본 연구는 광양항 활성화를 위한 도선서비스 향상을 위하여 부두 및 항로의 대형선박 입항현황을 파악하고, 조석과 조류의 연관성을 도출하여 선박운항 안정성 및 항로 혼잡도 분석을 수행하였다.
그 결과, 광양항에 입항하는 선박은 10년전에 비해 약 28%가 증가하였고, 흘수 19m이상의 선박을 제외한 컨테이너선, 일반화물선, 위험물선 등 흘수가 낮은 선박은 조위의 제약 없이 입항이 가능한 것을 확인할 수 있었다.
3항로 이용선박 및 광탄선의 경우 모든 조석 조건(대조기, 중조기, 소조기)에서 항로 전구간에 걸쳐 조위를 이용한 수심확보는 어려울 것으로 판단되며 만재흘수 상태로 입항하기 위해서는 일부 항로 구간의 준설이 필요할 것으로 나타났다.
또한, ...
본 연구는 광양항 활성화를 위한 도선서비스 향상을 위하여 부두 및 항로의 대형선박 입항현황을 파악하고, 조석과 조류의 연관성을 도출하여 선박운항 안정성 및 항로 혼잡도 분석을 수행하였다.
그 결과, 광양항에 입항하는 선박은 10년전에 비해 약 28%가 증가하였고, 흘수 19m이상의 선박을 제외한 컨테이너선, 일반화물선, 위험물선 등 흘수가 낮은 선박은 조위의 제약 없이 입항이 가능한 것을 확인할 수 있었다.
3항로 이용선박 및 광탄선의 경우 모든 조석 조건(대조기, 중조기, 소조기)에서 항로 전구간에 걸쳐 조위를 이용한 수심확보는 어려울 것으로 판단되며 만재흘수 상태로 입항하기 위해서는 일부 항로 구간의 준설이 필요할 것으로 나타났다.
또한, 해상교통 혼잡도 평가 결과 2015년 까지는 해상교통 혼잡도가 허용한계값 이내에 속해 있었지만 2020년이 되면 3항로 및 4항로를 현재 형태로 사용한다면 약 10%이상 허용한계값을 초과하기 때문에 항로폭 확장 등의 방법으로 해상교통 혼잡도를 해소해야 할 것으로 판단된다.
따라서, 광양항의 해상교통 안전성 및 혼잡상황의 해결을 위해서는 장기간의 준비가 필요함을 감안하여 빠른 시일 내에 전국 무역항 기본계획 등에 광양항의 개선방안이 반영되어야 할 것으로 판단된다.
본 연구는 광양항 활성화를 위한 도선서비스 향상을 위하여 부두 및 항로의 대형선박 입항현황을 파악하고, 조석과 조류의 연관성을 도출하여 선박운항 안정성 및 항로 혼잡도 분석을 수행하였다.
그 결과, 광양항에 입항하는 선박은 10년전에 비해 약 28%가 증가하였고, 흘수 19m이상의 선박을 제외한 컨테이너선, 일반화물선, 위험물선 등 흘수가 낮은 선박은 조위의 제약 없이 입항이 가능한 것을 확인할 수 있었다.
3항로 이용선박 및 광탄선의 경우 모든 조석 조건(대조기, 중조기, 소조기)에서 항로 전구간에 걸쳐 조위를 이용한 수심확보는 어려울 것으로 판단되며 만재흘수 상태로 입항하기 위해서는 일부 항로 구간의 준설이 필요할 것으로 나타났다.
또한, 해상교통 혼잡도 평가 결과 2015년 까지는 해상교통 혼잡도가 허용한계값 이내에 속해 있었지만 2020년이 되면 3항로 및 4항로를 현재 형태로 사용한다면 약 10%이상 허용한계값을 초과하기 때문에 항로폭 확장 등의 방법으로 해상교통 혼잡도를 해소해야 할 것으로 판단된다.
따라서, 광양항의 해상교통 안전성 및 혼잡상황의 해결을 위해서는 장기간의 준비가 필요함을 감안하여 빠른 시일 내에 전국 무역항 기본계획 등에 광양항의 개선방안이 반영되어야 할 것으로 판단된다.
The study carried out the present condition of tankers’ port entrance of
docks and courses. Also the study found the relation between tide and
current, and analysed ship sailing stability and complexity of seaway to
improve pilotage services for activation of Gwangyang port
As a result, vessels ente...
The study carried out the present condition of tankers’ port entrance of
docks and courses. Also the study found the relation between tide and
current, and analysed ship sailing stability and complexity of seaway to
improve pilotage services for activation of Gwangyang port
As a result, vessels entering into Gwangyang port were 28 percent
increased than a decade ago, and light draft vessels such as container
vessel, general cargo vessel, and dangerous cargo vessel, except for
vessels which have a draft of 19 meters, can enter the port without
constraint on tide level.
In the case of vessels entering using the third course of the port as
well as coal and ore carriers, ensuring depth of water using sea level
height through the entire courses in all tide condition, spring tide, mean
tide, and neap tide could be difficult. It is necessary to dredge some part
of the courses to enter the port with full load condition.
Also, as the result of the evaluation of marine traffic congestion, it will
be within threshold limit until 2015. However, if the third and forth
courses of the port are used in the present condition in 2020, it will
exceed about 10 percent of threshold limit. Therefore, traffic congestion
needs to be relieved with methods like expending the width of the
course.
Therefore, because it needs a long time to make preparation for
maritime traffic safety of Gwangyang port and solution of congestion
situation, improvement plans of Gwangyang port should be reflected in
the basic plans of national trade ports as soon as possible.
The study carried out the present condition of tankers’ port entrance of
docks and courses. Also the study found the relation between tide and
current, and analysed ship sailing stability and complexity of seaway to
improve pilotage services for activation of Gwangyang port
As a result, vessels entering into Gwangyang port were 28 percent
increased than a decade ago, and light draft vessels such as container
vessel, general cargo vessel, and dangerous cargo vessel, except for
vessels which have a draft of 19 meters, can enter the port without
constraint on tide level.
In the case of vessels entering using the third course of the port as
well as coal and ore carriers, ensuring depth of water using sea level
height through the entire courses in all tide condition, spring tide, mean
tide, and neap tide could be difficult. It is necessary to dredge some part
of the courses to enter the port with full load condition.
Also, as the result of the evaluation of marine traffic congestion, it will
be within threshold limit until 2015. However, if the third and forth
courses of the port are used in the present condition in 2020, it will
exceed about 10 percent of threshold limit. Therefore, traffic congestion
needs to be relieved with methods like expending the width of the
course.
Therefore, because it needs a long time to make preparation for
maritime traffic safety of Gwangyang port and solution of congestion
situation, improvement plans of Gwangyang port should be reflected in
the basic plans of national trade ports as soon as possible.
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