敎育福祉優先支援事業에 있어 學校와 地域社會機關 實務者간 네트워크 活動 活性化 方案 硏究 A Stduy on Ways Facilitating the Network Activity Between Schools and Staff in Community welfare Agency원문보기
외환위기 이후 우리나라는 계층 간 소득격차가 더욱 심화되고 이에 따른 빈곤율의 증가는 취약계층 아동?청소년의 안정적인 가정생활을 위협하여 학교에서의 풍부한 학습활동과 사회적 관계형성 마저 위태롭게 하고 있다. 이러한 문제점을 통합적으로 해결하기 위하여 학교와 지역사회 중심의 교육공동체 구축 달성을 목적으로 하는 교육복지우선지원사업이 등장하였다. 이 사업은 교육격차 해소를 위해 기본적인 교육수준의 보장, 교육부적응 불평등 해소, 복지친화적 환경조성 등을 상위목표로 하고 있으며 효과적인 서비스 제공과 궁극적 목적 달성을 위하여 학교와 지역사회기관의 네트워크 활성화를 강조하고 있다. 본 연구는 지역사회기관 실무자의 인식을 통해 학교와 지역사회기관의 네트워크 활동에 영향을 미치는 요인을 분석하여 네트워크 활성화 방안을 제시함으로써 지역교육공동체 구축이라는 궁극적 목적 달성과 다양한 맞춤형 서비스 연계로 성공적인 사업 운영에 기여하고자 하는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 조사대상은 교육복지우선지원사업을 추진하고 있는 경남의 5개 지역, 지역네트워크협의체 구성 기관의 지역사회 관련사업 운영 실무자들을 중심으로 선정하였으며, 설문에 유효하게 응답한 42개 기관, 100명을 대상으로 결과를 분석하였다. 한편, 본 연구에서는 종속변수인 네트워크 활동을 인적?물적 자원교환, 사업네트워크, 정보교환의 세 가지 세부 항목으로 구분하였다. 또한 네트워크 활동에 영향을 미치는 ...
외환위기 이후 우리나라는 계층 간 소득격차가 더욱 심화되고 이에 따른 빈곤율의 증가는 취약계층 아동?청소년의 안정적인 가정생활을 위협하여 학교에서의 풍부한 학습활동과 사회적 관계형성 마저 위태롭게 하고 있다. 이러한 문제점을 통합적으로 해결하기 위하여 학교와 지역사회 중심의 교육공동체 구축 달성을 목적으로 하는 교육복지우선지원사업이 등장하였다. 이 사업은 교육격차 해소를 위해 기본적인 교육수준의 보장, 교육부적응 불평등 해소, 복지친화적 환경조성 등을 상위목표로 하고 있으며 효과적인 서비스 제공과 궁극적 목적 달성을 위하여 학교와 지역사회기관의 네트워크 활성화를 강조하고 있다. 본 연구는 지역사회기관 실무자의 인식을 통해 학교와 지역사회기관의 네트워크 활동에 영향을 미치는 요인을 분석하여 네트워크 활성화 방안을 제시함으로써 지역교육공동체 구축이라는 궁극적 목적 달성과 다양한 맞춤형 서비스 연계로 성공적인 사업 운영에 기여하고자 하는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 조사대상은 교육복지우선지원사업을 추진하고 있는 경남의 5개 지역, 지역네트워크협의체 구성 기관의 지역사회 관련사업 운영 실무자들을 중심으로 선정하였으며, 설문에 유효하게 응답한 42개 기관, 100명을 대상으로 결과를 분석하였다. 한편, 본 연구에서는 종속변수인 네트워크 활동을 인적?물적 자원교환, 사업네트워크, 정보교환의 세 가지 세부 항목으로 구분하였다. 또한 네트워크 활동에 영향을 미치는 독립변수로 사업 시행연차, 지역사회 자원 환경 인식정도, 교육복지사업 실무자의 전문성 인식정도, 지역사회 기관의 조직체계 장애요인, 업무자율성, 네트워크 필요성 인식정도, 네트워크의 도움정도로 설정하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였으며, 분석기법으로는 빈도분석, t-test, 일원변량분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 인적?물적 자원교환에는 네트워크의 도움정도와 지역사회 자원 환경 인식정도가 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사업네트워크에는 네트워크의 도움정도가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정보교환에도 네트워크의 도움정도가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 전체적인 네트워크 활동에는 네트워크의 도움정도와 교육복지사업 실무자의 전문성 인식정도가 영향을 미치는 것으로 나타나 지역사회기관의 사업 운영에 도움이 될수록, 교육복지사업 실무자에 대한 전문성 인식정도가 높을수록 네트워크 활동이 잘 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 위의 연구결과를 바탕으로 교육복지우선지원사업에 있어 학교와 지역사회 간 네트워크 활동 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 교육복지우선지원사업 실무자들의 전문성 강화를 위하여 현재의 비정규직 고용형태를 안정적으로 전환하고 지속적인 전문 교육과 유료 연수 등의 지원이 적극적으로 이루어져야 할 것이다. 둘째, 지역사회기관 실무자들의 교육복지우선지원사업에 대한 인식제고를 위하여 지역사회기관 및 기관실무자를 포함한 학교 단위의 협의회 구성 및 활성화가 의무적으로 이루어져야 할 것이다. 셋째, 지역사회기관 실무자들과 교육복지우선지원사업 실무자 모두 자신들이 속해있는 지역사회 환경을 정확하게 분석할 수 있는 전문적 능력을 갖추고, 네트워크 활동에 적합한 자원을 선택할 수 있는 시각을 길러나가야 할 것이다. 이를 위해 지역 단위의 공동 교육도 구체적으로 계획되어야할 필요가 있다. 넷째, 학교와 지역사회기관 간 공동사업 추진도 적극적으로 고려되어야 할 것이다. 적정한 업무 분담과 비용 부담을 통해 서비스 대상자 중복, 프로그램 중복 등의 문제를 예방하고 시간과 예산 또한 절감하여 효율적인 사업 운영을 하게 될 것이다. 본 연구결과가 갖는 함의는 다음과 같다. 교육복지우선지원사업의 기존 선행연구들은 교육복지사업 실무자의 인식을 중심으로 하고 있어 연구 결과에 한계가 있으나, 본 연구는 지역사회기관 실무자들의 사업에 대한 인식을 최초로 조사하여 네트워크 활동 활성화 방안을 제시하였다는 점에서 의미가 있다. 또한 현재 사업 기간이 종료되는 학교가 지역별로 나타나고 있는 시점에서 교육복지우선지원사업과 지역사회 네트워크 활동의 중요성을 제고하여 본 사업의 취지를 강조한다는 점에서 그 의의가 깊다고 할 수 있겠다.
