감정코칭을 활용한 그룹코칭프로그램이 어머니의 정서지능 및 의사소통에 미치는 영향 The Effect of Group Coaching Program using Emotion-Coaching on Emotional Intelligence and Communication of Mothers원문보기
본 연구의 목적은 영유아를 둔 어머니를 대상으로 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그 램을 개발하고 그 프로그램의 효과성을 검증하는데 그 목적이 있다. 연구문제는 첫째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램이 어머니의 정서지능에 미치는 영향이며 둘째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램이 어머니의 의사소통에 미치는 영향이다. 본 연 구를 위하여 서울시 N구와 J구에 거주하는 영유아 어머니로 실험집단 10명, 통제집단 6명을 자발적 참여자로 선정하였으며 이들을 대상으로 그룹코칭 프로그램 실행 전과 후에 정서지능 검사와 의사소통 검사를 실시하였다. 실험집단만을 대상으로 매주 1회, 3시간씩 총 8회기를 코칭심리 이론과 감정코칭을 활용한 ...
본 연구의 목적은 영유아를 둔 어머니를 대상으로 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그 램을 개발하고 그 프로그램의 효과성을 검증하는데 그 목적이 있다. 연구문제는 첫째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램이 어머니의 정서지능에 미치는 영향이며 둘째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램이 어머니의 의사소통에 미치는 영향이다. 본 연 구를 위하여 서울시 N구와 J구에 거주하는 영유아 어머니로 실험집단 10명, 통제집단 6명을 자발적 참여자로 선정하였으며 이들을 대상으로 그룹코칭 프로그램 실행 전과 후에 정서지능 검사와 의사소통 검사를 실시하였다. 실험집단만을 대상으로 매주 1회, 3시간씩 총 8회기를 코칭심리 이론과 감정코칭을 활용한 GROW모델을 기반으로 그룹 코칭을 실시하였다. 그리고 지속성 효과를 검증하고자 실험집단과 통제집단에게 코칭 종료 24일 후 추후 검사를 실시하였다. 본 연구에서 감정코칭을 활용한 그룹코칭의 효 과성 검증과 자료분석은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본t-teat, 혼합변 량분석(Mixed ANOVA), 대응표본 t-test 등을 실시하였다. 통계처리는 SPSS Window 용 Ver.12.0k를 이용하였다. 이 연구결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로 그램이 어머니의 정서지능에 미치는 영향에서 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었다. 둘째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램이 어머니의 의사소통에 미치는 영향에서 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었다. 셋째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램 종료 후 프로그램 효과의 지속성에서 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 사 전-추후는 유의미한 차이가 확인 되었지만, 사후-추후는 소폭 하락으로 유의미하지 않 음을 볼 때 효과의 지속성은 환경에도 영향이 미치는 것을 확인하였다. 실험집단과 통 제집단의 두 그룹을 대상으로 하였다는 한계가 있음에도 불구하고 결과적으로 감정코 칭을 활용한 그룹코칭을 받은 그룹이 그렇지 않은 통제집단에 비하여 정서지능과 의사 소통 능력 점수에서 유의미한 향상이 나타났음을 볼 때, 이는 그룹코칭 프로그램이 영 유아 어머니를 둔 어머니의 정서지능과 의사소통에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 또한 그룹코칭이 기업(조직)이 아닌 개인에게도 활용될 수 있음을 볼 수 있 었다.
본 연구의 목적은 영유아를 둔 어머니를 대상으로 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그 램을 개발하고 그 프로그램의 효과성을 검증하는데 그 목적이 있다. 연구문제는 첫째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램이 어머니의 정서지능에 미치는 영향이며 둘째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램이 어머니의 의사소통에 미치는 영향이다. 본 연 구를 위하여 서울시 N구와 J구에 거주하는 영유아 어머니로 실험집단 10명, 통제집단 6명을 자발적 참여자로 선정하였으며 이들을 대상으로 그룹코칭 프로그램 실행 전과 후에 정서지능 검사와 의사소통 검사를 실시하였다. 실험집단만을 대상으로 매주 1회, 3시간씩 총 8회기를 코칭심리 이론과 감정코칭을 활용한 GROW모델을 기반으로 그룹 코칭을 실시하였다. 그리고 지속성 효과를 검증하고자 실험집단과 통제집단에게 코칭 종료 24일 후 추후 검사를 실시하였다. 본 연구에서 감정코칭을 활용한 그룹코칭의 효 과성 검증과 자료분석은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본t-teat, 혼합변 량분석(Mixed ANOVA), 대응표본 t-test 등을 실시하였다. 통계처리는 SPSS Window 용 Ver.12.0k를 이용하였다. 이 연구결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로 그램이 어머니의 정서지능에 미치는 영향에서 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었다. 둘째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램이 어머니의 의사소통에 미치는 영향에서 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었다. 셋째, 감정코칭을 활용한 그룹코칭 프로그램 종료 후 프로그램 효과의 지속성에서 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 사 전-추후는 유의미한 차이가 확인 되었지만, 사후-추후는 소폭 하락으로 유의미하지 않 음을 볼 때 효과의 지속성은 환경에도 영향이 미치는 것을 확인하였다. 실험집단과 통 제집단의 두 그룹을 대상으로 하였다는 한계가 있음에도 불구하고 결과적으로 감정코 칭을 활용한 그룹코칭을 받은 그룹이 그렇지 않은 통제집단에 비하여 정서지능과 의사 소통 능력 점수에서 유의미한 향상이 나타났음을 볼 때, 이는 그룹코칭 프로그램이 영 유아 어머니를 둔 어머니의 정서지능과 의사소통에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 또한 그룹코칭이 기업(조직)이 아닌 개인에게도 활용될 수 있음을 볼 수 있 었다.
