[학위논문]SNS 특성이 SNS 사용 만족도와 지속적 사용의도에 미치는 영향 : 한ㆍ중 비교연구를 중심으로 The Influence of the Features of SNS on the User Satisfaction and Continuous Use Intention원문보기
소셜 네트워크 서비스(Social Network Service)는 온라인 인맥구축 서비스이다. 최근 몇 년간 소셜 네트워크 서비스는 가장 이슈가 되는 키워드이다. 본 연구에서는 한국 사용자와 중국 사용자를 대상으로 한·중 양국 사용자의 사용만족도와 지속적 사용의도에 영향을 미치는 SNS 특성요인의 비교를 통하여 국가에 따라 차이가 있는지를 파악함으로써 국가별 SNS의 발전 전략을 제시한다. 본 연구를 위해 총 10개의 가설을 도출한다. 가설 검증을 위하여 한·중 양국 만10세 이상인 410명의 SNS사용자를 대상으로 설문지를 배포하였다. 회수한 설문지 중 불성실한 응답을 한 11부를 제외한 적합하다고 판단되는 총 399부(중국 201부, 한국 198부)를 분석에 이용하였고 통계분석은 ...
소셜 네트워크 서비스(Social Network Service)는 온라인 인맥구축 서비스이다. 최근 몇 년간 소셜 네트워크 서비스는 가장 이슈가 되는 키워드이다. 본 연구에서는 한국 사용자와 중국 사용자를 대상으로 한·중 양국 사용자의 사용만족도와 지속적 사용의도에 영향을 미치는 SNS 특성요인의 비교를 통하여 국가에 따라 차이가 있는지를 파악함으로써 국가별 SNS의 발전 전략을 제시한다. 본 연구를 위해 총 10개의 가설을 도출한다. 가설 검증을 위하여 한·중 양국 만10세 이상인 410명의 SNS사용자를 대상으로 설문지를 배포하였다. 회수한 설문지 중 불성실한 응답을 한 11부를 제외한 적합하다고 판단되는 총 399부(중국 201부, 한국 198부)를 분석에 이용하였고 통계분석은 SPSS 20.0과 AMOS 18.0으로 분석하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 한국과 중국의 같은 점은 유용성이 사용만족도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타난 반면에 한국 SNS 사용자와 중국 SNS 사용자에 사회적 영향이 사용자만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 한국과 중국의 차이점은 한국에서 사용자 만족도는 즐거움, 용이 성의 영향을 받지만 중국의 경우 사용자 만족도는 즐거움, 용이성이 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 중국은 지속적 사용의도가 사용만족도의 영향을 받지만 한국의 경우는 지속적 사용의도가 사용만족도에 영향을 받지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 근거로 본 연구의 시사점은 중국의 경우 SNS 사용자 만족도를 높이기 위해서는 SNS를 통하여 얻을 수 있는 유용성을 강화할 수 있는 노력이 필요한 반면, 한국의 경우는 사용만족도를 높이기 위하여 SNS를 통해 즐거움을 줄 수 있고, 용이성과 유용성을 강화할 수 있는 노력이 필요하다. 마지막으로 본 연구의 한계점은 한중 비교연구에서 갖는 지역적 한계로서 응답자의 분포가 특정지역에 한정되어 있다는 점이다. 따라서 추후의 연구에서는 보다 다양한 지역으로 확장하는 것과 보다 다양한 척도를 개발하여 SNS의 제공자와 이용자 양자에 도움이 될 수 있는 방안을 도출하는 것이 요구된다.
소셜 네트워크 서비스(Social Network Service)는 온라인 인맥구축 서비스이다. 최근 몇 년간 소셜 네트워크 서비스는 가장 이슈가 되는 키워드이다. 본 연구에서는 한국 사용자와 중국 사용자를 대상으로 한·중 양국 사용자의 사용만족도와 지속적 사용의도에 영향을 미치는 SNS 특성요인의 비교를 통하여 국가에 따라 차이가 있는지를 파악함으로써 국가별 SNS의 발전 전략을 제시한다. 본 연구를 위해 총 10개의 가설을 도출한다. 가설 검증을 위하여 한·중 양국 만10세 이상인 410명의 SNS사용자를 대상으로 설문지를 배포하였다. 회수한 설문지 중 불성실한 응답을 한 11부를 제외한 적합하다고 판단되는 총 399부(중국 201부, 한국 198부)를 분석에 이용하였고 통계분석은 SPSS 20.0과 AMOS 18.0으로 분석하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 한국과 중국의 같은 점은 유용성이 사용만족도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타난 반면에 한국 SNS 사용자와 중국 SNS 사용자에 사회적 영향이 사용자만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 한국과 중국의 차이점은 한국에서 사용자 만족도는 즐거움, 용이 성의 영향을 받지만 중국의 경우 사용자 만족도는 즐거움, 용이성이 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 중국은 지속적 사용의도가 사용만족도의 영향을 받지만 한국의 경우는 지속적 사용의도가 사용만족도에 영향을 받지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 근거로 본 연구의 시사점은 중국의 경우 SNS 사용자 만족도를 높이기 위해서는 SNS를 통하여 얻을 수 있는 유용성을 강화할 수 있는 노력이 필요한 반면, 한국의 경우는 사용만족도를 높이기 위하여 SNS를 통해 즐거움을 줄 수 있고, 용이성과 유용성을 강화할 수 있는 노력이 필요하다. 마지막으로 본 연구의 한계점은 한중 비교연구에서 갖는 지역적 한계로서 응답자의 분포가 특정지역에 한정되어 있다는 점이다. 따라서 추후의 연구에서는 보다 다양한 지역으로 확장하는 것과 보다 다양한 척도를 개발하여 SNS의 제공자와 이용자 양자에 도움이 될 수 있는 방안을 도출하는 것이 요구된다.
