성장이란, 인간이 가진 모든 감정을 하나, 둘씩 알아가는 과정으로 볼 수 있다. 사랑을 통해 느끼는 환희와 행복, 환멸, 죽음에 대한 인식을 통해 불안과 공포, 아픔을 느끼고 이 외에도 셀 수 없는 다양한 경험들을 통해서 수많은 감정들을 느끼고 깨달아간다. 이러한 감정의 양적 팽창을 통해 내면의 질적 도약을 이루어나가는 과정이 성장의 모습인 것이다. 성장의 다양한 모습들을 담은 성장소설은 청소년기 학습자들에게 긍정적인 영향을 미친다.
성장소설은 학습자의 내면화와 자아 정체성 탐색을 유도하는 효율적인 텍스트이지만 실제 교육...
성장이란, 인간이 가진 모든 감정을 하나, 둘씩 알아가는 과정으로 볼 수 있다. 사랑을 통해 느끼는 환희와 행복, 환멸, 죽음에 대한 인식을 통해 불안과 공포, 아픔을 느끼고 이 외에도 셀 수 없는 다양한 경험들을 통해서 수많은 감정들을 느끼고 깨달아간다. 이러한 감정의 양적 팽창을 통해 내면의 질적 도약을 이루어나가는 과정이 성장의 모습인 것이다. 성장의 다양한 모습들을 담은 성장소설은 청소년기 학습자들에게 긍정적인 영향을 미친다.
성장소설은 학습자의 내면화와 자아 정체성 탐색을 유도하는 효율적인 텍스트이지만 실제 교육현장에서 교육텍스트로서 공고한 위치에 서 있지는 못하다. 또한 교과서 수록 성장소설 작품을 살펴보면 남성 주인공의 성장기를 그린 작품에 비하여 여성 성장소설 작품의 수는 비교적 적은 실정이다.
이전의 논의에서 성장소설의 어느 한 작품이 교육텍스트로서 타당하며 적절한가에 대해 다루는 작업은 거의 이루어지지 않았다고 본다. 본 연구는 이런 문제의식을 갖고 기존 교과서에서 성장소설로 다루어지지 않은 은희경의 <새의 선물>이라는 작품이 교육텍스트로서 적절한가를 고찰하였다.
성장소설은 신체적·심리적 측면에서 성장의 상호 작용을 이루어나가고 있는 청소년들에게 긍정적인 효과를 줄 수 있는 문학작품이다. 그렇기 때문에 성장소설 작품의 교육 텍스트로서의 적절성을 고찰하는 일은 의미가 있을 것으로 기대된다. 또한 교과서 성장소설 작품에서 비교적 소외되어 있는 여성의 성장담을 그린 성장소설을 연구함으로써 학습자들의 공감과 이해의 폭을 넓힐 수 있을 것이라 생각한다.
이를 위하여 본고에서는 먼저 성장소설의 개념과 문학 교육적 의의를 살펴 보았다. 다음으로 성장소설 작품인 <새의 선물>의 성장소설적 특성과 가치를 밝히고자 하였다. 마지막으로 <새의 선물>을 교과서 제재로 선정하여 교수·학습한다는 전제 하에서 교육 방안을 마련해 보았다. <새의 선물>의 교수·학습은 ‘반응 중심 학습 모형’에 기반하여 구안되었다. 반응 중심 교수·학습법의 가장 큰 특성은 문학작품에 대한 학생들의 반응이나 생각을 자유롭게 표현하는 것이며, 학생들에게서 이끌어 낸 다양한 문학적 반응을 존중하고 적극적으로 수용하는 것이다. 이 모형을 교수·학습에 적용시켜 2011개정 국어과 교육과정을 기반으로 한 <새의 선물>에 적절한 성취기준과 학습목표를 설정하여 과정안을 구성해 보았다.
본 연구가 아직까지 교과서에 수록되지 않음으로써 학습자들이 접하지 않은 성장소설을 발굴하여 학습자들에게 다양한 성장소설 작품을 접할 수 있는 가능성을 마련하는 계기가 되기를 기대해 본다.
성장이란, 인간이 가진 모든 감정을 하나, 둘씩 알아가는 과정으로 볼 수 있다. 사랑을 통해 느끼는 환희와 행복, 환멸, 죽음에 대한 인식을 통해 불안과 공포, 아픔을 느끼고 이 외에도 셀 수 없는 다양한 경험들을 통해서 수많은 감정들을 느끼고 깨달아간다. 이러한 감정의 양적 팽창을 통해 내면의 질적 도약을 이루어나가는 과정이 성장의 모습인 것이다. 성장의 다양한 모습들을 담은 성장소설은 청소년기 학습자들에게 긍정적인 영향을 미친다.
성장소설은 학습자의 내면화와 자아 정체성 탐색을 유도하는 효율적인 텍스트이지만 실제 교육현장에서 교육텍스트로서 공고한 위치에 서 있지는 못하다. 또한 교과서 수록 성장소설 작품을 살펴보면 남성 주인공의 성장기를 그린 작품에 비하여 여성 성장소설 작품의 수는 비교적 적은 실정이다.
이전의 논의에서 성장소설의 어느 한 작품이 교육텍스트로서 타당하며 적절한가에 대해 다루는 작업은 거의 이루어지지 않았다고 본다. 본 연구는 이런 문제의식을 갖고 기존 교과서에서 성장소설로 다루어지지 않은 은희경의 <새의 선물>이라는 작품이 교육텍스트로서 적절한가를 고찰하였다.
