유아교사는 교육현장에서 수많은 교육적 판단을 통해 의사결정을 해야 하며, 유아교사의 의사결정 사항들은 본질적으로, 도덕적이고 윤리적이어야 한다는 중압감에 시달린다. 이러한 갈등상황들은 대체로 유아와 기관, 부모와 가족, 기관장과 동료, 더 나아가 사회와의 관계 속에서 이루어지는 복잡한 상황, 교사로서의 정체성에 대한 혼란과 관련되어 있다. 유아교사들은 유아교육현장의 다양한 상황 속에서 의사결정을 하기위해 적절한 해결방안을 선택하고 행동으로 옮기는 ...
유아교사는 교육현장에서 수많은 교육적 판단을 통해 의사결정을 해야 하며, 유아교사의 의사결정 사항들은 본질적으로, 도덕적이고 윤리적이어야 한다는 중압감에 시달린다. 이러한 갈등상황들은 대체로 유아와 기관, 부모와 가족, 기관장과 동료, 더 나아가 사회와의 관계 속에서 이루어지는 복잡한 상황, 교사로서의 정체성에 대한 혼란과 관련되어 있다. 유아교사들은 유아교육현장의 다양한 상황 속에서 의사결정을 하기위해 적절한 해결방안을 선택하고 행동으로 옮기는 실천적 지식을 겸비해야 한다. 하지만 현장의 교사들은 딜레마를 정확하게 인지하지도 못한 채, 선배 교사 또는 기관장, 서적을 통해 그때 당면한 문제들을 해결함으로써 교사로서의 정체성과 전문성에 대한 혼란을 느끼고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램의 이론적 고찰을 통해, 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 한다. 유아교사의 윤리적 딜레마 해결능력을 발달시키기 위한 본 프로그램은 유아교사의 도덕적 판단력과 실천적 지식을 신장 시키고, 이를 통해 유아교사의 교수행동 능력의 증진을 도모하여 궁극적으로 유아교사의 전문성 신장에 기여하고자 한다. 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램은 다섯 단계를 거쳐 개발되었다. 첫 번째는 문헌고찰 단계로, 본 프로그램의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가방법을 분석하였다. 두 번째는 유아교사의 도덕적 판단력 검사를 위한 척도개발을 위한 사례조사 및 개발 단계로, 유아교사를 대상으로 설문지와, 심층면담, 메일을 통해 교육현장에서 느끼는 딜레마 사례를 조사하였다. 세 번째는 프로그램 시안구성 단계로, 문헌고찰과 사례조사를 토대로 프로그램의 시안을 구성하였다. 네 번째는 전문가 협의 단계로, 구성된 프로그램 시안을 전문가 협의 과정을 통해 프로그램 구성의 타당성을 검증 받았다. 다섯 번째는 최종프로그램 구성 단계로, 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력증진 프로그램을 구성하였다. 완성된 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램은 총 12회기로 구성되었다. 프로그램의 효과를 실증적으로 검증하기 위해 유아교사 20명을 대상으로 프로그램을 시행하였다. 본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 유아교사의 전문성 신장을 위한 윤리적 딜레마 해결력 증진을 목적으로 선정하고, 유아교사의 도덕적 판단력과 실천적 지식의 신장으로 목표를 설정하였다. 이와 같은 목적과 목표를 달성하기 위한 내용 요소는 ‘전문가로서의 자아 정체성 관련 딜레마’, ‘유아 관련 딜레마’, ‘가족 관련 딜레마’, ‘기관 관련 딜레마’, ‘사회 관련 딜레마’로 구성 하였다. 교수-학습 원리는 연계성의 원리, 자기 주도적 학습의 원리, 상호학습의 원리, 반복성의 원리이며, 교수-학습 과정은 들어가기, 이해하기, 연습하기, 정리하기의 4단계로 구성 하였다. 교수방법은 경험 및 사례 토론, 브레인스토밍, 저널, 자기 변화보고서 등을 통해 이론과 실제 경험적 활동을 병행하여 효율적인 학습이 일어나도록 구성하였다. 프로그램의 평가는 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 개발된 유아교사용 도덕적 판단력 검사를 실시하고, 적용과정에서 수집된 자료를 통해 질적인 변화를 분석하였다. 둘째, 본 연구에서 개발한 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램이 유아교사의 도덕적 판단력의 변화와 실천적 지식의 변화에 효과적이라는 것이 실증적으로 밝혀졌다. 본 프로그램을 적용한 후 유아 교사들의 도덕적 판단력은 다섯 가지 하위영역에서 모두 높은 평균점수의 변화를 보여 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램이 유아교사의 딜레마에 대한 도덕적 판단 능력을 의미 있게 향상 시켰다고 할 수 있다. 유아교사의 실천적 지식의 변화를 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저, ‘전문가로서의 자아 정체성 관련 딜레마’는 자신만의 확고한 신념, ‘유아 관련 딜레마’는 다양하고 새로운 관점을 통한 상황인식 능력으로의 변화, ‘가족 관련 딜레마’는 학부모의 특수성과 맥락의 영향을 인식, ‘기관 관련 딜레마’는 다양한 측면에서의 문제인식, 상대방의 입장 인식하기, ‘사회 관련 딜레마’에서는 새로운 의미부여와 재해석으로의 실천적 변화를 나타내었다. 따라서 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램은 유아교사의 전문성을 효과적으로 향상시킬 수 있다는 것이 실증적으로 규명되었다. 주요어: 윤리적 딜레마, 도덕적 판단력, 실천적 지식
유아교사는 교육현장에서 수많은 교육적 판단을 통해 의사결정을 해야 하며, 유아교사의 의사결정 사항들은 본질적으로, 도덕적이고 윤리적이어야 한다는 중압감에 시달린다. 이러한 갈등상황들은 대체로 유아와 기관, 부모와 가족, 기관장과 동료, 더 나아가 사회와의 관계 속에서 이루어지는 복잡한 상황, 교사로서의 정체성에 대한 혼란과 관련되어 있다. 유아교사들은 유아교육현장의 다양한 상황 속에서 의사결정을 하기위해 적절한 해결방안을 선택하고 행동으로 옮기는 실천적 지식을 겸비해야 한다. 하지만 현장의 교사들은 딜레마를 정확하게 인지하지도 못한 채, 선배 교사 또는 기관장, 서적을 통해 그때 당면한 문제들을 해결함으로써 교사로서의 정체성과 전문성에 대한 혼란을 느끼고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램의 이론적 고찰을 통해, 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 한다. 유아교사의 윤리적 딜레마 해결능력을 발달시키기 위한 본 프로그램은 유아교사의 도덕적 판단력과 실천적 지식을 신장 시키고, 이를 통해 유아교사의 교수행동 능력의 증진을 도모하여 궁극적으로 유아교사의 전문성 신장에 기여하고자 한다. 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램은 다섯 단계를 거쳐 개발되었다. 첫 번째는 문헌고찰 단계로, 본 프로그램의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가방법을 분석하였다. 두 번째는 유아교사의 도덕적 판단력 검사를 위한 척도개발을 위한 사례조사 및 개발 단계로, 유아교사를 대상으로 설문지와, 심층면담, 메일을 통해 교육현장에서 느끼는 딜레마 사례를 조사하였다. 세 번째는 프로그램 시안구성 단계로, 문헌고찰과 사례조사를 토대로 프로그램의 시안을 구성하였다. 네 번째는 전문가 협의 단계로, 구성된 프로그램 시안을 전문가 협의 과정을 통해 프로그램 구성의 타당성을 검증 받았다. 다섯 번째는 최종프로그램 구성 단계로, 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력증진 프로그램을 구성하였다. 