스마트 교육 콘텐츠에 대한 유치원 교사들의
활용과 효용성에 관한 연구
최 희 숙
지도교수 강 병 호
배재대학교 한류문화산업대학원
문화산업경영전공
본 연구는 스마트 교육 콘텐츠에 대한 유치원 교사들의 인식과 활용에 영향을 미치는 다양한 요소를 규명하고 스마트 교육 활용의 실태를 파악하여 교사들이 누리과정에서 스마트 교육에 대한 도입 및 수업 방향을 탐색하여 2012 개정 유치원 교육과정에 활용방안을 모색하고자 하였다.
자료 분석 결과 스마트 교육 활용에 대한 실태는 스마트 기기 사용현황 중 스마트 폰 사용이 96.3%로 가장 많은 것으로 나타났으며 하루 평균 사용시간은 1시간∼3시간미만 사용이 46.3%이며, 전반적으로 볼 때 스마트 기기의 하루 이용시간(= 양)은 1시간 이상이 76.3%인 것으로 분석되었다. 스마트 기기를 주로 하는 일에는 문자메시지 62.5%, 인터넷 검색 56.3%로 나타났으며 사진촬영이나 음악듣기, 전화통화 등의 활용은 3.8%에 그쳐서, 어플리케이션을 활용한 교육용 콘텐츠 개발 및 교육용 스마트 기기 활용한 연수와 교육에 스마트기기를 응용하는 훈련이 필요하다.
교육용 어플리케이션 사용현황은 교육용 어플리케이션에 대한 경험은 47.5%가 있었고 52.5%는 경험이 없는 것으로 나타났으며 어플리케이션 종류에 따라 신체운동․건강영역과 예술경험영역, 자연탐구영역 순으로 사용하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 유치원교사가 교육용 어플리케이션과 교육용 콘텐츠 사용에 대한 이해를 돕기 위해서 유아교육과정에서 필요한 콘텐츠 개발 및 활용을 지원할 필요성이 절실하다.
스마트 기기를 활용한 교사의 경험의 측면에서, 예술경험영역이 41.3%로 가장 높았고, 의사소통영역, 사회관계영역의 순으로 나타났다. 수업운영에 가장 많이 활용하는 활동은 탐구활동이 47.5%로 가장 많았으며 이야기나누기 활동이 20%, 음악활동이 15%, 신체활동이 12.5% 순으로 나타났다.
누리과정에서 스마트 교육의 활용은 어떠한지 교사들의 인식과 실태를 알아보았으나 교육용 콘텐츠를 응용한 교육과정에서의 활용보다는 스마트폰이나 정보수집 등 생활의 편리한 수단으로 더 많이 활용하고 있었으며 교육용 콘텐츠가 개발되면 수업에 활용하여 유아들의 흥미와 스마트 기기 활용에 대한 기대가 높게 나타났으며 21c 미래 사회에 교육적 가치를 더 부가할 수 있는 교육산업의 어플리케이션 개발의 필요성을 인식하고 있었다.
이 연구를 통해 유치원 교육과정인 누리교육과정에 스마트 기기를 활용한 스마트 교육 콘텐츠 개발이 필요함을 교사들의 인식 조사에서 나타났고 교수-매체를 도입하여 활용할 방안을 교육과정에서 제시한다면 유아들에게 조금 더 흥미 있는 ...
스마트 교육 콘텐츠에 대한 유치원 교사들의
활용과 효용성에 관한 연구
최 희 숙
지도교수 강 병 호
배재대학교 한류문화산업대학원
문화산업경영전공
본 연구는 스마트 교육 콘텐츠에 대한 유치원 교사들의 인식과 활용에 영향을 미치는 다양한 요소를 규명하고 스마트 교육 활용의 실태를 파악하여 교사들이 누리과정에서 스마트 교육에 대한 도입 및 수업 방향을 탐색하여 2012 개정 유치원 교육과정에 활용방안을 모색하고자 하였다.
