아우구스티누스의 인식론을 통해 바라본 이성과 신앙의 관계 : 신적 조명을 중심으로 The relationship between reason and faith studied through the epistemology in Augustinus : Centering around the divine illumination원문보기
본 논문에서는 중세시대의 위대한 철학자이자 신학자인 아우구스티누스를 중심으로 이성과 신앙의 관계에 대해 접근해보고자 한다. 아우구스티누스는 인간이 참된 진리를 찾기 위한 길로 이성과 신앙을 제시한다. 이성과 신앙의 관계는 크게 두 가지로 표현될 수 있는데, 하나는 ‘알기 위해 믿는다’는 것이고, 다른 하나는 ‘믿기 위해 이해한다’는 것이다. 이처럼 이성과 신앙은 서로 별개의 문제로 취급할 수 없으며, 상호보완적인 역할을 하고 있다.
따라서 본 논문에서는 아우구스티누스의 ...
본 논문에서는 중세시대의 위대한 철학자이자 신학자인 아우구스티누스를 중심으로 이성과 신앙의 관계에 대해 접근해보고자 한다. 아우구스티누스는 인간이 참된 진리를 찾기 위한 길로 이성과 신앙을 제시한다. 이성과 신앙의 관계는 크게 두 가지로 표현될 수 있는데, 하나는 ‘알기 위해 믿는다’는 것이고, 다른 하나는 ‘믿기 위해 이해한다’는 것이다. 이처럼 이성과 신앙은 서로 별개의 문제로 취급할 수 없으며, 상호보완적인 역할을 하고 있다.
따라서 본 논문에서는 아우구스티누스의 인식론 가운데서도 이성과 신앙의 모습을 동시에 찾아볼 수 있는 '조명설'에 주목하고자 한다. 이 이론은, 이성을 통해 진리에로 나아갈 수 있지만 결정적인 순간에는 신앙이 요청됨을 보여주고 있다. 인간은 이성적 능력을 통해 외부 세계로부터 자신의 내면으로 눈을 돌릴 수 있다. 그렇게 내면에 집중하면 할수록 비물질적인 차원의 인식이 가능해진다. 여기서 신적 조명의 도움을 받는다면 자신의 내면마저도 넘어서는 인식이 가능해진다. 이성과 신앙의 관계에 대한 문제는 오랜 세월을 거쳐 지속적으로 논의되어 왔다. 그럼에도 아직까지 이성과 신앙의 관계에 대한 연구가 이루어지고 있는 것은 이 문제가 가져다주는 긴장감 안에서 새로움이 끊임없이 드러나고 있기 때문이다.
아우구스티누스가 조명설을 통해 말하고자 하는 바는, 인간 정신이 지니는 한계성과 불완전성을 지적하고, 진리는 불완전한 정신보다는 훨씬 더 우월하며 이를 초월한다는 것이다. 따라서 참된 인식이 성립하기 위해서는 인간 영혼을 초월해 작용하는 신적 조명이 절대적으로 필요하다.
아우구스티누스의 조명설은 그 해석상의 어려움으로 인해 학자들간에 적지 않은 논쟁을 불러일으켜 왔다. 이에 조명설 안에서 인간과 신(빛)이 차지하는 역할의 정도에 따라 크게 두 가지 해석으로 나눠보고자 한다. 하나는, 조명설을 해석함에 있어 인간의 이성적 능력 혹은 인간에게 내재하고 있는 본성이나 능력이 큰 역할을 수행하고 신이 하는 역할은 미비하다는 의미에서 ‘이성중심적 해석’이라 부를 것이다. 다른 하나는, 신이 보다 적극적으로 개입하여 인간을 움직임으로써 인간이 해야 할 역할은 줄어들거나 신비주의적인 경향이 나타난다는 의미에서 ‘신앙중심적 해석’이라 부를 것이다. 이 두 가지 해석이 아우구스티누스가 조명설을 통해 본래 의도한 바에 맞는 해석인지 알아보고, 이를 통해 조명설 안에서 드러나는 이성과 신앙의 조화에 대해 고찰해보고자 한다.
아우구스티누스가 참된 진리로 나아가는 길목에서 우리에게 조명설을 제시한 것은, '이성만으로' 혹은 '신앙만으로'의 이분법적인 사고 체계를 넘어 이성과 신앙의 조화를 통해 어느 한쪽만을 강조할 때는 알지 못했던 것을 깨닫고, 참된 행복 안에 머무는 방법을 전해주고 싶어서이다. 아우구스티누스는 자신의 경험을 통해 인간의 이성 하나만으로는 충분하지 않다는 것을 확신했다. 신에 대한 믿음이 이해를 향한 길을 준비하는 데 있어서 우선한다는 것이다. 그렇지만 일단 믿음의 진리를 받아들이고 나면, 믿는 바를 좀 더 잘 이해하도록 돕기 위해 이성이 개입하게 된다.
