뮤직 테크놀로지의 발달로 대중음악 제작 방식은 급격한 변화를 맞고 있다. 고가의 녹음 장비를 갖춘 전문 녹음실에서 각 파트의 연주자와 음향 엔지니어를 동반한 음원 제작은 점차 사라지고 작품자 홀로 연주에서부터 녹음, 믹싱 그리고 마스터링까지 제작의 전 과정을 진행할 수 있게 되었다. 그리고 이러한 음악 기술은 제작비 절감이라는 음원 제작자들의 욕구와 다양한 음악을 원하는 감상자들을 만나 하루가 다르게 연구되고 있다. 기존 발표된 논문을 보면 가상 악기 기반의 음원 제작 연구와 실제 악기와의 단순 비교 연구는 이루어 졌으나 하나의 완성된 곡에 있어서 현 국내 메이저급 대중음악 제작 환경을 반영한 실제 악기 녹음 음원과 일반적으로 구성할 수 있는 가상 악기 기반의 제작 음원과의 비교 분석 연구는 이루어진 바가 없다. 이에 본 논문은 하나의 곡에 있어 현재 필드에서 왕성하게 활동하고 있는 연주자와 녹음실을 선정, 실제 악기를 이용하여 음원을 제작한다. 그리고 일반적으로 구성할 수 있는 홈 ...
뮤직 테크놀로지의 발달로 대중음악 제작 방식은 급격한 변화를 맞고 있다. 고가의 녹음 장비를 갖춘 전문 녹음실에서 각 파트의 연주자와 음향 엔지니어를 동반한 음원 제작은 점차 사라지고 작품자 홀로 연주에서부터 녹음, 믹싱 그리고 마스터링까지 제작의 전 과정을 진행할 수 있게 되었다. 그리고 이러한 음악 기술은 제작비 절감이라는 음원 제작자들의 욕구와 다양한 음악을 원하는 감상자들을 만나 하루가 다르게 연구되고 있다. 기존 발표된 논문을 보면 가상 악기 기반의 음원 제작 연구와 실제 악기와의 단순 비교 연구는 이루어 졌으나 하나의 완성된 곡에 있어서 현 국내 메이저급 대중음악 제작 환경을 반영한 실제 악기 녹음 음원과 일반적으로 구성할 수 있는 가상 악기 기반의 제작 음원과의 비교 분석 연구는 이루어진 바가 없다. 이에 본 논문은 하나의 곡에 있어 현재 필드에서 왕성하게 활동하고 있는 연주자와 녹음실을 선정, 실제 악기를 이용하여 음원을 제작한다. 그리고 일반적으로 구성할 수 있는 홈 워크스테이션 환경을 만들어 동일한 음원을 제작 후에 각 악기 파트별로 음향학적인 측면에서 비교 분석한다. 비교 분석 후엔 실제와 가상 음원중 하나의 음원을 선정하거나 배합하는 방식으로 음원을 제작한다. 그리고 만들어진 음원에 어떠한 가공을 하였을 때 높은 수준의 결과물을 얻을 수 있는지 연구한다. 본 논문이 국내 메이저 시장의 음원 제작 결과물과 홈 워크스테이션 기반 음원 결과물의 음향학적 특성 연구에 국한 되지 않고 다양한 실제 악기와 여러 가상 악기를 활용한 대중음악 제작 연구에 도움이 되길 바란다.