자료 분석 결과 스마트 교육 활용에 대한 실태는 스마트 기기 사용현황 중 스마트 폰 사용이 96.3%로 가장 많은 것으로 나타났으며 하루 평균 사용시간은 1시간∼3시간미만 사용이 46.3%이며, 전반적으로 볼 때 스마트 기기의 하루 이용시간(= 양)은 1시간 이상이 76.3%인 것으로 분석되었다. 스마트 기기를 주로 하는 일에는 문자메시지 62.5%, 인터넷 검색 56.3%로 나타났으며 사진촬영이나 음악듣기, 전화통화 등의 활용은 3.8%에 그쳐서, 어플리케이션을 활용한 교육용 콘텐츠 개발 및 교육용 스마트 기기 활용한 연수와 교육에 스마트기기를 응용하는 훈련이 필요하다.
교육용 어플리케이션 사용현황은 교육용 어플리케이션에 대한 경험은 47.5%가 있었고 52.5%는 경험이 없는 것으로 나타났으며 어플리케이션 종류에 따라 신체운동․건강영역과 예술경험영역, 자연탐구영역 순으로 사용하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 유치원교사가 교육용 어플리케이션과 교육용 콘텐츠 사용에 대한 이해를 돕기 위해서 유아교육과정에서 필요한 콘텐츠 개발 및 활용을 지원할 필요성이 절실하다.
스마트 기기를 활용한 교사의 경험의 측면에서, 예술경험영역이 41.3%로 가장 높았고, 의사소통영역, 사회관계영역의 순으로 나타났다. 수업운영에 가장 많이 활용하는 활동은 탐구활동이 47.5%로 가장 많았으며 이야기나누기 활동이 20%, 음악활동이 15%, 신체활동이 12.5% 순으로 나타났다.
누리과정에서 스마트 교육의 활용은 어떠한지 교사들의 인식과 실태를 알아보았으나 교육용 콘텐츠를 응용한 교육과정에서의 활용보다는 스마트폰이나 정보수집 등 생활의 편리한 수단으로 더 많이 활용하고 있었으며 교육용 콘텐츠가 개발되면 수업에 활용하여 유아들의 흥미와 스마트 기기 활용에 대한 기대가 높게 나타났으며 21c 미래 사회에 교육적 가치를 더 부가할 수 있는 교육산업의 어플리케이션 개발의 필요성을 인식하고 있었다.
이 연구를 통해 유치원 교육과정인 누리교육과정에 스마트 기기를 활용한 스마트 교육 콘텐츠 개발이 필요함을 교사들의 인식 조사에서 나타났고 교수-매체를 도입하여 활용할 방안을 교육과정에서 제시한다면 유아들에게 조금 더 흥미 있는 수업 설계를 하여 다양한 교수매체를 통한 누리교육과정을 운영하는데 긍정적인 의의를 두게 되었다.
스마트 교육 콘텐츠에 대한 유치원 교사들의
활용과 효용성에 관한 연구
최 희 숙
지도교수 강 병 호
배재대학교 한류문화산업대학원
문화산업경영전공
본 연구는 스마트 교육 콘텐츠에 대한 유치원 교사들의 인식과 활용에 영향을 미치는 다양한 요소를 규명하고 스마트 교육 활용의 실태를 파악하여 교사들이 누리과정에서 스마트 교육에 대한 도입 및 수업 방향을 탐색하여 2012 개정 유치원 교육과정에 활용방안을 모색하고자 하였다.
자료 분석 결과 스마트 교육 활용에 대한 실태는 스마트 기기 사용현황 중 스마트 폰 사용이 96.3%로 가장 많은 것으로 나타났으며 하루 평균 사용시간은 1시간∼3시간미만 사용이 46.3%이며, 전반적으로 볼 때 스마트 기기의 하루 이용시간(= 양)은 1시간 이상이 76.3%인 것으로 분석되었다. 스마트 기기를 주로 하는 일에는 문자메시지 62.5%, 인터넷 검색 56.3%로 나타났으며 사진촬영이나 음악듣기, 전화통화 등의 활용은 3.8%에 그쳐서, 어플리케이션을 활용한 교육용 콘텐츠 개발 및 교육용 스마트 기기 활용한 연수와 교육에 스마트기기를 응용하는 훈련이 필요하다.