완성된 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램은 총 12회기로 구성되었다. 프로그램의 효과를 실증적으로 검증하기 위해 유아교사 20명을 대상으로 프로그램을 시행하였다. 본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 유아교사의 전문성 신장을 위한 윤리적 딜레마 해결력 증진을 목적으로 선정하고, 유아교사의 도덕적 판단력과 실천적 지식의 신장으로 목표를 설정하였다. 이와 같은 목적과 목표를 달성하기 위한 내용 요소는 ‘전문가로서의 자아 정체성 관련 딜레마’, ‘유아 관련 딜레마’, ‘가족 관련 딜레마’, ‘기관 관련 딜레마’, ‘사회 관련 딜레마’로 구성 하였다. 교수-학습 원리는 연계성의 원리, 자기 주도적 학습의 원리, 상호학습의 원리, 반복성의 원리이며, 교수-학습 과정은 들어가기, 이해하기, 연습하기, 정리하기의 4단계로 구성 하였다. 교수방법은 경험 및 사례 토론, 브레인스토밍, 저널, 자기 변화보고서 등을 통해 이론과 실제 경험적 활동을 병행하여 효율적인 학습이 일어나도록 구성하였다. 프로그램의 평가는 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 개발된 유아교사용 도덕적 판단력 검사를 실시하고, 적용과정에서 수집된 자료를 통해 질적인 변화를 분석하였다. 둘째, 본 연구에서 개발한 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램이 유아교사의 도덕적 판단력의 변화와 실천적 지식의 변화에 효과적이라는 것이 실증적으로 밝혀졌다. 본 프로그램을 적용한 후 유아 교사들의 도덕적 판단력은 다섯 가지 하위영역에서 모두 높은 평균점수의 변화를 보여 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램이 유아교사의 딜레마에 대한 도덕적 판단 능력을 의미 있게 향상 시켰다고 할 수 있다. 유아교사의 실천적 지식의 변화를 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저, ‘전문가로서의 자아 정체성 관련 딜레마’는 자신만의 확고한 신념, ‘유아 관련 딜레마’는 다양하고 새로운 관점을 통한 상황인식 능력으로의 변화, ‘가족 관련 딜레마’는 학부모의 특수성과 맥락의 영향을 인식, ‘기관 관련 딜레마’는 다양한 측면에서의 문제인식, 상대방의 입장 인식하기, ‘사회 관련 딜레마’에서는 새로운 의미부여와 재해석으로의 실천적 변화를 나타내었다. 따라서 유아교사의 윤리적 딜레마 해결력 증진 프로그램은 유아교사의 전문성을 효과적으로 향상시킬 수 있다는 것이 실증적으로 규명되었다. 주요어: 윤리적 딜레마, 도덕적 판단력, 실천적 지식
Early childhood teachers make a lot of educational decisions, and due to their nature, many of the teachers are under the pressure of making decisions that are both ethical and moral. Generally, most of the difficulties that the teachers experience arise from the complicated relational situations, a...
Early childhood teachers make a lot of educational decisions, and due to their nature, many of the teachers are under the pressure of making decisions that are both ethical and moral. Generally, most of the difficulties that the teachers experience arise from the complicated relational situations, as well as from their identity as an early childhood teacher. For example, many teachers find difficulties from various relationships, such as relationship with child, institution, parents and families, head of the institution, colleagues, and society as a whole. Early childhood teachers are often expected to be equipped with practical knowledge so that they may select and employ proper solutions to various educational situations. However, teachers usually do not even realize the dilemmas that they are facing, but instead, tend to confront those problems by merely relying on the advices of their senior colleagues, head of the institution, or book, which often causes confusion with regard to their identity as a teacher and an expert. The purpose of the study is to develop an ethical dilemma resolution program for early childhood teachers by exploring its underlying theories and to verify its effectiveness. The program is expected to help the teachers in improving their ethical judgment and practical knowledge. It would also increase the teachers’ ability of teaching behavior, which ultimately help them in becoming better experts. Development of an ethical dilemma resolution program was conducted in five stages. In the first step, a variety of literatures were reviewed where the program’s objectives, method of teaching and learning, and method of assessment were analyzed. In the second phase, different cases were studied to develop a measuring method to assess teachers’ ethical judgment ability. During this stage, actual dilemmas that the teachers experience in field were thoroughly investigated through surveys, interviews, and mail communication. In the third stage, the draft of a program was proposed based on the previous literature reviews and case studies. In the fourth step, the experts verified