외환위기 이후 우리나라는 계층 간 소득격차가 더욱 심화되고 이에 따른 빈곤율의 증가는 취약계층 아동?청소년의 안정적인 가정생활을 위협하여 학교에서의 풍부한 학습활동과 사회적 관계형성 마저 위태롭게 하고 있다. 이러한 문제점을 통합적으로 해결하기 위하여 학교와 지역사회 중심의 교육공동체 구축 달성을 목적으로 하는 교육복지우선지원사업이 등장하였다. 이 사업은 교육격차 해소를 위해 기본적인 교육수준의 보장, 교육부적응 불평등 해소, 복지친화적 환경조성 등을 상위목표로 하고 있으며 효과적인 서비스 제공과 궁극적 목적 달성을 위하여 학교와 지역사회기관의 네트워크 활성화를 강조하고 있다. 본 연구는 지역사회기관 실무자의 인식을 통해 학교와 지역사회기관의 네트워크 활동에 영향을 미치는 요인을 분석하여 네트워크 활성화 방안을 제시함으로써 지역교육공동체 구축이라는 궁극적 목적 달성과 다양한 맞춤형 서비스 연계로 성공적인 사업 운영에 기여하고자 하는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 조사대상은 교육복지우선지원사업을 추진하고 있는 경남의 5개 지역, 지역네트워크협의체 구성 기관의 지역사회 관련사업 운영 실무자들을 중심으로 선정하였으며, 설문에 유효하게 응답한 42개 기관, 100명을 대상으로 결과를 분석하였다. 한편, 본 연구에서는 종속변수인 네트워크 활동을 인적?물적 자원교환, 사업네트워크, 정보교환의 세 가지 세부 항목으로 구분하였다. 또한 네트워크 활동에 영향을 미치는 독립변수로 사업 시행연차, 지역사회 자원 환경 인식정도, 교육복지사업 실무자의 전문성 인식정도, 지역사회 기관의 조직체계 장애요인, 업무자율성, 네트워크 필요성 인식정도, 네트워크의 도움정도로 설정하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였으며, 분석기법으로는 빈도분석, t-test, 일원변량분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 인적?물적 자원교환에는 네트워크의 도움정도와 지역사회 자원 환경 인식정도가 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사업네트워크에는 네트워크의 도움정도가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정보교환에도 네트워크의 도움정도가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 전체적인 네트워크 활동에는 네트워크의 도움정도와 교육복지사업 실무자의 전문성 인식정도가 영향을 미치는 것으로 나타나 지역사회기관의 사업 운영에 도움이 될수록, 교육복지사업 실무자에 대한 전문성 인식정도가 높을수록 네트워크 활동이 잘 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 위의 연구결과를 바탕으로 교육복지우선지원사업에 있어 학교와 지역사회 간 네트워크 활동 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 교육복지우선지원사업 실무자들의 전문성 강화를 위하여 현재의 비정규직 고용형태를 안정적으로 전환하고 지속적인 전문 교육과 유료 연수 등의 지원이 적극적으로 이루어져야 할 것이다. 둘째, 지역사회기관 실무자들의 교육복지우선지원사업에 대한 인식제고를 위하여 지역사회기관 및 기관실무자를 포함한 학교 단위의 협의회 구성 및 활성화가 의무적으로 이루어져야 할 것이다. 셋째, 지역사회기관 실무자들과 교육복지우선지원사업 실무자 모두 자신들이 속해있는 지역사회 환경을 정확하게 분석할 수 있는 전문적 능력을 갖추고, 네트워크 활동에 적합한 자원을 선택할 수 있는 시각을 길러나가야 할 것이다. 이를 위해 지역 단위의 공동 교육도 구체적으로 계획되어야할 필요가 있다. 넷째, 학교와 지역사회기관 간 공동사업 추진도 적극적으로 고려되어야 할 것이다. 적정한 업무 분담과 비용 부담을 통해 서비스 대상자 중복, 프로그램 중복 등의 문제를 예방하고 시간과 예산 또한 절감하여 효율적인 사업 운영을 하게 될 것이다. 본 연구결과가 갖는 함의는 다음과 같다. 교육복지우선지원사업의 기존 선행연구들은 교육복지사업 실무자의 인식을 중심으로 하고 있어 연구 결과에 한계가 있으나, 본 연구는 지역사회기관 실무자들의 사업에 대한 인식을 최초로 조사하여 네트워크 활동 활성화 방안을 제시하였다는 점에서 의미가 있다. 또한 현재 사업 기간이 종료되는 학교가 지역별로 나타나고 있는 시점에서 교육복지우선지원사업과 지역사회 네트워크 활동의 중요성을 제고하여 본 사업의 취지를 강조한다는 점에서 그 의의가 깊다고 할 수 있겠다.
Since the foreign exchange crisis, the income gaps between various classes are more deepen, so increased poverty rate threatens the stable family life for the children and teenagers in vulnerable social groups, and even endangers their rich learning activities and establishment of social relationshi...
Since the foreign exchange crisis, the income gaps between various classes are more deepen, so increased poverty rate threatens the stable family life for the children and teenagers in vulnerable social groups, and even endangers their rich learning activities and establishment of social relationships. The education welfare project emerged on the purpose of establishing education community around schools and community in order to integrally solve these problems. This project sets the assurance of basic-level education, the elimination of educational maladjustment and inequity, the creation of welfare-friendly environment as its super ordinate goals. For the provision of effective services and the accomplishment of ultimate goals, this project emphasizes the facilitation of network between schools and community welfare agency. This study is purposed to contribute in the project's successful operation through the accomplishment of ultimate goals and the linkage with various tailored services by suggesting the ways to facilitate the network by analyzing the influential factors on the network activity of schools and community institutes. The targets for this study were selected around the staff responsible for operating community-related projects in the welfare agency, which are the members of local network council in 5 regions of Gyeongsangnam-do. The investigator conducted the survey and analyzed the results from the