조사의 분석결과 당초 가설의 주요부분에서 상반된 결론을 얻었다. 전달체계가 효율적으로 작동되면 효과성이 높아지며 효과성과 수혜자의 만족도는 정의 상관관계가 있을 것으로 보았지만 전달체계의 일부 변수만 효과성과 유의미한 상관관계가 있고 효과성과 만족도는 부의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지원센터 종사자들은 다문화가족 지원센터가 소기의 정책 목표를 달성하고 있는 것으로 평가하였다. 즉, 종사자들...
조사의 분석결과 당초 가설의 주요부분에서 상반된 결론을 얻었다. 전달체계가 효율적으로 작동되면 효과성이 높아지며 효과성과 수혜자의 만족도는 정의 상관관계가 있을 것으로 보았지만 전달체계의 일부 변수만 효과성과 유의미한 상관관계가 있고 효과성과 만족도는 부의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지원센터 종사자들은 다문화가족 지원센터가 소기의 정책 목표를 달성하고 있는 것으로 평가하였다. 즉, 종사자들은 지원센터의 기능에 대해 70.8% 긍정적으로 보며, 특히 다문화가족에 대한 사회적 인식개선 사업에 효과성이 높은 것으로 평가하였다. 반면에 다문화가족 자녀교육문제 또는 취업연계 지원 사업에 대해서는 상대적으로 낮은 평가를 하였다. 다문화가족복지서비스 전달체계의 변수 중 적절성(β=4.88), 포괄성(β=3.33)이 효과성에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 즉, 다문화가족복지서비스의 적절성을 높게 평가한 종사자일수록 다문화지원정책의 효과성을 높게 평가하고, 다문화가족복지서비스의 포괄성을 높게 평가한 종사자일수록 다문화지원정책의 효과성을 높게 평가하는 것으로 확인되었다. 예산과 프로그램의 유용성과 제공기간 등이 적정수준이고 다문화가족지원센터가 원스톱서비스 기능을 수행할 때 효과성은 높아 질 수 있다는 점을 보여준다. 이는 다른 복지서비스의 효과성을 분석한 선행 연구의 결과와도 일치한다. 한편, 효과성은 다문화가족복지서비스 수혜자의 만족도와는 부적인 상관관계(r=-.19)를 가지고 있으며, 다문화가족복지서비스의 전문성과 정적인 상관관계(r=.26)를 가지고 있는 것으로 나타났다. 해석 및 논의가 필요한 부분이다. 둘째, 지원센터 종사자들은 전달체계에 대해서 대체로 긍정적으로 평가하고 있으나 일부 문항은 부정적 평가가 상대적으로 높았다. 다문화가족지원프로그램에 대한 소개 또는 이용안내에 관한 부분을 가장 높게 평가하는 것으로 나타났으며, 수혜자의 지원센터 이용 또는 지리적 접근성에 있어 종사자들 대부분이 긍정적으로 평가하였다. 반면에, 지원센터의 이용에 대한 불편정도에 있어 수혜자의 출신국에 따라 다문화가족복지서비스 이용에 어느 정도 불편이 따를 것이라고 전체의 27.7%가 평가하였다. 전달체계의 변수 중 전문성이 수혜자의 만족도와 정적인 상관관계(r=.26)를 가지고 있는 것으로 나타났다. 수혜자가 이용하는 지원센터 종사자의 전문성이 높게 평가될수록 다문화가족복지서비스의 만족도가 높아지는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 다문화가족복지서비스 수혜자들의 만족도는 대체로 긍정적인 것으로 나타났으나 일부 문항에서 만족도가 상대적으로 떨어진다. 지원센터를 다시 이용하기를 희망하는 비율이 전체의 85.5%에 이르고 있으며, 77.9%가 이용하였던 지원프로그램을 다른 사람에게도 추천하고자 하는 것으로 나타났다. 결혼이주민들은 지원센터에서 한국생활에 꼭 필요로 하는 도움을 받았으며, 지원프로그램도 한국사회 적응에 큰 도움을 주는 것으로 확인되었다. 서비스의 수혜자인 결혼이민자들은 지원센터의 기능과 프로그램에 대해서 대체로 만족한다는 반응을 보이면서도 프로그램이 미흡하다고 평가하며 지원센터와 유관 기관간의 연계지원이 잘 이루어지지 않고 있으며, 종사자와의 친밀도가 높지 않은 것으로 나타났다. 조사대상자 전체의 38.7%가 지원센터 프로그램의 미흡으로 다른 기관의 프로그램을 이용하기를 희망 하고 있으며, 유관 기관과의 연계서비스가 제대로 이루어 지지 않는다고 생각하는 응답자가 전체의 34.5%로 나타났다. 또한 지원센터 종사자와의 개인사에 대한 상담에 있어 전체의 51.0%가 보통이하의 만족도를 보였으며, 지원센터 종사자의 대우나 도움정도에 대해 전체의 30.0%이상이 보통이하의 만족도를 보이고 있다. 다문화가족지원센터 종사자들은 지원서비스의 효과성이 높다고 보는 반면, 수혜자들인 다문화가족의 만족도는 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 공급자와 수혜자의 서비스에 대한 인식이 불일치 한다는 것을 의미한다. 전달체계의 변수와 만족도 간의 상관관계를 보면 다문화가족지원센터종사자의 전문성이 높게 평가될수록 서비스에 대한 만족도가 높아지며 지원센터의 효과성이 높게 평가될수록 수혜자의 서비스 만족도는 낮아지는 것으로 나타났다. 지원센터의 종사자의 숙련도와 사회복지관련 지식정도가 서비스 질에 큰 영향을 미치고 있는 것으로 보인다. 넷째, 결혼이주민들의 인구학적 특성 조사결과는 선행연구과 비슷하다. 결혼만족도는 보통인 것으로 나타났으며, 가구의 소득수준은 상대적으로 낮다. 다문화가족지원센터 종사자들은 40세 이하가 86.1%로 대체로 젊으며 관련분야 자격증 소지자가 83.1%로 전문성을 갖추고 있으며 근무기간이 대체로 짧은 것으로 나타났다.