뮤직 테크놀로지의 발달로 대중음악 제작 방식은 급격한 변화를 맞고 있다. 고가의 녹음 장비를 갖춘 전문 녹음실에서 각 파트의 연주자와 음향 엔지니어를 동반한 음원 제작은 점차 사라지고 작품자 홀로 연주에서부터 녹음, 믹싱 그리고 마스터링까지 제작의 전 과정을 진행할 수 있게 되었다. 그리고 이러한 음악 기술은 제작비 절감이라는 음원 제작자들의 욕구와 다양한 음악을 원하는 감상자들을 만나 하루가 다르게 연구되고 있다. 기존 발표된 논문을 보면 가상 악기 기반의 음원 제작 연구와 실제 악기와의 단순 비교 연구는 이루어 졌으나 하나의 완성된 곡에 있어서 현 국내 메이저급 대중음악 제작 환경을 반영한 실제 악기 녹음 음원과 일반적으로 구성할 수 있는 가상 악기 기반의 제작 음원과의 비교 분석 연구는 이루어진 바가 없다. 이에 본 논문은 하나의 곡에 있어 현재 필드에서 왕성하게 활동하고 있는 연주자와 녹음실을 선정, 실제 악기를 이용하여 음원을 제작한다. 그리고 일반적으로 구성할 수 있는 홈 워크스테이션 환경을 만들어 동일한 음원을 제작 후에 각 악기 파트별로 음향학적인 측면에서 비교 분석한다. 비교 분석 후엔 실제와 가상 음원중 하나의 음원을 선정하거나 배합하는 방식으로 음원을 제작한다. 그리고 만들어진 음원에 어떠한 가공을 하였을 때 높은 수준의 결과물을 얻을 수 있는지 연구한다. 본 논문이 국내 메이저 시장의 음원 제작 결과물과 홈 워크스테이션 기반 음원 결과물의 음향학적 특성 연구에 국한 되지 않고 다양한 실제 악기와 여러 가상 악기를 활용한 대중음악 제작 연구에 도움이 되길 바란다.
Contemporary pop music is experiencing a drastic change due to a development of music technology. Producing music at a professional recording studio with performing musicians for each instruments and sound engineers gradually disappearing, but composer himself is able to handle the whole progress of...
Contemporary pop music is experiencing a drastic change due to a development of music technology. Producing music at a professional recording studio with performing musicians for each instruments and sound engineers gradually disappearing, but composer himself is able to handle the whole progress of the production which is to perform, record, mix and master. This music technology is being radically studied, owing to producers' desire of lowing the production costs and audiences who want to hear various kind of music. In existing theses, research based on comparing VSTi's to real instruments appear, but comparison analysis of real instrument sounds reflecting the present major pop music producing environment and produced sounds of fairly common VSTi's isn't accomplished. Accordingly, on this thesis a sound source is produced, at a recording studio with real instruments played by musicians who are highly active in present music industry. It is then analyzed and compared with the other sound source which is produced in a home workstation environment, in aspect of acoustics. Afterwards, the analysis source should be produced once more, by selecting or mixing the real and virtual. Fainally what process draws an exceptional output will be studied. I highly hope this thesis set a good example for studies on contemporary pop music production applying various real and virtual instrument sounds, not only limited in comparing products of domestic major music industry and home workstation based sound sources.
Contemporary pop music is experiencing a drastic change due to a development of music technology. Producing music at a professional recording studio with performing musicians for each instruments and sound engineers gradually disappearing, but composer himself is able to handle the whole progress of the production which is to perform, record, mix and master. This music technology is being radically studied, owing to producers' desire of lowing the production costs and audiences who want to hear various kind of music. In existing theses, research based on comparing VSTi's to real instruments appear, but comparison analysis of real instrument sounds reflecting the present major pop music producing environment and produced sounds of fairly common VSTi's isn't accomplished. Accordingly, on this thesis a sound source is produced, at a recording studio with real instruments played by musicians who are highly active in present music industry. It is then analyzed and compared with the other sound source which is produced in a home workstation environment, in aspect of acoustics. Afterwards, the analysis source should be produced once more, by selecting or mixing the real and virtual. Fainally what process draws an exceptional output will be studied. I highly hope this thesis set a good example for studies on contemporary pop music production applying various real and virtual instrument sounds, not only limited in comparing products of domestic major music industry and home workstation based sound sources.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.