effective questionnaires from 100 respondents in 42 welfare agency Meanwhile, this study classified the network activity as the dependent variable into three sub items of the human & material resource exchange, the project network, and the information exchange. In addition, the independent variables were set as the project period(years), the community's recognition level on the resource and the environment, the education welfare project staff's recognition level on professionalism, the hindering factors of community welfare agency's organization system, the work autonomy and the recognition level of need for network, and the network's help. The collected data was statistically analyzed using SPSS 18.0 program, and the used analysis methods were the frequency analysis, the t-test, the one-way analysis of variance, the correlation analysis, and the multiple regression analysis. The analyzed results are summarized as follows: It was found that the network's help and the staff's recognition level on the resource & environment influenced on the human & material resource exchange. It was found that the network's help level significantly influenced on the project network as well as on the information exchange. Meanwhile, the network's help level and education project staff's recognition level on the professionalism influenced on the whole network's activities. As the network gives more help to the community institute's project operation and the education welfare project staff's recognition on professionalism was higher, the network activities were carried out better. Based on the above results, the ways for facilitating the network activity between schools and community in operating the education welfare project are proposed as follows: First, it will need to transit the employment statute from current temporary positions to regular positions and to give active supports for continual professional education and paid training in order to strengthen the educational welfare project staff's professionalism. Second, it will have to set each school's council including the representatives from community welfare agency and their staff and to support its activities for enhancing the community welfare agency staff's recognition on the educational welfare project. Third, the all staff from welfare agency and the Education Welfare Project should occupy professional capabilities to accurately analyze their community environments, and raise the viewpoint to select suitable resources for the network activities. For this goal, it needs to be planned the each community's co-education specifically. Fourth, it should be actively considered to proceed any joint project between a school and a community welfare agency. By suitably dividing the works and costs required for such a project, the problem of overlapped service recipients and programs can be prevented and the reduction of required time and cost enables to operate the project efficiently. The indications of this study are as follows. Previous studies about the education welfare projects focused on the educational welfare project staff's recognition and their results had some limits, but this study is meaningful in that it suggested the ways to facilitate the network activities by researching the community welfare agency staff's recognition on the education welfare project. Besides, at the point that there appears some schools ending current project period in each region, this study is very meaningful in that it emphasizes the project's intention by considering the importance of education welfare project and community network activities.
