과, 개별 공간에서 디자인적 차원의 개성이 드러나는 차별화는 반영되었지만, 백화점별로 공간구성면에 있어서의 고유성 측면에서의 차별화는 미흡한 편이었다. 추후 경쟁력 있는 매력적인 도시 백화점을 위해서 고유성을 띤 다양한 문화체험적인 프로그램 개발이 필요하다. 현재 백화점의 간접마케팅 영역인 소비자혜택공간의 개발 방향은 단기적인 이익 창출이 아닌 지역사회 및 소비자의 행복과 삶의 질의 향상을 위한 도시의 대표문화공간으로서 역할을 하여야 한다. 따라서 문화체험적 프로그램을 살린 도시 백화점에 대한 깊은 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것으로 사료된다. 연구를 통해 도출된 결과를 바탕으로 향후 백화점 공간디자인 계획 시 공간 마케팅적 접근을 통한 경쟁력을 갖춘 매력적인 공간으로서의 활성화를 위한 기초자료를 제시할 수 있다.
Korean department stores have performed a main role in retail distribution channel over the past 70 years. They also have been leading the distribution market in the metropolitan area. The department store is faced with various new competitors such as entertainment based shopping mall, discount stor...
Korean department stores have performed a main role in retail distribution channel over the past 70 years. They also have been leading the distribution market in the metropolitan area. The department store is faced with various new competitors such as entertainment based shopping mall, discount store, internet sales and so on. These new types of sales channels are formed by a number of factors of distribution field. These days the competition is occurred against not only the same but also newly developed type of distribution formation, and becomes more and more severe. As the market has accommodated the changes in the marketing environment and customer demands, the awareness of the importance for not only the place for making direct revenue but also the space of indirect marketing area is been heightening. The facilities for convenience such as indirect marketing area are not subsidiary place any more. They should provide the satisfaction for the cultural needs of customer in aggressive ways and establish the brand identity. The concept of these facilities should be expanded as the communication place for local community and be considered the way as maximizing local economic revitalization. Seeking efforts of comparative advantage in the competition than ever before, but when you need a newer long-term goals and strategies. Therefore it is needed to be effort for providing a good experience and memory to the customer, who enjoy and use the urban life style. The purpose of this study is to extract the characteristics of the type of consumer benefit space of department stores and spatial characteristics of the design as space-marketing approach based on the changes for marketing environment. This study which examined department of consumer benefit plan characteristics space with space-marketing view draws a conclusion from the following result. Spatial distribution characteristics of each type of consumer benefits with space-marketing view are planned by following orders: infant seating area, membership lounge area, education, cultural space, outdoor seating area, stage, performance space and exhibition space. According to the result of the analysis for the rate of area, the space is planned by the following orders: outdoor seating area, education, cultural space, stage, performance space, infant seating area, membership lounge area, and exhibit space. Among them, the outdoor resting area has the largest rate, while the lowest is the exhibition space. Design expressive characteristics show the each individuality such as identity and sense of space by the type hierarchy. Common feature by space is creating ecological environment or pursing naturalness by using nature friendly finish and color. In addition, a variety of high-quality images are expressed by the space. Some of the type of space is encouraging brand identity by using brand unique color harmoniously. But distinct differentiation design and uniqueness by departments are weak. Providing physical space and cultural experience-based program with various elements of cultural experience, the space can meet the needs of customers. And an active area of acts can be formed by covering several functions and mediating consumers benefit space. Improvement of customers' life quality and effort for happiness is being developed in the field of department store consumer benefits space. The analysis result of the space marketing perspective consumer benefit space derived from the study by type distribution, area ratio, and design expression character shows the followings: The differences revealed character of design dimension are reflected, but the differences of uniqueness and diversity for each department store’s space configuration are not sufficient. To become a competitive attractive city department store, the program development which is considered of unique cultural characteristics is needed. It should be continued that deep research for the city department reflected cultural experiential program. When planning future space design of department store, the basic data can be proposed to be activated as attractive space by using space marketing approach.
Korean department stores have performed a main role in retail distribution channel over the past 70 years. They also have been leading the distribution market in the metropolitan area. The department store is faced with various new competitors such as entertainment based shopping mall, discount store, internet sales and so on. These new types of sales channels are formed by a number of factors of distribution field. These days the competition is occurred against not only the same but also newly developed type of distribution formation, and becomes more and more severe. As the market has accommodated the changes in the marketing environment and customer demands, the awareness of the importance for not only the place for making direct revenue but also the space of indirect marketing area is been heightening. The facilities for convenience such as indirect marketing area are not subsidiary place any more. They should provide the satisfaction for the cultural needs of customer in aggressive ways and establish the brand identity. The concept of these facilities should be expanded as the communication place for local community and be considered the way as maximizing local economic revitalization. Seeking efforts of comparative advantage in the competition than ever before, but when you need a newer long-term goals and strategies. Therefore it is needed to be effort for providing a good experience and memory to the customer, who enjoy and use the urban life style. The purpose of this study is to extract the characteristics of the type of consumer benefit space of department stores and spatial characteristics of the design as space-marketing approach based on the changes for marketing environment. This study which examined department of consumer benefit plan characteristics space with space-marketing view draws a conclusion from the following result. Spatial distribution characteristics of each type of consumer benefits with space-marketing view are planned by following orders: infant seating area, membership lounge area, education, cultural space, outdoor seating area, stage, performance space and exhibition space. According to the result of the analysis for the rate of area, the space is planned by the following orders: outdoor seating area, education, cultural space, stage, performance space, infant seating area, membership lounge area, and exhibit space. Among them, the outdoor resting area has the largest rate, while the lowest is the exhibition space. Design expressive characteristics show the each individuality such as identity and sense of space by the type hierarchy. Common feature by space is creating ecological environment or pursing naturalness by using nature friendly finish and color. In addition, a variety of high-quality images are expressed by the space. Some of the type of space is encouraging brand identity by using brand unique color harmoniously. But distinct differentiation design and uniqueness by departments are weak. Providing physical space and cultural experience-based program with various elements of cultural experience, the space can meet the needs of customers. And an active area of acts can be formed by covering several functions and mediating consumers benefit space. Improvement of customers' life quality and effort for happiness is being developed in the field of department store consumer benefits space. The analysis result of the space marketing perspective consumer benefit space derived from the study by type distribution, area ratio, and design expression character shows the followings: The differences revealed character of design dimension are reflected, but the differences of uniqueness and diversity for each department store’s space configuration are not sufficient. To become a competitive attractive city department store, the program development which is considered of unique cultural characteristics is needed. It should be continued that deep research for the city department reflected cultural experiential program. When planning future space design of department store, the basic data can be proposed to be activated as attractive space by using space marketing approach.
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