교육용 어플리케이션 사용현황은 교육용 어플리케이션에 대한 경험은 47.5%가 있었고 52.5%는 경험이 없는 것으로 나타났으며 어플리케이션 종류에 따라 신체운동․건강영역과 예술경험영역, 자연탐구영역 순으로 사용하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 유치원교사가 교육용 어플리케이션과 교육용 콘텐츠 사용에 대한 이해를 돕기 위해서 유아교육과정에서 필요한 콘텐츠 개발 및 활용을 지원할 필요성이 절실하다.
스마트 기기를 활용한 교사의 경험의 측면에서, 예술경험영역이 41.3%로 가장 높았고, 의사소통영역, 사회관계영역의 순으로 나타났다. 수업운영에 가장 많이 활용하는 활동은 탐구활동이 47.5%로 가장 많았으며 이야기나누기 활동이 20%, 음악활동이 15%, 신체활동이 12.5% 순으로 나타났다.
누리과정에서 스마트 교육의 활용은 어떠한지 교사들의 인식과 실태를 알아보았으나 교육용 콘텐츠를 응용한 교육과정에서의 활용보다는 스마트폰이나 정보수집 등 생활의 편리한 수단으로 더 많이 활용하고 있었으며 교육용 콘텐츠가 개발되면 수업에 활용하여 유아들의 흥미와 스마트 기기 활용에 대한 기대가 높게 나타났으며 21c 미래 사회에 교육적 가치를 더 부가할 수 있는 교육산업의 어플리케이션 개발의 필요성을 인식하고 있었다.
이 연구를 통해 유치원 교육과정인 누리교육과정에 스마트 기기를 활용한 스마트 교육 콘텐츠 개발이 필요함을 교사들의 인식 조사에서 나타났고 교수-매체를 도입하여 활용할 방안을 교육과정에서 제시한다면 유아들에게 조금 더 흥미 있는 수업 설계를 하여 다양한 교수매체를 통한 누리교육과정을 운영하는데 긍정적인 의의를 두게 되었다.
Research on Early Childhood Education Teachers’ Practical Uses and Utility for Smart Education Contents
Hee-Sook Choi
Major of Culture Industry Management
Hallyu Culture Industry Graduate School PaiChai University, Korea
(Supervised by Professor Byoung-Ho Kang)
The purposes of the current r...
Research on Early Childhood Education Teachers’ Practical Uses and Utility for Smart Education Contents
Hee-Sook Choi
Major of Culture Industry Management
Hallyu Culture Industry Graduate School PaiChai University, Korea
(Supervised by Professor Byoung-Ho Kang)
The purposes of the current research were two folds: (1) identifying various factors affecting kindergarten teachers’ perception and utilization of smart education contents and (2) investigating the actual condition of smart education contents use and exploringappropriate introduction and applications of smart education contents in the Nuri curriculum, kindergarten curriculum revised in 2012.
The results of this study revealed that smartphones (96.3%) were the most used smart devices. Theaverage use amount of smartphone per day was 1 hour - less than 3 hours (46.3%) and the average use amount of smart devices per day was more than 1 hour (76.3%). The majority amounts of smart devices used weretext messages (62.5%) and Internet searching (56.3%). However, other activities such as taking pictures, listening music, and telephone call were 3.8%. Therefore, it is imperative to develop appropriate educational Application contents and provide teacher-training opportunities as a means for informative applications of the contents in their teaching practices.