성장소설은 신체적·심리적 측면에서 성장의 상호 작용을 이루어나가고 있는 청소년들에게 긍정적인 효과를 줄 수 있는 문학작품이다. 그렇기 때문에 성장소설 작품의 교육 텍스트로서의 적절성을 고찰하는 일은 의미가 있을 것으로 기대된다. 또한 교과서 성장소설 작품에서 비교적 소외되어 있는 여성의 성장담을 그린 성장소설을 연구함으로써 학습자들의 공감과 이해의 폭을 넓힐 수 있을 것이라 생각한다.
이를 위하여 본고에서는 먼저 성장소설의 개념과 문학 교육적 의의를 살펴 보았다. 다음으로 성장소설 작품인 <새의 선물>의 성장소설적 특성과 가치를 밝히고자 하였다. 마지막으로 <새의 선물>을 교과서 제재로 선정하여 교수·학습한다는 전제 하에서 교육 방안을 마련해 보았다. <새의 선물>의 교수·학습은 ‘반응 중심 학습 모형’에 기반하여 구안되었다. 반응 중심 교수·학습법의 가장 큰 특성은 문학작품에 대한 학생들의 반응이나 생각을 자유롭게 표현하는 것이며, 학생들에게서 이끌어 낸 다양한 문학적 반응을 존중하고 적극적으로 수용하는 것이다. 이 모형을 교수·학습에 적용시켜 2011개정 국어과 교육과정을 기반으로 한 <새의 선물>에 적절한 성취기준과 학습목표를 설정하여 과정안을 구성해 보았다.
본 연구가 아직까지 교과서에 수록되지 않음으로써 학습자들이 접하지 않은 성장소설을 발굴하여 학습자들에게 다양한 성장소설 작품을 접할 수 있는 가능성을 마련하는 계기가 되기를 기대해 본다.
Growth is a process that humans become acknowledged the emotions one by one. Humans feel anxiety, fear, and pain through the awareness of delight, happiness, disillusionment, and death by love. In addition to this, humans realize a lot of emotions through numerous experiences. This is a growth that ...
Growth is a process that humans become acknowledged the emotions one by one. Humans feel anxiety, fear, and pain through the awareness of delight, happiness, disillusionment, and death by love. In addition to this, humans realize a lot of emotions through numerous experiences. This is a growth that achieve the qualitative leap of inner side through the quantitative expansion of emotions. A growth novel which contains the various forms of growth has the positive effects on adolescence learners.
Growth novel is a effective text which induces internalization of learner and exploration of identity. But in the real field of education, it is not stand in a stable position. Also, when we look over the growth novels in the textbook, there are relatively small number of female growth novels than male growth novels.
In the previous studies, very little works about whether some growth novels are proper as a educational text or not have been done. This study considers Eun Hee Kyung's The Present of a Bird as a proper educational text that has not treated as a growth novel in the existing textbook.
Growth novel is a literary work which can offer the positive effects to the adolescence who is making developmental interactions in the physical and psychological sides. Therefore, it is expected to be meaningful to consider the growth novels as a proper educational text. Furthermore, this study can broaden the learner's sympathy and understanding by researching female growth novels that have been isolated until now.
For these purposes, this study examines the notion of growth novel and importance in literary educational effects first. Next, there is an attempt to inquire the characteristics and values of growth novel, The Present of a Bird. Lastly, I prepare an educational plan by presupposing the teaching and learning with the selection of The Present of a Bird as a textbook's material. Based on the 'response-based learning model,' the teaching and learning of The Present of a Bird were formed. The most significant characteristic in the response-based learning model is to express freely student's response or thought about the literary works and accept actively various literary responses of students. By applying this model to teaching and learning, I try to constructing the course plan that set proper standard of accomplishment and learning objective on The Present of a Bird based on 2011 Revised Korean Language Curriculum.
I hope this study discovers many kinds of growth novels that are unknown to the students because of its absence in the textbook, and be the chances of possibility that learners can access to the various growth novels.
Growth is a process that humans become acknowledged the emotions one by one. Humans feel anxiety, fear, and pain through the awareness of delight, happiness, disillusionment, and death by love. In addition to this, humans realize a lot of emotions through numerous experiences. This is a growth that achieve the qualitative leap of inner side through the quantitative expansion of emotions. A growth novel which contains the various forms of growth has the positive effects on adolescence learners.
Growth novel is a effective text which induces internalization of learner and exploration of identity. But in the real field of education, it is not stand in a stable position. Also, when we look over the growth novels in the textbook, there are relatively small number of female growth novels than male growth novels.
In the previous studies, very little works about whether some growth novels are proper as a educational text or not have been done. This study considers Eun Hee Kyung's The Present of a Bird as a proper educational text that has not treated as a growth novel in the existing textbook.
Growth novel is a literary work which can offer the positive effects to the adolescence who is making developmental interactions in the physical and psychological sides. Therefore, it is expected to be meaningful to consider the growth novels as a proper educational text. Furthermore, this study can broaden the learner's sympathy and understanding by researching female growth novels that have been isolated until now.
For these purposes, this study examines the notion of growth novel and importance in literary educational effects first. Next, there is an attempt to inquire the characteristics and values of growth novel, The Present of a Bird. Lastly, I prepare an educational plan by presupposing the teaching and learning with the selection of The Present of a Bird as a textbook's material. Based on the 'response-based learning model,' the teaching and learning of The Present of a Bird were formed. The most significant characteristic in the response-based learning model is to express freely student's response or thought about the literary works and accept actively various literary responses of students. By applying this model to teaching and learning, I try to constructing the course plan that set proper standard of accomplishment and learning objective on The Present of a Bird based on 2011 Revised Korean Language Curriculum.
I hope this study discovers many kinds of growth novels that are unknown to the students because of its absence in the textbook, and be the chances of possibility that learners can access to the various growth novels.
주제어
#성장소설 은희경 새의 선물 여성 성장소설
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.