본 연구의 목적은 자기주도학습 프로그램이 초등학생의 자기주도학습과 학습몰입에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 자기주도학습 프로그램은 초등학생의 자기주도학습에 영향을 미치는가? 둘째, 자기주도학습 프로그램은 초등학생의 학습몰입에 영향을 미치는가? 위의 연구문제를 검증하기 위해 서울특별시 소재의 S초등학교 5학년 7개 학급을 대상으로 자기주도학습 사전 검사와 학습몰입 사전 검사를 실시하였다. 본 연구자의 담임 학급을 실험집단으로, 사전검사 결과 동질성을 보인 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 초등학교 고학년 학생을 대상으로 자기주도학습과 학습몰입 증진을 목적으로 연구자가 재구성한 자기주도학습 프로그램을 6주 간 총 12회에 걸쳐 실시하였다. 통제 집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 프로그램 효과 검증을 위해 두 집단 모두 사후 검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 i-STATistics 프로그램(Kim & Baker, 2012)을 이용한 검사지 반응의 통계적 분석, 각 회기별 소감문, 프로그램 종결 후 아동 설문지 및 연구자 관찰 ...
본 연구의 목적은 자기주도학습 프로그램이 초등학생의 자기주도학습과 학습몰입에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 자기주도학습 프로그램은 초등학생의 자기주도학습에 영향을 미치는가? 둘째, 자기주도학습 프로그램은 초등학생의 학습몰입에 영향을 미치는가? 위의 연구문제를 검증하기 위해 서울특별시 소재의 S초등학교 5학년 7개 학급을 대상으로 자기주도학습 사전 검사와 학습몰입 사전 검사를 실시하였다. 본 연구자의 담임 학급을 실험집단으로, 사전검사 결과 동질성을 보인 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 초등학교 고학년 학생을 대상으로 자기주도학습과 학습몰입 증진을 목적으로 연구자가 재구성한 자기주도학습 프로그램을 6주 간 총 12회에 걸쳐 실시하였다. 통제 집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 프로그램 효과 검증을 위해 두 집단 모두 사후 검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 i-STATistics 프로그램(Kim & Baker, 2012)을 이용한 검사지 반응의 통계적 분석, 각 회기별 소감문, 프로그램 종결 후 아동 설문지 및 연구자 관찰 내용 분석을 활용 하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 검사지 반응 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기주도학습 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여 자기주도학습과 자기주도학습의 하위요인인 동기주도, 인지주도, 행동주도 모두 유의미하게 높았다. 둘째, 자기주도학습 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여 학습몰입과 학습몰입의 하위요인인 과제와 능력의 균형, 분명한 목표, 자기목적적 경험, 시간감각의 왜곡, 자의식의 상실이 모두 유의미하게 높았다. 소감문 및 관찰 내용 분석 결과, 아동은 자기주도학습 프로그램을 통해 학습에 대해 분명한 목표의식을 가지게 되었으며, 자신의 능력수준을 점검하고 이에 알맞은 활동과 학습방법을 선택하려는 모습을 보였다. 또한 학습활동 자체에 의미를 발견하여 즐거움을 느꼈고, 학습몰입의 가치와 의미를 깨달아 학습에 몰입하도록 노력하고자 하는 의지를 갖게 되었다. 이러한 연구 결과는 아동을 대상으로 한 자기주도학습 프로그램이 초등학생의 자기주도학습과 학습몰입을 증진시키는 효과가 있음을 나타낸다. 이러한 자기주도학습과 학습몰입의 증진은 초등학교 고학년 아동이 유의미한 학습경험을 하고, 학습의 가치를 내면화하여 몰입할 수 있다는 시사점을 발견할 수 있다. 앞으로의 연구에서는 프로그램 적용 이후 긍정적인 변화가 지속적으로 유지될 수 있는 후속 프로그램의 모색이 필요하며, 자기주도학습과 학습몰입을 효과적으로 높일 수 있도록 소그룹, 수준별, 주제별, 상담 활동 등 다양한 내용과 형태로 적용할 수 있는 프로그램을 개발하고 운영 할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 자기주도학습 프로그램이 초등학생의 자기주도학습과 학습몰입에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 자기주도학습 프로그램은 초등학생의 자기주도학습에 영향을 미치는가? 둘째, 자기주도학습 프로그램은 초등학생의 학습몰입에 영향을 미치는가? 위의 연구문제를 검증하기 위해 서울특별시 소재의 S초등학교 5학년 7개 학급을 대상으로 자기주도학습 사전 검사와 학습몰입 사전 검사를 실시하였다. 본 연구자의 담임 학급을 실험집단으로, 사전검사 결과 동질성을 보인 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 초등학교 고학년 학생을 대상으로 자기주도학습과 학습몰입 증진을 목적으로 연구자가 재구성한 자기주도학습 프로그램을 6주 간 총 12회에 걸쳐 실시하였다. 통제 집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 프로그램 효과 검증을 위해 두 집단 모두 사후 검사를 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 i-STATistics 프로그램(Kim & Baker, 2012)을 이용한 검사지 반응의 통계적 분석, 각 회기별 소감문, 프로그램 종결 후 아동 설문지 및 연구자 관찰 내용 분석을 활용 하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 검사지 반응 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기주도학습 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여 자기주도학습과 자기주도학습의 하위요인인 동기주도, 인지주도, 행동주도 모두 유의미하게 높았다. 둘째, 자기주도학습 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여 학습몰입과 학습몰입의 하위요인인 과제와 능력의 균형, 분명한 목표, 자기목적적 경험, 시간감각의 왜곡, 자의식의 상실이 모두 유의미하게 높았다. 소감문 및 관찰 내용 분석 결과, 아동은 자기주도학습 프로그램을 통해 학습에 대해 분명한 목표의식을 가지게 되었으며, 자신의 능력수준을 점검하고 이에 알맞은 활동과 학습방법을 선택하려는 모습을 보였다. 또한 학습활동 자체에 의미를 발견하여 즐거움을 느꼈고, 학습몰입의 가치와 의미를 깨달아 학습에 몰입하도록 노력하고자 하는 의지를 갖게 되었다. 이러한 연구 결과는 아동을 대상으로 한 자기주도학습 프로그램이 초등학생의 자기주도학습과 학습몰입을 증진시키는 효과가 있음을 나타낸다. 이러한 자기주도학습과 학습몰입의 증진은 초등학교 고학년 아동이 유의미한 학습경험을 하고, 학습의 가치를 내면화하여 몰입할 수 있다는 시사점을 발견할 수 있다. 앞으로의 연구에서는 프로그램 적용 이후 긍정적인 변화가 지속적으로 유지될 수 있는 후속 프로그램의 모색이 필요하며, 자기주도학습과 학습몰입을 효과적으로 높일 수 있도록 소그룹, 수준별, 주제별, 상담 활동 등 다양한 내용과 형태로 적용할 수 있는 프로그램을 개발하고 운영 할 필요가 있다.
