한 권으로서의 책으로 보지 않는 본문을 파편화 하는 일들이 많았었다. 이러한 흐름에 따라 이사야서를 통일된 책으로 보는 시각은 큰 설득력이 없는 것으로 받아들여지곤 하였다. 그러나 이제 이사야서의 통일성 연구는 이사야서 연구에 매우 중요한 학문적 이슈로 부각되고 있다.
2. 본인은 이사야서의 통일성 연구 접근 방식 중에서 전통적인 연구 접근방식인 모티어(Alec Motyer) 접근 방식을 기본으로 삼고, 여기에 더하여 편집적,...
한 권으로서의 책으로 보지 않는 본문을 파편화 하는 일들이 많았었다. 이러한 흐름에 따라 이사야서를 통일된 책으로 보는 시각은 큰 설득력이 없는 것으로 받아들여지곤 하였다. 그러나 이제 이사야서의 통일성 연구는 이사야서 연구에 매우 중요한 학문적 이슈로 부각되고 있다.
2. 본인은 이사야서의 통일성 연구 접근 방식 중에서 전통적인 연구 접근방식인 모티어(Alec Motyer) 접근 방식을 기본으로 삼고, 여기에 더하여 편집적, 정경적, 문학적 접근방식을 사용한다. 모티어에 따르면, 신약에 인용된 이사야의 이름은 8세기 예루살렘의 선지자 이사야를 가리킴에 틀림없다. 그리하여 그는 신약의 권위를 강조하면서 아모스의 아들 이사야가 전 이사야서의 저자임을 강력하게 변호한다. 문학적 접근방식은 글 전체의 구성과 전개를 통해서 이사야서가 통일성 있는 하나님의 말씀이라는 것을 잘 보여주는 것이기 때문이다. 아래 주제 3가지가 본인이 택한 방법론을 지지하는 주제로 보고 연구를 하기로 한다.
3. 정경적·문학적 통일성 연구에서 “시온”(ןויצ)신학은 여호와의 우주적 왕권이 행사되는 시온은 지형적으로도 높이 솟아오르는 세계의 중심지이며 여호와의 가르침을 받기 위하여 그곳으로 모든 나라들이 몰려드는 순례지로서의 산으로 묘사되었다(사 2:2-4; 미 4:1-4). 시온신학은 이스라엘이 어떠한 상황에서도 하나님의 사랑이 변하지 않듯이 하나님께서 시온을 향한 계획의 의도는 변하지 않는 통일성을 볼 수 있다. “이스라엘의 거룩한 자”(לארשׂי שׁודק)인 하나님을 이사야 선지자는 여호와를 이해함에 있어서 그의 주권을 유난히도 강조하고 있음을 볼 수 있다. 그가 창조자이므로 이스라엘과 열방에 대한 주권을 주장 할 수 있음을 선포한다. 하나님의 관심은 바로 열방을 향한 구원이다. 사 63:16에서 여호와의 종이 탄원하는 장면에서 여호와의 공동체가 어떤 것인지를 가리키고 있다. 여기에 나오는 여호와의 공동체는 아브라함과 이스라엘의 혈육공동체가 아니라 이스라엘의 하나님이며, 온 민족들의 하나님이라는 하나님 자신의 약속에 근거한 신뢰 공동체를 의미한다. 창세기 17장에서는 무할례자를 그의 백성으로부터 추방을 하였다(창 17:14). 그러나 이사야에서는 모든 민족들의 하나님으로 확장하고 있다(사 66:18-21). 56-66장은 ‘공의’(טפשמ)를 이사야서 통일성의 매개로 사용하고 있다. 다시 말해 1-39장의 용어인 ‘공의와 정의’(צדקהו טפשמ)나 40-55장의 용어인 ‘구원과 정의’(צדקהו העושי)를 56-66장을 시작하는 구절인 56장 1절에 기록하면서 선배 예언자들의 예언과 연속성상에 있음을 보임과 동시에 이후 이어지는 자신의 신학도 ‘공의’를 중심으로 연결시킬 것임을 천명하고 있다. 56-66장에 나타난 ‘공의’는 이사야서 통일성의 매개이자 묵시적 공동체 희망의 중심 용어로 사용되고 있음을 확인할 수 있다.
4. 결론적으로 이상의 주제들은 하나님의 변하지 않는 신실하심, 이사야에서뿐만 아니라 성경 전체에 흐르는 통일성 있는 하나님의 속성들을 증명하는 예들이다. 이사야서에 대한 최근의 읽기는 역사비평적인 읽기가 이루어낸 파편화 작업에 대한 반대에서 일어났고 또한 이사야서를 전체의 측면에서 하나로 주어진 있는 그대로 읽으려는 시도임을 알 수 있다. 최근의 이사야서 읽기는 오늘 우리에게 주어져 있는 그대로 “한 권으로서의 이사야서”라는 것을 알 수 있다.