조사의 분석결과 당초 가설의 주요부분에서 상반된 결론을 얻었다. 전달체계가 효율적으로 작동되면 효과성이 높아지며 효과성과 수혜자의 만족도는 정의 상관관계가 있을 것으로 보았지만 전달체계의 일부 변수만 효과성과 유의미한 상관관계가 있고 효과성과 만족도는 부의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지원센터 종사자들은 다문화가족 지원센터가 소기의 정책 목표를 달성하고 있는 것으로 평가하였다. 즉, 종사자들은 지원센터의 기능에 대해 70.8% 긍정적으로 보며, 특히 다문화가족에 대한 사회적 인식개선 사업에 효과성이 높은 것으로 평가하였다. 반면에 다문화가족 자녀교육문제 또는 취업연계 지원 사업에 대해서는 상대적으로 낮은 평가를 하였다. 다문화가족복지서비스 전달체계의 변수 중 적절성(β=4.88), 포괄성(β=3.33)이 효과성에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 즉, 다문화가족복지서비스의 적절성을 높게 평가한 종사자일수록 다문화지원정책의 효과성을 높게 평가하고, 다문화가족복지서비스의 포괄성을 높게 평가한 종사자일수록 다문화지원정책의 효과성을 높게 평가하는 것으로 확인되었다. 예산과 프로그램의 유용성과 제공기간 등이 적정수준이고 다문화가족지원센터가 원스톱서비스 기능을 수행할 때 효과성은 높아 질 수 있다는 점을 보여준다. 이는 다른 복지서비스의 효과성을 분석한 선행 연구의 결과와도 일치한다. 한편, 효과성은 다문화가족복지서비스 수혜자의 만족도와는 부적인 상관관계(r=-.19)를 가지고 있으며, 다문화가족복지서비스의 전문성과 정적인 상관관계(r=.26)를 가지고 있는 것으로 나타났다. 해석 및 논의가 필요한 부분이다. 둘째, 지원센터 종사자들은 전달체계에 대해서 대체로 긍정적으로 평가하고 있으나 일부 문항은 부정적 평가가 상대적으로 높았다. 다문화가족지원프로그램에 대한 소개 또는 이용안내에 관한 부분을 가장 높게 평가하는 것으로 나타났으며, 수혜자의 지원센터 이용 또는 지리적 접근성에 있어 종사자들 대부분이 긍정적으로 평가하였다. 반면에, 지원센터의 이용에 대한 불편정도에 있어 수혜자의 출신국에 따라 다문화가족복지서비스 이용에 어느 정도 불편이 따를 것이라고 전체의 27.7%가 평가하였다. 전달체계의 변수 중 전문성이 수혜자의 만족도와 정적인 상관관계(r=.26)를 가지고 있는 것으로 나타났다. 수혜자가 이용하는 지원센터 종사자의 전문성이 높게 평가될수록 다문화가족복지서비스의 만족도가 높아지는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 다문화가족복지서비스 수혜자들의 만족도는 대체로 긍정적인 것으로 나타났으나 일부 문항에서 만족도가 상대적으로 떨어진다. 지원센터를 다시 이용하기를 희망하는 비율이 전체의 85.5%에 이르고 있으며, 77.9%가 이용하였던 지원프로그램을 다른 사람에게도 추천하고자 하는 것으로 나타났다. 결혼이주민들은 지원센터에서 한국생활에 꼭 필요로 하는 도움을 받았으며, 지원프로그램도 한국사회 적응에 큰 도움을 주는 것으로 확인되었다. 서비스의 수혜자인 결혼이민자들은 지원센터의 기능과 프로그램에 대해서 대체로 만족한다는 반응을 보이면서도 프로그램이 미흡하다고 평가하며 지원센터와 유관 기관간의 연계지원이 잘 이루어지지 않고 있으며, 종사자와의 친밀도가 높지 않은 것으로 나타났다. 조사대상자 전체의 38.7%가 지원센터 프로그램의 미흡으로 다른 기관의 프로그램을 이용하기를 희망 하고 있으며, 유관 기관과의 연계서비스가 제대로 이루어 지지 않는다고 생각하는 응답자가 전체의 34.5%로 나타났다. 또한 지원센터 종사자와의 개인사에 대한 상담에 있어 전체의 51.0%가 보통이하의 만족도를 보였으며, 지원센터 종사자의 대우나 도움정도에 대해 전체의 30.0%이상이 보통이하의 만족도를 보이고 있다. 다문화가족지원센터 종사자들은 지원서비스의 효과성이 높다고 보는 반면, 수혜자들인 다문화가족의 만족도는 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 공급자와 수혜자의 서비스에 대한 인식이 불일치 한다는 것을 의미한다. 전달체계의 변수와 만족도 간의 상관관계를 보면 다문화가족지원센터종사자의 전문성이 높게 평가될수록 서비스에 대한 만족도가 높아지며 지원센터의 효과성이 높게 평가될수록 수혜자의 서비스 만족도는 낮아지는 것으로 나타났다. 지원센터의 종사자의 숙련도와 사회복지관련 지식정도가 서비스 질에 큰 영향을 미치고 있는 것으로 보인다. 넷째, 결혼이주민들의 인구학적 특성 조사결과는 선행연구과 비슷하다. 결혼만족도는 보통인 것으로 나타났으며, 가구의 소득수준은 상대적으로 낮다. 다문화가족지원센터 종사자들은 40세 이하가 86.1%로 대체로 젊으며 관련분야 자격증 소지자가 83.1%로 전문성을 갖추고 있으며 근무기간이 대체로 짧은 것으로 나타났다.