The present status of use of Application for teaching practices was that the experience of Application for teaching was 47.5%, and 52.5% of kindergarten teachers had no experience. Depending on the kind of Application, Application for teaching was used in following order; physical activity and health area, art experience area, and nature inquiry area. Therefore, it is necessary to support the development of contents and its application needed in kindergarten curriculum to help teachers’ understanding of educational Application and use of educational contents.
The results of teaching experience using smart devices were that the most experienced teaching subject was art experience area (41.3%), and the next order was communication area and social relationship area. The most used activities for class managements wereresearch activity (47.5%), and the next order was story sharing activity (20%), music activity (15%), and physical activity (12.5%).
The present study aims to investigate kindergarten teachers' perceptions and their statusof utilizing smart devices in Nuri curriculum. The results indicated that teachers mostly used smart devices for a means of a living tool such as a mobile phone or a web surfing instrument rather than utilizing educational contents applied in their curriculum. However, the teachers are highly expected to be used more smart devices into their teaching practices to increase children’s whenmore educational contents are developed. Therefore, it is necessary to develop educational Applications to be able to add the educational value in 21st century future society.
Based on the results of teachers’ perceptions, the current study revealed necessityof smart education contents using smart devices in Nuri curriculum. Finally, the results revealed positive meaning that it may contribute to teachers creating better lesson plan using various teaching media into Nuri curriculum to promote children’s interests by providing a comprehensive understanding of current educational applications of smart education contents and its future directions.
Research on Early Childhood Education Teachers’ Practical Uses and Utility for Smart Education Contents
Hee-Sook Choi
Major of Culture Industry Management
Hallyu Culture Industry Graduate School PaiChai University, Korea
(Supervised by Professor Byoung-Ho Kang)
The purposes of the current research were two folds: (1) identifying various factors affecting kindergarten teachers’ perception and utilization of smart education contents and (2) investigating the actual condition of smart education contents use and exploringappropriate introduction and applications of smart education contents in the Nuri curriculum, kindergarten curriculum revised in 2012.
The results of this study revealed that smartphones (96.3%) were the most used smart devices. Theaverage use amount of smartphone per day was 1 hour - less than 3 hours (46.3%) and the average use amount of smart devices per day was more than 1 hour (76.3%). The majority amounts of smart devices used weretext messages (62.5%) and Internet searching (56.3%). However, other activities such as taking pictures, listening music, and telephone call were 3.8%. Therefore, it is imperative to develop appropriate educational Application contents and provide teacher-training opportunities as a means for informative applications of the contents in their teaching practices.
The present status of use of Application for teaching practices was that the experience of Application for teaching was 47.5%, and 52.5% of kindergarten teachers had no experience. Depending on the kind of Application, Application for teaching was used in following order; physical activity and health area, art experience area, and nature inquiry area. Therefore, it is necessary to support the development of contents and its application needed in kindergarten curriculum to help teachers’ understanding of educational Application and use of educational contents.
The results of teaching experience using smart devices were that the most experienced teaching subject was art experience area (41.3%), and the next order was communication area and social relationship area. The most used activities for class managements wereresearch activity (47.5%), and the next order was story sharing activity (20%), music activity (15%), and physical activity (12.5%).
The present study aims to investigate kindergarten teachers' perceptions and their statusof utilizing smart devices in Nuri curriculum. The results indicated that teachers mostly used smart devices for a means of a living tool such as a mobile phone or a web surfing instrument rather than utilizing educational contents applied in their curriculum. However, the teachers are highly expected to be used more smart devices into their teaching practices to increase children’s whenmore educational contents are developed. Therefore, it is necessary to develop educational Applications to be able to add the educational value in 21st century future society.
Based on the results of teachers’ perceptions, the current study revealed necessityof smart education contents using smart devices in Nuri curriculum. Finally, the results revealed positive meaning that it may contribute to teachers creating better lesson plan using various teaching media into Nuri curriculum to promote children’s interests by providing a comprehensive understanding of current educational applications of smart education contents and its future directions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.