아우구스티누스에게 있어 이성과 신앙을 구별하고 나누는 것은 불가능하고 무의미하다. 그는 신앙이 말하는 것에 항상 귀를 기울였지만, 이성의 역할 또한 중히 여겼으며, 이성과 신앙 모두에게 저마다의 중요성을 부여하였다. 그는 신앙이 반드시 이성과 함께 있어야 한다는 점을 강조했는데, 우리가 무엇을 믿어야 하는지를 보여주는 것이 바로 이성이기 때문이다.
본 논문에서는 중세시대의 위대한 철학자이자 신학자인 아우구스티누스를 중심으로 이성과 신앙의 관계에 대해 접근해보고자 한다. 아우구스티누스는 인간이 참된 진리를 찾기 위한 길로 이성과 신앙을 제시한다. 이성과 신앙의 관계는 크게 두 가지로 표현될 수 있는데, 하나는 ‘알기 위해 믿는다’는 것이고, 다른 하나는 ‘믿기 위해 이해한다’는 것이다. 이처럼 이성과 신앙은 서로 별개의 문제로 취급할 수 없으며, 상호보완적인 역할을 하고 있다.
따라서 본 논문에서는 아우구스티누스의 인식론 가운데서도 이성과 신앙의 모습을 동시에 찾아볼 수 있는 '조명설'에 주목하고자 한다. 이 이론은, 이성을 통해 진리에로 나아갈 수 있지만 결정적인 순간에는 신앙이 요청됨을 보여주고 있다. 인간은 이성적 능력을 통해 외부 세계로부터 자신의 내면으로 눈을 돌릴 수 있다. 그렇게 내면에 집중하면 할수록 비물질적인 차원의 인식이 가능해진다. 여기서 신적 조명의 도움을 받는다면 자신의 내면마저도 넘어서는 인식이 가능해진다. 이성과 신앙의 관계에 대한 문제는 오랜 세월을 거쳐 지속적으로 논의되어 왔다. 그럼에도 아직까지 이성과 신앙의 관계에 대한 연구가 이루어지고 있는 것은 이 문제가 가져다주는 긴장감 안에서 새로움이 끊임없이 드러나고 있기 때문이다.
아우구스티누스가 조명설을 통해 말하고자 하는 바는, 인간 정신이 지니는 한계성과 불완전성을 지적하고, 진리는 불완전한 정신보다는 훨씬 더 우월하며 이를 초월한다는 것이다. 따라서 참된 인식이 성립하기 위해서는 인간 영혼을 초월해 작용하는 신적 조명이 절대적으로 필요하다.
아우구스티누스의 조명설은 그 해석상의 어려움으로 인해 학자들간에 적지 않은 논쟁을 불러일으켜 왔다. 이에 조명설 안에서 인간과 신(빛)이 차지하는 역할의 정도에 따라 크게 두 가지 해석으로 나눠보고자 한다. 하나는, 조명설을 해석함에 있어 인간의 이성적 능력 혹은 인간에게 내재하고 있는 본성이나 능력이 큰 역할을 수행하고 신이 하는 역할은 미비하다는 의미에서 ‘이성중심적 해석’이라 부를 것이다. 다른 하나는, 신이 보다 적극적으로 개입하여 인간을 움직임으로써 인간이 해야 할 역할은 줄어들거나 신비주의적인 경향이 나타난다는 의미에서 ‘신앙중심적 해석’이라 부를 것이다. 이 두 가지 해석이 아우구스티누스가 조명설을 통해 본래 의도한 바에 맞는 해석인지 알아보고, 이를 통해 조명설 안에서 드러나는 이성과 신앙의 조화에 대해 고찰해보고자 한다.
아우구스티누스가 참된 진리로 나아가는 길목에서 우리에게 조명설을 제시한 것은, '이성만으로' 혹은 '신앙만으로'의 이분법적인 사고 체계를 넘어 이성과 신앙의 조화를 통해 어느 한쪽만을 강조할 때는 알지 못했던 것을 깨닫고, 참된 행복 안에 머무는 방법을 전해주고 싶어서이다. 아우구스티누스는 자신의 경험을 통해 인간의 이성 하나만으로는 충분하지 않다는 것을 확신했다. 신에 대한 믿음이 이해를 향한 길을 준비하는 데 있어서 우선한다는 것이다. 그렇지만 일단 믿음의 진리를 받아들이고 나면, 믿는 바를 좀 더 잘 이해하도록 돕기 위해 이성이 개입하게 된다.
아우구스티누스에게 있어 이성과 신앙을 구별하고 나누는 것은 불가능하고 무의미하다. 그는 신앙이 말하는 것에 항상 귀를 기울였지만, 이성의 역할 또한 중히 여겼으며, 이성과 신앙 모두에게 저마다의 중요성을 부여하였다. 그는 신앙이 반드시 이성과 함께 있어야 한다는 점을 강조했는데, 우리가 무엇을 믿어야 하는지를 보여주는 것이 바로 이성이기 때문이다.