Social Network Service is an online service for personal relationship building. In recent years, social network service has been the most controversial key words. This study, taking the Korean users and Chinese users as the research subjects, proposes the development strategies of SNS by figuring ou...
Social Network Service is an online service for personal relationship building. In recent years, social network service has been the most controversial key words. This study, taking the Korean users and Chinese users as the research subjects, proposes the development strategies of SNS by figuring out the differences between China and Korea with the comparison of the feature factors of SNS which influence the usage satisfaction and continuous use intention of the users from the two countries. 10 hypotheses have been drawn for this study. For the hypothesis verification, questionnaires have been distributed to 410 Chinese and Korean SNS users who are more than 10 years old. 11 questionnaires were excluded from the collected ones because of dishonest and 399 questionnaires (Chinese 201, Korean 198) were used in the analysis. SPSS 20.0 and AMOS 18.0 were used in the statistical analysis. The results of the analysis in this study can be summarized as follows. First of all, in terms of similarities between China and Korea, it is showed that utility has direct influence on the usage satisfaction and that social influence didn’t influence the users’ satisfaction both to Korean SNS users and Chinese SNS users. Secondly, in terms of differences between China and Korea, for Korean users, their satisfactions were influenced by the enjoyment or availability, but for Chinese users, they didn’t receive any influences from enjoyment or availability. In addition, although Chinese users’ continuous use intentions were influenced by the users’ satisfaction, Korean users’ were not. The implications of these results in this study demonstrate that in order to improve Chinese SNS users’ satisfaction, efforts should be made reinforcing the utility gained from the SNS and that in order to improve Korean SNS users’ satisfaction, efforts should be made in enforcing the availability and utility through SNS so that the users can enjoy themselves. Lastly, the limitation of this study is that as for the regional limitation of the comparison between China and Korea, the distribution of respondents was limited to specific areas. In the future research, it is necessary to expand to various areas and develop various scales. Furthermore, plans which are helpful for the providers and users of SNS are also demanding.
Social Network Service is an online service for personal relationship building. In recent years, social network service has been the most controversial key words. This study, taking the Korean users and Chinese users as the research subjects, proposes the development strategies of SNS by figuring out the differences between China and Korea with the comparison of the feature factors of SNS which influence the usage satisfaction and continuous use intention of the users from the two countries. 10 hypotheses have been drawn for this study. For the hypothesis verification, questionnaires have been distributed to 410 Chinese and Korean SNS users who are more than 10 years old. 11 questionnaires were excluded from the collected ones because of dishonest and 399 questionnaires (Chinese 201, Korean 198) were used in the analysis. SPSS 20.0 and AMOS 18.0 were used in the statistical analysis. The results of the analysis in this study can be summarized as follows. First of all, in terms of similarities between China and Korea, it is showed that utility has direct influence on the usage satisfaction and that social influence didn’t influence the users’ satisfaction both to Korean SNS users and Chinese SNS users. Secondly, in terms of differences between China and Korea, for Korean users, their satisfactions were influenced by the enjoyment or availability, but for Chinese users, they didn’t receive any influences from enjoyment or availability. In addition, although Chinese users’ continuous use intentions were influenced by the users’ satisfaction, Korean users’ were not. The implications of these results in this study demonstrate that in order to improve Chinese SNS users’ satisfaction, efforts should be made reinforcing the utility gained from the SNS and that in order to improve Korean SNS users’ satisfaction, efforts should be made in enforcing the availability and utility through SNS so that the users can enjoy themselves. Lastly, the limitation of this study is that as for the regional limitation of the comparison between China and Korea, the distribution of respondents was limited to specific areas. In the future research, it is necessary to expand to various areas and develop various scales. Furthermore, plans which are helpful for the providers and users of SNS are also demanding.
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