the proposed program. In the final stage, a completed version of the ethical dilemma resolution program was designed. The completed version of the ethical dilemma resolution program was composed of 12sessions. The program was examined on 20early childhood teachers to demonstratively verify its effect. The results of the study were as follows: First, this study established an objective of improving early childhood teachers’ ethical judgment ability and practical knowledge. To achieve this goal, different dilemmas, such as dilemma of self-identity as an expert; children; family; institution; and society were examined. With regard to the principles of teaching and learning, principle of connectivity; self-oriented learning; mutual learning; and repetition were studied whereas the process of teaching and learning was composed of four stages: introduction; understanding; practice; and review. As for the method of teaching, the program was designed to lead efficient learning with both theoretical and practical activities. Specific methods include experience and cases discussion, brainstorming, journal writing, and report of self-development. As for the assessment of the program, ethical judgment ability test that was specifically developed for the effectiveness of this program was used. Also, the study analysed data qualitatively during the application phase of the program. Second, the study figured out that the program is effective in changing early childhood teachers’ ethical judgment ability and their practical knowledge. The study also showed statistically significant result for teachers’ ethical judgment ability. The teachers who undertook the program showed higher scores in five sub-domains. Accordingly, it suggested that the resolution program for early childhood teachers has indeed improved the teachers’ ethical judgment ability with regard to the various ethical dilemmas. The analysis results of changes in the teachers’ practical knowledge were as follows. The study showed that the ‘dilemma of self-identity as an expert’ was changed to determined self-confidence, while ‘related to children dilemma’ was changed to ability of acknowledging the situation through new and various perspectives. Also, other changes, such as ‘family dilemma’ to recognizing parents’ peculiarities; ‘institution dilemma’ to recognizing the issues with new perspectives; and ‘society dilemma’ to bestowing new meanings and reinterpretation were revealed in the study. Consequently, it can be concluded that the study demonstratively verified the effectiveness of the ethical dilemma resolution program in improving expertise of early childhood teachers. Keyword: Ethical dilemma, Moral judgment ability, Practical knowledge
Early childhood teachers make a lot of educational decisions, and due to their nature, many of the teachers are under the pressure of making decisions that are both ethical and moral. Generally, most of the difficulties that the teachers experience arise from the complicated relational situations, as well as from their identity as an early childhood teacher. For example, many teachers find difficulties from various relationships, such as relationship with child, institution, parents and families, head of the institution, colleagues, and society as a whole. Early childhood teachers are often expected to be equipped with practical knowledge so that they may select and employ proper solutions to various educational situations. However, teachers usually do not even realize the dilemmas that they are facing, but instead, tend to confront those problems by merely relying on the advices of their senior colleagues, head of the institution, or book, which often causes confusion with regard to their identity as a teacher and an expert. The purpose of the study is to develop an ethical