The purpose of this study is to develop the group coaching program using emotion coaching for young infant mothers and to verify its effectiveness. First, the effect of group coaching program using Emotion-Coaching on emotional intelligence for mothers. Second, the effect of group coaching program u...
The purpose of this study is to develop the group coaching program using emotion coaching for young infant mothers and to verify its effectiveness. First, the effect of group coaching program using Emotion-Coaching on emotional intelligence for mothers. Second, the effect of group coaching program using Emotion-Coaching on communication for mothers. For this study, 10 people experimental group and 6 people control group were composed of young infant mothers who were living in N-gu and J-gu, Seoul. This group were selected as participants voluntarily. To verify the effects of the group coaching program, pre-test and post-test were conducted. 8 sessions of group coaching were performed on per three hours once a week based on GROW model to target experimental group. To verify the program's effectiveness, the follow-up test after 24 days were conducted. For analysis of collected data and verification of Group coaching program's effects, Descriptive statistics analysis, Frequency analysis, reliability test, Independent sample T-Test, Mixed ANOVA and Matching sample T-Test were conducted. All these statistical analysis used SPSS for Windows Version 12.0k. Results derived from this study were as follows. First, the effect of group coaching program on emotional intelligence of young infant mothers in the experimental group was observed with statistically significant difference. Second, the effect of group coaching program on communication of young infant mothers in the experimental group was observed with statistically significant difference. Third, as to the continuance of program effect after the end of group coaching, a statistically significant difference was not observed. The pre- and follow-up tests showed significant difference, since the post-test and follow-up test score slight declined, the effects indicated no significant difference. Thus, the durability of effects impact of circumstance. Despite the limitations of targeting experimental and control groups, as a result, The group receiving group coaching showed significant differences in emotional intelligence and communication scores compared to the control group not receiving the group coaching. That is to say, Group coaching program was found to had a positive effect on communication and emotional intelligence of young infant mothers. Also, Group coaching can be utilized to individuals as well as companies (organization).
The purpose of this study is to develop the group coaching program using emotion coaching for young infant mothers and to verify its effectiveness. First, the effect of group coaching program using Emotion-Coaching on emotional intelligence for mothers. Second, the effect of group coaching program using Emotion-Coaching on communication for mothers. For this study, 10 people experimental group and 6 people control group were composed of young infant mothers who were living in N-gu and J-gu, Seoul. This group were selected as participants voluntarily. To verify the effects of the group coaching program, pre-test and post-test were conducted. 8 sessions of group coaching were performed on per three hours once a week based on GROW model to target experimental group. To verify the program's effectiveness, the follow-up test after 24 days were conducted. For analysis of collected data and verification of Group coaching program's effects, Descriptive statistics analysis, Frequency analysis, reliability test, Independent sample T-Test, Mixed ANOVA and Matching sample T-Test were conducted. All these statistical analysis used SPSS for Windows Version 12.0k. Results derived from this study were as follows. First, the effect of group coaching program on emotional intelligence of young infant mothers in the experimental group was observed with statistically significant difference. Second, the effect of group coaching program on communication of young infant mothers in the experimental group was observed with statistically significant difference. Third, as to the continuance of program effect after the end of group coaching, a statistically significant difference was not observed. The pre- and follow-up tests showed significant difference, since the post-test and follow-up test score slight declined, the effects indicated no significant difference. Thus, the durability of effects impact of circumstance. Despite the limitations of targeting experimental and control groups, as a result, The group receiving group coaching showed significant differences in emotional intelligence and communication scores compared to the control group not receiving the group coaching. That is to say, Group coaching program was found to had a positive effect on communication and emotional intelligence of young infant mothers. Also, Group coaching can be utilized to individuals as well as companies (organization).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.