The number of multicultural family is rapidly increasing in korea recently. Korea have been transformed into multicultural society like other developed country. The number of foreign people seems to reach 1.6 million in 2020. Therefore, it is very important to face a new social phenomenon effectivel...
The number of multicultural family is rapidly increasing in korea recently. Korea have been transformed into multicultural society like other developed country. The number of foreign people seems to reach 1.6 million in 2020. Therefore, it is very important to face a new social phenomenon effectively. Central government have implemented a lot of program to support multicultural family. Budget for that purpose also have increased in huge scale. Multicutural family welfare services are delivered to marriage immigrants by support centers in local government lever. Daegu metropolitan city have 7 multicultural family support centers. There are 201 support centers country wide. Support center implement a lot of program for foreign marriage immigrant. It’s time that kind of program and policy need to be reevaluated for effectiveness. This study focused on examining the effectiveness of service delivery system and the satisfaction of beneficiary. The effectiveness of service delivery system compromises 4 factors : accessibility, professionalization, appropriateness, and comprehensiveness. This tool is useful to measure how to achieve the policy purpose in the view of government. On the other hand, to customers the satisfaction of beneficiary is more important variable. Marriage immigrant have a lot of difficult to adapt to korea culture. So, this study examined how much helpful support center is and how useful programs are. The survey is conducted in Daegu metropolitan city April 2013. Respondents are 80 support center workers and 220 marriage immigrants. This survey used interview method written by researcher. Responses were measured by a 5-point scale. The study utilized SPSS(Version 18.0), a social science statistics package program to analyze data.
