찬송가는 유서 깊은 유럽의 전통음악에 기원을 두고 있으며 오랜 시간동안 불려져 왔다. 그러나 현대에는 단조롭고 정형화된 형식을 거부하는 현 세대들에게 외면 받는 경향이 있다. 원곡의 의미를 충분히 전달하면서도 음악적으로 새롭고 다양하게 느껴지도록 재즈의 편곡 기법들을 통해 재창조될 수 있는 방향성을 제시한다. 본 논문에서는 Ⅰ도-Ⅳ도-Ⅴ도 중심의 단순하고 정형화된 찬송가가 재즈로 편곡되었을 때의 특징을 리듬, 멜로디, 화성 위주로 연구하였다. 또한 다른 찬송가의 편곡에 응용하여 적용, 발전시키고자 하였다. 먼저, 재즈와 찬송가에 대해 간략하게 서술하였고, 재즈의 편곡적 요소들을 예제와 함께 설명하였다. 재즈 편곡의 다양한 음악적 특징을 보여줄 수 있도록 스윙(swing)은 도미니언 재즈 플레이어즈(Dominion Jazz Players)의 ‘Jesus Loves Me’, 펑크(funk)는 포플레이(Fourplay)의 ‘Angels we have heard on high’, 보사노바(bossa nova)는 송영주의 ‘In The Sweet By And By’, 발라드(ballade)는 짐 마틴 트리오(Jim martinez trio)의 ‘When I survey the wondrous cross’를 선택하였다. 연구 분석을 토대로 선정된 찬송가에 교차 적용하여 편곡하였으며 적용된 곡은 다음과 같다. 밝고 경쾌한 리듬으로 스윙과 잘 어울리는 ‘In The Sweet By And By’, 1마디 이상 한 코드로 진행되는 마디를 16비트 베이스 ...
찬송가는 유서 깊은 유럽의 전통음악에 기원을 두고 있으며 오랜 시간동안 불려져 왔다. 그러나 현대에는 단조롭고 정형화된 형식을 거부하는 현 세대들에게 외면 받는 경향이 있다. 원곡의 의미를 충분히 전달하면서도 음악적으로 새롭고 다양하게 느껴지도록 재즈의 편곡 기법들을 통해 재창조될 수 있는 방향성을 제시한다. 본 논문에서는 Ⅰ도-Ⅳ도-Ⅴ도 중심의 단순하고 정형화된 찬송가가 재즈로 편곡되었을 때의 특징을 리듬, 멜로디, 화성 위주로 연구하였다. 또한 다른 찬송가의 편곡에 응용하여 적용, 발전시키고자 하였다. 먼저, 재즈와 찬송가에 대해 간략하게 서술하였고, 재즈의 편곡적 요소들을 예제와 함께 설명하였다. 재즈 편곡의 다양한 음악적 특징을 보여줄 수 있도록 스윙(swing)은 도미니언 재즈 플레이어즈(Dominion Jazz Players)의 ‘Jesus Loves Me’, 펑크(funk)는 포플레이(Fourplay)의 ‘Angels we have heard on high’, 보사노바(bossa nova)는 송영주의 ‘In The Sweet By And By’, 발라드(ballade)는 짐 마틴 트리오(Jim martinez trio)의 ‘When I survey the wondrous cross’를 선택하였다. 연구 분석을 토대로 선정된 찬송가에 교차 적용하여 편곡하였으며 적용된 곡은 다음과 같다. 밝고 경쾌한 리듬으로 스윙과 잘 어울리는 ‘In The Sweet By And By’, 1마디 이상 한 코드로 진행되는 마디를 16비트 베이스 리프(Riff)화 하여 펑크 리듬적인 특징을 잘 드러낼 수 있는 ‘Jesus Loves Me’, 스트레이트 리듬에서의 앞선음, 지연음이 보사노바의 리듬 변화를 잘 나타내는 ‘When I survey the wondrous cross’, 원곡의 클래식적 온음계 화성을 재즈적 화성인 부속화음과 선법 차용 등으로 새로운 색채감을 느낄 수 있도록 ‘Angels we have heard on high’를 편곡한다. 마지막으로 본인이 재즈로 편곡한 ‘My Jesus, I love Thee’는 4/4박자를 5/4박에서 6/4박으로 박자의 변화에 따른 멜로디와 리듬의 특징을 나타내도록 하였다. 총 5곡을 비교 분석 및 적용하여 재편곡한다. 이를 통하여 찬송가의 장르별 재즈 편곡에 관한 실제적 발전 방향을 제시한다.