Since the foreign exchange crisis, the income gaps between various classes are more deepen, so increased poverty rate threatens the stable family life for the children and teenagers in vulnerable social groups, and even endangers their rich learning activities and establishment of social relationships. The education welfare project emerged on the purpose of establishing education community around schools and community in order to integrally solve these problems. This project sets the assurance of basic-level education, the elimination of educational maladjustment and inequity, the creation of welfare-friendly environment as its super ordinate goals. For the provision of effective services and the accomplishment of ultimate goals, this project emphasizes the facilitation of network between schools and community welfare agency. This study is purposed to contribute in the project's successful operation through the accomplishment of ultimate goals and the linkage with various tailored services by suggesting the ways to facilitate the network by analyzing the influential factors on the network activity of schools and community institutes. The targets for this study were selected around the staff responsible for operating community-related projects in the welfare agency, which are the members of local network council in 5 regions of Gyeongsangnam-do. The investigator conducted the survey and analyzed the results from the effective questionnaires from 100 respondents in 42 welfare agency Meanwhile, this study classified the network activity as the dependent variable into three sub items of the human & material resource exchange, the project network, and the information exchange. In addition, the independent variables were set as the project period(years), the community's recognition level on the resource and the environment, the education welfare project staff's recognition level on professionalism, the hindering factors of community welfare agency's organization system, the work autonomy and the recognition level of need for network, and the network's help. The collected data was statistically analyzed using SPSS 18.0 program, and the used analysis methods were the frequency analysis, the t-test, the one-way analysis of variance, the correlation analysis, and the multiple regression analysis. The analyzed results are summarized as follows: It was found that the network's help and the staff's recognition level on the resource & environment influenced on the human & material resource exchange. It was found that the network's help level significantly influenced on the project network as well as on the information exchange. Meanwhile, the network's help level and education project staff's recognition level on the professionalism influenced on the whole network's activities. As the network gives more help to the community institute's project operation and the education welfare project staff's recognition on professionalism was higher, the network activities were carried out better. Based on the above results, the ways for facilitating the network activity between schools and community in operating the education welfare project are proposed as follows: First, it will need to transit the employment statute from current temporary positions to regular positions and to give active supports for continual professional education and paid training in order to strengthen the educational welfare project staff's professionalism. Second, it will have to set each school's council including the representatives from community welfare agency and their staff and to support its activities for enhancing the community welfare agency staff's recognition on the educational welfare project. Third, the all staff from welfare agency and the Education Welfare Project should occupy professional capabilities to accurately analyze their community environments, and raise the viewpoint to select suitable resources for the network activities. For this goal, it needs to be planned the each community's co-education specifically. Fourth, it should be actively considered to proceed any joint project between a school and a community welfare agency. By suitably dividing the works and costs required for such a project, the problem of overlapped service recipients and programs can be prevented and the reduction of required time and cost enables to operate the project efficiently. The indications of this study are as follows. Previous studies about the education welfare projects focused on the educational welfare project staff's recognition and their results had some limits, but this study is meaningful in that it suggested the ways to facilitate the network activities by researching the community welfare agency staff's recognition on the education welfare project. Besides, at the point that there appears some schools ending current project period in each region, this study is very meaningful in that it emphasizes the project's intention by considering the importance of education welfare project and community network activities.
주제어
#교육복지우선지원사업 학교 지역사회 네트워크 The education welfare project school Community network
학위논문 정보
저자
신단비
학위수여기관
인제대학교 사회복지대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과 사회복지실천 전공
지도교수
장수한
발행연도
2013
총페이지
viii,59 p
키워드
교육복지우선지원사업 학교 지역사회 네트워크 The education welfare project school Community network
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.