This thesis is going to take a look at the correlation between reason and faith based on Augustine, a great philosopher and a great theologian. Augustine suggested reason and faith as a way to seek the truth. The correlation between reason and faith can express two ways. The first way is to believe ...
This thesis is going to take a look at the correlation between reason and faith based on Augustine, a great philosopher and a great theologian. Augustine suggested reason and faith as a way to seek the truth. The correlation between reason and faith can express two ways. The first way is to believe in order to know, and another way is to understand in order to believe. In fact, it is impossible to deal with reason and faith in distinction from each other because they are complementary.
This thesis, therefore, is focused on Illuminationstheorie that covers reason and faith at same time in Augustine’s epistemology. According to the theory, man can approach the truth by reason but can’t grasp the truth without faith. Man can turn attention to his inner side from the outside world through reason. The more man concentrates his inner side, the more man has ability to cognize immaterially. At this time, if divine illumination helps man, man comes to be able to cognize beyond his inner side. The topic of the correlation between reason and faith has been discussed for long time but, nonetheless, the reason why the study on the correlation between reason and faith still lasts is that novelty comes out in tension of the topic.
In Illuminationstheorie, Augustine’s point is that human mind has limitation and imperfection, so the truth achieves superiority over human mind and has the transcendence. Therefore, divine illumination, which transcends human mind, is definitely necessary for obtainingtruecognition.
Augustine’s Illuminationstheorie has spurred controversies among scholars because of difficulty of the interpretation. Two kinds of interpretation of Illuminationstheorie can be classified according to range of each role of human being and God (illumination). In interpretation of Illuminationstheorie, first is referred to as reason-centric interpretation, which means that the role of human reason or human nature has larger range than role of God. Another is referred to as faith-centric interpretation, which means that the role of human reason has smaller range than God because God intervenes actively human mind, so it is inclinable to show mysticism. In this thesis, these two kinds of interpretation are going to be reviewed if these interpretations accord with intention of Augustine’s Illuminationstheorie, and the harmony between reason and faith is going to be considered through this study.
The reason why Augustine suggested Illuminationstheorie on a way to approach the truth is to impart way to keep the true happiness beyond dualistic thinking such as only reason or only faith. Augustine realized that only reason is insufficient through his own experience. Indeed, faith in God is prerequisite for understanding. However, after receiving faith, reason is called for to help better understanding of faith.
As for Augustine, the distinction between reason and faith is impossible and meaningless. He valued the role of reason, though he was listening carefully to what faith conveyed. He set by reason and faith alike. He emphasized that faith must be with reason because reason reveals something in which we have to believe.
This thesis is going to take a look at the correlation between reason and faith based on Augustine, a great philosopher and a great theologian. Augustine suggested reason and faith as a way to seek the truth. The correlation between reason and faith can express two ways. The first way is to believe in order to know, and another way is to understand in order to believe. In fact, it is impossible to deal with reason and faith in distinction from each other because they are complementary.
This thesis, therefore, is focused on Illuminationstheorie that covers reason and faith at same time in Augustine’s epistemology. According to the theory, man can approach the truth by reason but can’t grasp the truth without faith. Man can turn attention to his inner side from the outside world through reason. The more man concentrates his inner side, the more man has ability to cognize immaterially. At this time, if divine illumination helps man, man comes to be able to cognize beyond his inner side. The topic of the correlation between reason and faith has been discussed for long time but, nonetheless, the reason why the study on the correlation between reason and faith still lasts is that novelty comes out in tension of the topic.
In Illuminationstheorie, Augustine’s point is that human mind has limitation and imperfection, so the truth achieves superiority over human mind and has the transcendence. Therefore, divine illumination, which transcends human mind, is definitely necessary for obtainingtruecognition.
Augustine’s Illuminationstheorie has spurred controversies among scholars because of difficulty of the interpretation. Two kinds of interpretation of Illuminationstheorie can be classified according to range of each role of human being and God (illumination). In interpretation of Illuminationstheorie, first is referred to as reason-centric interpretation, which means that the role of human reason or human nature has larger range than role of God. Another is referred to as faith-centric interpretation, which means that the role of human reason has smaller range than God because God intervenes actively human mind, so it is inclinable to show mysticism. In this thesis, these two kinds of interpretation are going to be reviewed if these interpretations accord with intention of Augustine’s Illuminationstheorie, and the harmony between reason and faith is going to be considered through this study.
The reason why Augustine suggested Illuminationstheorie on a way to approach the truth is to impart way to keep the true happiness beyond dualistic thinking such as only reason or only faith. Augustine realized that only reason is insufficient through his own experience. Indeed, faith in God is prerequisite for understanding. However, after receiving faith, reason is called for to help better understanding of faith.
As for Augustine, the distinction between reason and faith is impossible and meaningless. He valued the role of reason, though he was listening carefully to what faith conveyed. He set by reason and faith alike. He emphasized that faith must be with reason because reason reveals something in which we have to believe.
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