한 권으로서의 책으로 보지 않는 본문을 파편화 하는 일들이 많았었다. 이러한 흐름에 따라 이사야서를 통일된 책으로 보는 시각은 큰 설득력이 없는 것으로 받아들여지곤 하였다. 그러나 이제 이사야서의 통일성 연구는 이사야서 연구에 매우 중요한 학문적 이슈로 부각되고 있다.
2. 본인은 이사야서의 통일성 연구 접근 방식 중에서 전통적인 연구 접근방식인 모티어(Alec Motyer) 접근 방식을 기본으로 삼고, 여기에 더하여 편집적, 정경적, 문학적 접근방식을 사용한다. 모티어에 따르면, 신약에 인용된 이사야의 이름은 8세기 예루살렘의 선지자 이사야를 가리킴에 틀림없다. 그리하여 그는 신약의 권위를 강조하면서 아모스의 아들 이사야가 전 이사야서의 저자임을 강력하게 변호한다. 문학적 접근방식은 글 전체의 구성과 전개를 통해서 이사야서가 통일성 있는 하나님의 말씀이라는 것을 잘 보여주는 것이기 때문이다. 아래 주제 3가지가 본인이 택한 방법론을 지지하는 주제로 보고 연구를 하기로 한다.
3. 정경적·문학적 통일성 연구에서 “시온”(ןויצ)신학은 여호와의 우주적 왕권이 행사되는 시온은 지형적으로도 높이 솟아오르는 세계의 중심지이며 여호와의 가르침을 받기 위하여 그곳으로 모든 나라들이 몰려드는 순례지로서의 산으로 묘사되었다(사 2:2-4; 미 4:1-4). 시온신학은 이스라엘이 어떠한 상황에서도 하나님의 사랑이 변하지 않듯이 하나님께서 시온을 향한 계획의 의도는 변하지 않는 통일성을 볼 수 있다. “이스라엘의 거룩한 자”(לארשׂי שׁודק)인 하나님을 이사야 선지자는 여호와를 이해함에 있어서 그의 주권을 유난히도 강조하고 있음을 볼 수 있다. 그가 창조자이므로 이스라엘과 열방에 대한 주권을 주장 할 수 있음을 선포한다. 하나님의 관심은 바로 열방을 향한 구원이다. 사 63:16에서 여호와의 종이 탄원하는 장면에서 여호와의 공동체가 어떤 것인지를 가리키고 있다. 여기에 나오는 여호와의 공동체는 아브라함과 이스라엘의 혈육공동체가 아니라 이스라엘의 하나님이며, 온 민족들의 하나님이라는 하나님 자신의 약속에 근거한 신뢰 공동체를 의미한다. 창세기 17장에서는 무할례자를 그의 백성으로부터 추방을 하였다(창 17:14). 그러나 이사야에서는 모든 민족들의 하나님으로 확장하고 있다(사 66:18-21). 56-66장은 ‘공의’(טפשמ)를 이사야서 통일성의 매개로 사용하고 있다. 다시 말해 1-39장의 용어인 ‘공의와 정의’(צדקהו טפשמ)나 40-55장의 용어인 ‘구원과 정의’(צדקהו העושי)를 56-66장을 시작하는 구절인 56장 1절에 기록하면서 선배 예언자들의 예언과 연속성상에 있음을 보임과 동시에 이후 이어지는 자신의 신학도 ‘공의’를 중심으로 연결시킬 것임을 천명하고 있다. 56-66장에 나타난 ‘공의’는 이사야서 통일성의 매개이자 묵시적 공동체 희망의 중심 용어로 사용되고 있음을 확인할 수 있다.
4. 결론적으로 이상의 주제들은 하나님의 변하지 않는 신실하심, 이사야에서뿐만 아니라 성경 전체에 흐르는 통일성 있는 하나님의 속성들을 증명하는 예들이다. 이사야서에 대한 최근의 읽기는 역사비평적인 읽기가 이루어낸 파편화 작업에 대한 반대에서 일어났고 또한 이사야서를 전체의 측면에서 하나로 주어진 있는 그대로 읽으려는 시도임을 알 수 있다. 최근의 이사야서 읽기는 오늘 우리에게 주어져 있는 그대로 “한 권으로서의 이사야서”라는 것을 알 수 있다.
There were many attempts to interpret the Book of Isaiah, not as a whole, but as the sum of divided parts. As a result, the viewpoint that interprets the book as a whole used to be regarded as not quite convincing. These days, however, the study on the unity of the Book of Isaiah has become a major ...