The purpose of this research is to investigate how Self-directed learning program affects the self-directed learning and the learning flow of elementary school students. To achieve this purpose, the following research questions are established. Does Self-directed learning program effect the self-di...
The purpose of this research is to investigate how Self-directed learning program affects the self-directed learning and the learning flow of elementary school students. To achieve this purpose, the following research questions are established. Does Self-directed learning program effect the self-directed learning in children? Does Self-directed learning program effect the leaning flow in children? To verify the questions above, two classes from the 5th grade of S elementary school in Seoul were selected as subjects. The researcher's class was selected as experimental group and another class was placed in control group. Then, a pre-test measuring the self-directed learning and the learning flow was given to all students. The assessment tool was the revised version of the self-directed learning test and Flow State Scale for elementary school students. After the pre-test, the control group and the experimental group were statistically identical. The experimental group participated in 12 sessions of Self-directed learning program for 4 weeks, while the control group did not. After the experiment, a post-test was implemented to verify the effects of the program. To verify the effects of Self-directed learning program, the statistical results were analyzed by i-STATistics. In addition, opinion documents for each term, opinion documents after the program, and qualitative analysis of researcher through observation were collected. The results obtained through this study are as follows. First, compared to the control group, the experimental group treated by Self-directed learning program showed significant increase in self-directed learning and its sub-factors(controlling learning motivation, controlling cognition and controlling learning behavior) compared to the control group. Second, the experimental group treated by Self-directed learning program demonstrated significant increase in the learning flow and its sub-factors(challenges-skills balance, clear goals, autotelic experience, transformation of time, loss of self-consciousness). The results from qualitative analysis are as follows; First, Children set realistic goals and aimed to achieve them one step at a time using appropriate learning strategies. Second, Children were engaged in the autotelic experience during the learning process, so that they found the learning flow is worthy and meaningful. As noted above, Self-directed learning program effects the self-directed learning and the learning flow in children. This research was meaningful in that the program developed by researcher is effectively practicable and it helps activate the research of the learning flow. In conclusion, this research suggests several implications for future studies. Firtst, it is necessary to develop a new follow-up service program to promote and maintain the positive changes in children through this program. Secondly, more Self-directed learning programs should be developed depending on various level, group, subject, counseling.
The purpose of this research is to investigate how Self-directed learning program affects the self-directed learning and the learning flow of elementary school students. To achieve this purpose, the following research questions are established. Does Self-directed learning program effect the self-directed learning in children? Does Self-directed learning program effect the leaning flow in children? To verify the questions above, two classes from the 5th grade of S elementary school in Seoul were selected as subjects. The researcher's class was selected as experimental group and another class was placed in control group. Then, a pre-test measuring the self-directed learning and the learning flow was given to all students. The assessment tool was the revised version of the self-directed learning test and Flow State Scale for elementary school students. After the pre-test, the control group and the experimental group were statistically identical. The experimental group participated in 12 sessions of Self-directed learning program for 4 weeks, while the control group did not. After the experiment, a post-test was implemented to verify the effects of the program. To verify the effects of Self-directed learning program, the statistical results were analyzed by i-STATistics. In addition, opinion documents for each term, opinion documents after the program, and qualitative analysis of researcher through observation were collected. The results obtained through this study are as follows. First, compared to the control group, the experimental group treated by Self-directed learning program showed significant increase in self-directed learning and its sub-factors(controlling learning motivation, controlling cognition and controlling learning behavior) compared to the control group. Second, the experimental group treated by Self-directed learning program demonstrated significant increase in the learning flow and its sub-factors(challenges-skills balance, clear goals, autotelic experience, transformation of time, loss of self-consciousness). The results from qualitative analysis are as follows; First, Children set realistic goals and aimed to achieve them one step at a time using appropriate learning strategies. Second, Children were engaged in the autotelic experience during the learning process, so that they found the learning flow is worthy and meaningful. As noted above, Self-directed learning program effects the self-directed learning and the learning flow in children. This research was meaningful in that the program developed by researcher is effectively practicable and it helps activate the research of the learning flow. In conclusion, this research suggests several implications for future studies. Firtst, it is necessary to develop a new follow-up service program to promote and maintain the positive changes in children through this program. Secondly, more Self-directed learning programs should be developed depending on various level, group, subject, counseling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.