The conclusions are as follows. First, effectiveness have not consistence with satisfaction. According to survey relation between effectiveness and satisfaction is not affirmative relation. The multicultural support centers which are evaluated affirmative by their worker got negative outcome by customers. Although having increased huge budget and resources for multicultural family welfare services, the government could not succeed in satisfying customers need. So it need to reevaluate and to reform service delivery system in the view of customer. From the first stage of planning, support center should inquire customers needs. Second, service supply institution have to improve programs which provided to marriage immigrant to enhance customers satisfaction. Some kind of program must be redesigned to help customer practically. In order to help immigrant programs must be sufficient in contents, period, so on. For example, daegu dong gu multicultural support center provide korean language program for 3 months. That duration is insufficient. So customer usually use other curriculums provided by other institution. Also support workers must be intimacy enough to consult about private things of customers. Support center worker needs to learn counselling technic further more. Third, support center need to reform into one stop service institution for customer. Local welfare center, agricultural cooperative association, housewife classroom, and other local administration also provide adaptive program for marriage immigrant. Support centers must to use that resources, to inform their customers and to build an integrated net work. Especially the survey shows support center does not provide enough job referral services for their customers. Foreign marriage immigrant want to work and have a capability to do work. They need money to live on and to give to their parents in mother country. But support centers’ job related services are insufficient. That kind of service need to be provided by other institution, Regional Labor Administration, Gu office, The Chamber of Commerce and Industry so on. Support center need to build an net work with that institutions for job service.
The number of multicultural family is rapidly increasing in korea recently. Korea have been transformed into multicultural society like other developed country. The number of foreign people seems to reach 1.6 million in 2020. Therefore, it is very important to face a new social phenomenon effectively. Central government have implemented a lot of program to support multicultural family. Budget for that purpose also have increased in huge scale. Multicutural family welfare services are delivered to marriage immigrants by support centers in local government lever. Daegu metropolitan city have 7 multicultural family support centers. There are 201 support centers country wide. Support center implement a lot of program for foreign marriage immigrant. It’s time that kind of program and policy need to be reevaluated for effectiveness. This study focused on examining the effectiveness of service delivery system and the satisfaction of beneficiary. The effectiveness of service delivery system compromises 4 factors : accessibility, professionalization, appropriateness, and comprehensiveness. This tool is useful to measure how to achieve the policy purpose in the view of government. On the other hand, to customers the satisfaction of beneficiary is more important variable. Marriage immigrant have a lot of difficult to adapt to korea culture. So, this study examined how much helpful support center is and how useful programs are. The survey is conducted in Daegu metropolitan city April 2013. Respondents are 80 support center workers and 220 marriage immigrants. This survey used interview method written by researcher. Responses were measured by a 5-point scale. The study utilized SPSS(Version 18.0), a social science statistics package program to analyze data.
The conclusions are as follows. First, effectiveness have not consistence with satisfaction. According to survey relation between effectiveness and satisfaction is not affirmative relation. The multicultural support centers which are evaluated affirmative by their worker got negative outcome by customers. Although having increased huge budget and resources for multicultural family welfare services, the government could not succeed in satisfying customers need. So it need to reevaluate and to reform service delivery system in the view of customer. From the first stage of planning, support center should inquire customers needs. Second, service supply institution have to improve programs which provided to marriage immigrant to enhance customers satisfaction. Some kind of program must be redesigned to help customer practically. In order to help immigrant programs must be sufficient in contents, period, so on. For example, daegu dong gu multicultural support center provide korean language program for 3 months. That duration is insufficient. So customer usually use other curriculums provided by other institution. Also support workers must be intimacy enough to consult about private things of customers. Support center worker needs to learn counselling technic further more. Third, support center need to reform into one stop service institution for customer. Local welfare center, agricultural cooperative association, housewife classroom, and other local administration also provide adaptive program for marriage immigrant. Support centers must to use that resources, to inform their customers and to build an integrated net work. Especially the survey shows support center does not provide enough job referral services for their customers. Foreign marriage immigrant want to work and have a capability to do work. They need money to live on and to give to their parents in mother country. But support centers’ job related services are insufficient. That kind of service need to be provided by other institution, Regional Labor Administration, Gu office, The Chamber of Commerce and Industry so on. Support center need to build an net work with that institutions for job service.
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