There were many attempts to interpret the Book of Isaiah, not as a whole, but as the sum of divided parts. As a result, the viewpoint that interprets the book as a whole used to be regarded as not quite convincing. These days, however, the study on the unity of the Book of Isaiah has become a major academic issue in studies on the book. I took an editorial, canonical, and literary approach, based on the method of Alec Motyer, which is one of traditional approach methods. The method of Alec Motyer clearly indicates that the name of Isaiah cited in the New Testament refers to the very prophet Isaiah of Jerusalem in eighth century. Alec Motyer stresses the authority of the New Testament, advocating the fact that the son of Amos is the only one writer of the entire books of Isaiah. It is because the literal approach to the Book of Isaiah shows that the book has unity in terms of the structure and development of it. I decided to study the unity of the Book of Isaiah, based on the following three subjects that support the methodology I had chosen. The canonical and literary unity study depicts Zion, ruled by God’s universal authority, as the center of the whole world, which is geographically high as well, and as the mountain where people gather from all the world to hear God’s words(Isaiah 2:2-4; Micah 4:1-4). The Zion theology shows that God’s plan on Zion never changes as His love toward mankind is constant in any circumstances. The prophet Isaiah lays strong emphasis on the authority of God, the Holy One of Israel (לארשׂי שׁודק), in understating of Him. Isaiah declares that God has all the authorities upon the whole world, because He is the creator of it. The only interest of God is to save all the people in the world. Isaiah, a servant of God, appealed to God in Isaiah 63:16, and it clearly indicates what God’s community is. The community in the verse means, not the ethnic community of Abraham and Israel, but the faith community that roots in the testament of God of Israel and of all the people. Genesis chapter 17 tells us a story that God banished the uncircumcised males from His people (Genesis 17:14). However, Isaiah expanded the definition of God’s people, including every single person within it. (Isaiah 66:18-21) In chapter 56 to 66, Isaiah used the word ‘justice’ as terms for the unity of his book. The words ‘justice and righteousness (צדקהו טפשמ)’ in chapter 1 to 39 and the words ‘salvation and righteousness (צדקהו העושי)’ in chapter 55-66 are used at the beginning verse of chapter 56 to show that it is in a sequence of prophecies of the preceding prophets, and that the prophecies of Isaiah himself would be intimately related to ‘justice’. The word ‘justice’ in chapter 56 to 66 is used as a term for the unity of the book of Isaiah, and as the essential term for the communal hope revealed by God. In conclusion, the preceding subjects prove that God’s trustworthiness and essence has consistency not just in the Book of Isaiah, but also in the entire books of the Bible. The recent study on the Book of Isaiah has been developed against the historical critical approach, which interpret the book as the sum of divided parts. The recent understanding of the Book of Isaiah tells us how to read the Book of Isaiah as one book in the way it is given to us.
There were many attempts to interpret the Book of Isaiah, not as a whole, but as the sum of divided parts. As a result, the viewpoint that interprets the book as a whole used to be regarded as not quite convincing. These days, however, the study on the unity of the Book of Isaiah has become a major academic issue in studies on the book. I took an editorial, canonical, and literary approach, based on the method of Alec Motyer, which is one of traditional approach methods. The method of Alec Motyer clearly indicates that the name of Isaiah cited in the New Testament refers to the very prophet Isaiah of Jerusalem in eighth century. Alec Motyer stresses the authority of the New Testament, advocating the fact that the son of Amos is the only one writer of the entire books of Isaiah. It is because the literal approach to the Book of Isaiah shows that the book has unity in terms of the structure and development of it. I decided to study the unity of the Book of Isaiah, based on the following three subjects that support the methodology I had chosen. The canonical and literary unity study depicts Zion, ruled by God’s universal authority, as the center of the whole world, which is geographically high as well, and as the mountain where people gather from all the world to hear God’s words(Isaiah 2:2-4; Micah 4:1-4). The Zion theology shows that God’s plan on Zion never changes as His love toward mankind is constant in any circumstances. The prophet Isaiah lays strong emphasis on the authority of God, the Holy One of Israel (לארשׂי שׁודק), in understating of Him. Isaiah declares that God has all the authorities upon the whole world, because He is the creator of it. The only interest of God is to save all the people in the world. Isaiah, a servant of God, appealed to God in Isaiah 63:16, and it clearly indicates what God’s community is. The community in the verse means, not the ethnic community of Abraham and Israel, but the faith community that roots in the testament of God of Israel and of all the people. Genesis chapter 17 tells us a story that God banished the uncircumcised males from His people (Genesis 17:14). However, Isaiah expanded the definition of God’s people, including every single person within it. (Isaiah 66:18-21) In chapter 56 to 66, Isaiah used the word ‘justice’ as terms for the unity of his book. The words ‘justice and righteousness (צדקהו טפשמ)’ in chapter 1 to 39 and the words ‘salvation and righteousness (צדקהו העושי)’ in chapter 55-66 are used at the beginning verse of chapter 56 to show that it is in a sequence of prophecies of the preceding prophets, and that the prophecies of Isaiah himself would be intimately related to ‘justice’. The word ‘justice’ in chapter 56 to 66 is used as a term for the unity of the book of Isaiah, and as the essential term for the communal hope revealed by God. In conclusion, the preceding subjects prove that God’s trustworthiness and essence has consistency not just in the Book of Isaiah, but also in the entire books of the Bible. The recent study on the Book of Isaiah has been developed against the historical critical approach, which interpret the book as the sum of divided parts. The recent understanding of the Book of Isaiah tells us how to read the Book of Isaiah as one book in the way it is given to us.
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