dilemma resolution program for early childhood teachers by exploring its underlying theories and to verify its effectiveness. The program is expected to help the teachers in improving their ethical judgment and practical knowledge. It would also increase the teachers’ ability of teaching behavior, which ultimately help them in becoming better experts. Development of an ethical dilemma resolution program was conducted in five stages. In the first step, a variety of literatures were reviewed where the program’s objectives, method of teaching and learning, and method of assessment were analyzed. In the second phase, different cases were studied to develop a measuring method to assess teachers’ ethical judgment ability. During this stage, actual dilemmas that the teachers experience in field were thoroughly investigated through surveys, interviews, and mail communication. In the third stage, the draft of a program was proposed based on the previous literature reviews and case studies. In the fourth step, the experts verified the proposed program. In the final stage, a completed version of the ethical dilemma resolution program was designed. The completed version of the ethical dilemma resolution program was composed of 12sessions. The program was examined on 20early childhood teachers to demonstratively verify its effect. The results of the study were as follows: First, this study established an objective of improving early childhood teachers’ ethical judgment ability and practical knowledge. To achieve this goal, different dilemmas, such as dilemma of self-identity as an expert; children; family; institution; and society were examined. With regard to the principles of teaching and learning, principle of connectivity; self-oriented learning; mutual learning; and repetition were studied whereas the process of teaching and learning was composed of four stages: introduction; understanding; practice; and review. As for the method of teaching, the program was designed to lead efficient learning with both theoretical and practical activities. Specific methods include experience and cases discussion, brainstorming, journal writing, and report of self-development. As for the assessment of the program, ethical judgment ability test that was specifically developed for the effectiveness of this program was used. Also, the study analysed data qualitatively during the application phase of the program. Second, the study figured out that the program is effective in changing early childhood teachers’ ethical judgment ability and their practical knowledge. The study also showed statistically significant result for teachers’ ethical judgment ability. The teachers who undertook the program showed higher scores in five sub-domains. Accordingly, it suggested that the resolution program for early childhood teachers has indeed improved the teachers’ ethical judgment ability with regard to the various ethical dilemmas. The analysis results of changes in the teachers’ practical knowledge were as follows. The study showed that the ‘dilemma of self-identity as an expert’ was changed to determined self-confidence, while ‘related to children dilemma’ was changed to ability of acknowledging the situation through new and various perspectives. Also, other changes, such as ‘family dilemma’ to recognizing parents’ peculiarities; ‘institution dilemma’ to recognizing the issues with new perspectives; and ‘society dilemma’ to bestowing new meanings and reinterpretation were revealed in the study. Consequently, it can be concluded that the study demonstratively verified the effectiveness of the ethical dilemma resolution program in improving expertise of early childhood teachers. Keyword: Ethical dilemma, Moral judgment ability, Practical knowledge
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.