찬송가는 유서 깊은 유럽의 전통음악에 기원을 두고 있으며 오랜 시간동안 불려져 왔다. 그러나 현대에는 단조롭고 정형화된 형식을 거부하는 현 세대들에게 외면 받는 경향이 있다. 원곡의 의미를 충분히 전달하면서도 음악적으로 새롭고 다양하게 느껴지도록 재즈의 편곡 기법들을 통해 재창조될 수 있는 방향성을 제시한다. 본 논문에서는 Ⅰ도-Ⅳ도-Ⅴ도 중심의 단순하고 정형화된 찬송가가 재즈로 편곡되었을 때의 특징을 리듬, 멜로디, 화성 위주로 연구하였다. 또한 다른 찬송가의 편곡에 응용하여 적용, 발전시키고자 하였다. 먼저, 재즈와 찬송가에 대해 간략하게 서술하였고, 재즈의 편곡적 요소들을 예제와 함께 설명하였다. 재즈 편곡의 다양한 음악적 특징을 보여줄 수 있도록 스윙(swing)은 도미니언 재즈 플레이어즈(Dominion Jazz Players)의 ‘Jesus Loves Me’, 펑크(funk)는 포플레이(Fourplay)의 ‘Angels we have heard on high’, 보사노바(bossa nova)는 송영주의 ‘In The Sweet By And By’, 발라드(ballade)는 짐 마틴 트리오(Jim martinez trio)의 ‘When I survey the wondrous cross’를 선택하였다. 연구 분석을 토대로 선정된 찬송가에 교차 적용하여 편곡하였으며 적용된 곡은 다음과 같다. 밝고 경쾌한 리듬으로 스윙과 잘 어울리는 ‘In The Sweet By And By’, 1마디 이상 한 코드로 진행되는 마디를 16비트 베이스 리프(Riff)화 하여 펑크 리듬적인 특징을 잘 드러낼 수 있는 ‘Jesus Loves Me’, 스트레이트 리듬에서의 앞선음, 지연음이 보사노바의 리듬 변화를 잘 나타내는 ‘When I survey the wondrous cross’, 원곡의 클래식적 온음계 화성을 재즈적 화성인 부속화음과 선법 차용 등으로 새로운 색채감을 느낄 수 있도록 ‘Angels we have heard on high’를 편곡한다. 마지막으로 본인이 재즈로 편곡한 ‘My Jesus, I love Thee’는 4/4박자를 5/4박에서 6/4박으로 박자의 변화에 따른 멜로디와 리듬의 특징을 나타내도록 하였다. 총 5곡을 비교 분석 및 적용하여 재편곡한다. 이를 통하여 찬송가의 장르별 재즈 편곡에 관한 실제적 발전 방향을 제시한다.
Hymns are based on historic European traditional music, and have been sung for a long period of time. However in modern times, they tend to be neglected by the current generation that refuses monotonous and stereotypical forms. Therefore, this study is intended to propose a way of recreating hymns u...
Hymns are based on historic European traditional music, and have been sung for a long period of time. However in modern times, they tend to be neglected by the current generation that refuses monotonous and stereotypical forms. Therefore, this study is intended to propose a way of recreating hymns using jazz arrangement techniques to convey meanings of original songs sufficiently and to give them new and diverse feelings musically. This paper studied characteristics of hymns, especially rhythms, melodies and harmonies, when the simple and stereotyped hymns consisting of chord Ⅰ, Ⅳ and Ⅴ were arranged for jazz. Moreover, it is aimed to apply these characteristics to the arrangement of other hymns to develop them further. Firstly, this study briefly described jazz and hymn, and explained arrangement elements of jazz, along with examples. For showing a variety of musical features of jazz arrangement, Dominion Jazz Players' ‘Jesus Loves Me’(swing), Fourplay's ‘Angels we have heard on high’(funk), Song, Young-Joo's ‘In The Sweet By And By’(Bossa Nova) and Jim Martinez Trio's ‘When I survey the wondrous cross’(ballade) were chosen. Based on the analysis results, the arrangement technique was applied to the selected hymns, and they were arranged, as follows. ‘In The Sweet By And By’ with bright and cheerful rhythms was arranged to go with swing, ‘Jesus Loves Me’ was arranged to display features of funk rhythm through the 16-beat base riff in more than one bars played in one chord, ‘When I survey the wondrous cross' was arranged to show the changes of Bossa Nova rhythm using anticipation and delay in a straight rhythm, and ‘Angels we have heard on high’ was arranged to give a new color to the diatonic harmony of the original song using secondary dominant chord which is a jazz harmony and mode. Lastly, ‘My Jesus, I love Thee’ was arranged by this researcher to show features of melody and rhythm depending on the changes of beats from four-four time to four-five time and four-six time. As above, total 5 songs were rearranged through comparative analysis on them. In conclusion, this process would suggest a practical development plan for jazz arrangement of hymns by genre.
Hymns are based on historic European traditional music, and have been sung for a long period of time. However in modern times, they tend to be neglected by the current generation that refuses monotonous and stereotypical forms. Therefore, this study is intended to propose a way of recreating hymns using jazz arrangement techniques to convey meanings of original songs sufficiently and to give them new and diverse feelings musically. This paper studied characteristics of hymns, especially rhythms, melodies and harmonies, when the simple and stereotyped hymns consisting of chord Ⅰ, Ⅳ and Ⅴ were arranged for jazz. Moreover, it is aimed to apply these characteristics to the arrangement of other hymns to develop them further. Firstly, this study briefly described jazz and hymn, and explained arrangement elements of jazz, along with examples. For showing a variety of musical features of jazz arrangement, Dominion Jazz Players' ‘Jesus Loves Me’(swing), Fourplay's ‘Angels we have heard on high’(funk), Song, Young-Joo's ‘In The Sweet By And By’(Bossa Nova) and Jim Martinez Trio's ‘When I survey the wondrous cross’(ballade) were chosen. Based on the analysis results, the arrangement technique was applied to the selected hymns, and they were arranged, as follows. ‘In The Sweet By And By’ with bright and cheerful rhythms was arranged to go with swing, ‘Jesus Loves Me’ was arranged to display features of funk rhythm through the 16-beat base riff in more than one bars played in one chord, ‘When I survey the wondrous cross' was arranged to show the changes of Bossa Nova rhythm using anticipation and delay in a straight rhythm, and ‘Angels we have heard on high’ was arranged to give a new color to the diatonic harmony of the original song using secondary dominant chord which is a jazz harmony and mode. Lastly, ‘My Jesus, I love Thee’ was arranged by this researcher to show features of melody and rhythm depending on the changes of beats from four-four time to four-five time and four-six time. As above, total 5 songs were rearranged through comparative analysis on them. In conclusion, this process would suggest a practical development plan for jazz arrangement of hymns by genre.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.